Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-16@04:03:06 GMT

اسلام شادی و نشاط باطنی را توصیه می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۰۵۹۹۹

حجت‌الاسلام محمدعلی فقیهی، استاد حوزه و دانشگاه درگفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: شادی و نشاط واقعی، یعنی اینکه نه تنها ظاهر، بلکه باطن قلب و روح انسان نیز شاد باشد، اما یک دسته شادی‌هایی وجود دارد که شخص خودش را به خوشی‌های ظاهری سرگرم می‌کند ولی باطن آن گرفته و ناراحت است.
وی بیان کرد: دین اسلام در روایات و سفارشات فراوان به مسئله شادی و نشاط باطنی توجه کرده و برهمین اساس زندگی که شادی ‌و نشاط توهمی دارد را مردود می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انسان باید به خودش گریز بزند که آیا باطنش نیز نشاط دارد یا خیر؛ موسیقی‌های پرسر و صدا، اوقات فراغتی که نتیجه آن‌ها در باطن اعصاب ناآرام، عدم تعادل و آستانه تحمل پایین به‌همراه دارد، آرامشی برای انسان به همراه نخواهند داشت.
فقیهی با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم درباره «سیروفی‌الارض» افزود: اسلام قائل به دو نوع نشاط روحی و معنوی است، یک دسته نشاطی هستند که نزد همه مکاتب شناخته شده و اسلام در مرحله عمل و اجرا به آن توجه نشان داده که شامل استفاده از طبیعت، سیر در عناصر مختلف خلقت، نگاه کردن به آب زلال، جنگل و... می‎باشد که این موارد همراه با آرامش درون و به دور از هیاهوی توهمی است.
وی ادامه داد: همچنین صله‌ارحام، هم‌نشینی، گفت‌وشنود با رعایت ملاحظات خاص خود جهت آرامش اعصاب و نشاط باطنی و طول عمر در اسلام سفارش شده است.
فقیهی بیان کرد: مطالعه و پژوهش‌های علمی یک دانشجو، محقق و معلم که او را بسیار خوشحال می‌کند، باعث نشاط درونی انسان می‌شود، اما در عین‌حال عبادت کردن، توسل و توجه به خدا ، تلاوت قرآن، لذت بردن از نماز، سوگواری در مراسم و مجالس اهل‌البیت(ع) هر چند ظاهر گریه و ناراحتی‌ دارند، اما در باطن فرح‌بخش هستند که نمونه آن حضور 25میلیونی جمعیت در پیاده‌روی روز اربعین است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: عدم مطالعه، سوق یافتن شدید جامعه مخصوصا قشر جوان به دنیای ارتباطات و... فرصت رشد روحی، معنوی و شادی و نشاط باطنی را از انسان می‌گیرد.
وی تصریح کرد: اشتباهات اجرایی مسئولان و متعاقبا نابسامانی‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی موجود طبیعتا باعث به وجود آمدن جو ناامیدی مخصوصا برای قشر جوان کشور شده است، در چنین شرایطی هر فردی متناسب با توانایی‌های خود باید دست به اقدام و اشتغال بزند، چرا که با منفل‌بودن و ساکن شدن کاری از پیش نخواهد برد.

انتهایپیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۰۵۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرف ۳۱ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه های شاخص سازمان فرهنگی شهرداری شهرکرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، اکبر ایازی با اشاره به اقدامات این سازمان درحوزه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اظهار داشت: اقدامات ما در این سازمان بر مبنای مشارکت و نشاط اجتماعی بوده است که راه اندازی ساختمان نشاط، سالن ورزشی امیرکبیر، راه اندازی مرکز پیشگیری از آسیب های اجتماعی، راه اندازی مرکز شهرکردشناسی، راه اندازی دبیرخانه نمد، افتتاح پیست دوچرخه سواری و افتتاح تنیس خاکی بانوان از پروژه های شاخص این سازمان در سال گذشته بود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد افزود: برای اجرای این پروژه های شاخص سازمان ۳۱ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: همچنین امسال اجرای ۵٠عنوان برنامه متنوع در هفته شهرکرد با همکاری نهادها و سازمان‌ها پیش‌بینی شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894928

دیگر خبرها

  • عروسک‌هایی که شادی و نشاط ارمغان آوردند
  • توسعه مسائل علمی و اقتصادی در گرو توجه ویژه به مقوله ورزش است
  • حضور بانوان خراسان شمالی در لیگ‌های کشور
  • حُسن خلق و آثار و برکات آن در زندگی انسان ها
  • نشاط، سرگرمی و تفریح مدنظر مدیریت شهری اصفهان است
  • مقوله نشاط، سرگرمی و تفریح مدنظر مدیریت شهری اصفهان است
  • صرف ۳۱ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه های شاخص سازمان فرهنگی شهرداری شهرکرد
  • تجلیل از آیت الله شهید سلیمانی تقدیر از اسلام سیاسی است
  • صدور قرار قضایی هوشمندانه درباره رقص آذری
  • نکات اخلاقی مرحوم آیت‌الله ناصری درباره حُسن خلق