Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدارس روستایی استان قم با تعداد ۸ هزار و ۸۰۹ دانش‌آموز محصل که حدود ۳و نیم درصد از کل دانش آموزان را به خود اختصاص داده‌اند در سه بخش کهک، خلجستان و جعفرآباد مشغول فعالیت هستند. ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۳ استانها قم نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، از تعداد کل دانش آموزان استان، تعداد 8هزار و 809 دانش‌آموز آن در 143 واحد سازمانی آموزشی سه بخش کهک، خلجستان و جعفرآباد در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند که با این تعداد مدارس روستایی حدود 3 و نیم درصد از کل دانش آموزان استان را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به مشقت‌های راه و شرایط خاص تدریس در مدارس روستایی آن‌هم با امکاناتی محدود معلمانی وجود دارند که باوجود سوابق درخشان و امکان شرایط تدریس در بهترین مدارس شهری تدریس در مدارس روستایی را باجان و دل برمی‌گزینند.

به همین بهانه و هم‌زمان با هفته گرامیداشت مقام معلم و شهادت آیت‌الله شهید مطهری بر آن شدیم به گفت‌وگو با مدیر آموزگاری که باوجود داشتن مدرک تحصیلی دکتری و 17 سال سابقه تدریس، دلسوزانه مشقت‌های تدریس در مدرسه‌ای روستایی را بر مدرسه‌ای شهری ترجیح می‌دهد تا ارمغان آور ارزش‌های والای انسانی قرار گیرد، بپردازیم.

تسنیم: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
مینو شریفی دروازه دانشجوی دکتری رشته تعلیم و تربیت هستم که در خانواده‌ای مذهبی و فرهنگی که انس و الفتی خاص به آموختن، کتاب و مطالعه داشتند متولد شدم، این علاقه به‌گونه‌ای در وجودم عجین شده بود که برای دسترسی به این گوهر گران‌قدر در هر موقعیت و از هر فرصتی برای کسب آن بهره می‌بردم و گاهی با شیطنت‌هایی جواز استفاده پنهانی از کتابخانه
شخصی پدرم که بارها استفاده از آن را به خاطر سنم برایم منع کرده بود را برای خودم صادر می‌کردم.

تسنیم: آیا حرفه معلمی را باعلاقه انتخاب کردید؟

درواقع علاقه دیرین من نسبت به حرفه معلمی، ریشه در کودکی من دارد، از همان زمانی که پدرم با مهر خاص و ویژه‌ای از شاگردانش سخن به میان می‌آورد و در همه دوران تدریس خود رفتارها و گفتارها و ویژگی‌های آن‌ها را که چون فرزندان خود می‌دانست بازگو می‌کرد. با درک عمیق و مشاهده حس و حال پدر از همان‌جا بارقه‌های این اشتیاق در من پدیدار شد که سرانجام به لطف و عنایت خداوند این قلیان و جوش‌وخروش درونی به ثمر رسید.

تسنیم: تعریف شما از دنیای معلمی چگونه است؟

معلمی را نمی‌توان تنها با عنوان یک حرفه در نظر گرفت دنیای معلمی عاشقانه ایست که شرط اول قدم برای موفقیت در آن تنها عشق است چراکه اگر جز این بنگریم راه به‌جایی نخواهیم برد، با درک و اعتقاد بر این واقعیت که دانش آموزان امانت‌هایی گران‌بها در دستان ما هستند نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌توجه باشیم.

تسنیم: باوجود شرایط بهتر تدریس در مدارس شهری، علت انتخاب و تدریس شما در مدرسه روستایی چیست؟

به لطف خداوند باسابقه‌ای 17 ساله از تدریس در دبستان‌های مختلف روستایی به‌ویژه دبستان صاحب‌الزمان (عج) واقع در روستای جعفرآباد استان قم، سادگی و صمیمیت ستودنی دانش آموزان روستایی و خانواده آن‌ها انگیزه و اشتیاقم را برای خدمت به این انسان‌های پاک و خالص بیش‌ازپیش فراهم می‌کرد و همین صمیمیت حاصل‌شده بینمان، دوری راه، مسائل و مشقت‌های پیش
رو را برایم تسهیل می‌کند و مشتاق‌تر از قبل این راه و خدمت را ادامه خواهم داد.

باوجود کمبود امکانات آموزشی مناسبی چون سیستم‌های هوشمند سازی و نبود حداقل فضای کافی برای برگزاری مناسبت‌ها و حتی یک سالن ورزشی که بتوان از آن در برنامه‌ها و مسائل مختلف استفاده کرد بازهم از علاقه من نسبت به تدریس در روستا ذره‌ای کم نشده چراکه بر این معتقدم در شرایط سخت و با امکانات کم و ناچیز انسان به ساختن می‌اندیشد. البته با توجه به چندپایه بودن کلاس‌های روستایی در نظر دارم کتابی در این مضمون، از تجربیات و نحوه اداره کلاس که طی این سال‌ها نتایج مطلوب‌تری داشته نیز تألیف کنم.

درهرحال با اذعان به این مسئله که همه کودکان و دانش آموزان در شهر و روستا از استعدادها و توانایی‌های بالقوه خدادادی برخوردارند که برای به فعلیت رساندن آن نعمت‌ها نیازمند صرف وقت و برنامه‌ریزی‌هایی منسجم و اصولی خواهیم بود، بنابراین نمی‌توان گفت که تنها با آموختن و آموزش صرف راه به‌جایی می‌بریم، پرورش استعدادهای دانش آموزان به‌ویژه در مقطع ابتدایی خواه روستایی و خواه شهری حائز اهمیت بسیاری است.

تسنیم: از نگاه شما ویژگی یک معلم خوب و دلسوز در چیست؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های معلمی صبر و حوصله است رفتارهایی که از دانش آموزان بافرهنگ‌ها و شرایط خانوادگی متفاوت از هم مشاهده می‌شود و با توجه به پایه تحصیلی که در هر سنی با اقتضائات مختص آن سن و دوران مواجه هستیم، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که از همان ابتدا دانش‌آموز رفتاری متناسب با اصول و قوانین مشخص از خود نشان بدهد حال با در نظر داشتن همین
موقعیت‌های مختلف و صرف وقت و صبری مضاعف درزمینهٔ تعلیم و تربیت به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت.

تسنیم: ارتباط مطلوب بادانش آموزان چگونه میسر می‌شود؟

یک معلم می‌تواند ارتباط صمیمانه و دلسوزانه با دانش آموزان را بر رابطه خشک و بی‌روح با آن‌ها ترجیح دهد چراکه در مسیر تعلیم و تربیت داشتن رابطه‌ای گرم و صمیمی، تأثیر دوچندانی را در پرورش روح و روان فرد در پی خواهد داشت، البته این صمیمیت باید در قالبی خاص، با رعایت قوانین و موازینی تعریف‌شده، اصولی و دقیق قرار گیرد که دانش آموزان نیز با
تأثیرپذیری بالا در چارچوبی تعریف‌شده، خود را ملزم به اجرای درست و اصولی ضوابط بدانند.

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نهادهای دولتی که نقش عمده‌ای در ساختن آینده کشوری ایفا می‌کند آموزش‌وپرورش است چراکه برای آبادانی یک ملت، پرورش کودکان آن‌ روستایی یا شهری که در آینده‌ای
نه‌چندان دور به جوانانی برومند تبدیل خواهند شد از اهمیت بسیاری برخوردار است که معلمان با عنوان سرمایه‌های این عرصه، در این پرورش و آبادانی سهم ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند باوجوداین برای موفقیت در مسیر تعلیم و تربیت به‌ویژه در مناطق روستایی با امکاناتی محدود نیازمند سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی‌های منسجم و هدفمندتری خواهیم بود.

گفت‌وگو: الهام پناهی فر

انتهای پیام/ش

R7854/P1361/S6,62/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۱۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور : دانش آموزان تهرانی از وقتی پای مدرسه به شهر باز شد با پای مبارک به مدرسه می‌رفتند؛ یعنی مسیر خانه تا مدرسه و بالعکس را پیاده گز می‌کردند. بااین‌حال با رشد مدارس نوین و رونق گرفتن مدارس متوسطه کم‌کم بحث جابه‌جایی دانش آموزان جدی شد؛ به‌خصوص جابه‌جایی دانش‌آموزانی که از مسیرهای طولانی باید به شهر می‌آمدند و درس می‌خواندند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

«داریوش شهبازی» مولف و محقق، درباره نخستین سرویس‌های مدارس تهران می‌گوید: «سیستم تحصیلی در تهران بیشتر بر روی محله‌ها متمرکز بود؛ یعنی هر محله یا روستایی مکتب‌خانه خودش را داشت. بعد از اینکه مدارس دبستانی توسعه پیدا کرد به علت کمبود مدرسه، بچه‌ها پیاده باید مسیرهای طولانی را برای رسیدن به مدرسه طی می‌کردند. یادم می‌آید وقتی ۷ سالم بود در مدرسه‌ای در محله زرگنده تحصیل می‌کردم. آن روزها برخی خانواده‌های پولدار شمرونی بچه‌هایشان را با ماشین شخصی و راننده به مدرسه می‌فرستادند که نوعی سرویس خصوصی بود.»

شهبازی می‌افزاید: «تقریباً اواخر دوره پهلوی دوم بحث سرویس‌های مدارس در تهران جدی شد. در حقیقت رونق سرویس‌های مدارس با توسعه شهر تهران و مشکلات تصادف، ایمنی و امنیت دانش‌آموزان گره خورده بود. دورانی که ما درس می‌خواندیم تنها خطری که دانش آموزان را تهدید می‌کرد گرگ‌های بیابان و سگ‌های ولگرد بودند!»

«عباس حسینی» نویسنده کتاب معروف «این اتولی که من داشتم...» درباره نخستین سرویس‌های مدارس شهر تهران می‌گوید: «در دوران پهلوی دوم برخی از مدارس بزرگ تهران برای دانش آموزان سرویس مدرسه راه‌اندازی کردند. اتوبوس‌های خاص که زردرنگ هم بودند. مدرسه هدف و مدرسه ایران و کالج (البرز) در تهران سرویس مدرسه داشتند مخصوص دختران دانش‌آموز بیشتر از سرویس استفاده می‌کردند.»

اولین اداره و قوانین راهنمایی و رانندگی | سرعت بالای ۱۵ کیلومتر در ساعت ممنوع! روایت‌هایی از نخستین شرکت‌های مسافربری | وقتی گاریخانه‌ها به گاراژ تبدیل شدند

کد خبر 849180 برچسب‌ها هویت شهری همشهری محله

دیگر خبرها

  • محدوده محل کار والدین به محل مجاز تحصیل فرزند اضافه شد
  • معلمی که امید و عشق را در دل دانش آموزان معنا کرد
  • باشگاه خبرنگاران پلیس در اردبیل راه اندازی شد
  • نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود
  • از تأثیر معلمان بر لوح سفید کودکان نباید غافل شویم
  • دو روی سکه معلم بلاگری/کاهش هوش هیجانی دانش آموزان با تولید محتوا از آن‌ها
  • تحصیل این عده از دانش‌آموزان در مدارس سمپاد رایگان است
  • هزینه تحصیل رایگان ۴ دهک اول در مدارس سمپاد پرداخت نشده است
  • مشق الفبای زندگی در آغوشی شاید مهربان‌تر از مادر
  • هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل باز بماند