Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش برنا از اراک ، ابراهیم کمانکش  افزود: 200 تن از این بذرها در طبقات گواهی شده و 50 تن در رده بذرهای مادری و 20 تن بذر پیش مادری است که در هشت رقم لوبیای سفید، قرمز و چیتی تولید شده است.

وی اظهارکرد: بذرهای اصلاح شده در 16 استان تولید کننده لوبیا بین بهره برداران و کشاورزان لوبیا کار پیشرو تا پایان اردیبهشت ماه به منظور کاشت بهاره توزیع می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی سطح زیر کشت لوبیای کشور را 120 هزار هکتار بیان کرد و ادامه داد: هر یک هزار کیلو بذر اصلاح شده برای یک هکتار اراضی زیر کشت کاربرد دارد.

مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا درخمین گفت: سه شرکت در سطح کشور تولید کننده بذر اصلاح شده لوبیا هستند اما تولید این واحدها ناچیز است.

وی گفت: بذرهای اصلاحی و فرآوری شده خمین و 2 شرکت دیگر در زنجان و لرستان نمی تواند تمامی نیاز کشور در این زمینه را پاسخگو باشد و برای کمتر از پنج درصد سطح زیر کشت لوبیای سراسر کشور جوابگو است.

کمانکش بیان کرد: به منظور پوشش 100 درصدی سطح زیر کشت سالانه لوبیای کشور با بذر اصلاح شده، بیش از 20 هزار تن بذر نیاز است.

کمانکش بیان کرد: بذور اصلاح شده تولیدی در خمین به عنوان قطب تولید بذرهای اصلاح شده کشور از سطح 90 هکتار زمین های زیر کشت استان در خمین، شازند و خنداب برداشت شده است و با فرآوری این محصولات، لیبر گذاری شده است.

مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا در خمین افزود: ارقام اصلاحی لوبیا در استان مرکزی در محصول لوبیای چیتی شامل کوشا، صدری، غفار و صالح و ارقام لوبیا قرمز یاقوت و اختر و لوبیا سفید درسا و پاک است که در این مناطق کشت و تولید و فرآیند فراوری آن طی شده است .

کمانکش بیان کرد: سال زراعی گذشته 190 تن بذر گواهی شده و اصلاحی مادری در خمین فرآوری و در میان 14 استان لوبیا خیز کشور برای کشت در سطح یک هزار هکتار مزارع لوبیا توزیع شد.

مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا درخمین یادآورشد: نخستین بار در کشور مجوز تولید بذر گواهی شده لوبیا در سال 89 به شهرستان خمین داده شد و فعالیت این شرکت تولیدی از سال 90 کلید خورد.

کمانکش اظهارکرد: این شرکت دانش بنیان دارای مجوز از پارک علم و فناوری استان مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

وی بیان کرد: این شرکت دانش بنیان هسته اولیه بذر را از چهار ایستگاه تحقیقات لوبیا در سراسر کشور تهیه کرده و در مزارع پرورشی استان تکثیر می کند و پس از آن بذر اصلاحی را فرآوری و روانه بازار می کند.

کمانکش گفت: بذرها اصلاحی این شرکت نسبت به نمونه بذر دیگر انواع لوبیا مزایایی چون مقاومت به خشکی، آفات و بهره وری بیشتر در سطح دارند و در مجموع با توجه به تنش های آبی سال های اخیر رقابت پذیری در تولید را بالا می برند.

وی بیان کرد: سالانه 2 و نیم تن هسته اولیه بذر لوبیا درخمین تکثیر می شود و تولید بذر گواهی شده از 20 تن آغاز و به 250 تن رسیده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان مرکزی پوشش زمین علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۶۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان

به گزارش قدس آنلاین، رسانه‌های محلی ازبکستان نوشتند: شرکت دولتی «روس‌اتم» روسیه به عنوان پیمانکار ساخت اولین نیروگاه هسته ای در ازبکستان انتخاب شده است.

این پروژه نیروگاه هسته‌ای شامل ساخت دو واحد نیروگاهی مجهز به راکتورهای نوع VVER-۱۲۰۰ است. این نوع راکتور متعلق به نسل «۳+» بوده و بالاترین استانداردهای بین المللی ایمنی و کارایی را داراست.

انتظار می رود راه اندازی اولین واحد برق در سال ۲۰۳۰ انجام شود و راه اندازی واحد دوم برای سال ۲۰۳۳ برنامه ریزی شده است. هزینه اولیه این پروژه ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

نشریه استرانا روس اتم (Strana Rosatom) خاطرنشان می کند که ساخت نیروگاه هسته ای گام مهمی در توسعه زیرساخت های انرژی ازبکستان خواهد بود و منبع انرژی قابل اعتماد و سازگار با محیط زیست را برای این کشور فراهم می کند.

قرارداد همکاری بین ازبکستان و روسیه برای ساخت این ایستگاه در دسامبر ۲۰۱۷ امضا شد. پس از آن، شرکت توسعه انرژی هسته ای اوزاتم (Uzatom) در ازبکستان ایجاد شد.

شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه «روس‌اتم» طی سال‌های اخیر به کشورهای آسیای مرکزی پیشنهاد ساخت نیروگاه‌های هسته ای با شرایط مطلوب را داده است؛ قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان چنین پیشنهادهایی را در مقاطع مختلف دریافت کرده اند و گام‌هایی را برای احداث این نیروگاه‌ها برداشته‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • معرفی طرح اولیه هایپرخودروی برقی EXE ۱۸۱
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد