Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@05:38:31 GMT

درگذشت فاتح جوایز اصلی کن و ونیز در ۸۶ سالگی

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۱۸۵۱۴

درگذشت فاتح جوایز اصلی کن و ونیز در ۸۶ سالگی

سینما و تلویزیون > سینمای‌ جهان - همشهری آنلاین:
ارمانو اولمی که سابقه بردن جوایز نخل طلایی کن و شیر طلایی ونیز را در کارنامه داشت، یک روز پیش از آغاز جشنواره کن ۲۰۱۸ در سن ۸۶ سالگی در بیمارستانی نزدیک وینچنزا از دنیا رفت.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، فيلمساز و فيلمنامه‌نويس نامدار ايتاليايي كه بيش از همه براي ساختن آثار انسانگرايانه با مضامين اجتماعي و معنوي شناخته مي‌شد، در 1978 با «درختی با کنده‌های چوبی» نخل طلایی بهترین فیلم جشنواره کن را برد و يك دهه بعد شير طلايي جشنواره ونيز را با «افسانه الکلی مقدس» به دست آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان‌دهندگان جشنواره ونيز در 2008 هم جايزه شير طلايي افتخاري را به اولمي اهدا كردند.

او در 2011 همراه با مارکو بلوکیو و برناردو برتولوچی سه فیلمساز شاخص سینمای ایتالیا لقب گرفت. اولمی كه سال 2001 براي آخرين بار به بخش مسابقه جشنواره كن راه يافته بود، در 2005 «بلیت‌ها» را با زنده‌ياد عباس کیارستمی و کن لوچ ساخت؛ فیلمي 112 دقيقه‌اي كه روي نسخه دي‌وي‌دي عرضه شد و داستان آن در سفري با قطار از اتريش به رم روايت مي‌شد. آخرين فيلم او «سبزه‌ها دوباره شكوفه مي‌دهند» 2014 بود.

داريو فرانچسكيني، وزير فرهنگ ايتاليا درگذشت اولمي را ضايعه‌اي بزرگ براي فرهنگ اين كشور خواند و او را «يك غول و استاد بزرگ سينماي ايتاليا» توصيف كرد. اولمي كه در 1931 در برگامو به دنيا آمده بود، نخستين جايزه مهم خود را در 1961 براي كارگرداني «شغل» در مراسم اهداي جوايز ديويد دي‌دوناتلو (معادل اسكار در سينماي ايتاليا) به دست آورد. از ويژگي‌هاي سينماي او مي‌توان به كار كردن با نابازيگران اشاره كرد.

بسياري از كارشناسان اولمي را آخرين بازمانده از غول‌هاي سينماي نئورئاليسم ايتاليا (از جمله روبرتو روسليني و ويتوريو دسيكا) مي‌دانستند كه تا پايان عمر به اين شيوه وفادار ماند. او در 1963 با لوردانا دتو، بازيگر «شغل» ازدواج كرد و زندگي مشترك آنها تا پايان عمر اولمي ادامه يافت. از اين زوج سينمايي سه فرزند يادگار مانده است.

در همین زمینه: مایکل اندرسون | درگذشت خالق دور دنیا در ۸۰ روز در ۹۸ سالگی مرگ بازیگر کوتاه‌قد آستین پاورز در ۴۹ سالگی نلسون پریرا دوس سانتوس فیلمساز بزرگ برزیلی درگذشت مرگ ستاره سینمای کره | ماجرای بازیگری که به دستور رهبر سینمادوست کره‌شمالی ربوده شد گروهبان سختگیر «غلاف تمام‌فلزی» در ۷۴ سالگی درگذشت مرگ خالق «پدرسالار» | تاویانی بزرگ در ۸۸ سالگی پائولو را تنها گذاشت

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۱۸۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، بابک داوودی در دیدار با شهردار گناباد با بیان اینکه بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور در خراسان رضوی است اظهار کرد: این استان از ظرفیت‌های خاصی در تولید فیلم کوتاه برخوردار است.

وی از انجمن سینمای جوانان گناباد به عنوان یکی از دفاتر موفق استان خراسان رضوی یاد کرد و افزود: این انجمن در ارزیابی های انجام شده با برخورداری از بزرگترین کارگاههای فیلمسازی کشورمان و حتی خاورمیانه در جایگاه مناسبی در فیلمسازی جهان قرار دارد.

مدیر املاک و مستغلات انجمن سینمای جوانان ایران افزود: انجمن سینمای جوانان گناباد با برخورداری از ظرفیتهای هنرمندان مستعد و توانمند و نگاه مثبت مسوولان به این جایگاه رسیده است.

داوودی با بیان اینکه انجمن سینمای جوانان ایران تنها انجمن بین المللی کشور است که فیلمهایش به جشنواره های خارجی راه می یابد، خاطرنشان کرد: توانمندی های هنرمندان و فیلمسازان ایرانی در قالب انجمن سینمای جوانان در جشنواره های مهم بین المللی و جهانی به نمایش گذاشته می شود و این ظرفیت مهمی برای معرفی فیلمسازی کشور در دنیا به شمار می شود.

گفتنی است؛ انجمن سینمای جوان گناباد که از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز کرده است، هم اکنون در رشته‌های آموزش عکاسی، کارگردانی، فیلمنامه نویسی، تدوین، صدابرداری و صداگذاری، تصویربرداری، فیلم داستانی، مستند و تجربه گرا فعالیت می‌کند.

کد خبر 6092451

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • نصرالله شیرین‌آبادی، نوازنده موسیقی درگذشت
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • آب‌های نیلگون، روی پرده نقره‌ای
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش
  • نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو