Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@03:50:02 GMT

ثبت اطلاعات موجودات اقیانوس ها با پوست دریایی

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۲۶۳۲

ثبت اطلاعات موجودات اقیانوس ها با پوست دریایی

این روزها ابزار پوشیدنی زیادی برای افراد و موجودات روی زمین طراحی و ساخته می‌شود ولی اخیراً محققان برای موجودات دریایی نیز ابزار پوشیدنی طراحی و ساخته‌اند تا بتوانند اطلاعات موجودات و محیط زندگی این بخش از محیط زیست را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنند. بیتا میرعظیمی خبرنگار

ایران آنلاین /درهمین راستا اخیراً یک تیم تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله (KAUST) به رهبری پروفسور محمد مصطفی حسین، در عربستان سعودی گونه‌ای از «پوست دریایی» نازک، سبک، انعطاف پذیر و ساده‌ای را طراحی و تولید کرده‌اند که براحتی بر پوسته بیرونی موجودات دریایی می‌چسبد و می‌تواند اطلاعات مهم درعمق اقیانوس را ثبت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پوست دریایی از سیلیکون‌های غیرسمی و غیر تحریک‌کننده و بسیار انعطاف پذیر الکترونیکی (یک چیپ حافظه و سنسورهای محیطی) ساخته شده است. این پوست دارای یک باتری با عمر مفید یکساله است. سنسورهای به‌ کار رفته در این پوست دریایی عمق، درجه حرارت و شوری آب را اندازه‌گیری می‌کنند. به گفته محققان این طرح، قرار است در آینده‌ای نزدیک سنسورهای دیگری از جمله کنترل وضعیت فیزیولوژیکی حیوان نیز به آن افزوده شود.
هنگامی که حیوان دوباره صید می‌شود، این پوست دریایی که به پوسته بیرونی موجودات دریایی چسبیده است، براحتی جدا شده و داده‌های آن از طریق بلوتوث به یک تلفن همراه هوشمند ارسال می‌شود. به گفته محققان داده‌های جمع‌آوری شده نه تنها برای حفظ محیط زیست دریایی و افزایش آن در دریای سرخ، بلکه در هر نقطه از جهان مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.
این پوست بسیار سبک برای نخستین بار روی گونه‌ای خرچنگ آبی آزمایش شده است اما محققان پیش‌بینی کرده‌اند نسخه نسل دوم این طرح، داده‌ها را از طریق بی‌سیم منتقل کند. به گفته پروفسور محمد مصطفی حسین تا تابستان 2019، 200 گونه دریایی به این دستگاه تجهیز خواهند شد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۲۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی موفق به راه‌اندازی نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور با استفاده از گونه‌های گراس‌های علوفه‌ای اصلاح شده چندساله و کم‌آب‌بر، برای تعلیف یکی از اسب‌های اصیل ایرانی موسوم به «دره شوری» شدند.

چراگاه ۱.۵ هکتاری با بذر حاصل از مطالعه محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و عملیات به‌نژادی یکی از دستاوردهای چند سال اخیر در بخش کشاورزی است.

یکی از مزیت‌های مهم این گیاهان بومی اصلاح شده، توانایی استفاده از آب سبز و بارش‌های زمستانه و بهاره برای تولید علوفه است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، تحمل به شرایط سخت محیطی مانند سرما، شوری آب و خشکی، تولید اقتصادی برای بهبود معیشت بهره‌برداران، خوش‌خوراک بودن، کیفیت بالا و قابلیت چرای مستقیم و مصرف به صورت خشک را از دیگر ویژگی‌های بارز این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده برمی‌شمارد.

نکته جالب در مورد گونه‌های اصلاح شده گراس‌ها توسط محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی این است که این علوفه‌ها چندساله بوده و بعد از کشت و استقرار چندین سال قابل بهره‌برداری می‌باشند.

بذر این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده، یک بار کشت می‌شود، اما تا ۱۰ سال قابل رشد و برداشت است.

مزیت دیگر این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده و کم‌آب‌بر، تنها به کشت در مزارع و تغذیه اسب‌ها محدود نمی‌شود بلکه بذر آن قابل انتقال به عرصه‌های مرتعی و منابع طبیعی نیز هست و می‌تواند مورد استفاده انواع دام‌های سبک و سنگین هم قرار گیرد.

بی‌تردید امروزه با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش گرمایش زمین، خشکسالی و ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترسیب کربن، معرفی گونه‌های متحمل به شرایط سخت محیطی، بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است.

کد خبر 6097874

دیگر خبرها

  • دانشمندان معمای حفره غول پیکر قطب جنوب را حل کردند
  • عکس ماکرو از حشره اجتماعی با سابقه‌ای 130 میلیون ساله
  • نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد
  • این ناو سپاه پاسداران وارد نیمکره جنوبی زمین شد /ناو اقیانوس پیما مجهز به موشک بالستیک است
  • پوست الکترونیک کشسانی که حس لامسه به روبات‌ها می‌دهد
  • ناو موشکی سپاه؛ مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد
  • نخستین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی با ناو «شهید مهدوی»
  • ناو موشکی سپاه را بیشتر بشناسید/ مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد است
  • همه آن چیزی که باید از ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه پاسداران بدانیم+ عکس
  • ناو اقیانوس‌پیما و مجهز به موشک های بالستیک دوربرد سپاه از خط استوا گذشت +جزئیات مهم