Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@23:38:30 GMT

تفکر عاقلانه منجر به موحدشدن انسان می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۰۸۱۷۵

به گزارش ایکنا از قم؛ آیت الله جوادی آملی دیشب 16 اردیبهشت در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی»  که  با حضور شخصیت ها و اندیشمندان داخلی و خارجی در سالن فرهنگ پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد، به تبیین ابعاد مختلف عقلانیت وحیانی پرداخت و گفت: جریان عقلانیت وحیانی ریشه در تفکر اسلامی از گذشته تا کنون دارد و در عصر ما اندیشمندانی همچون علامه طباطبایی و امام راحل این اندیشه را در آثار خود متبلور ساختند؛ تذکره علامه طباطبایی و نامه ای که امام به گورباچف نوشتند، آیینه عقلانیت وحیانی است و هیئت ایرانی که این پیام را به شوری برد هدفش تسلیم این نامه نبود بلکه هدفش تعلیم پیام بود! در واقع عقلانیت وحیانی عصاره آثار علامه طباطبایی و پیام امام راحل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ایشان ادامه داد: انسانی که زمینی فکر می کند و تفکر او محدود بین تولد و مرگ می شود و بعد از مرگ چیز دیگری را متصور نیست و وحی را افسانه می داند، به بیراهه رفته است و به تعبیر قرآن کریم «کور» است ولی اگر انسان عاقلانه و خردمندانه وحی را بپذیرد و بفهمد که انسان مرگ را می میراند نه اینکه بمیرد و لذا موجودی ابدی است، به دنبال یک فکر ابدی نیز خواهد رفت.
وی بیان کرد: نظام هستی در حقیقت «خلقت» است و نه طبیعت! خلقت، فعل خداست و نه شانس و اتفاق، لذا وقتی عقل این مساله را درک کرد در مقابل خداوند خضوع می کند.
آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اگر کسی عاقلانه وارد جهان بینی شد، اولین خدمت را به خود کرده است و موحد شده، آنگاه تمام علوم زیر مجموعه فلسفه را وحیانی می داند چرا که از این منظر تمام ذرات عالم فعل خداست، همانطور که قرآن کریم قول خداست.
ایشان تاکید کرد: تمایز علوم به تمایز موضوعات است، موضوع علم اگر فعل خدا باشد فرض ندارد که آن علم، دینی نباشد اما فعل انسان اعم از صنعت و هنر و تمام زیر مجموعه های آنها می توانند دینی یا غیر دینی باشند.
وی پیوند عقل و وحی را مستلزم چهار عنصر دانستند و تصریح داشتند: مسیر پیوند عقل و وحی چهار رکن اساسی دارد: اول، احتیاج عقل به وحی است که باید این اصل را قبل از هر چیز پذیرفت که عقل سراج است و وحی صراط و هرگز نباید این دو را به جای هم نشاند؛ دوم، احتجاج عقل در برابر وحی است، یعنی خود عقل از محضر خداوند این مطالبه را دارد که باید برای هدایت ما رسولان الهی را مبعوث می کردی و خداوند در پاسخ به این طلب عقل، پیامبران را مبعوث کرده است؛ سوم، اجتهاد عقل در رهاورد وحی است که عقل در سایه وحی به استدلال و کشف می پردازد؛ و در پایان دوستی عقل و وحی است که در اینجا انسان در مقابل پروردگار برابر آنچه در دعای ماه شعبان می خوانیم ناز می کند و با خداوند نجوا می کند، در اینجا دیگر فاصله ای بین انسان و خداوند نیست و محل گفتگوی خدا با بنده است.

انتهای پیام
 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۰۸۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علامه صادق جعفری: ویرانی قبرستان بقیع، ضربه ای بر قلب امت اسلامی بود

حجت الاسلام و المسلمین علامه «صادق جعفری» رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان در شهر کراچی، پیامی به مناسبت روز هشتم شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع، صادر کرد.

وی در این پیام تاکید کرد که روز تخریب قبرستان بقیع، روز عزای جهان اسلام بود و ویرانی این قبرستان، ضربه ای بر قلب امت اسلامی به شمار می رود.

رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان در شهر کراچی افزود: آل سعود با تخریب قبور اهل بیت(علیهم السلام)، همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله) و یاران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، برنامه ضد اسلامی صهیونیست ها را تقویت کرد. این حاکمان خیانتکار همیشه به جای تقویت قدرت اسلام از یهودیان و مسیحیان حمایت کردند. حاکمانی که مخالف مسلمانان مظلوم در فلسطین و یمن هستند و از دشمنان اسلام مانند اسرائیل و آمریکا حمایت می کنند، چگونه سزاوار این هستند که مسلمان خوانده شوند؟

جعفری با اشاره به عدم بازسازی قبرستان بقیع با وجود تغییر رویکرد اجتماعی رژیم سعودی اظهار کرد: حاکمان سعودی راه افراط گرایی را رها کرده و راه لیبرالیسم را انتخاب کرده اند و آزادی برای برگزاری کنسرت های موسیقی و برپایی قمارخانه ها، داده اند. رفتار و منش کسانی که به نام دین، حرم اهل بیت(ع) را تخریب کردند، از نظر اجتماعی تغییر کرده است. دیگر هیچ توجیه اخلاقی برای امتناع رژیم سعودی از بازسازی قبرستان بقیع وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت عربستان باید فورا اقداماتی را برای بازگرداندن قبرستان بقیع به وضعیت و جایگاه سابق خود، اعلام کند.

منبع: خبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابنا

دیگر خبرها

  • هر حق‌الناسی، حق‌الله هم است
  • حمله متقابل ایران به رژیم صهیونیستی عاقلانه و اخلاق‌مدارانه بود
  • عهد و پیمان مردم ایران با آرمان‌های انقلاب تا همیشه محکم است
  • شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند
  • بهره مندی ۴۷۴ هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد
  • بهره مندی ۴۷۴ هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی
  • سرپرست دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی منصوب شد
  • رنه دکارت و شک کردن
  • شکل‌گیری مفهوم محیط‌زیست در تفکر اجتماعی
  • علامه صادق جعفری: ویرانی قبرستان بقیع، ضربه ای بر قلب امت اسلامی بود