Web Analytics Made Easy - Statcounter

سینما و تلویزیون > سینمای‌ جهان - همشهری آنلاین:
بازیگر برنده اسکار با انتقاد از رویکرد ملالت‌بار جشنواره کن به فیلمسازان زن، خواستار تغییر این نگرش شد و ادعا کرد سود این دگرگونی بیش و پیش از همه به صنعت سینما و در مرحله بعد به زنان می‌رسد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ساوث‌چاينا مورنينگ پست، كيت بلانچت كه امسال رياست هيات داوران بخش مسابقه هفتاد و يكمين جشنواره كن را به عهده دارد، پيشينه‌اي درخشان در عرصه بازيگري داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بردن دو جايزه اسكار و چند نقش‌آفريني خيره‌كننده در كنار تلاش براي بالا بردن جايگاه زنان در سينما از او چهره‌اي ساخته كه شايد بيش از همه شايسته نشستن روي صندلي رياست هيات داوران كن باشد.

بلانچت 48 ساله كه در آستان آغاز جشنواره كن 2018 وارد شهر نيس در فرانسه شده، نگاهي به تصوير گردهمايي تمام برندگان نخل طلايي در 50 سال گذشته مي‌اندازد و وقتي فقط يك زن را ميان آنها مي‌بيند، با صداي بلند مي‌گويد: «بي‌ترديد يك جاي كار مي‌لنگد.» آن فيلمساز زن كه توانسته جايزه اصلي كن را ببرد، جين كمپيون است كه بيش از دو دهه پيش با «پيانو» (1993) نخل طلايي بهترين فيلم را به دست آورد.

همزمان با اوج گرفتن رسوايي جنسي هاروي واينستين در هاليوود، مديران جشنواره كن در اقدامي كه بيشتر نمايشي به نظر مي‌رسيد، يك بانوي سرشناس را به رياست هيات داوران برگزيدند. معتبرترين رويداد فيلم و سينما در دنيا كه برخي آن را «المپيك سينمايي» توصيف مي‌كنند، همواره با انتقاد «بي‌توجهي به زنان» مواجه بود و امسال از ميان 21 فيلم حاضر در بخش مسابقه، فقط سه فيلم از كارگردان‌هاي زن براي كسب نخل طلا رقابت مي‌كنند.

اين در حالي است كه سال گذشته هم سه فيلمساز زن در بخش رسمي كن حضور داشتند. ضمن اينكه بازگشت لارس فن‌ترير دانماركي پس از حدود هفت سال غيبت به جشنواره كن از ديگر رويدادهاي شگفت‌انگيز امسال است؛ كارگرداني كه در قامت عنصر نامطلوب از فرانسه اخراج شد و در ماه‌هاي گذشته با اتهام بدرفتاري جنسي با بيورك، بازيگر «رقصنده در تاريكي» مواجه بوده است. هر چند خود فن‌ترير اتهام‌ها را رد مي‌كند.

بلانچت استراليايي كه دوازدهمين زن در مقام رياست هيات داوران كن است، درباره دگرگوني‌هاي اساسي در صنعت سينما به نفع زنان مي‌گويد: «ما قرار نيست به نقطه اول بازگرديم و از اينجا به پيش و بالا مي‌رويم. دگرگوني‌هاي اساسي و مثبت در عرصه سينما رخ مي‌دهد و كسي نمي‌تواند مانع آن شود. اين تغييرها هم به زنان سود مي‌رساند هم به تمام آنها كه در سينما فعاليت مي‌كنند.»

بازيگر برنده اسكار كه همراه همسر و چهار فرزندش نزديك لندن زندگي مي‌كند، اميدوار است واينستين به واسطه اتهام‌هايش راهي زندان شود. او هرگز در جشنواره كن برنده نشده اما سال 2014 براي بازي در يك نقش عجيب در «كارول» بسيار مورد توجه قرار گرفت.

در همین زمینه: یادداشت اصغر فرهادی درباره «همه می‌دانند» | همدردی با انسان‌ها فراسوی مرزها و فرهنگ‌ها رونمایی از منتقدان جدول اسکرین در جشنواره کن خط تلفن ویژه در جشنواره کن برای مقابله با آزار جنسی حبس خانگی فیلمساز روس ادامه دارد | غیبت قطعی خالق "تابستان" در کن

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۱۷۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکلیف جایزه بزرگ جشنواره شهرنما چه شد؟

نخستین جشنواره سراسری فیلم شهرنما در حالی پایان پیدا کرد که جایزه بزرگ جشنواره به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال به هیچ فیلم‌سازی تعلق نگرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی جشنواره، در آئین پایانی جشنواره سراسری فیلم رفسنجان (شهرنما) که با حضور جمعی از فیلم‌سازان و برگزیدگان همراه بود، رضا فهیمی به نمایندگی از هیئت داوران پیرامون عنوان جایزه بزرگ جشنواره توضیحاتی ارائه داد و گفت: هیئت داوران هیچیک از آثار را شایسته دریافت عنوان بهترین فیلم ندانست.

وی با اشاره به اینکه برای عنوان جایزه ویژه هیئت داوران مبلغ ۵۰۰ میلیون ریالی به عنوان جایزه درنظرگرفته شده بود که به فیلم‌سازان شرکت کننده در جشنواره تعلق نگرفت، افزود: بنا به تصمیم شورای سیاستگذاری، این مبلغ برای تولید فیلم کوتاه ۱۰۰ تا ۱۲۰ ثانیه‌ای اختصاص می‌یابد.

نماینده داوران جشنواره شهرنما ادامه داد: طی هماهنگی صورت گرفته با انجمن سینمای جوانان، در روزهای آینده طی فراخوانی از فیلم‌سازان سراسر کشور برای ارائه فیلم‌نامه دعوت خواهد شد تا پس از بررسی طرح‌ها در شورای پیچینگ فیلم کوتاه، این مبلغ برای حمایت از تولید هزینه شود.

به گزارش ایمنا، نخستین جشنواره سراسری فیلم رفسنجان (شهرنما) به همت معاونت هنری شهرداری رفسنجان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن سینمای جوانان رفسنجان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و مؤسسه فرهنگی هزاردستان برگزار شد.

کد خبر 750056

دیگر خبرها

  • دستاوردهای هیات اقتصادی هرمزگان به کشور چین
  • تولید بیماری‌های احتمالی برای نسل آینده؛ حاصل بی‌توجهی به مامایی
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما
  • توضیح دانشگاه تهران درباره انتخاب همسر ابراهیم رئیسی به‌عنوان عضو هیات جذب دانشکده علوم خانواده
  • انتقاد شدیداللحن فعال اصول‌گرا از پست جدید جمیله علم الهدی در دانشگاه / وای به حال دانشگاهی که بانوی اول عضو هیات جذب اساتیدش باشد
  • انتقاد شدیداللحن فعال اصول‌گرا از پست جدید جمیله علم الهدی در دانشگاه
  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • تکلیف جایزه بزرگ جشنواره شهرنما چه شد؟
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • نام بازیگر مرد مشهور فرانسوی در سیاهه متجاوزان سینما / صنعت سینما برای زنان جای امن‌تری می‌شود