Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

حبیب‌الله دهمرده در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس خطاب به محمد جواد ظریف پرسید: چرا تاکنون در رابطه با حقابه ایران از رودخانه هیرمند از افغانستان اقدام جدی و لازم به عمل نیامده است؟

وی ادامه داد: سیستان در گذشته جزو انبار آسیا به شمار می‌رفته و مردم این منطقه در طول تاریخ دارای افتخارات فراوانی بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با وجود اقدامات خوب نظام جمهوری اسلامی اما متاسفانه به دلیل عدم مدیریت فرصت‌ها، امروز با سرنوشت نامطلوبی روبررو هستیم. استمرار بیش از دو دهه خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان وضعیت معیشتی مرزنشینان را در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داده است.

وی در جلسه سوال از وزیر امور خارجه از هیات رئیسه مجلس خواست مستندی از وضعیت کشاورزی و زندگی مردم در استان سیستان و بلوچستان از نمایشگرهای مجلس پخش شود. در این مستند  وضعیت نامطلوب تنفس مردم، اوضاع نامناسب کشاورزی و آب شرب وآب زراعی مردم ، دریاچه هامون و خشکسالی و تاثیر  آن  بر زندگی بومیان منطقه به تصویر کشیده شد.

نماینده مردم زابل در مجلس افزود: افغانستان روی رودخانه‌هایی که به دریاچه زابل سرازیر می شوند سد احداث کرده و با این کار مانع سرریز شدن حقآبه این دریاچه شده است که این مسئله موجب تداوم خشکسالی و مشکلات عدیده برای مردم منطقه سیستان شده است.

وی با یادآوری پیام امام خمینی (ره) در دهه 50 گفت: اگر به یاد داشته باشید در خشکسالی دهه 50 امام به شاه پیام داد که آنقدر ولخرجی نکند و به داد مردم سیستان برسد. حاصل این تشر امام اقداماتی بود که رژیم گذشته در سیستان و بلوچستان انجام داد. حالا نیز مقام معظم رهبری منطقه سیستان را تنگه احد نامگذاری کرده اند.

وی خطاب به ظریف گفت: دکتر عزیز تذکر، نطق، مکاتبه، نشست و صبحانه کاری متعددی با شما داشتم و البته در قوانین برنامه و بودجه هم برای حل مشکلات دریاچه هیرمند مصوباتی داریم. براساس این مصوبات دولت مکلف است حقآبه دریاچه هیرمند را از طریق اقدامات سیاسی از طرف افغان بگیرد. اما حاصل دیپلماسی شما چه بوده است؟ حتی یک مترمکعب آب هم به دریاچه هیرمند اضافه نشده است.

دهمرده ادامه داد: برای برون رفت از این وضعیت اسفناک لازم است در برنامه بلند مدت و میان مدت آب دریا به دریاچه هیرمند انتقال یابد. همچنین برای بهبود وضعیت زندگی مردم لازم است انتقال گاز با قطر 36 اینچ از زاهدان به زابل انجام شود و گذرگاه های مرزی فعال شوند. همچنین به دلیل پهناور بودن استان سیستان و بلوچستان فکری به حال تقسیم استان شود.

منبع: وانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۷۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود

 ناخدا دوم علی خزائی، فرمانده پایگاه دریایی پسابندر نیروی دریایی ارتش، با اشاره به اقدامات این پایگاه در کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان، گفت: در پی بارندگی در جنوب شرق کشور و خسارات وارد شده به شهرستان دشتیاری و روستا‌های اطراف، نیروی دریایی ارتش، برابر اوامر سلسله مراتب فرماندهی و با هدف کمک به مردم سیل‌زده در این مناطق به امدادرسانی و تامین نیاز‌های اساسی مردم پرداخت.

فرمانده پایگاه دریایی پسابندر نیروی دریایی ارتش ادامه داد: پایگاه نیروی دریایی پسابندر با تمام توان و تجهیزات خود و با همکاری دیگر نهاد‌ها و سازمان ها، نسبت به تهیه کالا‌های اساسی مورد نیاز اقدام کرد و امروز در دومین مرحله، این کالا‌ها در بین مردم شهرستان دشتیاری و روستا‌های اطراف تقسیم شد.

ناخدا دوم خزائی، همچنین از استمرار آمادگی نیروی دریایی ارتش برای امداد به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان خبر داد و خاطرنشان کرد: تا زمانی که مشکل سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان رفع نشود کارکنان نیروی دریایی راهبردی ارتش آماده خدمت‌رسانی به این عزیزان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • افغانستان حقابه را می دهد؟
  • روایتی مستند از دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ دولت چه کرده؟ | فیلم
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دیوار کشی در استان سیستان و بلوچستان
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند