Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@23:00:21 GMT

مرگ و میر مادران باردار در کرمانشاه کمتر از متوسط کشور است

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۱۱۱۱۴

مرگ و میر مادران باردار در کرمانشاه کمتر از متوسط کشور است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: شاخص مرگ و میر مادران باردار در کرمانشاه از متوسط کشوری هم شرایط بهتری دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمودرضا مرادی در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما کاهش مرگ و میر مادران را یکی از شاخص های مهم توسعه یک کشور دانست و با اشاره به موفقیت های چشمگیر کشور در زمینه کاهش مرگ و میر مادران گفت: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی میزان مرگ و میر مادران ۲۴۰ در صد هزار بود که این میزان در حال حاضر به  ۲۰ مورد در صدهزار در کشور و  14.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

51 در استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۵ رسیده و بر این اساس میزان مرگ و میر در این مدت بیش از ۱۰ برابر کاهش یافته است.

وی به شرایط مطلوب استان در کاهش مرگ و میر مادران اشاره کرد و افزود: شاخص مرگ و میر مادران در کرمانشاه از متوسط کشوری هم شرایط مطلوب تری دارد و این امر نشان دهنده تلاش ماماها در اطلاع رسانی و آموزش کاهش عوارض بارداری و زایمان است.

مرادی  با اشاره به اینکه ۶۰ تا ۸۰ درصد از مرگ و میر مادران به دلیل عوارضی همچون خونریزی در حین زایمان، فشار خون بالا و عفونت رخ می دهد، توسعه برنامه های آموزشی و آگاهی مادران را عاملی مهم در جهت کاهش مرگ و میر مادران دانست.

وی گفت: بیش از شش هزار مادر باردار در بیمارستان ها و مراکز  بهداشتی درمانی استان در سال ۹۵ در کلاسهای آمادگی برای زایمان آموزش دیده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین به طرح تحول نظام سلامت نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح میزان سزارین به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

وی در ادامه با بیان شعار امسال روز جهانی ماما تحت عنوان "ماما، پیشرو در ارائه مراقبت باکیفیت است" گفت: براساس تعریف جهانی ماما با ارائه مراقبت مستمر وظیفه مهمی در آموزش و مشاوره سلامتی نه فقط برای زنان بلکه برای نوزادان را بر عهده دارد.

وی هدف از برگزاری روز جهانی ماما را بزرگداشت مقام آن و آگاهی دادن درخصوص اهمیت کار مامایی دانست و گفت: این روز فرصت مغتنمی برای جلب توجه هر چه بیشتر مردم و مسئولان نسبت به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در ارتقا سلامت خانواده است.

 مرادی با بیان اینکه نقش ماماها فقط منحصر به خدمات مربوط به زایمان نیست، بلکه این قشر در ارتقای سطح آگاهی جامعه و در زمینه تنظیم خانواده و مواردی از این قبیل نیز نقش دارند گفت: نزدیک به ۸۰۰ ماما در مراکز مختلف استان مشغول به کار هستند و باید از ظرفیت ماماها برای تحقق سیاست‌های جمعیتی استفاده شود.

وی اظهار کرد: در راستای سیاست کلان کشوری برای حفظ و افزایش جمعیت سالم، ماماها نقش کلیدی داشته و در این خصوص برنامه‌های مختلفی از جمله ارتقاء آموزش‌ها، ترویج زایمان طبیعی و ایجاد بلوک‌های زایمانی از سوی وزارت بهداشت اجرا می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۱۱۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۵ درصدی تلفات برق در استان کرمانشاه

محمد مرادی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه گفت : در سال گذشته ۳۹ درصد سرقت تجهیزات شبکه برق در استان کاهش و وصول مطالبات ۸۶ درصد افزایش و شرکت توزیع نیروی برق کرمانشاه از گرید A به A+، در خدمتگزاری به مردم ارتقاء یافته است.

وی توسعه شبکه برق، اصلاح انشعاب‌های فرسوده، فرهنگ سازی و تشویق مشترکان به مدیریت مصرف را از جمله برنامه‌های این شرکت برای گذر از اوج بار تابستان امسال دانست.

مرادی به ۱۸۰ اقدام ابلاغی وزارت نیروی برای مدیریت مصرف برق در اوج بار مصرف تابستان امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد فزاینده مصرف برق در سال‌های اخیر، عبور موفق از اوج مصرف برق در تابستان پیش رو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به همین دلیل با برنامه ریزی دقیق و اتخاذ تدابیر لازم، از بروز هرگونه خاموشی در این ایام باید جلوگیری کنیم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی و بازار کار
  • پیش بینی فعالیت سامانه بارشی و کاهش دما در خوزستان
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • کاهش ۱۵ درصدی تلفات برق در استان کرمانشاه
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • اجرای طرح ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان