Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@21:31:36 GMT

هویت اصفهان با کاوه درهم تنیده است

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۱۰۸۰۴

هویت اصفهان با کاوه درهم تنیده است

شاهین سپنتا گفت: تندیس کاوه آهنگر علاوه بر اینکه یک سرمایه معنوی است قطعا سرمایه مادی نیز بشمار می رود که اگر این اثر ارزشمند در محل میدان نباشد بی‌شک باید در یکی از بهترین موزه‌های دنیا قرار گیرد.

شاهین سپنتا با اشاره به نصب مجدد تندیس کاوه آهنگر در میدان آزادی اصفهان، گفت: یکی از مهم ترین درخواست فعالان فرهنگی، انجمن‌ها و سمن‌های این حوزه که اواسط سال گذشته در نامه‌ای به رییس اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام شد، بازگشت این تندیس به محل قبلی خود یعنی میدان آزادی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه تندیس کاوه آهنگر اثر ارزشمندی است، افزود: قراردادن تندیس کاوه در انبار اقدام تاسف‌باری بود و اکنون که این تندیس به مکان قبلی خود یعنی میدان آزادی بازگشته است از این اقدام مثبت بسیار خوشحال هستیم.

سپنتا با بیان اینکه اصفهان یک شهر گردشگری است و وجود چنین نمادهایی برای شهرهای گردشگری لازم است، تصریح کرد: سرمایه‌های نمادین بسیاری در اصفهان وجود دارد که باید ارزش و منزلت آنها را بیش از پیش بدانیم و قطعا یکی از این سرمایه‌های نمادین اصفهان کاوه آهنگر است.

وی با اشاره به نقش موثر سرمایه‌های نمادین در جذب گردشگر، اظهار کرد: ایرج محمدی یکی از تندیس‌سازان بزرگ ایران است که آثار ایشان در بسیاری از کشورهای دنیا شناخته شده است، ضمن اینکه این استاد بزرگ از اعضای هیئت موسس انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران بشمار می رود.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه نام قدیم اصفهان برگرفته از نام کاوه بوده است، افزود: نام قدیم اصفهان، گاوه بوده که برگرفته از نام کاوه است و این موضوع نشانگر تنیده شدن هویت اصفهان با کاوه است. هم‌چنین منطقه مشهد کاوه در ۱۲ کیلومتری شهر چادگان به عنوان آرامگاه کاوه آهنگر بشمار می رود که متعلق به دوره ایلخانیان است و بنای آن حدود ۷۰۰ سال قدمت دارد و در فهرست میراث ملی نیز ثبت شده است.

وی با بیان اینکه این مجسمه در سال ۱۳۸۱ در میدان آزادی اصفهان نصب شد، افزود: چنین اثر ارزشمندی وقتی به شهر بازمی‌گردد علاوه بر سرمایه معنوی که برای اصفهان خواهد داشت قطعا یک سرمایه مادی نیز بشمار می رود و اگر این اثر ارزشمند در محل میدان نباشد بی‌شک باید در یکی از بهترین موزه‌های دنیا قرار بگیرد اما قطعا بهترین حالت این است که مجسمه به میدان شهری بازگردد.

وی با ابراز رضایت و خوشحالی از این اقدام مثبت، گفت: از شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان و هم‌چنین میراث فرهنگی سپاسگزاری می کنیم و امیدواریم قدر سرمایه‌های نمادین شهر را بیش از این بدانیم.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: پیوند کاوه با آزادی کاوه آهنگر ميراث فرهنگي اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي اصفهان در مسیر امید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۱۰۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- آزاده صفی: سال ۲۰۱۸ پس از انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی، مسئولان استانی برای آماده‌سازی شهر و استقبال از این رویداد، دست به احداث، بهسازی و مرمت برخی از آثار و اماکن زدند که طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های بوعلی و اکباتان و میدان مرکزی شهر از این دست بود.

در حین اجرای این عملیات، اشیای تاریخی از میدان مرکزی شهر همدان کشف شد که سر و صدا و حواشی بسیاری را به همراه داشت. پس از کشف این اشیا اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به همراه شهرداری همدان وعده ساخت سایت‌موزه را در این مکان دادند.

حواشی گریبانگیر همیشگی سایت موزه همدان

از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۱ که از طراحی تا بهره‌برداری سایت موزه به طول انجامید، این موزه که روزی قرار بود به عنوان یک اثر شاخص در مرکز شهر همدان خودنمایی کند و تاریخ این کهن‌شهر را به رخ گردشگران بکشد همچنان درگیر حواشی فراوان بود و حتی حواشی، پس از بهره‌برداری نیز دست از سر سایت موزه برنداشت و تا امروز نیز ادامه دارد.

احداث سایت موزه با همکاری سه مجموعه میراث‌فرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی و کشمکش بین این دستگاه‌ها از جمله معضلاتی بود که چند سال گریبانگیر پروژه بود و مدت‌ها پروژه را در سکوت عمرانی نگاه داشت و خبری از اجرای آن نبود.

در سال ۹۷ که سایت موزه گرفتار کشمکش اداری بود عباس صوفی؛ شهردار وقت همدان گفته بود که برای به نتیجه رسیدن پروژه و ساخت بنا، باید میراث‌فرهنگی و راه و شهرسازی، بودجه مورد نیاز را در کار تزریق کنند تا شهرداری بتواند عملیات عمرانی را ادامه دهد.

محمدحسین مرادی؛ معاون وقت بازآفرینی شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این زمینه گفته بود این اداره وظیفه‌ای در قبال تأمین بودجه و اعتبار پروژه احداث سایت‌موزه میدان مرکزی همدان ندارد.

همان زمان کامران گردان؛ رئیس وقت شورای شهر همدان نیز درباره پروژه گفته بود که سه‌گانگی در سه نهاد میراث‌فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری همدان از دلایل عمده طولانی شدن روند این پروژه است.

احمد ترابی؛ معاون وقت میراث‌فرهنگی همدان نیز همان زمان از رکود در روند ساخت پروژه سایت موزه میدان مرکزی همدان خبر داده و گفته بود این پروژه در همان مرحله‌ای که بوده، قرار داشته و پیشرفتی نکرده است و تنها آثار و اشیا تاریخی کشف شده به موزه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منتقل شده است.

سایت موزه همدان قبرستان وعده‌های بی عمل مدیران

جدا از رکود طولانی پروژه و کشمکش بین دستگاه‌های مربوطه، وعده و وعیدهای بسیاری برای اتمام پروژه داده شد و سال‌ها سایت موزه میدان مرکزی همدان به قبرستان وعده‌های بدون عمل مدیران تبدیل شد و سرانجام اداره‌کل راه و شهرسازی از این پروژه کنار گذاشته شد و میراث‌فرهنگی و شهرداری اتمام پروژه را عهده‌دار شدند.‌

پس از آن نیز «افتتاح سایت موزه همدان در ماه‌های آینده» بارها تیتر رسانه‌ها شد و خلاصه این پروژه، پس از طی کردن هفت‌خان رستم شهریورماه ۱۴۰۱ و در سکوت خبری و ناباوری فعالان میراث‌فرهنگی و گردشگری افتتاح شد و در نهایت مدیریت آن به شهرداری واگذار شد.

باوجود اینکه انتظار می‌رفت افتتاح این مکان شاخص در میدان دیدنی همدان، میدان‌داری کند و به رونق گردشگری منجر شود اما حاشیه‌های بعد از افتتاح آنقدر قوی شد که تمام حواشی ساخت سایت موزه را از ذهن‌ها پاک کرد.

سایت موزه، محل وقوع معضلات اجتماعی در میدان مرکزی شهر

خلاصه اینکه پس از افتتاح هم گره از بخت تنها سایت موزه غرب کشور باز نشد و هر روز حاشیه‌هایش بیشتر از قبل شد و این حواشی تا جایی پیش رفت که حالا این موزه در میدان مرکزی شهر همدان به محلی برای وقوع انواع معضلات اجتماعی تبدیل شده است.

تأمین نیروی متخصص مانند موزه‌دار و راهنمای گردشگری، مهمترین مشکلات سایت موزه است که پس از گذشت یکسال و نیم از افتتاح، هنوز محقق نشده و گویا عزمی بر رفع این مشکل بزرگ نیز وجود ندارد. از طرفی شهرداری همدان فاقد این نیروهای متخصص است و از طرف دیگر میراث‌فرهنگی با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است و این معضلات وضعیت سایت موزه را به کلافی سردرگم تبدیل کرده است.

با وجود اینکه استقبال از سایت موزه در ایام خاص مانند تعطیلات و مناسبت‌ها چشمگیر است و گردشگران تمایل بالایی به بازدید از آن نشان می‌دهند اما این مکان همچنان فاقد استانداردهایی مانند راهنمای گردشگری و موزه‌دار است و آنطور که باید در معرفی تاریخ همدان به گردشگران موفق عمل نکرده است.

جای خالی راهنمای گردشگری و موزه‌دار در تنها سایت موزه غرب کشور

در سایت موزه میدان مرکزی شهر همدان که با عنوان عریض و طویل تنها سایت موزه غرب کشور شناخته شده است آثاری از دوران ماد، اشکانی و پایه ستون‌های دوره هخامنشی تا دوره اسلامی وجود دارد که نشان می‌دهد حدود ۳ هزار سال در لایه‌های مختلف آن زندگی وجود داشته و تاکنون نیز مهمترین میدان شهر همدان باقی مانده است.

بنابراین این موضوع می‌تواند اصلی‌ترین دلیل و ادعا باشد که این حجم از تاریخ و تمدن هنوز در شهر زنده است و اگر آنها را به تماشای مخاطبان بگذاریم در جذب گردشگر تأثیرگذار خواهد بود، اما متأسفانه هنوز عزمی بر مدیریت صحیح این مکان در همدان شکل نگرفته و سایت موزه به محلی برای وقوع معضلات اجتماعی تبدیل شده است.

کد خبر 6090742

دیگر خبرها

  • (تصاویر) مسابقه نمادین چوگان در میدان نقش جهان اصفهان
  • مسدود شدن میدان امام علی به سمت چهار راه بابا قاسم
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • در جلسه حسن یزدانی با علیرضا دبیر و محسن کاوه چه گذشت؟
  • جلسه دو ساعته حسن یزدانی با دبیر و کاوه برگزار شد
  • آیین نقاره زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • شکست ادعای موشک‌های فتوشاپی با حمله وعده صادق