Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-28@08:26:56 GMT

بیش فعالی کودکان را با این ماده درمان کنید

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۰۳۶۸۴

بیش فعالی کودکان را با این ماده درمان کنید

مصرف مواد غذایی سرشار از امگا ۳، آهن و املاح معدنی در کودکان بیش‌فعال مفید است.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، شکوفه اویارحسینی کارشناس مشاوره خانواده درباره شایع‌ترین اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان در مدرسه اظهار کرد: اختلالات بیش‌فعالی، نافرمانی مقابله‌ای، وسواس، تمرکزی مانند اختلال یادگیری و تیک‌ها از جمله اختلال‌های رفتاری دانش‌آموزان در مدرسه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: اختلال بیش‌فعالی به سه دسته کمبود تمرکز، تکانشی و ترکیبی (کمبود تمرکز و تکانشی) تقسیم‌بندی می‌شود. در اختلال بیش فعالی کمبود تمرکز دانش‌آموز با وجود اینکه آرام است، اما همیشه برخی از سوالات را جا می‌اندازد. این کودکان اغلب وسایل خود را گم می‌کنند و کارهایشان را معمولاً بدون فکر انجام می‌دهند این در حالی است که کودکان دچار اختلال بیش‌فعالی تکانشی و ترکیبی بسیار پرجنب و جوش هستند.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده افزود: دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی تکانشی نمی‌توانند کاری را به طور مستمر به پایان برسانند. همچنین آن‌ها در مقایسه با سایر کودکان ساعات کمتری را می‌خوابند و همانند بزرگسالان صحبت می‌کنند.

اویارحسینی تاکید کرد: کودکان دچار اختلال بیش‌فعالی دوست دارند که همواره رهبر باشند همچنین آن‌ها تحمل ناکامی را ندارند و به محض اینکه شکست می‌خورند، عصبانی می‌شوند.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزانی که مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود تمرکز و ترکیبی هستند با وجود اینکه ضریب هوشی بالایی دارند، اما به علت بی‌دقتی و بی‌قراری که دارند، عملکرد بهینه را ندارند.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره بهترین سن درمان اختلال بیش‌فعالی در کودکان گفت: سن طلایی درمان این افراد تا ۱۲ سالگی است.

اویارحسینی درباره روش‌های مختلف درمان کودکان بیش‌فعال اظهار کرد: درمان این افراد ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و کاردرمانی است. رژیم غذایی مناسب نیز تاثیر بسزایی در کاهش علائم این کودکان دارد، به طوری‌که مشاهده شده است اگر کودکان بیش‌فعال مواد غذایی سرشار از امگا ۳، آهن و املاح معدنی را بیشتر دریافت کنند، تا ۴۰ درصد علائم بیماری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند همچنین این کودکان باید از مصرف فست‌فودها، نوشابه‌ها و مواد غذایی حاوی مواد نگه‌دارنده نیز خودداری کنند.

وی استفاده از نوروفیدبک را در بهبود علائم کودکان بیش‌فعال موثر دانست و بیان کرد: ماساژ درمانی سبب می‌شود که تمرکز این کودکان بیشتر شود.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره علل بروز بیش‌فعالی در کودکان گفت: بیش‌فعالی در بیشتر موارد علت واضحی ندارد، اما به طور کلی ژنتیک و عوامل بیولوژیک نقش چشمگیری در بروز این اختلالات در کودکان دارد.

اویارحسینی اظهار کرد: روانشناسان کودک و نوجوان سعی می‌کنند که از طریق رفتاردرمانی عادت‌های رفتاری برای کودکان بیش‌فعال ایجاد کنند و کار درمانگر از طریق بازی‌های تمرکزی کمک می‌کند که تمرکز این کودکان تقویت شود. با تقویت تدریجی تمرکز خون‌رسانی به مناطقی از مغز که در آن‌ها به خوبی صورت نمی‌گرفت، بهبود پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: دارودرمانی باعث می‌شود که تمرکز کودکان بیش‌فعال به طور موقت بهبود پیدا کند تا در سیستم آموزشی به عزت نفس و اعتماد به نفس این کودکان خدشه وارد نشود.

منبع: رکنا

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۰۳۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

"کار عمیق" چیست و 4 سبک اجرای آن کدامند؟ (+6 درس برای سال)

عصر ایران / مدرسه کار و کسب ؛ سیدمحمد حسینی* - «کار عمیق» اصطلاحی است که "کال نیوپورت" برای توصیف «فعالیت های حرفه ای انجام شده در حالت تمرکز و بدون حواس پرتی که توانایی های شناختی شما را به حداکثر می رساند» ارائه کرده است.‌

هدف از کار عمیق، ایجاد ارزش جدید و بهبود مهار‌ت‌هاست. دستیابی به این مسئله آسان نیست؛ اما دانشمندان علوم مغز و اعصاب عنوان می‌کنند که دقیقاً همین فشار برای سیم‌کشی مؤثر مغز ضروری است.

طرح مسئله

در پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ مک گنزی انجام داد، گزارش شده است که بیش از ۶۰٪ از هفته کاری یک کارمند معمولی دانش ورز، شامل ارتباطات الکترونیکی و مرور اینترنت می شود؛ به صورتی که ۳۰٪ از این زمان صرف خواندن و پاسخ به ایمیل ها شده است . توجه پراکنده ای که این ابزارهای شبکه ایجاد می کنند، پدیده ای را به وجود می آورند که نویسنده آن را «کار کم عمق» می‌نامد. کار کم‌عمق متشکل از «تکالیف عاری از بار شناختی و دارای حالتی لجستیکی است که اغلب در حین حواس پرتی انجام می شوند

ارزش کار عمیق

کار عمیق دو ارزش اصلی را شامل می شود:
الف) توانایی یادگیری سریع ‌
ب) توانایی تولید ارزش قابل توجهی که بر رقابت موجود در بازار شلوغ غلبه کند

اقتصاددانان برجسته درباره یک موضوع اتفاق نظر دارند که فناوری در حال تغییر ساختار اقتصاد ما است. کسانی که احتمال زیادی برای رشد و موفقیت آن ها وجود دارد، به سه دسته تقسیم می شوند:
1. افرادی که در کار با ماشین آلات مهارت دارند
2. افرادی که خودشان ماهر هستند
3. افرادی که میزان دسترسی به سرمایه در آن ها بالاست 

چهار سبک مختلف برای کار عمیق سبک اول: راهبانه

 فرد اساساً‌ سبک زندگی‌اش را عوض می‌کند. از جامعه فاصله می‌گیرد و احتمالاً جز با گروهی اندک در ارتباط نیست. ابزارهای ارتباطی را محدود یا حتی حذف می‌‌کند و در همه‌ی تصمیم‌ها و انتخاب‌هایش به این نکته توجه می‌کند که فرصت داشتنِ خلوت، تمرکز فکری و انجام کار عمیق از او گرفته نشود.

سبک دوم: دو سبکی

به این شکل که شما در هر سال، چند هفته یا چند ماه را کاملاً از زندگی روزمره جدا می‌شوید و به کنجی خلوت می‌خزید و در آن‌جا با تمرکز کامل کارهایتان را انجام می‌دهید. سپس دوباره به دامن جامعه باز می‌گردید و روند عادی زندگی را دنبال می‌کنید.

اگر نویسنده یا محقق باشید،‌ ممکن است بتوانید از چنین شیوه‌ای استفاده کنید. او یونگ را به عنوان نماد این سبک مطرح می‌کند. یونگ خانه‌ای روستایی در خارج از شهر داشته که زمان‌هایی که می‌خواسته کتاب بنویسد یا مطالعاتی عمیق انجام دهد، به آن‌جا پنا می‌برده است.

سبک سوم: ریتمیک

در این سبک، زمان مشخصی را در طول روز به تمرکز و کار عمیق اختصاص می‌دهید. مثلاً فرض کنید اگر به یادگیری زبان انگلیسی علاقه دارید،‌ هر روز صبح یک یا دو ساعت را به یادگیری زبان اختصاص می‌دهید و در این مدت، خود را از همه‌ی عوامل حواس‌پرتی (موبایل، نوتیفیکیشن، حرف‌های اطرافیان و …) دور می‌‌کنید.

او در این‌جا تکنیک‌های ساده‌ای هم برای افزایش نظم پیشنهاد می‌کند. مثلاً می‌گوید روی دیوار کاغذی بچسبانید و روی آن، زنجیره‌ای از خانه‌های مربعی ترسیم کنید. هر روز که کار عمیق خودتان را انجام می‌دهید، یکی از آن خانه‌ها را سیاه کنید و بکوشید که این زنجیره جایی گسسته نشود (وقتی می‌بینیم مثلاً‌ برای ۱۰ یا ۲۰ روز متوالی، این زنجیره شکل گرفته، حیف‌مان می‌آید که با یک روز تنبلی،‌ پیوستگی زنجیر از بین برود).

سبک چهارم: روزنامه نگاری

این سبک بیشتر مناسب افراد حرفه‌ای است و دلیلی نام گذاری اش این است که روزنامه‌نگاران به خاطر ویژگی شغلی خود،‌ معمولاً‌ این امکان را ندارند که از پیش برنامه‌ریزی کنند و درباره‌ی زمان‌هایی که می‌خواهند به کار عمیق بپردازند تصمیم بگیرند.

روزنامه‌نگار در میانه‌ی کارها و رویدادها و حواس‌پرتی‌هاست. پس هر زمان که فرصتی پیش آمد و چند ساعت برای تمرکز در اختیار داشت، از همان ساعات برای انجام کار عمیق استفاده می‌کند. واضح است که برای این کار مغز ما به نوعی «قدرت سوییچ کردن» نیاز دارد. یعنی باید بتواند به محض فراهم آمدن شرایط، ذهن را خالی و خلوت کرده و به سرعت روی کار عمیقی که مد نظر دارد متمرکز شود. به همین علت، نیوپورت معتقد است که اگر تا کنون تجربه‌ی کار عمیق نداشته‌اید، احتمالاً نمی‌توانید از این سبک شروع کنید

شش درس مهم برای سال از کتاب کار عمیق

درس اول: تا یک تکلیف را تمام نکرده اید، سراغ تکلیف جدید نروید. وگرنه شک نکنید که از پس تکلیف دوم نمی توانید به خوبی بربیایید.

درس دوم: تصمیم گیری در لحظه، انرژی شما را شدیداً تحلیل می‌برد. به همین دلیل از یک روز قبل بهتر است بدانید که چه کاری را در کجا و چه زمانی به چه طریقی قراره انجام بدهید.

درس سوم: اگر در یادگیری مهارتی تازه کار هستید، نهایتاً برای یک ساعت در روز می‌توانید کار متمرکز و عمیق انجام دهید. ولی اگر حرفه‌ای باشید می‌توانید تا چهارساعت متوالی به طور عمیق تمرکزتان را روی کار حفظ کنید. پس به تدریح می‌توانید در کاری عمیق شوید و یک دفعه و بدون تمرین ممکن نیست.

درس چهارم: ذهن ما در حد فاصل کار عمیق نیاز به استراحت دارد؛ پیاده‌روی، یوگا، ورزش، وقت گذاشتن با خانواده و دوستان برای احیای انرژی مغز مؤثر است.

درس پنجم: در تمام مدتی که مشغول کار عمیق هستید موبایل‌تان را حتما از خودتان دور کنید. 

درس ششم: ما از طریق انجام کارهای عمیق به معنا و مفهوم درست در زندگی می‌توانیم دست پیدا کنیم. چون با انجام کار عمیق است که می‌توانیم خودمان را به چالش بکشیم و از مرزهای فکری‌مان فراتر برویم و از شر منفی‌نگری و افکار مزاحم خلاص شویم.

______________________________
* سیدمحمد حسینی
تسهیلگر کتابخوانی 
مدرس رشد و تعالی
نویسنده کتاب‌های «قدرت مطالعه» و «صفرتاصد تندخوانی»
عضو شورای کتابخوانی شهرداری تهران و همراهی با بیش از ۲۶سازمان و ۱۲دانشگاه برای آموزش و تسهیل کتابخوانی
آموزش آنلاین به بیش از ۲۰هزار نفر فراگیر 
نویسنده و مدرس مدرسه کار و کسب عصر ایران
بنیانگذار سایت مرتا

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ذهنیت غالب شما چیست: واعظ، دادستان یا سیاستمدار؟ ما پیشنهاد بهتری داریم! چرا خارپشت ها پیروز می شوند و چرا برخی شرکت‌ها شکست می خورند؟

دیگر خبرها

  • ساماندهی پدیده زباله‌گردی و کودکان کار طی ماه‌های آینده/فعال شدن ساخت تمام خطوط متروی تهران
  • شما هم در تعطیلات خواب بی‌نظمی دارید؟ | خواب زیاد این بلاها را سر ما می‌آورد
  • اختلال در عملکرد پیام رسان بله برطرف شد
  • جایگاه اسفناج در طب سنتی
  • فعالیت سامانه تلفنی ۳۱۳۶ در همدان
  • در سواحل جنوبی شنا نکنید / احتمال اختلال در ترددهای دریایی وجود دارد
  • ممنوعیت فعالیت‌های دریایی در مازندران
  • فعالیت دریایی در خزر ممنوع شد
  • اختلال ارتباطی در مناطق سیلابی جنوب کشور برطرف شد
  • "کار عمیق" چیست و 4 سبک اجرای آن کدامند؟ (+6 درس برای سال)