Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نادر پسنده مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی امروز(شنبه 15اردیبهشت) در نشست خبری بررسی سانحه سانچی، اظهار کرد: بررسی این سانحه بر مبنای فصل هفت آیین‌نامه بین‌المللی بررسی سوانح دریایی آماده شده است. در این فصل به این نکته اشاره می‌شود؛ در جایی که سانحه‌‌ای رخ می‌دهد چندین کشور ذی‌نفع می‌توانند به صورت مشترک به بررسی علل آن بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: بررسی سانحه سانچی اولین تجربه همکاری 4 کشور ذی‌نفع در دنیاست البته سازمان بین‌المللی دریانوردی به عنوان ناظر بر روند بررسی حضور مستمری داشته است.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در تشریح 4 کشور ذی‌نفع در سانحه سانچی، افزود: کشور پاناما به عنوان صاحب پرچم، چین صاحب پرچم کشتی کریستال، بنگلادش به عنوان کشوری که دو تبعه و ایران  30 تبعه خود را در این سانحه از دست داده‌اند،  ذی‌النفعان این حادثه تلخ بودند.

وی، گفت: به نمایندگی از کل کشور سازمان بنادر و دریانوردی ایران جلسات بررسی حادثه سانچی را شروع کرد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه کشتی فله‌بر کریستال چینی عامل وقوع سانحه برخورد بین دوکشتی شناخته شد، تصریح کرد: تغییر مسیر کریستال به سمت راست که ۱۵ دقیقه قبل از سانحه اتفاق افتاد باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شد و اگر این تغییر مسیر صورت نمی‌گرفت تصادف رخ نمی‌داد.

رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی، گفت: این مطلب مورد تأیید ایران، پاناما و بنگلادش است.

وی، گفت: اشتباه محاسباتی افسران کشتی فله‌بر کریستال و ناآگاهی آنها باعث سانحه برخورد بین نفتکش ایرانی سانچی و فله‌بر چینی شد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در تشریح اطلاعات جعبه سیاه کشتی،‌ تصریح کرد: کشتی فله بر کریستال از بندر کالاما آمریکا به سمت بندر دونگاوان چین حرکت می‌کند و همه بررسی‌های فنی آن بدون نقص اعلام شده است.

وی ادامه داد: کشتی نفتکش سانچی یک روز بعد یعنی 25 آذرماه سال گذشته از بندر عسلویه با 111510 تن میعانات گازی به سمت بندر دایسان کره جنوبی حرکت می‌کند که زمان تقریبی رسیدن به مقصد 18 دی‌ماه است.

پسنده با بیان این‌که حدود 15 متر (به اندازه یک ساختمان 5 طبقه) از این کشتی زمانیکه بار دارد زیر آب می‌رود، تصریح کرد: در سانحه سانچی، عرشه کریستال در سینه نفتکش سانچی فرو رفته بود.

رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی با یادآوری این‌که 16 دی ساعت 18 و 45 دقیقه به وقت محلی چین تعویض شیفت نگهبانی روی تانکر سانچی از افسر دوم به افسر سوم آغاز می‌شود، اظهار کرد: با توجه به نزدیک بودن کشتی به مقصد نهایی لذا ساعت محلی در کشتی تانکر سانچی به وقت محلی کره‌جنوبی تنظیم می‌شود. همزمان یکی دیگر از افسر دوم‌های سانچی در اتاق نقشه در حال اصلاحات نقشه‌هاست.

پسنده با اشاره به این‌که ساعت 19 و 24 تعدادی کشتی از سمت چپ در مسیر تقاطع با سانچی است،‌گفت: کریستال برای اولین بار با مسیر 214 درجه و سرعت 13.2 گره دریایی در فاصله 9.8 مایلی روی صفحه رادار تانکر سانچی مشاهده می‌شود.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه رادار سانچی روی فاصله 6 مایلی تنطیم شده است، افزود: البته در عین حال برد رادار 10 مایل است، حدود 25 دقیقه ثبل از سانحه کشتی سانچی کستی فله بر کریستال را می‌بیند.

پسنده با اشاره به اینکه ساعت 19 و 30 دقیقه افسر سوم سانچی در حال بررسی چراغ‌های ناوبری سایر کشتی‌هاست و بر اساس محاسبات وی تمام کشتی‌ها از پاشنه سانچی عبور می‌کند، تصریح کرد: ساعت 19 و 31 دقیقه دیده‌بان کریستال که دوره آموزشی را طی می‌کند اعلام می‌کند کشتی سانچی را در 7 مایلی دیده‌ام و می‌گوید موقعیت سانچی را بررسی کرده و متوجه شدم که زاویه آن با کشتی ما تغییر نکرده و خطر تصادم وجود ندارد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: افسر سوم سانچی در ساعت 19 و 32 موقعیت کشتی‌های اطراف سانچی را بررسی کرده که زاویه تقاطع تمام کشتی‌ها مورد توجه منفی است یعنی کشتی از پاشنه عبور می‌کند،‌ همزمان کشتی کریستال در فاصله 6.8 سانچی قرار دارد. افسر اول کریستال علایم موقعیت خودکار AIS دو کشتی را روی رادار دریافت می‌کند و افسر اول این کشتی تایید می‌کند که سانچی از 9. مایلی (1و5 کیلومتر) سینه کریستال عبور می‌کرده است.

پسنده با یادآوری اینکه ساعت 19 و 34 دقیقه (کمتر از 15 دقیقه قبل از سانحه) افسر اول کریستال برای تنظیم مسیر اصلی هدایت کشتی مسیر را از 217 درجه به 225 درجه تغییر می‌دهد،‌گفت: افسر اول کریستال می‌گوید کشتی مقداری به سمت چپ منجرف شده بود لذا تصمیم می‌گیرد با تغییر زاویه حرکت کشتی به مسیر اولیه برگردد. در ساعت 19 و 35 دقیقه ملوان دیده‌بان سانچی می‌گوید چراغ‌های سبز و قرمز یک کستی را در زاویه 13 درجه رویت می‌کند(یعنی سانچی دقیقا روبه‌روی کریستال قرار گرفته است)، در این زمان مسیر حرکت کریستال 218 درجه است. ساعت 19 و 36 دقیقه کشتی ماهیگیری توسط بی‌سیم تانکر سانچی را صدا می‌زد و با لهجه و زبان بسیار نامفهومی درخواست می‌کند که از سمت چپ همدیگر عبور کنیم. در این لحظه علامت کشتی ماهیگیری و کریستال روی تانکر سانچی قرمز می‌شود.

رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی بیان کرد: در ساعت 19 و 39 دقیقه افسر سوم سانچی به دیده‌بان می‌گوید این تماس ها را هیچ وقت پاسخ ندهید چراکه اگر پاسخ ندهید او خودش مجبور خواهد شد اقدام لازم را به عمل آورد لیکن اگر پاسخ دهید او فکر می‌کند برای شکل مانور با شما توافق رسیده است، در حالی که شما به علت نوع زبان متوجه منظورش نشده‌ای که او مطابق با خواسته خود مانور مشترک می‌کند ولی اگر پاسخ ندهید مجبور می‌شود یک مانور مستقل انجام دهد.

وی در ادامه گفت: ساعت 19 و 40 دقیقه افسر سوم سانچی به دیده‌بان دستور می‌دهد با نورافکن به سمت شناور ماهیگیری علامت خطر 5 فلش کوتاه اعلام کند. ساعت 19 و 41 دقیقه علامت نوری داده می‌شود و کشتی ماهیگیری با تغییر مسیر به سمت چپ و از سمت راست سانچی برای عبور از پاشنه کشتی ادامه مسیر می‌دهد. در این زمان کشتی کریستال هنوز با مسیر جدید 225 درجه به سمت سانچی در حرکت است، کریستال ابتدا در مسیر ۲۱۷ درجه در حال حرکت بود که در حال حاضر بیش از ۵ درجه تغییر مسیر داده است و این تغییر مسیر از روی آگاهی نبوده است.

مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ساعت ۱۹:۴۲ مسیر کشتی کریستال روی ۲۲۵ درجه ثابت می‌شود، تغییر مسیر کریستال از ۱۹:۴۵ در ۱۹:۴۲ به ۲۲۵ درجه می‌رسد و الان فاصله سانچی و کریستال ۳.۱ مایل است.

وی ادامه داد:‌ افسر اول کریستال می‌گوید بعد از تغییر مسیر کریستال، فاصله عبور سانچی ۴ دهم مایل شد؛ یعنی سانچی از فاصله ۴ دهم مایلی مقابل من عبور می‌کرد.

رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی افزود: برای هیچ دریانوردی قابل قبول نیست که کشتی بزرگی آن هم در سه مایلی روی رادار یک کشتی مشخص نباشد و ممکن است، یا رادار خراب باشد، یا اینکه افسر، تنظیمات رادار را درست انجام نداده است که سیگنال‌های اطراف را به خوبی دریافت نکند، زیرا افسر اول کریستال مدعی است که سیگنال‌های سانچی را روی رادار خود نمی‌دیده است.

پسنده افزود: ساعت ۱۹:۴۲ افسر سوم سانچی در صدایی که در VDR وجود دارد، با خود می‌گوید اگر اقدامی کنم وضعیت بدتر می‌شود، آنها کشتی‌های کوچکتر هستند و کاری کنند؛ در واقع یعنی سانچی خطر را فهمیده است، اما برای فرار از خطر راهی ندارد، چون کشتی ماهیگیری سمت راست آن را پر کرده است و طبق قانون اگر خطری پیش آید باید به سمت راست رود، بنابراین سانچی مجبور است فعلا ادامه مسیر دهد، در حالی که تغییر مسیر سانچی ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از افسر سوم کریستال سؤال می‌شود که بعد از تغییر مسیر متوجه خطر نشدید؟ که وی می‌گوید من سیگنال رادار را ندیدم و فقط علائم موقعیت کشتی‌های اطراف را دریافت می‌کردم و فکر کردم این علائم مربوط به کشتی‌های ماهیگیری کوچک است و خود خارج می‌شوند.

وی افزود: ساعت ۱۹:۴۵ افسر سوم سانچی کریستال را بررسی وضعیت می‌کند، کریستال در دو مایلی و ۲۵ درجه‌ای قرار دارد که افسر سوم سانچی اعلام می‌ کند که علامت نوری پنج فلش کوتاه به کریستال بدهید.

رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی گفت:‌ افسر سوم سانچی می‌گوید، سمت راست من اشغال است، باید کاری بکنم، آیا پنج فلش را به سمت کریستال زدید؟

وی افزود:‌در این زمان، کریستال در مسیر ۲۲۶ درجه در حال حرکت است و مسیر کریستال فیکس شده است، اما در رادار درک عدم تغییر مسیر ۳ دقیقه طول می‌کشد.

مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در همین لحظه که زمانی از نظر وضعیت اضطراری است، تعویض شیفت روی کریستال انجام می‌شود، افسر اول شیفت ناوبری، شیفت را به افسر سوم واگذار می‌کند و بلافاصله هم می‌رود، در حالی که کریستال هنوز متوجه سانچی نیست، ضمن آنکه افسر اول زمانی که شیفت را به افسر سوم واگذار می‌کند، باید حدود ۱۵ دقیقه در پل فرماندهی حضور داشته باشد تا اطلاعات را به افسر سوم بدهد و بعد برود، در حالی که افسر اول با اعلام اینکه ترافیک جدی نداریم، شیفت را به افسر سوم واگذار می‌کند و می‌رود، بنابراین پل فرماندهی را ترک می‌کند، زمانی که ما از وی پرسیدیم چرا ۱۵ دقیقه در پل فرماندهی نماند، مدعی شد که فرمانده کشتی با وی تماس گرفته است که بیاید تا برنامه‌ها را بابت رسیدن به مقصد تنظیم کند، و ما زمانی که از فرمانده این موضوع را پیگیری کردیم، او گفت من به وی گفته بودم بعد از اینکه کارهایت تمام شد بیا، به هر حال اطلاعات به افسر سوم داده نمی‌شود.

رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی افزود: ساعت ۱۹:۴۶ ملوان سانچی خطر تصادف با کریستال را در ۱۶ مایلی تشخیص می‌دهد، کشتی ماهیگیری از پاشنه سانچی عبور می‌کند، پنج فلش به سمت کریستال زده می‌شود، در این لحظه ملوان می‌پرسد کشتی عبور کرد؟ کمی به راست؟ که افسر سوم می‌گوید به سمت راست؟ چرا؟ که دیده‌بان می‌گوید فاصله بین عبور دو کشتی صفر است.

مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ساعت ۱۹:۴۷ افسر سوم سانچی از دیده‌بان می‌پرسد کشتی کوچک است؟ درسته؟ که ملوان پاسخ می‌دهد نه، کشتی بزرگ است،‌افسر سوم می‌گوید چرا اینگونه اقدام می‌کند؟ هنوز تا این لحظه افسر سوم و دیده‌بان کریستال متوجه خطر تصادف با سانچی نشده‌اند.

وی ادامه داد: ساعت ۱۹:۴۸ افسر سوم سانچی با کاپیتان تماس می‌گیرد و می‌گوید کشتی در سمت راست با فاصله عبور صفر داریم، فاصله خیلی کم است و کشتی بزرگ است، اما تا این لحظه هنوز افسر سوم کریستال متوجه سانچی نشده است.

پسنده بیان کرد: ساعت ۱۹:۴۹ افسر سوم سانچی می‌گوید چرا آن کشتی بزرگ کاری نمی‌کند؟ سکان تمام به چپ، اوه اوه، سکان تمام به راست، تمام به راست، سکان تمام لطفاً تمام لطفاً.

رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی افزود:‌ در این لحظه مجدداً کاپیتان سانچی اعلام می‌کند داریم برخورد می‌کنیم، سکان تمام به چپ، تمام به چپ، که افسر سوم کریستال تازه فهمیده است که سانحه در حال رخ دادن است و سکان را تمام به راست نگه می‌دارد، در حالی که کشتی بزرگی نظیر سانچی حداقل پنج دقیقه برای تغییرات اولیه زمان نیاز دارد.

پسنده ادامه داد: ساعت ۱۹:۵۰ تصادف رخ می‌دهد، کاپیتان سانچی دستور می‌دهد سیستم اعلام اضطرار فعال شود.

وی گفت:‌ ساعت ۱۹:۵۱ عرشه سانچی بلافاصله پس از برخورد منفجر می‌شود و حریق بزرگ رخ می‌دهد، کاپیتان دستور روشن شدن پمپ‌های ضدحریق می‌دهد، محموله سانچی روی کریستال ترشح می‌کند و جلوی کریستال نیز آتش می‌گیرد، کاپیتان کریستال دستور موتور به عقب و ترک کشتی می‌دهد تا از انفجار دور شود.

رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی افزود: ساعت ۱۹:۵۲ انفجارات پی در پی در دریا رخ می‌دهد و گازهای سمی ناشی از اشتعال تمامی محل را دربرمی‌گیرد.

مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: ساعت ۱۹:۵۳ آتش روی سانچی در حال توسعه است، موتور و ژنراتورهای موتور سانچی از کار می‌افتاد، زیرا حریق بزرگ اکسیژن را بابت عملکرد موتور گرفته است، ژنراتورهای اضطراری یک دقیقه روشن می‌شوند و از کار می‌افتند و پس از آن حریق پی‌درپی ادامه دارد که منجر به حادثه بزرگ می‌شود.

پسنده در ادامه به تحلیل و بررسی یافته‌های سانحه اشاره کرد و گفت: هر دو کشتی نتوانستند مطابق با قانون 5 کنوانسیون‌ جلوگیری از تصادم در دریا با موضوع الزام دیده‌بانی‌ کامل از طریق دیدن، شنیدن و تمامی ابزارهای در اختیار‌ نسبت به خطر تصادف آگاهی لازم را به دست آورند.

مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، تأکید کرد: بر اساس نظریه‌ سانچی‌، این سانحه در آب‌های آزاد در شرایط دید مطلوب حدود 10 مایلی بین تانکر سانچی و کشتی کریستال در حال حرکت رخ داده است.

 وی تأکید کرد: بر اساس این نظریه، تغییر مسیر کریستال به سمت راست که ۱۵ دقیقه قبل از سانحه اتفاق افتاد باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شد و اگر این تغییر مسیر صورت نمی‌گرفت تصادف رخ نمی‌داد.

رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی درباره علت اصلی سانحه از نگاه چین و هنگ‌کنگ‌، گفت: این سانحه در آب‌های آزاد در شرایط دید مطلوب‌ حدود 10 مایل بین تانکر سانچی و کشتی کریستال در حال حرکت رخ داده است بنابراین‌ مطابق‌ با قانون 15 کنوانسیون جلوگیری از تصادم در دریا این دو کشتی در مسیر تقاطع قرار داشتند و تانکر سانچی‌ به عنوان کشتی‌ راه دهنده‌ باید‌ از مسیر کشتی کریستال خارج می‌شده‌ و کشتی کریستال به عنوان کشتی راه‌ گیرنده باید سرعت و مسیر خود را حفظ‌ می‌کرده و تانکر‌ سانچی مطابق با قانون 15 اقدام نکرده است.

انتهای پیام/

   

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سانچی کشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۶۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افسر آمریکایی: اسرائیل در هرجنگی با حزب‌الله بازنده است

یک افسر اطلاعاتی سابق تفنگداران دریایی آمریکا با اشاره به انزوای جهانی رژیم صهیونیستی بعد از جنایاتی که علیه مردم فلسطین مرتکب شده تاکید کرد که مقاومت ملت فلسطین تبدیل یه یک واقعیت جهانی شده و اسرائیل در هرجنگی با حزب‌الله بازنده خواهد بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «اسکات ریتر» بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل که افسر اطلاعاتی سابق تفنگداران دریایی آمریکا هم بوده طی سخنانی درباره جنگی که میان مقاومت و ارتش اشغالگر جاری است گفت: صداهای جهانی که برای حمایت از فلسطین در جهان بلند شده بسیار بیشتر از صداهای حامی اسرائیل است و حماس یک پویایی سیاسی جهانی ایجاد کرده که هیچ طرفی نمی‌تواند از آن عبور کند.

ریتر در برنامه شبانگاهی شبکه المیادین اعلام کرد که از منظر نظامی غیرمنطقی است که اسرائیل یک جنگ همه جانبه علیه لبنان را آغاز کند. حزب‌الله سلاح‌های مختلفی در اختیار دارد که می‌تواند توانایی‌ها و سیستم‌های اسرائیل را مختل کند. این نشان می‌دهد که اسرائیل احتمالاً در هر جنگی که علیه حزب‌الله به راه می‌اندازد شکست خواهد خورد.

این افسر آمریکایی درباره فضای جبهه داخلی اسرائیل در سایه جنگ غزه هم اظهار داشت که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بسیار خودخواهانه رفتار می کند و پوشش قانونی خود را از دست داده است و در صورت خروج از قدرت تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

رسانه عبری: بحران امنیتی اسرائیل به مرکز منتقل می‌شودرسانه عبری: اسرائیل به رژیمی منفور تبدیل شده استوی تاکید کرد که در واشنگتن هم فضا به گونه‌ای است که همه فهمیده‌اند باید از جاه‌طلبی‌های نتانیاهو که اسرائیل را در مسیر تهدید قرار داده است جدا شوند و این امر روابط واشنگتن و تل‌آویو را هم تحت تاثیر قرار داده است. اظهارات مبهم وزارت خارجه آمریکا درباره نقض‌ها و تحرکاتی که اسرائیل انجام می‌دهد بیانگر تغییر مسیری است که اکنون اصلا درباره آن حرف نمی‌زنیم.

اسکات ریتر در ادامه تصریح کرد که وقایع 7 اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) و استواری نظامی و سیاسی حماس و نیز شجاعت مردم فلسطین، اوضاع را به طور کامل در آمریکا و اسرائیل (فلسطین اشغالی) تغییر داده و باب صحبت‌ها درباره امکان تشکیل کشور مستقل فلسطینی را باز کرد. درواقع بعد از 7 اکتبر مقاومت ملت فلسطین تبدیل یه یک واقعیت جهانی شد و حماس هم یک پویایی سیاسی جهانی به وجود آورد که هیچ طرفی نمی‌تواند از آن عبور کند.

این افسر آمریکایی تاکید کرد که اگر حماس به مقاومت خود ادامه دهد، اختلافات میان جهان و اسرائیل هم مقطعی نخواهد بود و قطعا ادامه پیدا می‌کند. امروز می‌بینیم که صدای جهانی که برای حمایت از فلسطین بلند شده از صداهایی که از اسرائیل حمایت می‌کنند بسیار بیشتر است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشتی گیر 57 کیلوی ایران سخت ترین مسیر را برای المپیکی شدن دارد
  • دروازه‌بان انگلیس یورو ۲۰۲۴ را از دست داد
  • از شکوفه می‌زند تا بر سر افسر نوبهار
  • افسر آمریکایی: اسرائیل در هرجنگی با حزب‌الله بازنده است
  • تصادف فوتی در بزرگراه همت/ علت حادثه؛ تغییر ناگهانی مسیر
  • تغییر مسیر اچ‌سی‌کراس راننده پراید را به کام مرگ کشاند
  • تصادف فوتی در بزرگراه همت / علت حادثه؛ تغییر ناگهانی مسیر
  • رمضان؛ بهترین فرصت برای تغییر و تحوّل‌
  • تروریست ها یک افسر نیروی انتظامی را به شهادت رساندند
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳ قوت گرفت؟ / اعلام جزییات