Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@03:23:17 GMT

برجام، فرصتی برای همدلی و تقویت وفاق ملی

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۱۱۵۶۵

برجام، فرصتی برای همدلی و تقویت وفاق ملی

به گزارش ایرنا، 23 تیرماه 1394 مطابق با چهاردهم ژوئیه 2015 جهان، شاهد عقد یکی از قراردادهای مهم بین المللی بود که برجام نامیده شد.
این قرارداد که باید آنرا حاصل روزها و ماه ها مذاکرات سخت و فشرده دانست همان برنامه جامع اقدام مشترک معروف به برجام بود که بین ایران با کشورهای 1+5 (روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس، چین و آلمان) منعقد شد و در نوع خود کم نظیر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس این قرارداد طرفین متعهد به اجرای مفاد ذکر شده در متن توافقنامه یا همان برجام شدند و بدنبال این موضوع آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از آن با بازرسی های متعدد بر نحوه اجرای تعهدات ایران نظارت داشته است و در گزارش های خود اعلام کرده که ایران به تعهدات خود در قبال برجام متعهد بوده است.
اما در سوی دیگر مقامات آمریکایی بارها هم در گفتار و هم در عمل روح و جسم برجام را مورد آسیب قرار داده و دست به کارشکنی های مختلفی زده اند که دور از آداب و قواعد دیپلماتیک و اصول روابط بین الملل بوده است.
عدم پایبندی به تعهدات آمریکا در برجام برخلاف تاکید جامعه جهانی به حفظ آن و نقشی که در تقویت صلح و ثبات در سطح منطقه ای و جهانی داشته؛ تا جایی پیش رفته است که ترامپ بارها خواستار اصلاح برجام و یا خروج آمریکا از آن شده است.
حال قرار است ترامپ، رییس جمهور بی ثبات و نامتعادل آمریکا طبق وعده ای که داده است در 22 اردیبهشت ماه جاری نظر خود در مورد خروج یا ماندن کشورش را در توافق برجام اعلام کند، با این وجود مساله ای که روشن بوده و نباید از آن به سادگی عبور کرد، وفاق و هم گرایی ایرانیان اعم از مسئولان و مردم در مورد برجام و استیفای حقوق هسته ای کشور است.
مواضع تند و غیرمنطقی دولتمردان آمریکا علیه ایران در خصوص برجام را باید از زاویه ای دیگر نیز بررسی کرد و آن تاثیر این اقدام در تقویت وفاق و همدلی بین مسئولان کشور و همچنین مردم است چرا که با وجود اختلاف سلیقه و تفاوت دیدگاه، امروز همه ایرانی ها در مورد لزوم عکس العمل مناسب مقابل کارشکنی های آمریکا و دفاع از حقوق هسته ای کشورمان که در برجام از آن ذکر شده است، اتفاق نظر دارند.
در همین رابطه سه تن از مسئولان و شخصیت های سیاسی استان قزوین در گفت و گو با ایرنا به طرح نظرات خود پرداختند.

**مسئولان و مردم پیرامون دفاع از حقوق هسته ای کشور اتفاق نظر دارند
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز و رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه برجام همدلی و اتفاق نظر خوبی بین مسئولان وجود دارد که همگی بر حق کشورمان در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و اجرای کامل تعهدات مربوط به توافق نامه هسته ای و پایبندی طرف مقابل به این موضوع تاکید دارند.
داوود محمدی در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه مردم ما وفادار به آرمان ها و ارزش ها و دستاوردهای بدست آمده توسط انقلاب و نظام جمهوری اسلامی هستند، خاطرنشان کرد: مسایل و مشکلات داخلی موجب نمی شود که همراهی و حمایت مردم از مسئولان در زمینه هایی که یک سوی آن بدخواهان و دشمنان نظام و انقلاب قرار دارند، کمرنگ شود.
وی با بیان اینکه گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی اذعان دارد که ایران تاکنون به برجام پایبند بوده است، اظهار کرد: اما این پایبندی در طرف مقابل لغزش داشته به گونه ای که شاهد بدعهدی ها و کارشکنی های آمریکا در خصوص توافق هسته ای بوده ایم.
رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، برجام را سندی بین المللی و مطابق با قواعد روابط بین الملل دانست که اجرای مفاد آن برای منعقد کنندگان این قرارداد لازم و ضروری است و افزود: مواضع آمریکا نشان داده که این کشور تابع این قواعد نیست اما دولتمردان آمریکایی باید بدانند که موضع ایرانیان در مقابله با کارشکنی آنان یکسان و قاطعانه خواهد بود و در این زمینه اختلاف نظر وجود ندارد.
محمدی با بیان اینکه تهدیدات رییس جمهوری آمریکا خللی بر عزم و اراده ملت ما برای دفاع از دستاوردها و حقوق خود ندارد، اظهار کرد: پایبندی ایران به برجام تا زمانی است که طرف مقابل نیز نخواهد از دایره توافق خارج شود چرا که در این صورت نیز کشورمان برنامه های لازم را پیش بینی کرده و در صورت نیاز عملیاتی خواهد کرد.

**تقویت اتحاد ملت و مسئولان در قضیه برجام ضروری است
حجت الاسلام سید ناصر قوامی نماینده سابق قزوین در مجلس و رییس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: تقویت اتحاد ملت و مسئولان در موضوع برجام و در تقابل با موضع آمریکا بسیار مهم و ضروری است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر لزوم تقویت اتحاد و انسجام ملی، گفت: اگر در داخل مقابل موضع آمریکا صدای واحدی داشته باشیم که البته این مساله منوط به پیش نیازهایی چون بازتر شدن فضای سیاسی کشور است می توانیم طرف مقابل را وادار به عقب نشینی از مواضع خود کنیم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین اظهار کرد: کشور ما تا زمانی که طرف مقابل برجام را ترک نکرده باید در آن باقی بماند و به طور جدی بکوشد تا حقوقی که از این سند و توافق نامه بین المللی بدست آورده است، را کسب کند.
وی در خصوص مواضع ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در خصوص برجام گفت: اعلام خروج از برجام از سوی شخصیت نامتعادلی چون ترامپ بعید نیست اما امیدواریم مشاوران و نزدیکان او به وی اعلام کنند که در این رابطه باید صرف نظر کرده و تصمیمی عاقلانه اتخاذ کند.
حجت الاسلام قوامی با بیان اینکه در مبانی دینی عهد شکنی جایز نیست و اجازه آن داده نشده مگر اینکه طرف مقابل ابتدا اینکار را انجام دهد،گفت: در صورت خروج آمریکا از برجام این کشور برخلاف توافق صورت گرفته عمل کرده و عهد شکنی خود را آشکار می کند و دنیا بار دیگر به حقانیت ما و اینکه ایران عهد شکن نیست، پی می برد.

** همدلی ملت و مسئولان دشمن را در موضوع برجام به عقب می راند
حجت الاسلام سید مرتضی حسینی، نماینده سابق مردم قزوین در مجلس و از فعالان سیاسی اصولگرا نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در روایات ما آمده و همچنین تجربه اثبات کرده است که هرگاه در مقابل تهدیدی مقاومت و پایداری از خود نشان داده ایم با پیروزی و سربلندی از آن خارج شده ایم.
وی ادامه داد: اما هرگاه عقب نشینی کرده ایم دشمن بر ما مسلط شده و خواسته های خود را به ما تحمیل کرده است.
نماینده سابق مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، تبعیت از ولایت فقیه را نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با مسایل مختلف بین المللی دانست و افزود: با اتکا به این موضوع دشمنان نمی توانند به انقلاب و نظام ما آسیبی وارد کند.
وی همچنین گفت: اگر مردم، مسئولان و دولتمردان ما برابر خواسته های آمریکا مقاومت و قاطعیت نشان دهند بدون شک شاهد عقب نشینی آمریکایی ها از مطالبات نامشروع خود خواهیم بود.
حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه خط قرمزهای جمهوری اسلامی ایران به دشمنان اعلام شده است، اظهار کرد: آمریکا با زیاده خواهی های خود در پی تصویب برجام دومی به سود خود است اما هوشیاری ملت و حاکمیت ما این اجازه را به دولتمردان آمریکایی نخواهد داد.
6012/3013/7388
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 آلمان چین کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی آمریکا موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۱۱۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»

به گزارش خبرآنلاین،‌دکتر رضا ملک‌زاده، وزیر بهداشت در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ فوق تخصص گوارش و کبد و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی گفت: واقعاً آن کاری که ما در برجام انجام دادیم بی‌نظیر بود، رفتیم با همه قدرت‌های دنیا پشت یک میز نشستیم و با کارهایی که دکتر ظریف انجام داد افتخاری به دست آمد، اما متاسفانه افرادی که اصلاً برجام را نخواندند با آن مخالفت کردند تا یک پیمان افتخارآمیز برای ایران زیر سوال برود، وضعیت تحریم‌ها به‌شکلی شده که هر روز وضعیت کشور تغییر می‌کند و این ناامیدی‌ها را تشدید کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901957

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی جمعی از هنرمندان افغانستانی و ایرانی در قم
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • حضور قاریان ایرانی در نمایشگاه کابل جلوه‌ای از همدلی دو ملت
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • گشایش نمایشگاه مشق همدلی در قم
  • فهرست وفاق برای دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران مشخص شد
  • خروجی اکسپو فرصتی برای پیگیری قراردادهای تجاری مناسب بین کشورهاست
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»