Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از فارس، مرحوم آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز که از بهمن 87 تصدی این مهم را به عهده داشت، در تاریخ 8 اردیبهشت‌ماه جاری به دلیل کسالت و بیماری فراوان استعفای خود را تقدیم مقام معظم رهبری کرد.
این عالم ربانی امشب، 17 اردیبهشت‌ماه بعد از گذران یک دوره بیماری و بر اثر از دست دادن هر دو کلیه، در بیمارستان نمازی شیراز به رحمت ایزدی پیوست که مراسم وداع با آن عالم ربانی فردا شب، 18 اردیبهشت‌ماه بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم وداع با پیکر آن عالم ربانی در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شده، مراسم تشییع در ساعت 9 صبح روز چهارشنبه، 19 اردیبهشت‌ماه از جلو دفتر  در شهر مقدس قم به خاک سپرده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش نگاهی به زندگی‌نامه آن عالم ربانی داریم.
مرحوم آیت‌الله حاج شیخ اسدالله ایمانی در سال 1326 شمسی در شهرستان کازرون و در خانواده‌ای متدین و ولایی چشم بر جهان گشود. جد بزرگوار ایشان مرحوم کربلایی اسدالله به حدی از ایمان و معرفت نایل شده بود که به کربلایی مقدس مشهور بود  و پدر بزرگوار آن عالم ربانی، مرحوم حجت‌الاسلام حاج شیخ محمد صادق ایمانی ابوالشهید نصرالله ایمانی از چهره‌های معروف مذهبی در شهرستان و شهرها و قراء مجاور بوده‌اند که به رغم داشتن تحصیلات حوزوی  برای امرار معاش و اداره زندگی به شغل بزازی مشغول بود.
علاوه بر این‌ها آیت‌الله اسدالله ایمانی دارای یک بردار شهید به نام  شهید نصرالله ایمانی است که در دوران دفاع مقدس به فوز عظیم شهادت نائل یافت؛ گرچه خود آیت‌الله ایمانی فیض حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را در کارنامه درخشان زندگی خود دارد.
«کتاب بوی خوش عطر»، مجموعه خاطرات زندگی شهید نصرالله ایمانی، برادر شهید آن عالم ربانی بود که طی یک مراسم در تیرماه سال 96 رونمایی شد و خاطره‌گویی مرحوم آیت‌الله ایمانی از برادر شهیدش نیز در این مراسم خود داستانی شنیدنی دارد.

دوران تحصیل
 آن مرحوم دوران دبستان را در کازرون گذرانده و سه سال اول دروس مقدمات حوزوی را در خدمت علمای شهر گذران. در سال 1341 چند ماه بعد از رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی راهی قم شد و تا سال 1344 به فراگیری دروس متدوال آن زمان نظیر شرح لمعه، قوانین، رسایل، مکاسب، کفایه الاصول و منظومه را نزد اساتید بزرگوار خود حضرات آیات محمد تقی ستوده، صلواتی، شب زنده‌دار، محمد فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، سبحانی، اعتمادی و سید محمد باقر سلطانی طباطائی فرا گرفت که با تلاش‌های خستگی ناپذیر ایشان و همت بلندشان که یکی از خصوصیات بارز ایشان است و با استعداد عالی خدا دادی توانستند مقدمات، فقه و اصول را در هفت سال به اتمام برسانند و در دروس خارج مراجع بزرگوار و مجتهدین آن زمان حاضر شوند.
مرحوم آیت‌الله ایمانی دو دوره خارج اصول و همزمان فقه را نزد اساتید بزرگواری مانند حضرت آیت‌الله العظمی سید محمد محقق داماد، حضرت آیت‌الله‌العظمی میرزا هاشم آملی، حضرت آیت‌الله العظمی سیدمحمد رضا گلپایگانی و همچنین حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی سپری کردند و به درجه اجتهاد نایل آمدند.
ایشان یکی از اعضای تیم گردآورنده تفسیر نمونه آیت الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان بودند که در این راستا در طول عمر مبارکشان نیز صاحب کرسی‌های ثابت هفتگی تفسیر در شیراز بودند.
آن عالم ربانی در کنار دروس فقه و اصول از مباحث فلسفی آیت‌الله حاج شیخ یحیی انصاری و همچنین حضرت آیت‌الله جواد آملی بهره بردند. به مباحث اخلاقی حضرت آیت‌الله شب زنده‌دار اهتمام ویژه‌ای داشتند و از مباحث علمی، اجتماعی، سیاسی حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله ربانی شیرازی استفاده وافری کردند.
وی در دوران تصدی‌گری در سمت امامت جمعه شیراز و همچنین نمایندگی ولی فقیه در استان فارس، مراکز حوزوی بیشماری را تحت اشراف خودشان و همچنین آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی راه‌اندازی کردند.
 

فعالیت‌های علمی
مرحوم آیت‌الله ایمانی در حوزه‌های علمیه قم و کازرون و همچنین بوشهر به تدریس مشغول بوده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های شیراز کرسی تدریس را همزمان با مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های شیراز عهده‌دار بودند.
وی از بسیاری از علمای بزرگ اجازه نقل حدیث و امور حسبیه دارد. همکاری و شرکت در تنظیم و تدوین تفسیر نمونه، نگارش و تدوین تقریرات درس خارج حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، تألیف رساله‌هایی مانند خمس ف ارث ف تقیه  و امر به معروف برخی از فعالیت‌های علمی ایشان است. همچنین وی کتاب الیهود فی القرآن را ترجمه کرد اما به نقل از فرمایش ایشان چون دیدم ترجمه دیگری از آن منتشر شده از چاپ آن منصرف شدم. یکی دیگر از فعالیت‌های مفید ایشان که به جهت رشد فرهنگی منطقه و شهرستان بود ، برپایی یادواره علمی علامه طباطبایی به‌مدت ده سال در شهرستان کازرون است.
 
فعالیت‌ها و مبارزات
 مرحوم آیت‌الله ایمانی در اوایل حضور خود در قم به مبارزه علیه رژیم سفاک پرداخت و از سال 1342 برای تثبیت و گسترش مرجعیت امام خمینی(ره) تلاش و سخنرانی‌های متعددی کرد به طوری که ممنوع‌المنبر شد. وی مجلس ختم  شهید آیت‌الله حاج سید مصطفی خمینی(ره) را در شهرستان برگزار کرد که به همین دلیل در اصفهان دستگیر شد.
پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مجموعه فرهنگی و خدماتی حضرت قائم(عج) را تحت نام صندوق‌های قرض الحسنه، خیریه و کتابخانه راه‌اندازی کرد و در ایام تبلیغی و تابستان ضمن شرکت در جلسات مختلف به تقویت حرکت‌های فرهنگی و مذهبی اهتمام کرده که با عزام طلاب و مبلغان در سطح روستاهای شهرستان کازرون و شهرهای اطراف زمینه همگامی روستاییان با حرکت‌های انقلاب اسلامی را فراهم کرد.
در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به خانواده‌های  شهدا و مجروحان داشت و همچنین کسانی که به انحاء مختلف مورد ظلم و ستم و زندان رژیم سفاک پهلوی قرار گرفته بودند. در حالی که در اواخر عمر حکومت ستم شاهی در شهرستان کازرون حکومت نظامی اعلان شده بود لکن برای حفظ حقوق مردم و برقراری نظم تلاش زایدالوصفی کرد.
 با توجه به اهتمام آیت‌الله ایمانی به حفظ بیت‌المال و حقوق مردم در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی زمینه تاراج سلاح پادگان‌ها و حیف و میل بیت‌المال را از بین بردند و تقریباً اولین شهری بود که نهادهای نظامی وانتظامی در آن مستقر و وظایف قانونی خود را در روزهای اولیه انقلاب اسلامی عهده‌دار بودند.
 نکته‌ای که در طول زندگی ساده و پر خیر ایشان تا به امروز می‌توان به آن اشاره کرد ثبات قدم، آزادمنشی، ساده‌زیستی، آینده‌نگری و تلاش برای فراهم کردن فضایی بدون تنش در بین مردم و مسئولان استانی چه در استان بوشهر که رمز اعتلای نام ایران اسلامی است و چه در استان فارس است.

مردی، از جنس مردم
مرحوم آیت‌الله ایمانی، علاوه بر اینکه یک واقف و نیک اندیش بود که در خاطراتش در جلساتی درباره وقف‌های پدریشان سخن می‌گفت، مردی بسیار مردمی و یاری‌رسان رهبری و محرومان بود.
او همواره در بزنگاه‌های حساس انقلاب اسلامی پشتیبان ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی بود و در مواقع لزوم موضع‌گیری‌های به حق و کاملاً قاطعی می‌گرفت تا حجت بر همگان تمام شود.
همچنین مرحوم آیت‌الله ایمانی، نخستین ولی فقیه در کشور بود که به تأسی از مقام معظم رهبری به عضویت خبرنگاری افتخاری ایکنا در آمد و پس از ایشان ائمه جمعه شهرهای تبریز و یزد نیز به این فیض نائل آمدند.

تسلیت ایکنا
خبرگزاری ایکنا این ضایعه اسفناک را به عموم مسلمانان جهان، به خصوص حضرت صاحب‌الزمان حضرت مهدی موعود(عج) و همچنین بیت مرحوم آیت‌الله ایمانی تسلیت می‌گوید.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۱۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه

به گفته معاون وزیر خارجه، «وعده صادق» سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه نمود و تجدیدنظر در راهبردهای امنیت ملی را بر آمریکا تحمیل کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،

باقری: "وعده صادق" سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه نمود

علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در نشست رونمایی از فصلنامه تاریخی- سیاسی "ماجرا" که به نحوه گذر موفق جمهوری اسلامی ایران از تهدیدهای امنیتی و نظامی سال‌های 1369 (تجاوز صدام به کویت) و 1377 (حاکم شدن طالبان در افغانستان و به شهادت رساندن دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف) و 1380 (رخداد یازده سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان) و 1381 (تجاوز آمریکا به عراق و سرنگونی صدام) پرداخته است، اظهار داشت: رمز عبور موفق و پیروزمند جمهوری اسلامی از چهار گذرگاه تهدید و خطر جدی، حکمت رهبر انقلاب اسلامی است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به مدیریت و راهبری هوشمندانه رهبر انقلاب اسلامی در گذر موفق از چهار رویدادی که طی دهه نخست ولایت ایشان می‌توانست ایران را به جنگ‌های با نتیجه نامعلوم بکشاند و در تشریح ماهیت حکمت رهبری در این خصوص گفت: تعامل فعال و هوشمندانه ایران با دو گزاره راهبردی و به ظاهر متناقض "پرهیز از جنگ" و "نهراسیدن از جنگ"، رمز عبور موفق جمهوری اسلامی ایران از این تهدیدها بود و در عمل توانست با ایجاد بازدارندگی فعال، "پیروزی بدون جنگ" را محقق کند.

علی باقری با اشاره به لزوم الگوسازی از تدابیر رهبری و سیاست‌های نظام در طول دهه‌های گذشته با هدف بهره‌گیری از تجربه‌های موفق و عبرت از تجربه‌های ناموفق به لزوم تاریخ‌نگاری عالمانه، بی‌طرفانه و جامع رویدادها و تحولات اشاره کرد و گفت: تاریخ‌نگاری درست و صادقانه انقلاب اسلامی کاری جهادی و مصداق بارز جهاد تبیین است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به نقش و جایگاه حکمت در سامانه حکمرانی ولایت امر، گفت: حکمت فراتر از علم و دانش و تجربه و اطلاعات است و زمانی که نور تقوا بر علم و دانش تابیده شود، حکمت هویدا می‌شود و این ویژگی  مختص نظام دینی است، چرا که منبع این نور آراستگی به زیور تقوای فردی و سیاسی است.

علی باقری با اشاره به فرآیند تربیت نیروی انسانی در مسیر حکمرانی دینی طی چهار و نیم دهه گذشته، گفت: شخصیتی برجسته و بی‌نظیر مانند سردار سلیمانی، محصول مکتب امامین انقلاب اسلامی و ثمره تربیت در سایه حکمت خمینی و خامنه‌ای است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اختلاف میان جریان‌های سیاسی داخلی در سال 1369 در موضوع ورود یا عدم ورود به جنگ علیه آمریکا در قضیه تجاوز صدام به کویت، گفت: سیر تکاملی انقلاب اسلامی و‌ حکمت رهبری انقلاب توانست افکار عمومی را چنان ارتقا دهد که در سال 1403 درباره پاسخ قاطع به تجاوزگری رژیم صهیونیستی، مواجه با یک اجماع ملی قاطع بودیم و ابتکار تادیب رژیم صهیونیستی، نه‌تنها موجب تشویش افکار عمومی نشد، بلکه در عمل موجب تحکیم وحدت ملی و ارتقای همدلی ملی گردید.

علی باقری با اشاره به این که گذر موفق ایران از نشیب و فرازهای نظامی و امنیتی چند دهه گذشته مرهون حکمت آیت‌الله خامنه‌ای بوده است، تصریح کرد: دستاورد مهم و راهبردی صیانت از امنیت ملی، تامین منافع ملی، حراست از تمامیت ارضی و حفاظت از حاکمیت ملی، مرهون سازوکارهای سخت و نرمی است که در طول سال‌های گذشته بر اساس تدابیر رهبری انقلاب در کشور نهادینه شده و این مهم نیز جلوه‌ای از حکمت رهبری انقلاب است. وی در ادامه افزود: این که در اوایل دهه 1370 ایران مبادرت به طراحی و ساخت موشک‌هایی می‌کند که سامانه‌های پدافندی پرهزینه و پیشرفته آمریکا و صهیونیست‌ها و همپیمانان آنها در دهه 1400 از رهگیری و مقابله با آن ناتوانند، حاکی از درایت رهبری، هوشمندی نظامیان، تخصص دانشگاهیان، توانمندی فناوران، مهارت صنعتگران و دوراندیشی دیپلمات‌های ایرانی است. 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به پیروزی بزرگ ناشی از عملیات وعده صادق که بازدارندگی فعال را به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم زد، گفت: همانگونه که "طوفان الاقصی" سامانه‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را در معرض خسارات غیرقابل ترمیم قرار داد، "وعده صادق" نیز سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه نمود و تجدیدنظر در راهبردهای امنیت ملی را بر  آمریکا تحمیل کرد.

علی باقری با اشاره به اینکه حفظ بازدارندگی فعال در گرو هم افزایی بیشتر و موثرتر همه ارکان نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی و دیپلماسی عمومی کشور است، تصریح کرد: حکمت رهبری اجازه نمی‌دهد حتی در پرتو پیروزی بزرگ وعده صادق، دستگاه‌های مسئول حتی لحظه‌ای از ارتقای بازدارندگی فعال در عرصه‌های مختلف غفلت کنند و به همین جهت، دستورکار دستگاه سیاست خارجی نسبت به قبل از عملیات وعده صادق گسترده‌تر، هوشمندانه تر، مبتکرتر، دوراندیشیانه تر و عملیاتی تر شده است.

الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیلتاثیر عملیات وعده صادق بر اقتصادکارشناس یمنی: وعده صادق، شکستن مستحکم‌ترین قلعه جهان بودعملیات وعده صادق معادلات صهیونیست را به هم ریخت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • سپاه نزدیکترین نهاد به مواضع رهبری است
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • مردی که «کمجان» را زنده کرد/ دیدار با سیروس زارع که زندگی‌اش را وقف نجات یکی از تالاب‌های کشورمان کرده است
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان و یکی از متفکرین انقلاب بود