Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:12:04 GMT

حباب ارزی طلا در بازار سکه

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۰۶۴۲۵

حباب ارزی طلا در بازار سکه

روز گذشته قیمت سکه در بازار آزاد به ارقامی نزدیک به 2 میلیون و 80 هزار تومان رسید. طبق فرمول محاسبه قیمت سکه، عیار طلای معامله شده در بازارهای جهانی یا اونس 24 در قیمت دلار آزاد ضرب می‌شود و با تقسیم عدد 21.6 بر 24 عدد 0،900 به دست می‌آید که پس از ضرب عدد حاصل در وزن انواع سکه یعنی تمام بهار آزادی، نیم و یا ربع بهار آزادی قیمت واقعی آنها به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولاً بانک مرکزی در محاسبه قیمت سکه عددی را نیز تحت عنوان حق ضرب لحاظ می‌کند که برخی معتقدند حدود 5 هزار تومان است و این رقم را نیز باید به قیمت بدست آمده اضافه کرد.

بر اساس این فرمول، اگر قیمت ارز را طبق آنچه دولت اعلام کرده، 4200 تومان در نظر بگیریم، قیمت سکه تمام طرح جدید 1 میلیون و 264 هزار تومان باید باشد که با توجه به رقم معاملات دیروز، حاکی از فاصله 800 هزار تومانی بین قیمتی که باید باشد و هست را نشان می‌دهد.

این در حالی است که ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش در خصوص اینکه چرا بازار طلا از دلار 4200 تومانی تبعیت نمی کند و قیمت سکه طلا بالاتر از ارزش واقعی آن است، گفته بود که سکه شرایط خاص خود را دارد. به گفته سیف در گذشته نیز شاهد حباب در نرخ سکه بودیم و بانک مرکزی از طریق پیش فروش و حراج سکه را به بازار عرضه می‌کرد تا حباب از بین برود و با دلار هماهنگ شود.

البته اکنون پیش فروش سکه برای روزهای متوالی تعطیل است و برنامه‌ای هم برای بازگشایی آن اعلام نشده ‌است.

** تخصیص‌ های ارزی حباب بازار را از بین می‌برد
مسعود گلشیرازی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با «ابتکار» گفت: نوسانات روزهای اخیر بازار طلا و ارز به دلیل تاخیر در تخصیص ارزها توسط دولت در سامانه نیما است. این تاخیرها باعث شده‌است که واکنش بازار، واکنشی توام با افزایش قیمت باشد. قطعا اگر بانک مرکزی و بانک ‌های عامل، هرچه سریع‌تر فرآیند تخصیص ارزی برای تقاضاهای مشروع را آغاز کنند، این هیجانات هم در بازار فروکش می‌کند.

وی افزود: حبابی که اکنون در قیمت سکه ایجاد شده‌ است نیز حاصل این موضوع و همچنین ترکش ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از سامانه نیماست که بسیاری از سفته بازان و دلالان این بخش از بازار را به سمت خرید و فروش سکه سوق داده‌است. به همین دلیل سیاست‌ گذاران اقتصادی باید با استفاده از ابزارهای نظارتی خود از شیوع این بازار جلوگیری کنند.

** هفته آینده بازار متعادل می‌شود
این عضو اتاق بازرگانی همچنین خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که اکنون به التهاب در بازار طلا و ارز دامن زده‌ است، هیجانات سیاسی جهانی و منطقه ‌ای است که باعث موجی از نگرانی از آینده شده ‌است. اما از هفته آینده این التهابات فروکش می‌کند . قیمت ها به ارقام تعادلی می‌رسند. همچنین باید توجه داشت که قیمت‌های پیش‌بینی شده در بازار آتی سکه که در دی ماه 97 تا 2 میلیون و 200 هزار تومان رسیده‌اند، ممکن است بازارسازی بورسی باشد که در نهایت عده‌ای را برنده و عده‌ای را بازنده بازی می‌کند. من به عنوان یک فعال اقتصادی به این قیمت‌ها قائل نیستم و معتقدم که چنانچه دولت سریعا تخصیص ‌های ارزی را انجام دهد ، قیمت‌ های واقعی در بازار نمایان می‌شود.

** سمت و سوی رو به صعود بازار جهانی طلا
در سر خط اخبار اقتصادی بین المللی، به عنوان مهمترین رویداد هفته گذشته، نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو ) بود که مطابق با انتظارات، نرخ‌های بهره را بدون تغییر نگه داشت و سیاست‌گذاران آمریکایی درباره تسریع روند افزایش نرخ‏های بهره در آینده سیگنالی به بازار ارائه ندادند ، اما آمارهای اشتغال آپریل نشان داد که اقتصاد آمریکا در ماه گذشته تنها 164 هزار شغل جدید ایجاد کرده که بسیار کمتر از حد انتظارات قبلی بوده است.

در نظرسنجی این هفته کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت 18 نفر شرکت کردند که از میان آنها 12 نفر یا 67 درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند و چهار نفر یا 22 درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند در حالی که دو نفر یا 11 درصد اعتقاد داشتند طلا تغییر چندانی نخواهد داشت.

همچنین فیلیپ، استریبل، تحلیلگر ارشد در RJO بانک اعتقاد دارد که فدرال رزرو حتما در نشست آینده نرخ بهره را افزایش خواهد داد و استراتژیست‌های با سابقه در بازار توجیه فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در حالیکه هنوز نرخ تورم به سطح مورد نیاز نرسیده ، وضعیت سلامت اقتصاد امریکا و میزان پایین بیکاران در این کشور خواهد بود.

افت درخواست کنندگان بیکاری در آمریکا به رقم 3.9 درصد که کمترین میزان در 18 سال گذشته بوده، از افزایش نرخ بهره حمایت خواهد کرد و بر قیمت طلا فشار وارد می‌کند.
علی رغم جهش اواخر هفته گذشته قیمت طلا تحت تاثیر تصمیم کمیته بازار فدرال برای عدم تغییر نرخ بهره، استریبل باور دارد که زمان سختی برای افزایش قیمت پیش روی طلا خواهد بود که عامل اصلی روند حرکت شاخص دلار است.

اتریبل ادامه داد فشار دلار بر قیمت طلا بسیار سنگین شده و از بازه کوتاه نوسان خود فاصله گرفته و در حال ثبت رکورد های بالا است که چشم انداز رسیدن دلار به 95 واحد هم تقویت شده که در صورت رسیدن شاخص دلار به بالاترین سطح نوامبر قیمت طلا قاعدتا در سطح 1275 دلاری قرار خواهد گرفت.

استریبل سقوط طلا به زیر 1300 دلار را برای سرمایه گذاران نگران کننده اعلام کرد، هر چند افت به این قیمت حمایت ورود خریداران برای استفاده از قیمت پایین را به همراه خواهد داشت.

البته موسسه کاپیتال اکونومیکس در تازه ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده‌است که حمایت افزایش تقاضا در بازارهای نوظهور توانایی رساندن قیمت طلا در سال 2020 به بیش از 1400 دلار را دارد.

*منبع:روزنامه ابتکار،1397،2،17
**گروه اطلاع رسانی**9117**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد ابتكار حباب ارزي طلا بازار سكه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۰۶۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟

امتداد - نرخ اسکناس آمریکایی در بازار روز گذشته مجددا به کانال پایین‌تر بازگشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار آزاد در روزهای اخیر در حال رفت و برگشت میان کانال‌های ۶۰، ۶۱ و ۶۲ هزار تومانی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:ورود و خروج معامله‌گران به بازار در کنار قدرت‌نمایی اخبار در حال تحت تاثیر قرار دادن نرخ ارز است. به عقیده کارشناسان کف و سقف تقریبی دلار در حال حاضر نیمه نخست کانال ۶۰ هزار تومانی و مرز کانال‌های ۶۲ و ۶۳ هزار تومانی است.

تابلوهای بازار ارز تهران در روز گذشته قرمز بود. پس از اصلاح نرخ صورت گرفته در بازار روز سه‌شنبه و رشد نرخ‌ها در این روز، روند بازار در روز گذشته مجددا کاهشی شد. به‌نظر می‌رسد دلار در روز سه‌شنبه سقف مقاومت جدید خود را محک زده است.

سیگنال‌های موجود در اخبار به نفع بازارساز است. اخباری مانند گشایش‌های ارزی جدید و احتمال تداوم یافتن مذاکرات با غرب و از همه مهم‌تر آمار و ارقام منتشر شده در رابطه با میزان فروش نفت کشور در ماه‌های اخیر، از جمله مواردی است که در کنترل انتظارات تورمی به بازارساز کمک می‌کند. حال باید دید بانک مرکزی با توجه به ذخایر ارزی خود مایل به ثبات‌بخشی به بازار است یا تمایل دارد نرخ ارز به روند کاهشی خود ادامه دهد. کاهش دمای بازار ارز

دیروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در روز سه‌شنبه با رشد قیمت هزار و ۵۵۰ تومانی به نیمه کانال ۶۲ هزار تومانی رسیده بود، فعالیت خود در بازار صبح روز گذشته را با افت قیمتی حدود ۵۰۰ تومانی در مرز کانال‌های ۶۱ و ۶۲هزار آغاز کرد.

در ادامه بازار دیروز روند کاهشی این ارز شدت بیشتری به خود گرفت به‌صورتی که آخرین نرخ نقدی بازار با اختلافی ۸۰۰ تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۶۱ هزار و ۷۵۰ تومان ثبت شد. این در حالی است که روند کاهشی ارزهای دیگر بازار مانند یورو و پوند از دلار نیز شدیدتر بود. هر برگ اسکناس یورو در عصر روز گذشته حدود هزار و ۱۵۰ تومان ارزان‌تر از نرخ پیشین در رقم ۶۶ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد. پوند نیز با افت قیمتی هزار و ۳۰۰ تومانی در رقم ۷۷ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید. برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • تخفیف نفت ایران چقدر است؟
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟