Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، حیدر علی زاهدیان نژاد  گفت: بر اساس پژوهشها و مستند نگاری صورت گرفته، 2 رشته منسوخ شده صنایع دستی استان، احیاء خواهند شد. وی در این خصوص اظهار داشت: احیا رشته های جاجیم های عشایر فارس و هنر نقاره سازی در دستور قرار گرفته است و طبق برنامه ریزی های انجام شده نسبت به معرفی و احیاء این رشته ها و همچنین آموزش آنها اقدام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون صنایع دستی فارس در تمجید جاجیم بافی هنرمندان استان عنوان کرد: هنرجاجیم عشایر فارس در انواع مختلف و با تزیینات متفاوت ارائه می شود. در جاجیم عشایر فارس به دلیل اینکه تار و پود در نقش آن دخیل هستند و در بافت نهایی نقش مایه ها و سایه روشنهای منحصر بفردی ایجاد می شود این نوع بافت در هیچ نوع دست بافته دیگری وجود ندارد، و علاوه بر زیبایی خیره کننده ، به دلیل فشردگی موجب دوام بالای جاجیم می شود. در هنر جاجیم بافی، زنان هنرمند عشایر فارس با تلفیق تکنیکهایی مانند ساختن گل بوسیله تکنیک گره (مانند قالی) یا انداختن برخی نقوش برجسته در حاشیه جاجیم یا آویزان کردن دسته ای نخ پشمی به شکل گل در رنگهای گوناگون به نام گمپل توسط طنابی به نام "ارکن" که از خود پود بافته شده و از بافت آویزان میشود، بر زیبایی جاجیم می افزایند، به همین دلیل زیباترین جاجیمها در فارس توسط زنان ایل قشقایی بافته می شود. همچنین در خصوص هنر نقاره سازی تشریح می گردد: نقاره نوازان، دو عدد نقاره در دو سایز کوچک، یکی با صدای زیر و بزرگ و یکی صدای بم دارند. کاسه نقاره دو کپه ای است و توسط مسگران تولید می شود. ناقاره بزرگ با برش دو دایره از ورق آهنی به قطر 85 سانتیمتر و فرم دهی بصورت دو کاسه با ابزار چکش و سندان و سپس چفت کردن دو کپه به روش فرنگی، ساخته می شود. در ادامه پوست گاو ماده محلی دباغی نشده در آب میخیسانند و بخشی را بصورت نواری و بخشی را بصورت دایره جهت پوست روی ناقاره برش می دهند و سپس با برشهای نواری (مریس) برش دایره ای شکل را در سمت خالی ناقاره به رینگی که در پشت ناقاره میگذارند، میدوزند.از اساتید این هنر می توان به استاد صفر حیدری و استاد کریم اوجی اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان فارس پوست زیبایی صنایع دستی معاون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۱۳۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک با حضور نزدیک به 40 نفر از هنرمندان این حوزه و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در شهرهای سمنان و شاهرود برگزار شد.

در این دوره آموزش تخصصی هنرمندان سفال و سرامیک استان با طراحی بدنه سفال، رفع معایب لعاب، اصلاح و بهینه‌سازی گل و اصلاح کوره و حرارت دهی آشنا شدند.

اولین روز از این دوره آموزشی، با حضور 20 هنرمند سفال و سرامیک شهرستان‌های سمنان، گرمسار، سرخه و مهدی‌شهر، در سمنان و دومین روز آن با حضور 20 هنرمند دیگر از شهرستان‌های شاهرود، دامغان و میامی، در شهرستان شاهرود برگزار شد.

این دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان باهدف افزایش سطح دانش فنی و هنری هنرمندان صنایع‌دستی و ارتقاء صنایع‌دستی استان با همکاری جهاد دانشگاهی استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان برگزار شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898726

دیگر خبرها

  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان