Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- آخرين برنامه نود با محوريت بررسي فينال جام حذفي و قهرماني استقلال 22:47 دوشنبه روي آنتن شبکه سه رفت.
به گزارش سرويس ورزشي آريا، امير قلعه‌نويي، سرمربي ذوب‌آهن که براي دومين بار به‌عنوان مربي برتر ماه نود انتخاب شده بود، در گفت‌وگويي ضبط شده عنوان کرد: اين جايزه و هديه را که کمترين سهم را در آن دارم، به کارگران زحمت‌کش کارخانه ذوب‌آهن تقديم مي‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: عقيده دارم ذوب مي‌توانست در کورس قهرماني باشد که اين اتفاق نيافتاد ولي خدا را شکر در نيم‌فصل دوم مشکلات تيم ما حل شد؛ پرسپوليس در تنها مسابقه‌اي که در چهار، پنج هفته پاياني ليگ تمام نفراتش را داشت و محکم بازي کرد، مقابل ما بود و خوشحال هستم که بازيکنانم با زحمت زياد توانستند به برد برسند و باخت يک بر صفر را با پيروزي 2 بر يک تغيير دهند. قلعه‌نويي تصريح کرد: نزديک 20 سال است مربيگري مي‌کنم و بيش از 30 سال است در فوتبال حضور دارم ولي امسال شرايط سختي داشتيم که همدلي اعضاي تيم موجب شد از شرايط سخت عبور کنيم؛ اگر يک بازي را واگذار مي‌کرديم شايد الان چهارم، پنجم بوديم.
سرمربي ذوب‌آهن يادآور شد: از مهندس عبدالله‌پور، سردار مومني و دکتر تقوي تشکر مي‌کنم که به ما کمک کردند؛ يک سري مشکلات هم با آقاي فردوسي‌پور بود که کدورت‌هايي وجود داشت و لازم است از ايشان حلاليت بطلبم؛ اگر هم کاري کردم و ناراحتي بوده، حلاليت مي‌طلبم؛ اين فوتبال‌ها مي‌آيد و مي‌رود. او اضافه کرد: همسرم يار و ياورم بود؛ فرزندانم طي اين چند سال اخير سختي‌هاي زيادي کشيدند که از همه آنها حلاليت مي‌طلبم و عذرخواهي و تشکر مي‌کنم.
ترابي: تلاش مي‌کنم تا کي‌روش من را ببيند
مهدي ترابي، مهاجم ملي‌پوش سايپا که به‌عنوان برترين بازيکن ماه از نگاه برنامه نود انتخاب شده بود، در گفت‌وگويي ضبط شده اظهار کرد: اين عنوان تلاش تمام بازيکنان و تيم سايپا بوده است؛ تيم ما امسال خوب کار کرد؛ يک تيم پشت ما بازي مي‌کرد ولي ما در گل زدن يا پاس گل بيشتر ديده شديم. او با بيان اينکه تلاش همه تيم بود که امروز بازيکن ماه شدم، ابراز کرد: اميدوارم اين روند را تا جام جهاني ادامه دهم و جزو ليست آقاي کي‌روش باشم. بازيکن سايپا اضافه کرد: علي آقا(دايي) امسال انگيزه زيادي به تمام تيم داد و براي من و تيم سايپا موثر بود؛ ما جوان‌ترين تيم ليگ را داشتيم ولي علي آقا در کنار زمين انگيزه خاصي به ما مي‌داد؛ اگر در برهه‌اي از ليگ از سوي باشگاه حمايت مي‌شديم، نتيجه بهتري مي‌گرفتيم ولي باز هم نتايج خيلي خوبي کسب کرديم و توانستيم به‌عنوان تيم چهارم راهي ليگ قهرمانان آسيا شويم. ترابي تصريح کرد: قطعا اگر تلاش بيشتري کنم آقاي کي‌روش مي‌تواند من را بيشتر ببيند؛ همه تلاشم را انجام مي‌دهم ابتدا در ليست تيم ملي قرار بگيرم و بعد در ترکيب حضور داشته باشم؛ اميدوارم همراه تيم ملي در جام جهاني نتايج خوبي کسب کنيم.
شفر: کار باشگاه استقلال هم نياز به تغييرات دارد!
وينفرد شفر، سرمربي استقلال تهران گفت‌وگويي ضبط شده با فردوسي‌پور انجام داده بود که مشروح بخش اول اظهارات او  در زير آمده است:
- در تيم کارلسروهه که سرمربي بودم، جداي از کاريزما، ما فوتبال خوبي بازي مي‌کرديم و بارها توانستيم بايرن مونيخ و تيم‌هاي بزرگ را شکست دهيم؛ 10 سال در آن تيم بودم و تيم را از ليگ دو به ليگ يک آوردم و به ليگ اروپا رفتيم.
- بايرن مونيخ هفت بازيکن از ما(کارلسروهه) جذب کرد؛ در فينال اروپا مقابل والنسيا 4 بازيکن از تيم ما در ترکيب بايرن بود؛ اولي هوينس پول مي‌داد و بازيکنان ما را مي‌خريد چون تيم ما وضع مالي خوبي نداشت؛ از پِي تا سقف خانه را ساختيم ولي حالا همه چيز خراب شده و تيم به ليگ سه رفته است.
- آيا شما(فردوسي‌پور) در آلمان زندگي مي‌کنيد که تا اين اندازه اطلاعات داريد؟؛ مهمت شول را نخستين بار برابر کلن بازي دادم که يک گل زد؛ فوتبال واقعا عجيب و غريب است؛ دومين بازي اوليور کان و نخستين بازي مهمت شول بود؛ مردم اصتلاحا مي‌گفتند بايد کتم را در بياورم؛ روي کاغذ تيم ضعيف‌تري از کلن بوديم ولي در نهايت 4 بر يک برديم و آنطور خوشحالي کردم اما حالا سردم است و آن کت را مي‌خواهم.
- جام حذفي ساده نبود.
- بزرگترين مشکل همين است که خيلي از اطرافيانم مي‌گفتند بايد در بازي‌هاي حذفي با اختلاف سه، چهار گل برنده شويم، اما من اين حرف‌ها را از اين گوش مي‌شنيدم و از گوش ديگر در مي‌کردم.
- اگر حريف ببازد، مي‌گويند تيم ليگ پايين‌تر از استقلال شکست خورد و مشکلي نيست ولي اگر استقلال مغلوب شود، حرف‌هاي زيادي پيش مي‌آيد.
- همه تيم‌ها جلوي استقلال انگيزه دارند؛ وقتي گل نزنيم تيم حريف رفته رفته به خودش مي‌آيد؛ در فينال لازم نيست خيلي زيبا بازي کنيد و بايد برنده شويد.
- مشابه مراسم قهرماني استقلال را ديده بودم؛ وقتي مردم بيرون زمين هستند مشکلي نيست ولي در خرمشهر تماشاگران از چپ و راست وارد زمين مي‌شدند که اين اتفاق خوبي نيست؛ ما هم عکس مي‌گيريم و مشکلي نيست ولي اينکه دست آدم را مي‌کشند، درست نيست.
- بدون طرفداران، موفقيت امکان‌پذير نيست؛ بهترين هواداران را در ايران و يکي از بهترين‌هاي آسيا را داريم؛ يک آقايي به نام اسماعيل در خرمشهر سنگ به چشمش خورد؛ به او مي‌گويم باشگاه مي‌خواهد به تو کمک کند و بهترين آرزوها را براي تو و خانواده‌ات دارد.
- تعريف فلافل را خيلي شنيدم ولي شايد ديگر بايد مراقب وزنم نيز باشم؛ پسرم آنجا(خرمشهر) غذا خورد و گفت خوشمزه است!
- اينطور نبود که بگويم افراد داخل باشگاه نمي‌خواستند جام را ببريم؛ من اطراف باشگاه را گفتم؛ من عاشق ايران هستم که مردم با محبتي دارد و ما نيز طرفداران خوبي داريم.
- ايران فرش، خاويار، کباب، زعفران و همچنين شايعات خيلي خوبي دارد؛ از داخل باشگاه اينطور نبود که نخواهند قهرمان شويم چون در داخل باشگاه همه مي‌خواستند ما قهرمان شويم؛ همه از قهرماني تيم خوشحال بودند و مي‌خواستند با جام عکس بگيرند.
- هميشه اين شايعات وجود دارند و همه جا هستند؛ براي من مهم نيست ولي دوست ندارم وارد حريم شخصي من شوند.
- من درباره اردوي پيش فصل اخير ارمنستان اطلاعات کامل دارم؛ تک ضرب و دو ضرب بازي مي‌کنيم و کمتر توپ بلند مي‌فرستيم؛ در امر تاکتيکي بهتر شديم ولي در باشگاه هم نياز است تغييراتي انجام شود؛ بايد تعهدات به موقع عملي شود و پرداخت‌ها در زمان مقرر باشد؛ من از جان براي باشگاه و تعصب مايه مي‌گذارم؛ مي‌خواهيم تيم در دراز مدت در سطح اول آسيا باشد و به جايگاه واقعي خود برگردد.
- فوتبال ايران را خوب مي‌شناختم؛ قبل از حضورم در استقلال از بازيکناني مثل علي دايي، علي کريمي، وحيد هاشميان، مهدوي‌کيا و ... شناخت داشتم.
- استقلال يک برند است؛ مثل رئال مادريد و بايرن مونيخ؛ بازيکنان بايد بدانند در کدام تيم بازي مي‌کنند؛ جواناني که از آکادمي به تيم بزرگسالان مي‌آيند، قلب‌شان آبي مي‌شود و بايد آکادمي باشگاه درست شود.
- زمان آمدنم به استقلال مستقيما به من نگفتند که هدف اصلي تيم نگه داشتن در ليگ است ولي اين مسئله براي عده‌اي مهم بود.
- نمي‌خواهم از مربي قبلي بد بگويم ولي در جلسه اول تمرين فهميدم بازيکنان خوشحال نبودند و روحيه نداشتند که به دنبال تغيير شرايط بودند؛ روز به روز ديديم لبخند بازيکنان بزرگ و بزرگتر مي‌شود.
- ابتدا چند برد داشتيم و بعد از باخت به پرسپوليس، متحول شديم؛ وقتي مي‌بازي همه ناراحت هستند ولي بازيکنان ما بعد از مسابقات خوشحال بودند.
- اول سر تمرين حاضر مي‌شوم و آخرين نفر به رختکن مي‌روم و با تمام بازيکنان حرف مي‌زنم؛ وقتي يک بازيکن خوب نيست، او را به حال خودش رها نمي‌کنم و مدام با او حرف مي‌زنم؛ شايد بازيکن مشکل آمادگي جسماني دارد که براي او تمرين اختصاصي مي‌گذارم.
- پژمان(منتظري) يک رهبر است؛ اميدوارم بيشتر لبخند بزند و از او مي‌خواهم؛ اميد ابراهيمي هم مثل يک ژنرال و فرمانده است؛ وريا هم همينطور؛ اميد نورافکن جوان هم خوب است؛ امروز به اسماعيلي گفتم تو که 20 دقيقه آخر عالي بودي، چرا از اول اينطور کار نکردي؟
- به بازيکنان مي‌گويم بايد در زمان مناسب منتقل شويد و آمادگي مناسبي داشته باشيد؛ علي کريمي در دبي بازي مي‌کرد و سال 2005 بهترين بازيکن سال آسيا شد؛ در تعطيلات کريسمس او را در دبي ديدم و (بخاطر بيشتر شدن وزن او) گفتم اين بازيکن سال آسياست؟
- گفتم علي کريمي اين نبود و سه، چهار کيلو وزن اضافه‌تري دارد؛ سطح فوتبال امارات مثل ايران نيست؛ اينجا به قدرت و آمادگي بيشتري نياز دارد.
- به علي کريمي گفتم شنيدم بهترين بازيکن آسيا شدي؛ او بعد به بايرن رفت و با ماگات کار کرد؛ ماگات با کسي شوخي ندارد و هر روز اجبار مي‌کند 20 کيلومتر بدويد ولي بازيکن خيلي خوبي بود؛ باور کنيد.
- وقتي به آلمان مي‌رويد، بايد اعتماد به نفس داشته باشيد؛ بايد بگوييد مي‌خواهم برنده شوم؛ وقتي يک بازيکن جديد مي‌آيد، رهبران تيم مي‌بينند با او مي‌توانند به موفقيت برسند يا خير؛ وقتي يک بازيکن خودش را نشان نمي‌دهد، تضميني نيست او را قبول کنند.
- ما با کادرمان خيلي حرف مي‌زنيم؛ ساني، ساشا و ... حرفشان را مي‌زنند و ما يک تيم هستيم و با بازيکنان صحبت مي‌کنيم.
فتاحي: شايد فينال جام حذفي از خرمشهر برود
سعيد فتاحي، مسؤول برگزاري مسابقات سازمان ليگ در گفت‌وگوي تلفني با برنامه نود پيرامون حواشي جشن قهرماني استقلال در جام حذفي اظهار کرد: ابتدا لازم است بگويم آقاي تاج با وزير هماهنگ کردند تا مشکل استخدام رسمي هوادار آسيب ديده استقلال حل شود. او ادامه داد: چهار سال قبل که تاج رييس سازمان ليگ، در جلسه‌اي عنوان کرديم تا مثل همه جاي دنيا، ورزشگاه ثابتي براي فينال جام حذفي باشد؛ مسابقات جام حذفي، يادواره آزادسازي خرمشهر نامگذاري و برگزار شده است؛ به همين دليل با پيگيري‌هاي انجام شده، وقتي متوجه شديم چنين ورزشگاهي در خرمشهر در حال ساخت است، از سه سال پيش فينال جام حذفي را در اين شهر برگزار کرديم. فتاحي تصريح کرد: خرمشهر سه سال قبل در ليگ سه هم تيم نداشت ولي شور و هيجاني که با رفتن فينال جام حذفي، در اين شهر به وجود آمد در اين موفقيت تاثير گذاشت!
مسؤول برگزاري مسابقات سازمان ليگ تصريح کرد: پارسال گفتيم اگر کيفيت زمين چمن و نور ورزشگاه خرمشهر بهبود پيدا نکند، ديگر فينال در اين استاديوم نخواهد بود که اين مشکلات رفع شد. فتاحي تاکيد کرد: امسال هم تا زماني که آقاي رحمتي جام قهرماني را بالا برد و بعد از او اميد ابراهيمي اين کار را کرد، همه چيز خوب پيش رفت، اما وقتي 5 نفر به زمين پريدند، بقيه تماشاگران چنين کاري کردند؛ ضمنا بايد بگويم در سه، چهار روز گذشته که منچسترسيتي قهرمان شد، تماشاگران به زمين ريختند؛ لطفا به اتفاقات سال اولي که فينال جام حذفي در خرمشهر برگزار شد، اشاره کنيد که همه گفتند اتفاق خوبي رخ داد. او عنوان کرد: نيروي انتظامي ورزشگاه خرمشهر، همان نيروي انتظامي‌اي است که در اهواز هر هفته دو بازي بزرگ را مي‌رود؛ مشکل را تماشاگران به وجود آوردند که به زمين پريدند. فتاحي يادآور شد: براي برگزاري فينال جام حذفي در سال بعد شهرهاي ديگر را هم بررسي مي‌کنيم چون تمام شهرهاي ايران در جنگ تحميلي شهيد داده‌اند.
مسؤول برگزاري مسابقات سازمان ليگ ابراز کرد: از مردم و تماشاگران خواهش مي‌کنم سنگ پرتاب نکنند چون اين سنگ‌ها به سر هموطنان برخورد مي‌کند! فتاحي در خصوص ساخت سکوي قهرماني براي استقلال از اواسط نيمه دوم فينال جام حذفي گفت: همان سکوي قرمز پرسپوليس را آورديم چون تيم خونه به خونه هم اگر قهرمان مي‌شد، بايد رنگ قرمز روي سکو مي‌زديم!؛ براي قهرماني دو تيم تدابير لازم را داشتيم. مسؤول برگزاري مسابقات سازمان ليگ درباره مصدوميت تيام در زمين چمن ورزشگاه نفت و گاز اروند خرمشهر عنوان کرد: دفعه اول تيام بود که مصدوم شده است؟؛ جاي دارد از آقاي قلعه‌نويي تشکر کنم چون سال قبل تراکتورسازي سال گذشته بخاطر کيفيت بد زمين چمن ضرر کرد ولي آقاي قلعه‌نويي گفتند بخاطر احترام به خون شهداي خرمشهر حرفي نمي‌زنم و اعتراضي ندارم. او اضافه کرد: شک نکنيد تذکر و پيشنهادي که موجب پيشرفت فوتبال شود را بنده و همکارانم با جان و دل قبول مي‌کنم ولي شما هم فرهنگ‌سازي داشته باشيد.
جهانبخش: به زودي اتفاقات خوبي برايم مي‌افتد
عليرضا جهانبخش، ستاره ايراني آلکمار که موفق به کسب عنوان آقاي گلي ليگ ارديويسه هلند شده، در گفت‌وگويي تصويري با برنامه نود در فرودگاه امام خميني، اظهار کرد: اين تعريف کردن‌ها مسؤوليت من را سخت مي‌کند؛ خدا را شکر بعد از پروازم اين شانس را داشتم جلوي دروبين شما باشم و با مردم کشورم صحبت کنم. او ادامه داد: واقعيت اين است در شروع فصل انتظار آقاي گلي نداشتم چون مهاجم کناري بودم؛ انتظار پاس گل از من بود و هدف داشتم جزو برترين پاسورهاي ليگ باشم، اما به‌عنوان مهاجم گل زدن هميشه قشنگ است و به چشم مي‌آيد. جهانبخش با بيان اينکه هميشه سعي کردم براي تيمم مثمر ثمر باشم، گفت: امسال آزادي عمل بيشتري داشتم که تمام اين عوامل در افزايش گل‌هايم موثر بود؛ هدف اصلي‌ام آقاي گلي نبود ولي يک مقطعي فهميدم مي‌شود آقاي گل شوم؛ تلاش کردم هر بازي نمايش خوبي داشته باشم؛ در مسابقات پاياني هم که حساس بود، خدا را شکر توانستم به روند موفقيت‌هايم ادامه دهم و آقاي گل شوم.
ستاره ايراني آلکمار با اشاره به اينکه سال به سال شرايطم در باشگاهم بهتر شد، ابراز کرد: فصل اول با مصدوميت به اين تيم آمدم؛ فصل دوم سعي کردم نمايش خوبي ارائه کنم اما امسال هدف بزرگتري براي گلزني و پاس گل به همراه مثمر ثمر بودن براي تيم داشتم که خدا را شکر توانستم به اهدافم برسم. جهانبخش يادآور شد: فصل فراز و نشيب زيادي داشتيم اما سعي کردم در تمام مقاطع شرايط خوبم را حفظ کنم؛ وقتي فصل به آقاي گلي ختم مي‌شود، خستگي‌ام در مي‌رود؛ حسي که از هوادارانمان گرفتم، در اين چند سال در فوتبال هلند نگرفته بودم؛ سعي کردم هميشه براي تماشاگران آلکمار بازيکن خوبي باشم. او پيرامون پيشنهادش از باشگاه ناپولي عنوان کرد: سخت است راجع به اين مسئله حرف بزنم؛ فکر مي‌کنم مسؤولان اين باشگاه در ورزشگاه و بازي‌هاي ما بودند ولي اينکه چه مقدار اين مباحث جدي است، نمي‌دانم؛ واقعا اگر اتفاقاتي پيش مي‌رود، در جريان نيستم. نه با مدير برنامه و نه با باشگاه راجع به اين مسئله صحبت کردم چون هدفم مسابقات ليگ بود؛ حالا هم بعد از مسابقات زمان بلندي است تا بتوانم راجع به اهداف بعدي‌ام حرف بزنم؛ امسال فصل فوق‌العاده بهتري از قبل بود؛ حالا نيز عنوان کردم دوست دارم در شرايط بهتري خودم را محک بزنم.
آقاي گلي ايراني آلکمار درباره جدي شدن شايعات پيوستنش به ناپولي گفت: نمي‌توانم درصد يا چيزي براي آن بگذارم؛ نه صحبت جدي شده، نه پيشنهادي از باشگاه رسيده است؛  خيلي حرفه‌اي نيست راجع به آن صحبت کنم ولي فکر مي‌کنم اتفاقات خوبي در هفته‌هاي آينده رخ مي‌دهد و اميدوارم انتخاب خوبي داشته باشم. جهانبخش اضافه کرد: نمي‌دانم قبل از جام جهاني انتقالم اتفاق مي‌افتد يا بعد از آن؛ الان به تعطيلات آمدم تا کمي استراحت کنم و بعد تصميم بگيرم. مهاجم ايراني آلکمار اظهار کرد: به باشگاه گفتم مي‌خواهم قدم بعدي را بردام؛ باشگاه و هواداران آلکمار هم درک کردند؛ هر فوتباليستي يک روز مي‌آيد و يک روز مي‌رود؛ به آلکمار آمدم تا پيشرفت کنم و الان به هدفم رسيدم؛ تلاشم اين است انتخاب خوبي داشته باشم.
جهانبخش بعد از طعنه فردوسي‌پور براي ياد گرفتن زبان ايتاليايي گفت: بد نيست آدم يک زبان بيشتري ياد بگيرد؛ ايتاليايي يا يک زبان ديگر. ستاره ايراني آلکمار ادامه داد: چيزي که از اطرفيان، مردم و طرفداران آلکمار و تيم‌هاي ديگر مي‌شنوم اين است که همه دوست دارند قدم خوبي براي فصل بعد بردارم؛ حس خوب و ساپورت خوب از طرف مردم ايران گرفتم و هميشه انرژي مثبتي دريافت کردم. جهانبخش تصريح کرد: از مردم ايران ممنون هستم؛ آنها انتظارات را از من بالا بردند و من هم سعي مي‌کنم قدم خيلي بزرگ بردارم؛ مي‌خواهم شرايطي باشد که قدم رو به جلو و باشگاهي بزرگ‌تر از آلکمار بروم؛ دوست دارم با طمانينه و حس بهتر قدم بعدي را بردارم. او درباره جدال لفظي‌اش با کاپيتان آلکمار در مسابقه پاياني فصل گفت: در فوتبال اين مسائل طبيعي است؛ اين بازي آخر بيشتر به چشم آمد ولي خيلي از بازي‌ها شد که اين شرايط بود؛ خيلي از اوقات من يا او ناراحت مي‌شديم چون هر دو شانس آقاي گلي داشتيم، اما مسابقه آخر چون من در صدر جدول گلزنان بودم، شرايط بهتري داشتم؛ قبل از بازي پاياني ليگ بازيکنان به من گفتند تلاش مي‌کنيم اين اتفاق براي تو بيافتد؛ حس خوب و اعتماد به نفس را از بچه‌هاي تيممان گرفتم ولي نصف پاس گل‌هاي وقورست که مهاجم نوک بود را من دادم.
جهانبخش درباره اينکه بهترين پاسور ليگ ارديويس هلند هم يک مراکشي بود، ابراز کرد: زييخ در سطح خيلي خوبي بازي مي‌کند و امسال جزو بهترين‌هاي ليگ بود؛ خيلي‌ها راجع به پرتغال و اسپانيا حرف مي‌زنند ولي مراکش کيفيت بالايي دارد و بازيکنانش در سطح خوب اروپايي بازي مي‌کنند؛ حکيم بازيکن خوبي است و جام جهاني خوبي دارد؛ به‌عنوان بازيکن تيم ملي تمام انرژي‌ام را مي گذارم تا عملکرد خوبي ارائه دهم.
او يادآور شد: جاي دارد از تمام مردم تشکر کنم که اين مقدار حمايت داشتند؛ از پدر، مادر، خانواده و دوستانم تشکر مي‌کنم که هفته به هفته به من انگيزه دادند؛ هدفم اين بود در آلکمار به موفقيت برسم؛ خيلي دوست دارم بازيکنان بيشتري از ايران به اروپا بيايند؛ وقتي پرچم ايران را در استاديوم مي‌بينم، به آن افتخار مي‌کنم ولي مسئله‌اي که برايم سخت است، حضور کم بازيکنان ايراني در اروپا است چون استعدادهاي خيلي خوبي داريم؛ اميدوارم باز هم پرچم ايران را بالا ببرم و بيشتر لبخند را روي مردم ايران بياورم.
 

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۲۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (۱۷): حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری» بیان می‌کند که بررسی لوایح بودجه سالیانه یکی از مهم‌ترین ابزار‌های مجلس شورای اسلامی در جهت نظارت بر عملکرد دولت و دستگاه‌های اجرایی در راستای اهداف و تکالیف قانونی آنهاست. همچنین، بررسی و تصویب لوایح بودجه موجب شفافیت مالی دولت و شفاف شدن برنامه‌ها و اولویت‌های دولت است. به‌این‌ترتیب، نظارت مجلس بر سیاست‌ها و اولویت‌های دولت در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های پیشران اقتصاد و صنعت در دنیای امروز، دارای اهمیت بسزایی است. 

* لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ 

این گزارش توضیح می‌دهد که لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ برخلاف سال‌های گذشته، به‌موجب ماده (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دو مرحله و دو بخش شامل ماده‌واحده و جداول تفصیلی مشتمل‌بر ارقام بودجه به‌همراه پیوست‌های مرتبط ارائه شده است. البته لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به‌صورت ناقص ارائه شده و فاقد فصول هزینه‌ای در جدول شماره ۲ و حذف جدول ۶ ماده‌واحده در‌خصوص امور و فصول ده‌گانه و پیوست شماره ۴ درخصوص ارائه برنامه‌ها بر‌حسب برنامه و فعالیت است که شفافیت لایحه بودجه را به‌شدت کاهش می‌دهد و نظارت‌پذیری آن را با تردید مواجه می‌کند.

این گزارش ادامه می‌دهد که با‌این‌حال، هرچند با حذف جدول ۶ ماده‌واحده و عدم ارائه برنامه قابل ارزیابی برای دستگاه‌ها، امکان بررسی اعتبارات این حوزه از منظر امور، فصول و برنامه دستگاه‌های مختلف در بدو امر از بین رفته است، اما می‌توان با بررسی اعتبارات دستگاه‌های اصلی حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری تا حدودی از وضعیت آنها به‌لحاظ توانایی در پرداخت هزینه‌های مختلف و انجام وظایف آگاهی یافت و از این مسیر مجلس می‌تواند درخصوص تصویب، اصلاح یا عدم تصویب لایحه تصمیم‌گیری کند؛ لذا باید افزود بدون بررسی لوایح بودجه سالیانه که منطقاً باید برش‌های یک‌ساله از برنامه‌های توسعه باشند، نمی‌توان میزان اجرا یا اهتمام دولت‌ها به‌اجرای برنامه‌های توسعه را سنجید.

* عدم امکان بررسی فصول آموزش عالی و پژوهش

در این گزارش آمده است که با ارائه نشدن جدول ۶ ماده‌واحده و پیوست شماره ۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و ارائه نشدن فصول هزینه‌ای در جدول ۲، امکان بررسی فصول آموزش عالی و پژوهش و سهم آنها از امور آموزش و پژوهش و نیز سهم آنها از مصارف بودجه عمومی کشور و محاسبه سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص ملی امکان‌پذیر نیست و بررسی سیاست‌ها و اولویت‌های دولت در این زمینه به‌سختی انجام‌پذیر است. 

این گزارش بیان می‌کند که ارائه نشدن پیوست ۴ که حاوی اعتبارات پیش‌بینی شده بر‌حسب برنامه‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف است، شفافیت بودجه را کاهش داده است. برای نمونه امکان تفکیک برنامه‌های خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به آن وجود ندارد و تصویب چنین لایحه‌ای همراه با ابهام خواهد بود. 

* انطباق ضعیف لایحه با برنامه هفتم پیشرفت

در این گزارش آمده است که لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ دارای انطباق ضعیفی با برنامه هفتم پیشرفت است که در مجلس شورای اسلامی در حال رفع ایرادات شورای نگهبان است. برای مثال این لایحه از تکالیفی نظیر حمایت از دانشجویان مستعد و ممتاز متقاضی تحصیل در رشته‌های اولویت‌دار کشور موضوع بند «ب» ماده (۹۶) و ارتقا و بهبود علوم پایه و علوم انسانی موضوع تبصره «۲» ماده (۹۷) برنامه هفتم پیشرفت غفلت کرده است. 

این گزارش ادامه می‌دهد که هزینه امور پژوهشی «شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت» نسبت به مصوب سال ۱۴۰۲ کاهش‌یافته، در‌حالی‌که مجموع اعتبارات این دستگاه‌ها بالغ‌بر ۱۷ درصد نسبت به‌مصوب سال ۱۴۰۲ رشد داشته است. همچنین بررسی اعتبارات وزارت علوم و دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به آن و میانگین رشد ۳۵ درصدی این اعتبارات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به مصوب سال ۱۴۰۲ حاکی از ناتوانی دانشگاه‌های دولتی کشور در تأمین هزینه‌های خود از‌جمله هزینه رفاهیات دانشجویی، پژوهشی و فرهنگی و ... است. همان‌طور که در سال ۱۴۰۲ این اتفاق افتاد و دولت به‌ناچار برای جبران کمبود اعتبارات آنها تخصیص بودجه را ۱۱۰ درصد و برای برخی از دانشگاه‌ها بالاتر از ۱۱۰ درصد انجام داد.

* بررسی ترکیب اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراکز آموزشی، پژوهشی

این گزارش توضیح می‌دهد که بررسی ترکیب اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراکز آموزشی، پژوهشی و رفاهی وابسته به آن در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که وابستگی هزینه‌های دستگاه‌های فوق به اعتبارات عمومی نسبت به مصوب سال ۱۴۰۲ (که ۷۳ درصد برآورد شده بود)، ۴ درصد کاهش پیدا کرده است. اما در مقابل درآمد اختصاصی این بخش به میزان میانگین ۳ درصد رشد داشته است. این بدین معناست که رویکرد دولت، کاهش سهم اعتبارات عمومی در بودجه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و سوق دادن آنها به‌سمت درآمد‌های اختصاصی است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌دهد که ۲۰۰ میلیارد تومان از درآمد اختصاصی ردیف ۱۱۳۵۰۰ (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و انتقال آن به ستون درآمد اختصاصی ۱۴۰۳ ردیف ۱۱۳۵۰۲ به نام صندوق رفاه دانشجویی با توافق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتقال یابد. همچنین سهم (۴۰۰ میلیارد تومان) جهاد دانشگاهی از اعتبار ردیف «تعمیر و بازسازی فضا‌های فیزیکی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی» به شماره طبقه‌بندی (۵۵۰۰۶۸) تفکیک شده و با توافق طرفین به ردیف ۱۱۳۶۲۰ ذیل جهاد دانشگاهی منتقل شود. 

این گزارش ادامه می‌دهد که سنجه‌های عملکردی دستگاه‌های سیاستگذار در جدول (۲-۷) متناسب با هدف‌گذاری جدول ۲۱ ماده (۹۳) قانون برنامه هفتم پیشرفت و سایر احکام مندرج در فصل ۲۰، از‌جمله افزایش سهم آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای، حمایت از دانشجویان مستعد و ممتاز متقاضی تحصیل در رشته‌های اولویت‌دار کشور و ارتقا و بهبود علوم پایه و علوم انسانی اصلاح و ردیف ردیف متفرقه «طرح‌های نوآورانه جهاد دانشگاهی» به شماره طبقه‌بندی (۶۵-۵۵۰۰۰۰) اصلاح شود. 

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جهانبخش در باشگاه صدتایی‌های فاینورد
  • گفتگوی وزیر جنگ آمریکا با همتای اسرائیلی خود درباره رفح
  • آه و افسوس جهانبخش: توپ لعنتی کجا رفت!
  • برتری پرگل فاینورد در حضور علیرضا جهانبخش
  • نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی
  • برنامه گفتگوی اقتصادی از رادیو گفتگو
  • عکس| ایرانی‌ها در اولین فینال آسیایی بعد از فغانی
  • ضربه احتمالی لورکوزن به برنامه‌‌های اروپایی بارسلونا
  • حواشی جذاب از روز خاص کمپ ناصر حجازی؛‌ استقلال آماده قهرمانی است
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری