Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع ساختار حکومتی و انتخابات پارلمانی لبنان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ساختار حکومتی و انتخابات پارلمانی لبنان موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۱۷ اردیبهشت ماه بود که با حضور احمد دستمالچی سفیر اسبق ایران در لبنان و سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد دستمالچی در ابتدای برنامه با اشاره به ساختار حکومتی در لبنان، اظهار کرد: در لبنان ۱۷ طایفه زندگی می‌کنند و توازن قدرت از طریق همین طوایف صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: به صورت سنتی، سمت رئیس جمهور از آن مارونی‌های مسیحی، نخست وزیر از آن طایفه سنی و رئیس مجلس نیز از آن طایفه شیعه بوده است.

سفیر اسبق ایران در لبنان با بیان اینکه این طوایف حامیان بین المللی و منطقه‌ای دارند که برآیند آن‌ها سیاست را در لبنان رقم می‌زند، گفت: بنده پیش بینی کرده بودم که جبهه مقاومت پیروز این انتخابات خواهد شد.

وی طیف‌های اصلی سیاسی لبنان را ٨ مارس و ١٤ مارس عنوان کرد و گفت: یکی از امتیازات بزرگ این انتخابات این بود که محور مقاومت دو شعار اصلی جوانگرایی و عمران و ابادانی را مطرح کرد و هر دوی این شعار‌ها رای آوردند.

دستمالچی بیان کرد: قانون انتخابات لبنان اشکالات زیادی داشت و اصلاح آن مشارکت ملی را افزایش داد؛ این میزان مشارکت در انتخابات لبنان با توجه به حجم سنگین فعالیت‌های روانی، بسیار چشم گیر است.

سفیر اسبق ایران در بیروت اظهار کرد: این پیروزی نشان می‌دهد که روش مقاومت پیروزی و صلح طلبی است و مردم لبنان طرفدار مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و سعودی نیستند.

وی ادامه داد: اسرائیل از این پیروزی محور مقاومت بسیار عصبانی است و از همین امروز تهدید کردن را آغاز کردہ است.

در ادامه برنامه سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا درباره تغییرات قانون انتخابات پارلمانی لبنان، گفت: موضوع نسبیت قانون جدید انتخابات لبنان تغییری است که از سال ١٩٢٨ در قانون انتخابات آن به وجود آمد. تا کنون انتخابات به گونه‌ای بود که وقتی لیستی اعلام می شد، کسی نمی‌توانست خارج از آن انتخاب شود.

وی با بیان اینکه در انتخابات تغییری اساسی صورت گرفت که مقاومت هم به دنبال آن بود، افزود: تغییر مدنظر این بود که افراد مستقل هم بتوانند کاندیدای انتخابات شوند. در شمارش آرای اولیه نیز افراد مستقل در آمار حضور دارند که معمولا به مقاومت گرایش دارند.

صدرالحسینی اضافه کرد: نگرانی‌هایی نسبت به این تغییر قانون وجود داشت، اما نتیجه نشان می‌دهد که این تغییر برای انبساط فضای سیاسی لبنان بسیار مفید بوده و از درون این انبساط، رای اکثریت را مقاومت کسب کرده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره مشارکت رای دهندگان لبنانی در انتخابات که در خارج از کشورشان زندگی می‌کنند، بیان کرد: ۱۲۸ نماینده از خود لبنان و ۶ نماینده به طور مساوی از مسلمان و مسیحیان از کشور‌هایی که لبنانی ها در آن حضور دارند در انتخابات شرکت کردند.

وی تصریح کرد: عملیات روانی بسیاری علیه این انتخابات صورت گرفت، اما شواهئ نشان می دهد میزان مشارکت در سطح ملی و بین المللی لبنانی ها بسیار افزایش یافته است.

صدرالحسینی درباره بازیگران فرامنطقه ای در لبنان بیان کرد: در تقسیم بندی غرب آسیا بعد از جنگ جهانی دوم، تغییراتی ایجاد شد؛ آمریکایی ها درمنطقه با بن بستی استراتژیک روبه رو شدند و دربسیاری از جاها از عربستان استفاده کردند و درمواردی که این روش کارساز نبود از بازیگران سنتی مثل فرانسه استفادہ کردند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: در انتخابات اخیر لبنان همه احزاب حضور یافتند و رژیم صهیونستی برای اینکه جنگ هراسی ایجاد کند اعلام کرد: که ما محل ساخت سلاح های حزب الله را می‌دانیم.

صدرالحسینی ادامه داد: تا ٢٤ ساعت قبل از برگزاری انتخابات هواپیماهای رژیم صهیونیستی در مرز با لبنان در حال گشت زنی بود تا هراس ایجاد کنند؛ در واقع این حوادث نشان داد که استراتژی ترس از سلاح ها استراتژی دائم نظام سلطه است، اما در مقابل انقلاب اسلامی شجاعتی به مردم منطقه داد که دیگر هراسی نداشته باشند.

در ادامه برنامه محمدعلی مهتدی کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه تاکنون وزارت کشور لبنان نتیجه کامل انتخابات را منتشر نکردہ است، گفت: از طریق دستگاه های انتخاباتی احزاب و گروه های مختلف نتایج نهایی اعلام شده و تصور می‌کنم که آنچه وزارت کشور لبنان اعلام می‌کند تفاوتی با نتایج اعلامی احزاب نداشته باشد.

وی ادامه داد: مقاومت و هم پیمانانش بیشتر از ٧٠ کرسی را کسب کردہ اند که بیشتراز نصف تعداد کرسی های پارلمان است و با اکثریتی که مقاومت به دست آورده در انتخاب رئیس جمهور، نخست وزیر و کلیه لوایح حرف آخر را می‌زند و هیچ لایحه ای مخالف منافع مقاومت تصویب نخواهد شد.

دستمالچیان در پاسخ به اینکه عده ای فکر می‌کردند که ورود حزب الله و محور مقاومت به بحران سوریه نقطه ضعفی برای آنان خواهد شد، تصریح کرد: دشمنان می‌خواستند منطقه را تجزیه، حکومت قانونی سوریه را سرنگون و محور مقاومت را تضعیف کنند و سرمایه گذاری های عظیمی هم در این زمینه انجام دادند.

وی افزود: با ایستادگی مردم و ارتش سوریه، با کمک دوستان حزب الله و مستشاری بسیار خوب و با درایت ایران این توطئه عظیم شکست خورد و به جایش صلح و ثبات آمد.

سفیر اسبق ایران در بیروت تاکید کرد: پیروزی جبهه مقاومت در لبنان قابل محو شدن نیست، چرا در صحنه دموکراسی که غربی ها مدعی آن هستند محور مقاومت آرای مردمی را کسب کردند.

وی اظهار کرد: این پیروزی پاسخ حمله موشکی مفتضحانه آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه بود و آبرویشان رفت و امروز نتیجه آن اقدام را دیدند.

دستمالچی تصریح کرد: بدون تردید ابتکار عمل در منطقه دست جبهه مقاومت است و در عراق هم خواهیم دید که نتیجه ای مشابه لبنان به دست خواهد آمد.

در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گفتگوی ویژه خبری اخبار سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۱۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرض به اساتید زن دانشگاه‌های آمریکا بیانگر چهره دوگانه غرب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، خادمی در استودیو خبر ۲۰ شبکه یزد گفت: بیداری اسلامی در منطقه غرب آسیا اکنون گسترش یافته و تا قلب آمریکا و اروپا این مسئله پیش رفته است.

وی ادامه داد: مسئله کشتار زنان و کودکان بی دفاع توسط رژیم منحوس صهیونیستی استاندارد‌های دوگانه غرب در دفاع از حقوق بشر را به همه نشان داده است.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: سال گذشته در ایران برای فوت مشکوک یک خانم عده‌ای وارد خیابان‌ها شدند و آشوب ایجاددکردند و به اموال عمومی آسیب زدند و بیش از یکصد نماینده آمریکا از نقض حقوق بشر در ایران اعلام نارضایتی کردند ولی اکنون در آمریکا دانشجویان این کشور در اعتراض به حمایت دولتشان از رژیمی که کودکان را به وحشیانه‌ترین شکل قتل عام میکند و میگویند چرا سلاح رایگان به این کودک کش‌ها می‌دهید؛ به بدترین شکل مورد هجوم قرار می‌گیرند. 

خادمی ادامه داد: چهره‌های علمی آمریکا و اساتید زن این کشور در اعتراض به حمایت از کودکشی در فلسطین به بدترین شکل مورد تعرض و آزار و اذیت قرار می‌گیرند و این چهره دوگانه این کشور‌ها که ادعای دموکراسی دارند را نشان می‌دهد و نشان از این است که برای آنها رژیم صهونیستی خط قرمز است. 

وی گفت: این‌ها آزادی بیان و اندیشه برایشان فقط ادعا است و این اعتراضات ادامه دار خواهد بود و می‌تواند به حملات رژیم صهیونیستی پایان دهد.

دیگر خبرها

  • حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
  • تعرض به اساتید زن دانشگاه‌های آمریکا بیانگر چهره دوگانه غرب
  • تداوم جنگ پس از ۲۰۰ روز نشان دهنده توان مقاومت است
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • ادامه پیروزی‌های پیاپی الهلال در لیگ عربستان
  • جانشین فرمانده کل سپاه: شهید حجازی موجب اقتدار و اوج‌گیری جبهه مقاومت شد
  • حزب‌الله یک کاروان ارتش اسرائیل را به کمین انداخت
  • تصاویر به کمین افتادن یک کاروان ارتش اسرائیل توسط حزب‌الله | ویدئو
  • هجمه مسئولان صهیونیست ضد گالانت درباره وضعیت جبهه شمال
  • کرانه باختری، میدان وحدت در جبهه مقاومت