Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: فروش صنایع دستی متاسفانه دارای چالش‌های زیادی است، یکی از دلایل مهم و تاثیرگذار در این حوزه متغییر بودن قیمت ارز در داخل است که سبب تغییر قیمت روزانه مواد اولیه در داخل شده است. ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۳ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، نصف‌جهان شهر جهانی صنایع دستی بیش از یک سوم صنایع دستی کل دنیا را در خود جایی داده و این هنر ارزشمند که می تواند با به کارگیری راه کارهای نوین اقتصادی به مسیر اصلی توسعه اقصادی در کشور تبدیل شود، به ویژه در اصفهان نادیده گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنایع دستی اصفهان که می تواند بازار جذاب و مطلوبی برای رونق اقتصادی و حرکت در مسیر حمایت از تولید ملی باشد، دغدغه ای بود که با متولیان امر در این زمینه به گفت وگو نشستیم.

در ادامه بخش دوم میزگرد خبرگزاری تسنیم را با عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی پیرامون راه کارهای عملیاتی استفاده از این گنجینه ارزشمند در راستای تحقق شعار سال و وضعیت کنونی صنایع دستی در اصفهان را می خوانید.

تسنیم: با توجه به جایگاه اصفهان در حوزه صنایع دستی، در حال حاضر وضعیت فروش این محصولات چگونه است؟

شیردل: با توجه به ظرفیت‌های استان اصفهان در زمینه تولیدی صنایع دستی در صدد هستیم که ظرفیت تولید را در مناطق مختلف استان گسترش دهیم و در همین راستا به دنبال ایجاد منطقه آزاد گردشگری و صنایع دستی در شرق استان هستیم زیرا این منطقه دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای در زمینه صنایع دستی است.

تسنیم: در حال حاضر چه چالش‌هایی در زمینه تولید صنایع دستی وجود دارد؟

شیردل: فروش صنایع دستی متاسفانه دارای چالش‌های زیادی است، یکی از دلایل مهم و تاثیرگذار در این حوزه متغییر بودن قیمت ارز در داخل است که سبب تغییر قیمت روزانه مواد اولیه در داخل شده است.

به طور مثال در کارخانه‌های تولید مس، قیمت مس بر اساس قیمت ارز تغییر و افزایش پیدا می‌کند اما زمانی که قیمت کاهش پیدا می‌کند در قیمت مس این کاهش ایجاد نمی‌شود که این مهم نیازمند نظارت مسئولان دولتی است و اساسا برخی از افزایش قیمت‌ها در مواد اولیه تولید داخل و بومی ربط مستقیمی نسبت به افزایش و کاهش قیمت ارز ندارد اما این اتفاق در بسیاری از تولیدکنندگان مواد اولیه رخ می‌دهد.

تسنیم:  با توجه به اینکه اساسا تولید صنایع دستی متکی بر ظرفیت‌ها و مواد اولیه داخلی است، این روند افزایش قیمت مواد اولیه چه آسیب‌هایی به بخش فروش صنایع دستی وارد آورده است؟

شیردل: وقتی تولیدکننده امروز تصمیم می‌گیرد که با یک واردکننده کشور دیگر قرارداد ببندد نمی‌تواند قرارداد پایدار چند ساله ببندد که علت آن تغییر روزانه قیمت مواد اولیه است و هم‌امنون نزدیک به 20 سال است که هیچ یک از تولیدکنندگان داخلی نتوانستند باید یک واردکننده کشور دیگر قرارداد پایدار ببندند.

تسنیم:در زمینه تجارت الکترونیک تا چه میزان در حوزه صنایع دستی موفق بودیم؟

شیردل: باید به تجارت الکترونیک بیشتر بها داده شود همچنین به جوانان تولیدکننده‌ای که امروز به این عرصه وارد می‌شوند، مشاوره داده شود و موانع انتقال پول رفع شود.

وقتی که یک تجارت c & c  یا c & b صورت می‌گیرد به این معنی که تجارت بین تولیدکنندگان و بین تولیدکننده و کمپانی انجام می‌شود، باید یک LC باز می‌شود که در این میان مشکلات بانکی پیش می‌آمد و هم‌اکنون که بخش بین‌المللی بانک‌ها تحریم شده‌اند، رد و بدل کردن تجارت الکترونیک با مشکلاتی دوچندان پیش آمده است.

کشور چین در زمینه تجارت الکترونیک موفق بوده و همچنین با ارزیابی بازار مصرف سیاست تولید را رونق داد که ما می‌توانیم با رفع موانع انتقال پول و تولید کالاهای ارزان قیمت زمینه رشد بازار فروش صنایع دستی را فراهم کنیم.

تسنیم:با توجه به زیرساخت‌های فعلی آیا زمینه فروش موفق صنایع دستی وجود دارد، یا خیر؟

شیردل: در زمینه  توسعه زیرساخت های همچنان نیازمند تلاش های بیشتری هستیم، با توجه به ظرفیت اصفهان در پذیرش گردشگر داخلی و خارجی باید سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه صورت گیرد زیرا آمارها نشان داده است که ورود گردشگر بر فروش صنایع دستی تاثیرات مثبتی داشته است.

از طرفی با توجه به ظرفیت های موجود در تولید صنایع دستی فاخر توسط هنرمندان باید زمینه فروش این صنایع را نیز برای گردشگران خارجی فراهم شود زیرا برخی از آثار دستی که توسط هنرمندان تولید می شود به دلیل مشکلاتی که در گمرکات ما وجود دارد، امکان خارج شدن از کشور را ندارند و این موضوع سبب عدم خرید گردشگران خارجی و به طبع آن مهاجرت هنرمندان از کشور می شود تا بتوانند آثار خود را به مشتریان خود در اروپا و آمریکا عرضه کنند.

تسنیم: علاوه بر مشکلاتی که در حوزه گمرک برای خروج صنایع دستی فاخر وجود دارد، در چه زمینه های دیگر فروش صنایع دستی به گردشگران خارجی با مشکل روبرو هستیم؟

شیردل: علاوه بر گمرک در زمینه پست صنایع دستی نیز با مشکلاتی روبرو هستیم، این در حالی است که در دیگر کشورها خریدار جنس مورد نظر خود را خریداری می کند و توسط پست به کشور مبدا خود ارسال می کند اما در ایران خریدار هم هزینه خرید و هم هزینه حمل کالا را بر عهده دارد.

تسنیم:  برای پیشرفت در زمینه صنایع دستی نیازمند چه موارد دیگر هستیم؟

شیردل: باید در زمینه آموزش و پژوهش در حوزه صنایع دستی فعالیت های بیشتر صورت گیرد و رشته های تخصصی صنایع دستی جای خود را در میان رشته های هنری دانشگاه های و مدارس باز کند تا بتوانیم هنرمندانی با سواد آکادمیک در این حوزه پرورش دهیم.

انتهای پیام/ش

R41346/P1361/S6,51/CT13

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۰۴۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود

بزرگمهر مسئول برگزاری نمایشگاه گفت: در  نمایشگاه ۲۰۰ اثر از ۵۵ دانش آموز در زمینه‌های بافت گلیم و جاجیم، نقاشی و زیورآلات به تماشا گذاشته شده است.

این نمایشگاه تا ۱۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۸ تا ۱۲ و ۱۷ تا ۲۰ برای بازدید عموم دایر است. 

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • معرفی 5 مدل پالت پرفروش و محبوب حتما بخوانید!
  • هاآرتص: ما «عنصری نامطلوب» هستیم/ تحریم فرهنگی اسرائیل در سراسر جهان رو به گسترش است
  • رئیسی: ایران پیشرفته و فناور می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد