Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@10:46:42 GMT

منتخب عکسهای مطبوعاتی جهان در ایران نمایش داده می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۱۵۸۷۷

منتخب عکسهای مطبوعاتی جهان در ایران نمایش داده می‌شود

تهران- ایرنا- 141 عکس برگزیده مطبوعاتی جهان « world press photo» در بخش های اخبار لحظه ای، مسائل معاصر، پرتره، زندگی روزمره، ورزش و طبیعت در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در می آید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مدیر نمایشگاه های عکس مطبوعات جهان «world press photo» روز دوشنبه در نشست خبری نمایشگاه منتخب سه سال اخیر ورلد پرس فوتو گفت: به دنبال پیشنهاد سفارت هلند و استقبال ایران از برگزاری این نمایشگاه، برگزیده ای از تصاویر سالهای 2106، 2107 و 2018 را همزمان با کشورهای دیگر در ایران برگزار خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لورنس کورتوگ افزود: در عکسهای طبیعت به دنبال تصاویری هستیم که زیبایی شناسی در آن قدرت بیشتری داشته باشد و در عکسهای بخشهای دیگر به دنبال انتشار تصاویری بودیم که اخبار مهم آن سال را برای مخاطبان به نمایش بگذارد.
وی ضمن ابراز تاسف از کشته شدن عکاسان در پوشش بحرانها گفت: در هفته پیش شاهد کشته شدن چندین خبرنگار و عکاس در کابل افغانستان بودیم و سالیانه عکاسان خبری هستند که جان خود را برای آگاهی و اطلاع رسانی از دست می دهند و این برای ما بسیار غم انگیز است و باید در مورد آن بیشتر حرف بزنیم.
ورلد پرس فوتو یک بنیاد غیر انتفاعی است که در سال 1955 با شعار «صحت، تنوع و شفافیت» راه‌اندازی شد و با تمرکز بر عکس خبری و چندرسانه ای به‌ دنبال گسترش توسعه در روزنامه‌نگاری بصری است.
عکس‌های انتخاب شده از سوی این بنیاد سالانه میلیون‌ها بازدید‌کننده از سراسر جهان دارد و بر اساس سنت هر ساله، پس از گرد‌همایی برگزیدگان، مراسم اهدای جوایز نمایشگاه سالانه عکس های برگزیده ورلد پرس فوتو در کلیسای کهن ( Oude Kerk) در مرکز آمستردام برگزار می‌شود و سپس در کشورهای مختلف جهان به نمایش می آید.
نمایشگاه عکس های برنده این جایزه جهانی در سراسر جهان در 100 شهر و 45 کشور نشان داده شده است.
اولین دوره این مسابقه در سال 1955 برگزار شد و عکسی از موگنس فن هیون (Mogens von Haven) عکاس دانمارکی با موضوع مسابقه موتورسواری، به‌عنوان عکس سال نخستین دوره این مسابقه برگزیده شد و سال 2018 نیز عکسی از رونالدو اشمید (Ronaldo Schemidt) عکاس ونزوئلایی از درگیری های خیابانی ونزوئلا برنده عکس سال 2018 شد.
تاکنون عکاسان ایرانی همچون جهانگیر رزمی، رضا و منوچهر دقتی، سیف الله صمدیان، محمد فرنود، عطا طاهرکناره، ابراهیم نوروزی، مجید سعیدی، امیر پورمند، آرش خاموشی، فاطمه بهبودی، زهره صابری و حسین فاطمی در میان برگزیدگان یا عکاسان شایسته تقدیر این مسابقه حضور داشته اند.
نشست خبری نمایشگاه ورلد پرس فوتو با حضور «سوزانا ترستال» سفیر هلند در ایران، «لورنس کورتوگ» مدیر نمایشگاه های عکس مطبوعات جهان «مهدی قاسمی» دبیر اجرایی نمایشگاه ورلد پرس فوتو در ایران و «حمید فروتن» رییس انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
نمایشگاه برگزیده‌ عکس‌های سه سال اخیر ورلدپرس فوتو یعنی سال‌های 2016 تا 2018 پنج‌شنبه 20 اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می‌شود و به مدت 22 روز تا 11 خرداد ادامه خواهد داشت.
فراهنگ**9031**1055
ادامه دارد...

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي عكس ورلد پرس فوتو عكس مطبوعاتي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۱۵۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.

فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامه‌ای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.

در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس به‌عنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا می‌دهد، اجرای «عروسی خون» آغاز می‌شود: لئوناردو (گادس) دل‌باخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه می‌شوند که عروس نیز دل‌باخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمه‌نز) سوار بر اسب مراسم را ترک می‌کنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب می‌کند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در می‌آورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد می‌گرید.»

سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازی‌اش گام می‌گذارد. حاصل کار، فیلمی‌ خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریان‌ساز پست‌مدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمی‌آمیزد.

به‌رغم بومی بودنِ دست‌مایه و حتی اجرا که درک جزییات رقص‌ها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیایی‌ها ممکن می‌کند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه می‌کند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این باله‌های باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه می‌دهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصه‌ای تازه و غیر آمریکایی می‌کند.

کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • بازدید رایزن فرهنگی ایران در کابل از نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • حضور قاریان ایرانی در نمایشگاه کابل جلوه‌ای از همدلی دو ملت
  • عملیات «وعده صادق» قدرت ایران را به نمایش گذاشت
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • تور سراسری تصویر ایران آغاز شد
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
  • تسلیحات اهدایی ناتو به اوکراین، سر از نمایشگاه مسکو درآورد+ عکس
  • مسابقه عکاسی با موضوع آب در ایران برگزار می‌شود