Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@13:46:15 GMT

بخش کشاورزی ظرفیت تحقق اقتصاد مقاومتی را دارد

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۰۸۴۰۸

بخش کشاورزی ظرفیت تحقق اقتصاد مقاومتی را دارد

سیدجاسم ساعدی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در شوش با بیان اینکه کشور در بخش کشاورزی ظرفیت تحقق اقتصاد مقاومتی را دارد افزود: بخش کشاورزی نیاز به ارز برای واردات نداشته و می تواند به صورت 100 درصد خودکفا عمل کند.
وی به تعامل خوب نمایندگان و کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس اتفاق نظر دارند تا از طرح ها و لایحه هایی که پشتیبان بخش کشاورزی و دامداری است در راستای خودکفایی کشور و پشتیبانی از تولید کنندگان حمایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر کل امور مجلس وزارت جهاد کشاورزی تصویب لایحه موافقتنامه بین‌المللی روغن و کنسرو زیتون در مجلس شورای اسلامی با رای بالای نمایندگان را نشانه تعامل خود دولت و مجلس در راستای حمایت از بخش کشاورزی دانست و گفت:نمایندگان مجلس اخیرا لایحه موافقتنامه بین‌المللی روغن زیتون و کنسرو زیتون را تصویب کردند.
ساعدی به نشست اخیر وزیر جهاد کشاورزی با نمایندگان عضو کمیسیون ویژه حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس در این نشست بر حمایت بیشتر از بخش کشاورزی اهتمام داشته ضمن اینکه حمایت از تولید محصولاتی چون بذر ، نهال و تولید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت.
وی خرید تضمینی هشت محصول را گامی مهم در راستای حمایت از بخش کشاورزی از سوی دولت برشمرد و گفت: مابقی محصولات نیز هنگامیکه به دلیل اشباع بازار فروش آنها با مشکل مواجه می شود از سوی سازمان تعاون روستایی با قیمت توافقی خریداری می شوند.
مدیر کل امور مجلس وزارت جهاد کشاورزی همچنین به پرداخت تسهیلات به کشاورزان برای اجرای طرح های زیربنایی در این بخش اشاره کرد و گفت:احداث کنندگان گلخانه ،
طرح های تسطیح اراضی و آبیاری تحت فشار مورد حمایت جدی قرار گرفته و تا 75 درصد هزینه اجرای این طرح ها را دولت متقبل می شود.
ساعدی به برنامه های حمایتی طرح های تحقیقاتی در بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت:به منظور معرفی ارقام وگونه های زودبازده به کشاورزان سازمان تحقیقات ، ترویج و آموزش (تاتک) در همه استانهای کشور وارد عمل شده تا بهترین بذر و نهال را به کشاورزان معرفی کند.
وی معافیت بخش کشاورزی از هرگونه مالیات و عوارض ،جلوگیری از واردات برخی محصولات کشاورزی و افزایش عوارض واردات چهار میوه از پنج به 25 درصد را گامی مهم در راستای حمایت از بخش کشاورزی برشمرد و گفت:این اقدام ها در کنار خرید تضمینی و توافقی محصولات در حمایت از کشاورزان موثر است.
ساعدی گفت:تنها چهار میوه موز ، انبه ، آناناس و نارگیل به مقدار محدود مجوز واردات داشته و بقیه میوه های خارجی که در بازار کشور عرضه می شوند قاچاق بوده و در میادین میوه از عرضه آنها جلوگیری می شود.
وی همچنین به مشکلات کشاورزان اشاره کرد و گفت: رویکرد دولت و مجلس حمایت از بخش کشاورزی برای سود دهی بیشتر است تا کشاورزان به عنوان بخش مولد جامعه از رفاه نسبی برخوردار باشند .
وی با اشاره به پرداخت مطالبات کشاورزان گندمکار گفت:تاکنون 95 درصد مطالبات کشاورزان گندمکار پرداخت شده مابقی کشاورزانی که تاکنون مطالبات آنها به دلیل اشکال در کدملی یا شماره حساب پرداخت نشده در مرحله پیگیری و پرداخت می باشد.
مدیر کل امور مجلس وزارت جهاد کشاورزی همچنین به موضوع بیمه محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه کشاورزان از بیمه محصولات استقبال نمی کنند که این امر موجب شده تا هنگام وقوع حوادث دچار خسارت سنگین شوند لذا به کشاورزان به ویژه کشاورزان خوزستانی به خاطر شرایط جوی خاص این استان توصیه می شود نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.
وی گفت:از آنجا که باتوجه به قانون وصول درآمدهای دولت در سال 97 قرار است برخی محصولات پتروشیمی از جمله کود اوره که مصرف بسیار زیادی در بخش کشاورزی دارد در بورس عرضه شود لذا وزارت جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تعیین قیمت کود اوره را داده است تا کشاورزان برای تهیه کود با مشکل افزایش قیمت مواجه نشوند.
ساعدی در ادامه مهمترین چالش های بخش کشاورزی را اعتبار و البته در سالهای اخیر کمبود آب عنوان کرد و گفت:با توجه به محدودیت منابع آب امکان توسعه سطح زیر کشت وجود ندارد لذا به کشاورزان و سرمایه گذاران پیشنهاد می شود در بخش تولیدات گلخانه ای و نیز ارتقا و بهره وری بیشتر در این بخش سرمایه گذاری کنند.
وی در خاتمه بر رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان تاکید کرد و بیان داشت: بخش کشاورزی باید به سمتی سوق داده شود تا کشاورزان الگو و سیاست کشت را که از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه می شود رعایت کنند ضمن اینکه با کاهش مصرف سم و مواد شیمیایی و تولید محصول ارگانیک باید محصولی تولید کرد که امکان صادرات داشته باشد.
6068/7280
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی جهاد کشاورزی کشاورزی مجلس شورای اسلامی موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۰۸۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ صالح محمدی با اشاره به اهمیت رعایت تقویم زراعی برنج در افزایش کیفیت محصول و کاهش خسارت‌ها افزود: تا کنون شالیکاران گیلانی ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع خود را با آب‌های سنتی و سطحی شخم زده اند که باید کشاورزان باید هرچه سریعتر مزارع خود را برای کشت برنج آماده کنند. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین با اشاره به اینکه تا کنون ۱۵۶ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان خزانه گیری شده گفت: ضدعفونی و جوانه دار کردن بذر، آماده سازی و خزانه گیری برنج، ایجاد زهکش در زمان وزش باد و بارندگی، هوادهی و کنترل دمای خزانه برنج به ویژه در ساعات گرم روز‌های آفتابی از مهمترین اقداماتی است که کشاورزان باید توجه داشته باشند. 
وی اضافه کرد: تعریض و ترمیم مرز کرت‌ها، لایروبی آب بندان‌ها، ترمیم کانال‌های آبرسان و سردهنه‌ها باید در اولویت قرار گیرد. 
گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار و ۳۰۰ هزار شالیکار دارد.

دیگر خبرها

  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی