Web Analytics Made Easy - Statcounter

پروژه های متعدد زیربنایی در استان فارس تعریف شده اند که با بهره برداری از آنان می توان به تغییر چهره استان فارس امید داشت، استانی که اکنون کارگاهی برای عمران شده است. به گزارش جنوب نیوز، استان فارس در ظاهر استانی برخوردار است اما یکی از عقب مانده ترین استان های کشور از نظر زیرساخت های عمرانی و اقتصادی به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این استان  به عنوان کریدور جنوب به شمال یاد می شود.

برای اطلاع از آخرین وضعیت پروژه های عمرانی استان فارس به سراغ «عنایت الله رحیمی » معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس رفتیم.

او به عملیات اجرای پروژه های استان امیدوار است و عنوان می کند که  در صورتی که این پروژه ها که اغلب در هفته دولت افتتاح می شوند، افتتاح شود تحول عظیمی در توسعه استان ایجاد می کند.

عنایت الله رحیمی در ابتدای این گفت و گو به دسته بندی پروژه ها پرداخت و گفت: پروژه های عمرانی به چند دسته تقسیم می شوند که به عنوان نمونه می توان به پروژه های راه، راه آهن، آب، فرودگاه و پروژه های ساختمانی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی پروژه در  حوزه های مختلف در دستور کار است و اغلب نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس افزود: تعداد قابل توجهی از این پروژه ها تا پایان سال در استان فارس افتتاح شده و دستاورد مهمی برای توسعه این استان به شمار می روند.

* با توجه به خشکسالی و کمبود آب  در استان فارس ابتدا به پروژه های آب استان اشاره ای کنید.

در حال حاضر عملیات اجرایی چهار سد در حال انجام است که شامل سد هایقر فیروزاباد، نرگسی کازرون، سد کوار در کوار و چشمه عاشق در شهرستان نی ریز و داراب است.

سد هایقر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم پنج درصد باقیمانده با تامین اعتبار به اتمام برسد البته ساختمان سد تمام شده و تا هفته دولت به بهره برداری می رسد.

همچنین سد چشمه عاشق به اتمام رسیده و در صورت تامین اعتبار عملیات ساختمان شبکه زیر دست شروع می شود.

سد نرگسی نیز پیشرفت فیزکیی ۶۰ درصد دارد و در حال حاضر پیمانکار مشغول به کار است و سد کوار نیز پیشرفت ۴۰ درصدی داشته که نیاز به اعتبار بیشتری دارد تا سرعت کار بالا رفته و به اتمام برسد اما با این وجود روند کار مناسب است البته باید تخصیص اعتبار بیشتری شود.

دولت در حوزه مالی تنگناهایی دارد با این وجود هیچ پروژه ای در استان راکد نیست.

*چه پروژه های آبرسانی در استان تعریف شده است؟

یکی از مهمترین پروژه های آبرسانی استان فارس پروژه خط دوم درودزن به شیراز و بعد هم خرامه است. اکنون مخزن کنار سد درودزن وجود دارد و امیدواریم در هفته دولت این پروژه آبرسانی به بهره برداری برسد. تصفیه خانه این پروژه که توسط بخش خصوصی انجام می شود پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد  دارد، از ۷۷ کیلومتر لوله گذاری فقط ۱۵ کیلومتری باقی مانده است و تونل چهار و ۶۰۰ متری نیز به اتمام رسیده است.

پیمانکاران این پروژه قوی هستند و مشکلات مالی منجر به تعطیلی پروژه نشد اما پیمانکاران مطالباتی دارند و به دنبال آنیم  که از خزانه و اوراق مشارکت بدهی ها را پرداخت کنیم.

در پروژه آبرسانی به سمت خرامه نیز مخزن بزرگ آن احداث و لوله گذاری از سمت خرامه آغاز شده همچنین مقداری لوله خریداری شده و با یک شرکت نیز برای تامین مابقی لوله ها قرارداد بسته ایم و عملیات اجرایی پروژه نیز در حال انجام است.

پروژه آبرسانی سد سیوند به سمت سعادت شهر  ارسنجان نیز در حال انجام است و در این راستا هفت حلقه چاه حفاری شده ، لوله گذاری نیز در حال پیگیری است و در هفته دولت آبرسانی مذکور افتتاح و در ادامه کار نیز ارسنجان و روستاهای آن نیز مورد پیگیری قرار می گیرد. برای تامین لوله پروژه ارسنجان قراردادهایی منعقد شده و البته پیمانکار مطالباتی دارد که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال آبرسانی به ارسنجان وروستاهای مسیر نیز به سرانجام می رسد.

یکی از پروژه های دیگر این بخش آبرسانی از سد رودبال به استهبان و فسا است که لوله گذاری تا ایج انجام شده و تصفیه خانه نیز نهایی شده و ادامه مسیر تا فسا کلنگ زنی شده که در حال انجام است.

در چند ماه آینده قسمتی از آبرسانی به ایج کامل می شود و فسا نیز در حال انجام است و حوزه استهبان نیز در آینده نزدیک شروع می شود.

خط آبرسانی  از سمت رودبال به داراب و جنت شهر نیز در حال پیگیری است که لوله گذاری رودبال به داراب در حال انجام است و تصفیه خانه نیز پیشرفت بالایی داشته  که تا چند ماه آینده بهره برداری می رسد و ادامه کار نیز به جنت شهر به مناقصه گذاشته شده همچنین پیمانکار نیز مشخص شده که در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی آن شروع می شود.

یکی از پروژه های آبرسانی دیگر نیز از سد سلمان فارس به جهرم محسوب می شود که در حال طی مراحل نهایی است که هم تصفیه خانه  و هم مخازن و هم سیستم پمپاژ پیگیری شده و در صورت تامین اعتبار امسال به بهره برداری می رسد.

آبرسانی از سد تنگاب به فیروزآباد و شهرستان های اطراف نیز در دستور کار قرار دارد و اعتبار این پروژه آبرسانی توسط دولت تامین شده است.

در حوزه آب یکسری برنامه های بلند مدت از جمله انتقال آب از سد تنگ سرخ بشار کهگیلویه به فارس را داریم که خط لوله سد در حال انجام  است و به دنبال این هستیم که با اجرای پروژه قسمتی از آب شرب شهر شیراز را از طریق این سد تامین کنیم. یکی دیگر از پروژه های در حال پیگیری تامین آب قسمتی از شهرهای شمالی از جمله اقلید و آباده و خرم بید از خطی است که از سمت سد خرسان به سمت یزد و کرمان حرکت می کند و به دنبال آن هستیم که از آب آن خط لوله نیز استفاده کنیم.

*در پروژه های حوزه آب و فاضلاب چه اقداماتی صورت گرفته است؟

برای فعال کردن پروژه های آب و فاضلاب شش شهرستان از وام بانک توسعه اسلامی استفاده شده که  شبکه جمع آوری و تصفیه در این شش شهرستان را افتتاح کنیم و به عنوان نمونه تصفیه خانه کازرون پیشرفت زیادی داشته ، تصفیه خانه اقلید بهره برداری شده و سپیدان نیز کلنگزنی شده است.

پروژه تصفیه خانه دوم شیراز  نیز در حال اجراست و پیشرفت بالای ۹۰ درصد داشته ، سیستم مکانیکی آن خریداری شده و در حال نصب است که در صورت تامین اعتبار باقیمانده مطالبات پیمانکار به زودی شاهد بهره برداری آن هستیم.

پروژه فاضلاب شرق صدرا که ۷۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد پیشرفت بالای ۷۰  درصد داشته ، پروژه غرب صدرا پیمانکار آن مشخص شده و کارگاه تجهیز و کار نیز شروع شده است.

همچنین تعدادی پروژه نیز در جهرم، ممسنی، آباده، استهبان، فسا و داراب در دست اجراست.

* چه پروژه هایی در حوزه راه در دستور کار است؟

یکی از مهمترین پروژه های راه آزادراه شیراز به اصفهان محسوب می شود که این پروژه یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی است که فاصله شیراز به اصفهان را ۱۳۰ کیلومتر کاهش می دهد . این پروژه آبادی ها و شهرهای مسیر را متاثر می کند و در حال حاضر ۷۳ درد پیشرفت فیزیکی دارد. ادامه این آزادراه سه راه قلات به سمت بزرگراه بوشهر است که ۳۵ کیلومتر می باشد که مطالعات آن نیز انجام شده و در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی شروع می شود.

همچنین آزادراه سه راه قلات به پل فسا در جنوب شیراز است که مسافت آن ۸۲ کیلومتر است که مطالعات آن در حال انجام است که دارای ردیف اعتباری نیز است.

پروژه آزادراه جوادیه به بلوار محلاتی از جمله دیگر پروژه های  در حال انجام است که سه تقاطع غیرهمسطح دارد که یکی از آن نهایی شده ، یکی دیگر از تقاطع ها نیز پیشرفت ۴۰ درصد دارد و در مابقی بخش ها نیز در حال تملک اراضی هستیم.

سه تونل نیز در مسیر قرار دارد که حفاری شده  است.

یکی دیگر از پروژه ها نیز پل بزرگ رودخانه شیراز است که در دست اجراست و پیمانکار نیز مشخص شده و عملیات اجرایی آن نیز شروع می شود.

آزادراه پارسیان – لامردیکی دیگر از پروژه ها ست که توسط بخش خصوصی شروع شده و در آینده نزدیک نهایی می شود.آزادراه لار به اسکله شهید رجایی نیز کارهای مطالعاتی اش انجام شده و به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم.

در عین حال تعدادی پروژه راه روستایی و اصلاح راه داریم که توسط راهداری در حال انجام است.

همچنین باند دوم فیروزآباد به جم نیز در دست اجراست و دارالمیزان به مهر نیز در حال طی مراحل نهایی است.پروژه فراشبند به فیروزآباد ۸۵ درصد پیشفت فیزیکی دارد که فقط روسازی باقیمانده است.

یکی پروژه های مهم این بخش ترمینال خارجی فرودگاه شیراز است که قسمت بهسازی آن رو به اتمام است و سالن ها نیز ترمیم شده است.

پروژه سالن های پروازهای خارجی نیز ۲۲ هزار متر زیربنا دارد که پیشرفت بالای ۴۰ درصد دارد و قسمت بی  ال تی آن در حال انجام است و اگر قرارداد بی ال تی ابلاغ شود کار سرعت بیشتری می گیرد و باید در نظر داشت که  این یکی از بهترین ترمینال پروازهای خارجی کشور است.

توسعه و بهسازی فرودگاه های جهرم – لار به لامرد نیز  در دستور کار است همچنین برای فرودگاه داراب اعتبار تخصیص یافته تا نسبت به ترمیم و بهسازی از جمله فنس گذاری اطراف فرودگاه اقدام شود.

استان فارس رتبه اول مقاوم سازی روستایی را در سطح کشور دارد و در پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض  نیز اول است.

*در حوزه بهداشت و درمان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

پروژه های متعددی در حوزه درمان، کلینیک و خانه بهداشت در استان در حال اجراست که یکی از آن بیمارستان محمد رسول الله(ص) در بزرگراه حسینی الهاشمی است که خاکبرداری آن شروع شده است.

همچنین پروژه دیگربیمارستان تامین اجتماعی در بزرگراه حسین الهاشمی است که وزیر کار قول داده است که این ماه یا ماه آینده کلنگزنی کند.

دوبیمارستان در کازرون، قائمیه، مصیری و تعداد زیادی مراکز درمانی در حال پیگیری است.

در حوزه ورزش تعدادی پروژه در حال پیگیری است که ۳۰۰ مورد از آن به زمین چمن مصنوعی اختصاص دارد.

تکمیل فاز دوم پروژه ورزشگاه پارس در دستور کار است که پیمانکار آن نیز مشخص شده همچنین پروژه ورزشگاه حسینی الهاشمی هم بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

همچنین یک پروژه فرهنگی ورزشی در شهرستان مهر نیز تعریف شده که با مشارکت وزارت نفت و ورزش و جوانان در حال اجراست.

*وضعیت استان در حوزه پروژه های گازرسانی چگونه است؟

یکی از موضوعات اساسی که در فارس دنبال می شود پروژه های گازرسانی است و به دنبال آن هستیم که تا پایان سال هیچ شهر و روستایی فاقد گاز نباشد حتی اگر فاصله یک روستا با شهر زیاد است از روشهایی غیر از لوله گذاری برای گازرسانی بهره ببریم.

یکی از راه هایی که برای توسعه استان وجود دارد  پروژه های مربوط به راه آهن است و به دنبال این هستیم که بتوانیم با راه اندازی راه آهن استفاده اقتصادی بیشتری برده و استان را به مراکز بار متصل کنیم.

حمل و نقل ریلی یکی از امن ترین حوزه های حمل و نقل است و در حوزه محیط زیست نیز بسیار قابل اهمیت است .

هم اکنون راه آهن شیراز – بوشهر مراحل نهایی آن در حال انجام است بعد از آن راه اهن شیراز – پل گهر را داریم که شامل چهار قطعه است و قطعه سه و چهار مربوط به استان فارس و دو قطعه دیگر مربوط به کرمان است.

مراحل زیرسازی دو قطعه مربوط به فارس ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ریل گذاری انجام شده است.

همچنین نصب آنتنی داراب – فسا به این راه آهن هم راحل زیرسازی آن در حال انجام است و قطعات یک و دو نی ریز نیز در حال مطالعه است.

راه آهن سروستان- جهرم و بندرعباس نیز ردیف اعتباری دارد و مطالعات آن در حال انجام است. راه آهن شیراز – اهواز هم در دستور کار است و مطالعات آن به زودی شروع می شود.

انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس

یکی دیگر از موضوعاتی که به جد پیگیری می شود مربوط به انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس است. انتقال آب به لامرد به دو صورت است یکی برای صنعت و دیگری آب شرب.

برای انجام این کار سرمایه گذار مشخص شده و مراحل نهایی در حال انجام است و دنبال موافقت وزارت نیرو هستیم.

یکی موضوع دیگر در انتقال آب از خلیج فارس به فارس مربوط به خرید آب شرب و صنعت برای منطقه انرژی بر لامرد است. در این راستا نیز مجوز آب به سمت شهرهای جنوبی استان اخذ شده و به دنبال سرمایه گذار هستیم و اگر مشخص شد عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می شود.

* طی سال ها اخیر دریاچه های فارس با خشکی مواجه شده اند برای احیای آنها نیز طرحی در دستور کار است؟

یکی دیگر از مضوعات اساسی و مهم احیای دریاچه های استان فارس است که این امر در قالب طرح تالابها پیگیری می شود. در این راستا جلسات متعددی برای احیای دریاچه ها گرفته شده و دریاچه های پریشان، بختگان و طشک نیز به صورت ویژه در دستور کار است.

برای احیای دریاچه های استان باید چند موضوع را پیگیری کرد یکی بهره برداران اطراف تالاب هاست و باید چاه های غیرمجاز اطراف تالاب ها را مسدود کرد که این موضوع در دستور کار است.

یکی دیگر از موضوعات تخصیص حقابه دریاچه های استان فارس است که این مسئله ارتباط مستقیم به نزولات جوی دارد . باید آبی در سدهای استان وجود داشته باشد که حقابه دریاچه ها داده شود.

البته به دنبال این هستیم که پس از بهره برداری از سد نرگسی کازرون با توجه به قولی که داده اند حقابه دریاچه پریشان اختصاص یابد. اما برای احیای دریاچه بختگان و طشک باید منتظر پر آب شدن سد ملاصدرا و درودزن بود.

متاسفانه امسال میزان بارندگی در استان ۱۲۵ میلیمتر بوه که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۵ درصد کاهش داشته و نسبت به میانگین بلندمدت ۶۰ درصد کاهش داشته است.

با توجه به کاهش چشمگیر بارندگی در فارس اولویت اصلی ما تامین آب شرب است. البته در حوزه کشاورزی هم باید اقداماتی انجام شود به گونه ای که به سمت استفاده از آبیاری نوین و مدیریت مصرف آب رفت. همچنین باید از کشت گلخانه ای استفاده کرد.

*وضعیت شش پتروشیمی استان فارس چگونه است؟

این پتروشیمی ها از ابتدا مکان یابی خوبی نشده اند به همین دلیل موضوع انتقال آنها از فارس مطرح شد اما استاندار به شدت پیگیر عملیاتی شدن پروژه ها هستند. برای اینکه بتوانیم عملیات اجرایی آن را در فارس آغاز کنیم یکسری اصلاحاتی برای پتروشیمی ها انجام دایم و در استان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

* طی مدت اخیر به نظر می رسد پروژه های شهری شیراز راکد شده اند، در این خصوص بررسی صورت گرفته است؟

زمانیکه تغییر و تحولی در حوزه مدیریت شهری انجام می شود، دیدگاه های مختلفی مطرح می شود که در گذشته مجموعه مدیریت شهری به دنبال انجام پروژه های فیزیکی بودند و امروز دیدگاهشان این است که پروژه های نرم ، انسان محور فرهنگی را دنبال کنند البته این به معنای آن نیست که پروژه های عمرانی راکد و تعطیل شوند.

پروژه های عمرانی شهری متاثر از عوارض و اقتصاد کلان است  و هنوز ابتدای راه شورای شهر و شهرداری هستیم و امسال شورای شهر بودجه ای برای شهرداری  و مدیریت شهری تعیین کرده و باید تا پایان سال صبر کرد و وضعیت را آن موقع ارزیابی کرد البته عملیات اجرای پروژه های قبلی در دستور کار است و هیچکدام نیز قرار نیست تعطیل شود و فقط متناسب با درآمد شهر هزینه ها صورت می گیرد.

به عنوان نمونه یک سری پروژه های در حال پیگیری تقطع های غیرهمسطح، تونل سازی و بهسازی است که هم اکنون فعال هستند.

ما به دنبال این هستیم که هویت اصلی شهر شیراز حفظ شود چون همه از شهر شیراز به عنوان شهر فرهنگی یاد می کنند. یکی از پروژه های اساسی شهر شیراز پروژه قطار شهری است که  سال گذشته چهار ایستگاه مهم آن افتتاح شد، خط دوم قطار شهری نیز  بیش از شش کیلومتری از حفاری آن انجام شده و پروژه های بزرگ شهر شیراز نیز تقاطع غیرهمسطح گلستان  است که در حال انجام است .

تقاطع غیرهمسطح بلوار امیرکبیر نیز در حال پیگیری است و ادامه مسیر حسینی الهاشمی  نیز به طول ۸ کیلومتر و اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومان در دستور کار است.ارزیابی ما از روند اجرای پروژه های شهری مثبت است و برای بهتر شدن آن نیز تلاش می کنیم./ مرجع: مهر

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۰۴۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراکز جوار کارگاهی امسال ۵۰ درصد افزایش می یابد

 معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور دوشنبه شب در دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار کرد: بیش از ۳۰ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در سطح کشور مجوز خود را از این سازمان دریافت کرده اند که از این تعداد بیش از ۲۲ هزار آموزشگاه آن فعال است.

مهرداد غظیمی گفت: ۶۰ درصد از رسالت و وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در حوزه آموزش توسط این مراکز خصوصی و خود مردم انجام می‌گیرد که این رقمی قابل توجه و الگوی شایسته‌ای برای معرفی شدن است.

وی اضافه کرد: در کنار این مهم ۴ هزار و ۱۶۲ آموزشگاه جوار کارگاهی در سطح کشور در کنار صنایع بزرگ فعال است که هدف آن آموزش کارکنان شاغل در راستای ارتقای توان و تخصص و آموزش کارکنان جدید در کنار خط تولید هدف اصلی فعال سازی این کارگاه‌های جوار کارگاهی است.

عظیمی با اعلام اینکه دیپلماسی مهارت یکی از راهبرد‌های کلیدی سازمان در این دولت است، گفت: ۴۰ هزار مربی توانمند در حوزه آموزش بیش از ۸ هزار کارگاه آموزشی ظرفیتی است که در کنار اینکه می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد می‌تواند توانمندی جمهوری اسلامی ایران را به تمام دنیا صادر کنند.

معاون وزیر کار تصریح کرد: یکی از راهبرد‌های جدی سازمان فنی و حرفه‌ای در سالجاری افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی است.

عظیمی حاظر نشان کرد: در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیش از ۶۵۰ مرکز دولتی وجود دارد که در دل این مراکز بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ کارگاه آموزشی در با وجود ۱۳ هزار همکار متخصص و متعهد در سطح کشور فعالیت دارند.

کردستان سرزمین ظرفیت‌هاست

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یقینا نقاط طلایی دوران بعد از انقلاب تا به امروز و هجمه دشمنان علیه مردمان این دیار موید این نکته است که کردستان سرزمین ظرفیت‌هاست.

عظیمی خاطرنشان کرد: مهمترین سرمایه و ظرفیت جمهوری اسلامی ایران سرمایه مردمی آن است مردمانی که علیرغم اینکه همواره مورد هجمه‌های سنگین تبلیغاتی دشمنان بوده‌اند با بصریت مثال‌زدنی پای انقلاب و کشور خود ایستادند

وی با اشاره به شعار امسال با عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم، گفت: یکی از افتخارات قابل توجه که این سازمان می‌تواند در زمینه تحقق شعار سال آن را الگوی خود قرار داده و به سایر دستگاه‌ها و بخش‌ها عرضه کند واگذاری امور و رسالت و وظایف ذاتی سازمان به مردم است.

نماینده ولی فقیه در کردستان نیز گفت: اغلب افراد ماهر در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در حال بازنشستگی هستند، بنابراین ضروری است برای استخدام افراد جدید تدبیری شود چراکه نیروی انسانی کافی در استان وجود دارد.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی در این دیدار اظهار کرد: در کردستان مشکلات زیادی در خصوص بیکاری وجود دارد و تمرکز دشمن نیز همواره بر استان‌هایی مانند کردستان و سیستان و بلوچستان است، توجه ویژه ای به این استان‌ها باعث به ثمر نشستن زحمات دولت می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تعدادی از واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند تحویل می‌شود
  • ۱۰۰۰ قطعه زمین در راستای اجرای طرح جوانی جمعیت آماده سازی شد
  • انعقاد قرارداد ساخت ۳ هزار مسکن در شهر امیرکبیر
  • مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد
  • ترکیب منچستریونایتد متحول می‌شود/ ۳ بازیکن فروشی نیستند
  • مراکز جوار کارگاهی امسال ۵۰ درصد افزایش می یابد
  • ۴۰ پروژه عمران شهری در ایلام اجرا شد
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • حمایت مجلس ؛ به مردم زمین رایگان بدهید | زمین اگر برای خود مردم باشد ماشین و طلای خودشان را می‌فروشند تا زمین‌شان را بسازند
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند