Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس نمایشگاه کتاب روز گذشته گفته بود که تا پایان دیشب قرار است مشکل ناشران افغانستان حل شود، اما هنوز شاهد گره گشایی در حضور کتاب‌های ناشران افغان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیستیم. ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲ بین الملل آسیا-اقیانوسیه پاکستان و هند نظرات

حوزه مهاجرین- تسنیم: در حالی از پنجمین روز از سی و یکیمن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌گذرد که همچنان به رغم وعده‌های داده شده و با وجود تبلیغات گسترده نسبت به متفاوت و پربار بودن فضای ناشران خارجی، شاهدیم که همچنان مشکل محموله کتاب افغانستان حل نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند در این دوره نمایشگاه انتشارات افغانستانی فعال در ایران حضور مطلوبی تاکنون در نمایشگاه داشته‌اند اما به گفته «شیر احمد سعیدی» رئیس اتحادیه ناشران افغانستان در میان 10 انتشارات افغانستانی، 6 انتشارات به شکل مستقیم از داخل این کشور برای حضور در نمایشگاه آمده‌اند که توقیف محموله‌های کتاب آنها و حل نشدن این موضوع تا روز پنجم نمایشگاه از جمله رویدادهای ناخوشایند این دوره بوده که متاسفانه بدلیل اظهارات ضدونقیض مسئولان هنوز مشخص نیست مشکل در کجاست و اینکه چرا تلاشی صورت نمی‌گیرد که اگر ناشران افغانستان پنج روز طلایی نمایشگاه را از دست داده‌اند حداقل بتوانند در نیمه دوم زمان نمایشگاه آثار فاخر این کشور را به بازدیدکنندگان ارائه دهند.

رئیس اتحادیه ناشران افغانستان پیش از این در گفت‌وگو با «فرهنگ»اعلام کرده بود که براساس آخرین اطلاعات ما از مرز ایران و افغانستان و طی تماسی که با مسئولان گمرک ایران داشته‌ایم، مسئولان گفته‌اند برای صدور مجوز باید 5 میلیون تومان بدهید، حال اینکه ما فرصت اصلی در نمایشگاه را از دست داده‌ایم، اعلام کردیم که محموله کتاب‌ها به هرات بازگردد اما جالب اینجاست بار کتاب را باز هم نمی‌گردانند.

در همین حال اما «محسن جوادی» رئیس نمایشگاه کتاب تهران در این ارتباط اظهارات متفاوت‌تری را در گفت‌وگو با تسنیم بیان کرده است.

وی اظهار کرد: ناشران افغانستان بسیار دیر اقدام به حضور در نمایشگاه کرده، این دوستان از مبادی‌ای غیر از مبادی تعیین‌شده برای ورود کتاب‌های‌شان اقدام کرده‌اند و این مسیر متفاوت کار را طولانی کرده است که امیدواریم با پیگیری مسئله حل شود. ماجرا هم به نمایشگاه ربطی ندارد و بیشتر اداری است، مثلاً تکمیل نبودن فرم‌ها که امیدوارم تا پایان امشب مشکلات‌شان حل شود.

جوادی تاکید کرد: مشکل خاصی نیست مشکل اداری است به هر حال روند گمرک باید طی شود اما نمی‌توان هم گفت که گمرک مانع است.

رئیس نمایشگاه کتاب روز گذشته گفته بود که تا پایان دیشب قرار است مشکل ناشران افغانستان حل شود اما هنوز شاهد گره گشایی در حضور کتاب‌های ناشران افغان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیستیم.

حال با وجود اینکه دو کشور ایران و افغانستان با اشتراکات فراوان زبانی، تاریخی و فرهنگی در بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارند اما نرسیدن تعداد زیادی از کتاب‌ها تا نیمه اول نمایشگاه جدا از بار روانی برای ناشران افغان و ناراحتی از غرفه های تقریبا خالی کتاب، تبعات نامطلوبی در شکاف این پیکره پارسی زبانان به همراه خواهد داشت.

گرچه شاهد اظهارات متناقضی در این باره از طرف افغانستانی و ایرانی هستیم اما امیدواریم حداقل در روزهای پایانی این مشکل حل و فصل شود.

انتهای پیام/.

R36461/P36446/S8,87,91,1413/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۱۱۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود

مسئول روابط اقتصادی وزارت خارجه حکومت طالبان با اشاره به ترافیک شدید هیئت‌های خارجی در کابل گفت جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «شفیع اعظم» مسئول روابط اقتصادی وزارت خارجه حکومت طالبان در «ایکس» نوشت: افغانستان اکنون در موقعیتی قرار دارد که هر قدرتمند زمان و تاریخ، تهاجم به آن را امتحان کرده اما در پنجه، شکست و زخم و فرار گرفتار شده است.

وی با اشاره به مخالفان و نظامیان غربی افزود: در حال حاضر، بسیاری از فراریان تلاش می‌کنند تا تهاجم دیگری را به‌وجود آورند، اما جواب رد می‌شنوند.

این مقام ارشد وزارت خارجه حکومت طالبان تصریح کرد: همه درک کرده‌اند که این کشور را کسی جز افغان‌ها نمی‌تواند اداره کند. دنیا به سمت تعامل پیش می‌رود.

جامعه اطلاعاتی آمریکا پیش از این در ارزیابی سالانه خود از تهدیدات علیه این کشور طی گزارشی اذعان کرد قدرت و تعامل بین‌المللی حکومت طالبان افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: طالبان قدرت خود را در افغانستان تقویت کرده است همچنین تعامل بین‌المللی را تقویت کرده و به اجرای احکام دینی اولویت داده است.

شورای امنیت قطعنامه سازوکار تعامل با طالبان را تصویب کردرئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس خواستار تعامل با طالبان شدچین، روسیه و پاکستان کشورهای دیگر را به تعامل با طالبان دعوت کردند

«امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان نیز بارها تاکید کرده است نیت خوبی نسبت به همسایگان افغانستان داریم و از کشورهای دیگر نیز خواستار همین انتظار هستیم.

وی تاکید کرده بود حکومت افغانستان با همه همسایگان و کشورهای جهان خواستار تعامل و روابط مثبت است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • تغییر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل