Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@10:31:02 GMT

پذیرش طلبه در حوزه‌های علمیه استان اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۱۴۴۰۱

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام محسن جلالی، معاون آموزشی و پژوهشی حوزه‌علمیه اصفهان صبح امروز دوشنبه در نشست خبری «پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه اصفهان ویژه برادران» با اشاره به آیه «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ؛ چرا گروهی از مومنان برای فهم عمیق دین رهسپار نمی‌شوند»، اظهار کرد: ما اگر بخواهیم جامعه دینی و اسلامی داشته باشیم، نیاز به کارشناس دینی برای فهم، بسط، تفقه و تبلیغ در دین داریم که این تفقه در حال حاضر در حوزه‌های علمیه امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: بزرگان و مراجع دینی، تحصیل علوم دینی را واحب کفایی دانستند، اما واجب کفایی اگر به اندازه کفایت نبود، واجب عینی می‌شود و در این خصوص آیت‌الله العظمی مکارم به صراحت فرمودند: «واجب عینی است کسانی که توانایی و شرایطش را دارند به تحصیل علم بپردازند».
معاون آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه اصفهان گفت: پذیرش حوزه علمیه اصفهان از اول بهمن‌ماه سال گذشته شروع شده و مرحله اول آزمون ورودی آن در7 اردیبهشت به صورت کتبی برگزار شد، ولی ما در اصفهان به یک مرحله اکتفا نمی‌کنیم و متقاضیان می‌توانند برای شرکت در مرحله دوم آزمون ورودی که دهه آخر تیرماه برگزار می‌شود نیز ثبت‌نام کنند. احتمالا اگر تعداد ثبت نامی‌ها بیشتر شود، آزمون ورودی سومی نیز در اواسط مردادماه سال جاری برگزار خواهیم کرد.
حجت‌الاسلام جلالی افزود: بعد از ثبت‌نام، آزمون ورودی به صورت کتبی و در قالب 100 سوال تستی برگزار می‌شود واگر افراد نمره قبولی را در آزمون مصاحبه و گزینش کسب کنند، می‌توانند به صورت آزمایشی وارد کلاس شوند. در این دوره آزمایشی سلامت جسمی، روحی وهمچنین تحقیقات محلی برای داشتن صلاحیت اخلاقی وخانوادگی  متقاضیان بررسی و پس از احراز صلاحیت، طلبه وارد دوره تحصیل می‌شود.
وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی حوزه شامل دوره کوتاه مدت سفیران هدایت و دوره بلند مدت است، ادامه داد: دوره کوتاه مدت شامل دو مقطع ۵ ساله می‎باشد که در مقطع اول ۵ سال تحصیل و در مقطع دوم ۵ سال تبلیغ تعریف شده است. طلاب بعد از دوره 10 ساله مدرک سطح دو می‌گیرند و می‌توانند برای تحصیل در سطح سه سفیران هدایت اقدام کنند. در دوره بلند مدت، آموزش در چهار سطح تعریف شده که سطح اول آن معادل فوق دیپلم، سطح دو معادل لیسانس، سطح سه معادل فوق لیسانس و سطح ۴ معادل دکتری است.
وی افزود: در استان اصفهان ۳۷ مدرسه برای برگزاری دوره‌های آموزشی نظام جدید وجود دارد که ۱۲ مدرسه آن در شهر اصفهان و ۲۵ مدرسه در شهرستان‌ها هستند.
وی به فعالیت یک مدرسه علمیه ویژه حفظ قرآن در اصفهان اشاره کرد وگفت: این مدرسه به نام مدرسه شهید طباطبایی‌نژاد متولی برگزاری دوره سه ساله حفظ قرآن می‌باشد و امسال قرار است در این مدرسه حفظ یکساله نیز آغاز شود. طلاب علاقه‌مند به حفظ قرآن با هر مقطع تحصیلی می‌توانند در این مدرسه ثبت‌نام کنند.
همچنین مسئول پذیرش حوزه علمیه اصفهان گفت: برخورداری از صلاحیت اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، برخورداری از سلامت جسمی روحی، دارا بودن حداقل تحصیلات در جهت دوره‌های آموزشی، نداشتن منع قانونی نظام وظیفه و احراز شرایط سنی طبق جدول مندرج در دفترچه راهنما از شرایطی عمومی پذیرش در حوزه علمیه است.
حجت‌الاسلام کلباسی افزود: سال گذشته حدود ۱۵۰۰ نفر برای پذیرش در حوزه علیمه اصفهان ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۲۰۰نفر در آزمون پذیرفته شدند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۱۴۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین توان پذیرش رفاه مصنوعی را ندارد

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با بیان اینکه طی ۲۰ سال اخیر مسائل محیط زیستی اعم از ریزگردها، زباله شهرهای شمالی در ساحل، از بین رفتن جنگل‌ها، زمین خواری، کوه خواری، ماسه خواری و دسترسی زیاد به دریا افزایش یافته، گفت: لازم است مسئولان کشورهای مختلف این مسائل را جدی‌تر تلقی کنند؛ چرا که زمین توان پذیرش جمعیت بیشتر ‌و استفاده و رفاه تصنعی را ندارد.

استادیار گروه آموزشی محیط زیست دانشکده مهندسی عمران دانشگاه نوشیروانی بابل به مناسبت هفته «زمین پاک» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: انسان از ۱۰ هزار سال پیش کشاورزی و یکجا نشینی و توسعه شهرها را شروع کرد که حدود ۳۰۰ سال پیش وارد انقلاب و دوره صنعتی شد و به طور خاص بعد از جنگ جهانی دوم وارد دوره جدیدی شد و عصر جدیدی شروع شد که ۲۰۰ سال پیش وجود نداشت.

عزیر عابسی تصریح کرد: این عصر جدید با افزایش جمعیت به شدت زیاد انسان از ۱ به ۸ میلیارد و افزایش سطح رفاه و بهداشت‌ انسان که همه و همه در پی آن مصرف بالای آب، انرژی، تغییر کاربری اراضی و تولید زباله را نیز به همراه داشته روبرو شد.

وی با اشاره به اینکه به گفته بسیاری از افراد در گذشته این مشکلات وجود نداشت که کاملا درست است، خاطرنشان کرد: در قدیم پلاستیک نبود، نوشیدنی‌ها در ظرف‌های یکبار مصرف استفاده نمی‌شد، زباله‌های الکترونیکی اصلا وجود نداشت.

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل ادامه داد: این موارد مسائل هزاره جدید، سده جدید و شاید حتی طی۳۰ سال اخیر است که باعث فشار زیاد به طبیعت شده است.

وی افزود: زباله‌هایی که طبیعت نمی‌تواند در خود جذب و هضم کند، منابع آبی که دیگر طبیعت برای فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی ندارد همچنین منابع سوختی که از اعماق زمین خارج و وارد اتمسفر می‌شود موجب گرمایش زمین شده است.

عابسی با اشاره اینکه دوره جدید، دوره‌ای است که زمین تحت فشار است و نیاز به حمایت دارد، افزود: باید ۸ میلیارد انسانی که روی کره زمین زندگی می‌کنند متوجه شوند که رفتار سنتی و غلط را عوض کنند و آموزش متناسب و مدرن ببینند.

این محقق، پژوهشگر و استاد محیط زیست تاکید کرد: بچه‌هایی که با موبایل، باتری و لوازم الکترونیکی در ارتباط هستند باید بدانند که این موارد بعد از چند سال به بدترین و خطرناک‌ترین نوع زباله به دلیل وجود سرب و جیوه تبدیل می‌شوند.همچنین تا می‌توانند از مصرف پلاستیک پرهیز کنند و اگر استفاده کردند به گونه‌ای باشد که وارد روند بازیافت شود.

وی افزود: فرهنگ سازی، آموزش و فهمیدن تغییری که اتفاق افتاده را حتما باید به نسل جدید دانش‌ آموزان و دانشجویان آموزش داد چرا که جای این آموزش به شدت خالی است.

عابسی با بیان اینکه درسی در دوره دوم متوسط به نام شناخت انسان و محیط زیست وارد شد که خیلی دیر است، تصریح کرد: چون این آموزش‌ها باید از دبستان شروع شود و در دانشگاه هم همین درس اختیاری است و به همین دلیل خیلی از فارغ التحصیلان مقطع دکتری موارد بسیار ساده محیط زیست را نمی‌دانند در حالی هر بچه‌ای در اروپا در حال آموزش دیدن موضوعات مختلف محیط زیستی است.

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با اشاره اینکه آموزش خیلی خیلی مهم است، ادامه‌داد: متاسفانه آموزش‌ها هنوز به صورت مبسوط شروع نشده و تصمیات خیلی ساده‌ای گرفته شد و بیشتر خانواده‌ها خودشان آموزش‌های لازم را به فرزندانشان می‌دهند.

وی افزود: شبکه‌های مردم نهاد نیز با اجرای برنامه‌های مختلف در این راستا کمک می‌کنند اما بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، مسئولان، مدارس و دانشگاه کوتاهی کرده و برای آموزش و حل معضلات ورود نکرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زمین توان پذیرش رفاه مصنوعی را ندارد
  • حوزه علمیه خواهران سمنان طلبه می‌پذیرد
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی
  • جامعة المصطفی مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران در لرستان
  • ثبت‌نام حوزه‌های علمیه خواهران در همدان
  • چگونه طلبه شویم؟
  • طرح دخترانه «سدنا» در مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب(س) میناب برگزار می‌شود
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم
  • استدلال استاد قرائتی برای ورود جوانان به حوزه