Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه ایران به دانش تولید میگو و ماهی قزل آلای عاری از بیماری (SPF) دست یافته است، گفت: ایران پس از آمریکا، اکوادور و هند چهارمین کشور دارای دانش فنی تولید این گونه از آبزیان است.

ایران آنلاین /«محمد پورکاظمی» روز دوشنبه در نشست خبری در خصوص فعالیت های پژوهشی در زمینه پرورش ماهی قزل آلا و میگو اظهار داشت: با توجه به سهم عمده میگو و قزل آلا در تجارت، صادرات و اشتغال آبزی پروری کشور، دو طرح کلان تولید میگو و ماهی قزل آلای رنگین کمان عاری از بیماری های خاص (SPF) با رویکرد قطع وابستگی به محصولات خارجی و واردات در دست اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مجموع اعتبار مورد نیاز اجرای دو طرح را ۱۴ میلیارد تومان و اعتبار اختصاص یافته به طرح تولید میگوی وانامی را هشت میلیارد تومان برآورد کرد.
پورکاظمی اظهار داشت: از رقم هشت میلیارد تومانی اختصاص یافته به تولید میگوی وانامی، چهار میلیارد تومان توسط معاونت علمی ریاست جمهوری، 2 میلیارد تومان توسط استانداری بوشهر و 2 میلیارد تومان توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی تامین اعتبار شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال 1395 محموله ای از میگوهای مولد وارد کشور شد که پس از واردات متوجه آلودگی آن شدند و در نهایت این محموله معدوم شد، افزود: بخش عمده واردات ایران از مناطقی چون فلوریدا، هاوایی و اکوادور است که هر جفت مولد وارداتی میگو با قیمت بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان خریداری می شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی یادآور شد: قرارداد طرح کلان تولید میگوی عاری از عوامل بیماری زا در سال ۱۳۹۰ بین وزارت جهادکشاورزی و معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد شد؛ از فروردین ماه 1391 اجرای آن کلید خورد و در سال 1393 به بهره برداری رسید.
وی تصریح کرد: در این طرح کلان اجرای برنامه های اصلاح نژاد میگو مقاوم به بیماری، تولید پروبیوتیک ها، تمهیدات برای برطرف کردن عارضه سرقرمزی میگو، تولید کیت های تشخیصی بیماری و داروها و واکسن در دستور کار قرار دارد تا تولید میگو در کشور طی سالهای آینده به ۶۰ هزار تن برسد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه برای دستیابی به این میزان تولید نیازمند 60 هزار مولد جفت میگو هستیم، افزود: در سال 1396 سایت میگوی عاری از بیماری در کشور تاسیس و به یک شرکت دانش بنیان واگذار شد.
به گفته پورکاظمی امروز در این مرکز سه هزار جفت مولد کیفی میگو با رویکرد اصلاح نژادی تولید شده که قیمت این مولدها بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است و با قیمت وارداتی آن تفاوت زیادی دارد.
وی تولید میگوی مقاوم به بیماری و اصلاح نژادی از جمله برنامه های این موسسه طی ۵ سال آینده دانست و افزود: سال گذشته ۸۹۰ کیلوگرم پروبیوتیک تولید و در مزارع پرورش میگو استفاده شد که هیچ بیماری ویروسی به دنبال نداشته باشد و سیستم ایمنی میگوها را نیز تقویت کند.
پورکاظمی استفاده از تکنولوژی های نوین برای افزایش تولید در واحد سطح را از دیگر برنامه های این موسسه عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون متوسط عملکرد تولید میگو در واحد سطح برای مزارع پرورشی معمولی سه تن در هکتار، در برخی مزارع پیش رو ۱۲ تن در هکتار و پژوهشکده میگو ۲۰ تن در هکتار است.
به گفته وی، برنامه تولید واکسن میگو از جمله اقدام هایی است که با مشارکت موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران و موسسه واکسن و سرم سازی رازی اجرایی خواهد شد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۱۸۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

چهارمین قطار مسافربری ۵ ستاره قم - مشهد و بالعکس با تکیه بر توان و تولید داخل راه اندازی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، غلامحسین دباغ با اشاره به راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری 5 ستاره قم - مشهد و بالعکس گفت: صفر تا صد آن تولید داخلی بوده و گامی در جهت رشد تولیدات داخلی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت این قطار افزود: این قطار 4 تخته و 5 ستاره بوده که ظرفیت آن 320 نفر است.

مدیرکل راه‌آهن استان قم عنوان کرد: زمان حرکت قطار مذکور از قم ساعت 15:45 و از مشهد ساعت 20:45 خواهد بود و حرکت آن به‌صورت یک روز در میان است.

وی با اشاره به ویژگی زائرپذیری قم، عنوان کرد: راه‌آهن قم ظرفیت بالایی در افزایش قطارهای مسافربری به خصوص در بین شهرهای زیارتی دارد.

به گزارش تسنیم، راه‌آهن قم بیش‌از 509 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 15 ایستگاه است.

اتصال و ارتباط با خطوط راه‌آهن اصفهان، اراک و محور جدید و قدیم تهران، ورود و خروج بیش از 28 هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از 15 هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روزانه 50 رام قطار مسافری و 30 رام قطار باری و واقع‌شدن در مرکز کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور از ویژگی‌های راه‌آهن قم است.

قرار داشتن ایستگاه راه‌آهن قم در مرکز شهر در فاصله نزدیک به حرم حضرت معصومه(س) و عبور خط راه‌آهن از داخل شهر و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در راستای توسعه خدمات شهری از دیگر ویژگی‌های راه‌آهن قم است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • مالاریا مهم ترین بیماری انگلی تهدید کننده سلامت بشر در دنیا+ فیلم
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)
  • اسحاق جهانگیری: گفتم حاضر نیستم زن و بچه‌ام را سوار پیکان کنم /در جلسه با نمایندگان و حدادعادل گفتم اجازه نمی دهم تولید ال ۹۰ را متوقف کنید
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل
  • میزبانی فرابورس ایران از چهارمین صندوق املاک و مستغلات کشور ​
  • دستاورد‌های مهم موسسه تحقیقات خاک و آب در سه محور اساسی در تولید گندم