Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@10:13:22 GMT

راهی نوین برای توقف آلزایمر

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۱۶۷۳

راهی نوین برای توقف آلزایمر

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سلول های مغزی ما دارای یک سیستم حمل و نقل متشکل از جاده های راست و موازی هستند که در آن مولکول های غذایی، مواد مغذی و قطعات جدا شده از سلول ها حرکت می کنند. در یک مغز سالم، پروتئین تائو به این جاده کمک می کند تا مستقیم بمانند. اما در بیماران آلزایمری میزان این پروتیین به سطوح غیرعادی می رسد و باعث تشکیل ساختارهای مضری به نام کلاف ها می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدا این کلاف ها در منطقه ای از مغز که برای ساخت حافظه مهم هستند، تشکیل می شوند اما با پیشرفت بیماری، این کلاف ها در سایر قسمت های مغز گسترش می یابد.اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس روشی برای متوقف ساختن گسترش این کلاف های آسیب رسان کشف کرده اند.

مطالعات جدید نشان می دهد که مولکول کوچکی به نام کامبینول مانع مهاجرت کلاف های تائو از یک سلول به سلول دیگر می شود.
در یک مغز سالم پروتئین تائو اطمینان می دهد که این کلاف ها با اتصال به میکروتوبول ها، که اسکلت سلول را تشکیل می دهند، مستقیم می مانند. اما در بیماری آلزایمر، تائو از این اسکلت جدا شده و به جای آن کلاف های به اصطلاح نروفیبریلاری ایجاد می شود که باعث کشته شدن سلول های مغزی می شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا با تجزیه و تحلیل پروتیین تائو در کشت های سلولی در محیط آزمایشگاه و در آزمایش بر موش ها متوجه شدند که کامبینول با مسدود کردن آنزیمی به نام nSMase2 از انتقال تائو جلوگیری می کند. محققان می گویند این مکانیزیم که کامبینول مانع فعالیت آنزیم nSMase2 می شود می تواند پایه بزرگی برای ابداع دارو در آینده باشد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

توقف آلزایمر با توقف عملکرد یک مولکول مغزی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۱۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد

تیمی از بیمارستان ملی پاراپلیگیکس(SESCAM) ، با همکاری محققان موسسه علوم مواد مادرید (ICMM-CSIC)، نشان دادند که چگونه دستگاه‌های کشت سلولی جدید مبتنی بر اکسید گرافن می‌توانند عملکرد ضد التهابی سلول‌های سرکوبگر میلوئید (MDSCS ) را حفظ کنند.این عملکرد می‌تواند هنگام جدا کردن سلول‌های ضدالتهابی برای درمان افراد مبتلا به بیماری اسکلروز بسیار مهم باشد.

دیگو کلمنته از محققان این پروژه می‌گوید: «برای کنترل التهاب در بیماری‌هایی مانند مولتیپل اسکلروز، سلول‌های سرکوبگر میلوئید باید حالت نابالغ خود را حفظ کنند. با این حال، هنگام استخراج از مغز استخوان و کشت در آزمایشگاه، آن ها به سرعت بالغ می‌شوند و با این کار توانایی فعالیت سرکوب‌کننده سیستم ایمنی خود را از دست می‌دهند. با این کار، این سلول‌ها برای درمان افراد مبتلا به این نوع بیماری عصبی مناسب نیستند.

در این پروژه محققان، دستگاه جدیدی بر اساس کشت سلولی ساختند که دارای پوششی از جنس ورق‌های اکسید گرافن احیا شده است. این دستگاه موجب می‌شود تا سلول‌های سرکوبگر میلوئید مغز استخوان که از حیوانات مبتلا به مولتیپل اسکلروز استخراج شده دارای شرایط بلوغ و فعالیت شبیه به سلول‌های اصلی در بدن باشد. این ابزار می‌تواند یک پشتیبان خوب برای استفاده در آینده در درمان سلولی برای مولتیپل اسکلروزیس باشد.»

در سال های اخیر نانوپزشکی به عنوان یک زمینه انقلابی برای توسعه برنامه‌های جدید پزشکی ظاهر شده است. در میان مهمترین نانومواد مورد بررسی برای کاربردهای زیست‌پزشکی، مشتقات گرافن در حال تبدیل شدن به گزینه‌امیدوارکننده برای مصارف تشخیصی و درمانی هستند. 

کونچی سرانو از محققان ICMM-CSIC این پروژه می‌گوید: «یکی دیگر از جنبه‌های جالب این تحقیق در تطبیق‌پذیری اکسید گرافن است. این کار به ما اجازه داده است تا نشان دهیم که اصلاح فیزیکوشیمیایی این نانومواد موجب می‌شود تا برخی ویژگی‌های بیولوژیکی ویژه و گاهی متضاد روی سلول‌های سرکوبگر میلوئید ایجاد شود.»

چنین مطالعه‌هایی در بخش اصلاح زیستی سلول‌های سرکوبگر میلوئید از طریق نانومواد مبتنی بر گرافن نشان می‌دهد که همه کاره بودن آن ها باعث می‌شود تا ابزارهای نانویی برای اصلاح سلول‌های سرکوبگر میلوئید در زمینه‌های مختلف پاتولوژیکی، مانند بیماری‌های خود ایمنی، مناسب شوند.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر / تاثیر فرکانس ۴۰ هرتزی بر توقف بیماری
  • از سیاره زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد
  • هوش مصنوعی به درمان آلزایمر کمک خواهد کرد؟
  • ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند
  • برگه تقلب رئیس جمهور آمریکا لو رفت | سندی برای ابتلای جو بایدن به ‌آلزایمر! | عکس
  • روشی جدید برای پیش‌بینی احتمال ابتلا به زوال عقل
  • هوش مصنوعی ناجی مبتلایان به آلزایمر خواهد شد؟
  • با ۷ مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل
  • کلاف پیچیده تعرفه خدمات درمانی؛ اصرار دولت، استنکاف پزشکان