Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:16:10 GMT

تعلیق و تحریم برجام تنش آفرین است

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۹۵۴۱۰

تعلیق و تحریم برجام تنش آفرین است

ارومچی - پکن - ایرنا - شماری از خبرنگاران خارجی شرکت کننده در برنامه آشنایی با بخش مرکزی جاده ابریشم در شهر ارومچی استان شین جیانگ چین می گویند در حالی که مردم به ویژه در منطقه خاورمیانه خواهان و نیازمند صلح و آرامش هستند، خروج آمریکا از برجام تنش ها در جهان را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا، 'رضاخان قیصر' خبرنگار پاکستانی معتقد است: برجام یک توافق بین المللی است که تقریبا پس از دو سال گفت و گوی مستمر میان ایران و قدرت های جهانی به دست آمده تا به پاره ای از تنش ها در جهان پایان دهد و صلح و آرامش برقرار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: بنابراین در حالی که ایران بر اساس گزارش های آژانس بین المللی انرژی به تعهدات خود پایبند بوده و توافق، بخوبی کار می کند، خروج از برجام و تحریم دوباره ایران که می تواند عامل برهم زننده توافق باشد، درست نیست و تنش ها را زیاد می کند.
این خبرنگار بین المللی که به بیش از 20 کشور جهان برای پوشش رویدادهای خبری سفر کرده و بسیاری از جنگ ها و درگیری های اخیر را از نزدیک گزارش کرده، ادامه می دهد: نگرانی هایی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اکنون مطرح می کند و می گوید در برجام نادیده گرفته شده، در حقیقت آگاهانه کنار گذاشته شدند و این اعتقاد وجود داشت که در گام نخست، تنها نگرانی از ساخت سلاح هسته ای توسط ایران برطرف شود.
به گفته قیصر، آنچه پس از امضای برجام مایه مباهات جهان شد، این بود که سیاستمداران توانستند الگوی گفت و گو برای حل گام به گام مسائل را برای نخستین بار اجرایی کنند و این موفقیت، نوید بخش این بود که تکرار این الگو در سایر موارد می تواند به برقراری صلح در جهان کمک کند.
وی، بر هم زدن این روند منطقی را نوعی عقب گرد دانست و گفت: خروج آمریکا از برجام گامهای برداشته شده برای صلح را به عقب بر می گرداند و تنش ها و نگرانی ها به طور حتم بیشتر خواهد بود.

** ترامپ به برجام نگاه تجاری دارد
یک خبرنگار رادیو برون مرزی چین که خود را 'لی' معرفی کرد نیز گفت: ترامپ یک تاجر است و در مورد برجام چنین فکر می کند که کشورش توافقی را امضا کرده که نفع چندانی از آن نبرده است.
وی افزود: من به دوستان چینی خود می گویم نگران نباشید؛ دوستان ایرانی ما باهوش هستند؛ راه غیر مستقیم برای مذاکره میان ایران و آمریکا باز است و ترامپ با این همه هیاهویی که به راه انداخته، تنها سهم بیشتری می خواهد و مایل به معامله است.
لی که به تازگی از یک مأموریت سه ساله در تهران بازگشته، ادامه داد: ایران اجازه نخواهد داد امنیت کشور به خطر بیفتد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و حجت الاسلام حسن روحانی بارها تأکید کرده اند که برجام قابل تغییر و لغو نیست.
وی با اشاره به اینکه ایران تاکنون اجازه نداده امنیت در این کشور به خطر بیفتد و به روشنی جزیره ثباتی در میان کشورهای آشوب زده اطراف است، اضافه کرد: اطمینان دارم که تهران راهی برای برون رفت از این مشکل پیدا خواهد کرد.

** خروج از برجام پر هزینه است
'هالی سلطان محمود' تحلیلگر ارشد تلویزیون پاکستان نیز گفت: ترامپ بخوبی می داند که خروج از یک توافق بین المللی پر هزینه است وی از توافق پاریس، مربوط به تغییرات اقلیمی نیز می خواهد خارج شود اما با فشار جهانی روبروست.
او افزود: رئیس جمهوری آمریکا همچنین می داند که به دلیل تنش آفرینی هایش، محبوبیت خود در داخل کشور را تا حدودی از دست داده؛ آخرین نظرسنجی هایی که در این کشور انجام شده، نشان می دهند اکنون محبوبیت وی کمی بیش از 38 درصد است.
وی اضافه کرد: نظرسنجی ها همچنین نشان می دهند، بسیاری از کسانی که به ترامپ رأی داده اند از وی در انتخابات بعدی حمایت نمی کنند بنابراین، احترام گذاشتن به برجام و تلاش برای یک توافق بین المللی دیگر با ایران می تواند به برگرداندن این محبوبیت از دست رفته کمک کند.
هالی سلطان محمود تصریح کرد: زیر پا گذاشتن برجام که به منزله گرفتاری بیشتر برای ایران است، آمریکا را نزد مردم ایران منفورتر خواهد کرد این مردم هنوز فراموش نکرده اند که آمریکا در زمان مصدق با انجام کودتا در سرنوشت آنها دخالت و آنها را از مسیر دموکراسی منحرف کرد.
آساق**1063**1485**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي برجام 97 ايران برجام 97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۵۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش تند به دعوت دانشگاه‌های ایران از دانشجویان معترض آمریکایی

استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی به دعوت دانشگاه‌های ایران از دانشجویان معترض در دانشگاه‌های آمریکا برای ادامه تحصیل و بورسیه شدن در ایران واکنش نشان داد

به گزارش خبرآنلاین، محمد فاضلی، جامعه‌شناس در صفحه خود در شبکه اجتماعی نوشت: دو سه رئیس دانشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند به دانشجویان معترض آمریکایی، بورسیه بدهند! یکی به این‌ها بگوید خودمان کلی دانشجوی محروم از تحصیل، و با احکام تعلیق از یک تا چند ترم داریم. خیلی بیل زن هستید، زمین خودتان را بیل بزنید و دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه خودتان را دریابید.

طی روزهای گذشته و درپی اعتراض دانشجویان در دانشگاه‌های ایالت متحده به وضعیت جنگ در نوار غزه و فلسطین، خبرهایی مبنی بر اخراج یا تعلیق این دانشجویان شنیده می‌شود، به دنیال این اخبار برخی از دانشگاه‌ها در ایران اعلام آمادگی کردند که به این دانشجویان بورسیه می‌دهند و شرایط تحصیل‌شان در ایران را فراهم می‌کنند.

دیگر خبرها

  • تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • آمریکا یک محموله مهمات به اراضی اشغالی را تعلیق کرد
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار لغو روادید دانشجویان معترض شد
  • واکنش تند به دعوت دانشگاه‌های ایران از دانشجویان معترض آمریکایی
  • «خیلی بیل زن هستید، زمین خودتان را بیل بزنید»/ واکنش یک جامعه‌شناس به دعوت دانشگاه‌های ایران از دانشجویان معترض در آمریکا
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین