Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-04@11:20:27 GMT

بحران آب استان اصفهان با انتقال آب حل نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۲۴۸۶

محمد درویش عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و مدیر کل سابق دفتر مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست در رابطه باکمبود آب در استان اصفهان و خشک شدن زاینده‌رود اظهار کرد: مدیریت‌های حاکم بر استان اصفهان طی 4 دهه گذشته خطاهای بزرگی را مرتکب شدند، آن‌ها می‌توانستند استان اصفهان را به سمت توسعه گردشگری در حوزه‌های فرهنگی و تاریخی بکشانند و همچنین موجب استقرار صنایع هایتک در آن  شوند و این شهر را به قطب علمی و پذیرش گردشگر پزشکی تبدیل کنند، اما این استان برخلاف این سیاست‌ها به سمت تولید صنایع فولاد، آهن و کشاورزی آب بر رفت و این یک خطای بزرگ بود که اصفهان را با یک بحران جدی رو به رو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بحران آب استان اصفهان با انتقال آب نیز حل نمی‌شود، تصریح کرد: استان اصفهان با جمعیت 5 میلیون نفری نیاز به 500 میلیون متر مکعب آب شرب دارد، این در حالی است که این استان در سال  باید حدود 7 میلیارد متر مکعب آب داشته باشد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور و مدیر کل سابق دفتر مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست تصریح کرد: اگر استان اصفهان یک میلیارد متر مکعب آب را برای پذیرش 10 میلیون گردشگر در سال قرار می‌داد، می‌توانست به ثروتمندترین شهر و استان ایران تبدیل شود، اما در 40 سال اخیر اجازه تاسیس حتی یک هتل را هم ندادند و این یک خطای بزرگ راهبردی است که ما با طرح‌های انتقال آب نیز نمی‌توانیم آن را حل کنیم.

درویش با اشاره به اینکه مدیران این استان باید خطای خود را بپذیرند، گفت: مدیران امروز زمانی شجاعت خود را می‌توانند نشان دهند که اعلام کنند دیگر نیازی به فولاد، ذوب آهن و توسعه کشاورزی نداریم و به دنبال آن به سمت ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای تقویت گردشگری حرکت کنند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: محیط زیست اصفهان استان اصفهان کشاورزی جنگل ایران ذوب آهن گردشگری اصفهان انتقال آب بحران آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۲۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل به ۱۹۰ میلیون متر مکعب رسید

حمید فضائلی با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی ذخایر سد‌های استان اردبیل گفت: هم اینک ۳۲ درصد از حجم مخازن سد‌های این استان پر شده است.

او افزود: حجم ذخایر سد‌های این استان به ۱۹۰ میلیون متر مکعب رسید در حالی که سال قبل در همین ایام، ذخایر مخازن سد‌ها ۱۳۲ میلیون متر مکعب بود. 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: سد یامچی به عنوان مهم‌ترین سد استان به دلیل تامین آب شرب شهر اردبیل، شهر‌ها و روستا‌های مرکز استان در حال حاضر حدود ۲۶.۵ میلیون متر مکعب آب دارد.

فضائلی خواستار صرفه جویی در مصرف آب در اردبیل شد و بیان کرد: با توجه به این که حجم مخزن سد یامچی نسبت به سال قبل در همین ایام پنج درصد کاهش دارد، صرفه جویی در مصرف آب در همه بخش‌ها ضروری است.

او اضافه کرد: سد سبلان مشگین شهر نیز هم اینک ۳۸.۵ میلیون متر مکعب ذخیره دارد که این رقم پنج میلیون متر مکعب نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: ذخایر سد‌های ارس و خداآفرین به عنوان دو سد تامین کننده آب شرب و به خصوص کشاورزی شمال استان اردبیل، نسبت به سال گذشته وضعیت مناسبی دارند و برنامه ریزی لازم برای استفاده مطلوب از ذخایر این ۲ سد در شمال استان انجام شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات خسارت بارش‌ها در اصفهان / کدام محورهای استان مسدود است؟
  • حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل به ۱۹۰ میلیون متر مکعب رسید
  • تخلیه آب از ۸۰ منزل در شهر اصفهان انجام شد
  • تخلیه ناشی از آبگرفتگی‌ منازل و معابر شهری اصفهان با ۱۰۰ تیم عملیاتی
  • آخرین وضعیت بارش‌ها و سیلاب‌ها در اصفهان
  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • این استان خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست شناخته شده است
  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • پیشرفت ۵۰ درصدی طرح انتقال آب به اصفهان/ اتفاقات خوشایند حوزه تولید ثمره همدلی مردم است
  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا