Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-05@02:20:49 GMT

۱۲ نقش حیاتی زینک در بدن

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۲۹۳۵

۱۲ نقش حیاتی زینک در بدن

روی جهت تجزیه کربوهیدرات‌ها اساسی بوده و نیز در تعدادی از واکنش‌های آنزیمی درگیر در متابولیسم پروتئین و کربوهیدرات شرکت دارد، همچنین بعنوان کوفاکتور آنزیم آنتی اکسیدانی سوپراکسید دیس موتاز (SOD) نیز مطرح است.

سرویس سبک زندگی فردا:  زینک یا همان روی از مواد معدنی ضروری برای سلامت بدن است که کمبود آن موجب خطرات جدی برای بدن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب شما را با عارض خطرناک کمبود زینک برای بدن آشنا می‌کنیم.به نقل از سلامت نیوز ، زینک از عناصر ضروری است که بدن برای حفظ سلامت خود به آن نیازمند است.

 

 

زینک برای رشد طبیعی، سلامت استخوان‌ها، تنظیم خلق و خو، تثبیت غشای سلولی، تکثیر سلول ها، رشد و تکامل دستگاه تولید مثل، تقویت ایمنی، تنظیم اشتها و حس چشایی و بویایی، تسریع التیام زخم و سلامت پوست لازم است. کمبود و یا کاهش میزان روی در بدن یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده زخم‌های پوستی به شمار می‌رود. همچنین روی در درمان آکنه و اگزما که از شایع‌ترین اختلالات پوستی است، بسیار موثر میباشد. در این مطلب شما را با خواص زینک برای سلامتی و عوارض کمبود آن آشنا می‌کنیم.

جلوگیری ازابتلای بیش از حد به سرماخوردگی معمولی:

روی در کاهش و پیشگیری از علائم سرماخوردگی معمولی نقش مهمی دارد، بطوریکه موجب کاهش شدت و نیز مدت زمان دوام این علائم می‌گردد. بهبود مشاهده شده در سرماخوردگی ناشی از مصرف روی می‌تواند بدلیل خصوصیات آنتی اکسیدانی و نیز ضد التهابی روی باشد.

در بهبود سریع زخم‌ها:

نقش روی در بهبود سریع زخم ها، بویژه به هنگام جراحت‌های ناشی از سوختگی و یا زخم‌هایی که در اثر عمل جراحی در بدن ایجاد می‌گردند، بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

در تقویت سیستم ایمنی:

روی جهت انجام صحیح عملکرد سیستم ایمنی یا دفاعی بدن بسیار اهمیت داشته و نیز در محافظت از بدن در برابر بیماری و عفونت نقش دارد. روی بعنوان عامل تقویت کننده سیستم ایمنی در کنترل لنفوسیت‌های CD۴ , T، سلول‌های کشنده طبیعی و اینترلوکین II دخالت دارد. علاوه بر این تحقیقات دانشمندان نشان داده است که روی دارای خاصیت ویروس کشی نیز می‌باشد.

در سلامت دستگاه تولید مثلی:

روی از جنبه‌های فراوانی شامل افزایش قدرت جنسی در مردان، بارداری‌های موفق در زنان و سنتز هورمون‌های جنسی در سلامت دستگاه تولید مثلی تاثیر می‌گذارد. در بلوغ و تکامل اسپرم در مردان و نیز تکامل طبیعی نوزاد نیز تاثیر دارد. مصرف روی در بسیاری از موارد بزرگ شدگی غده پروستات نیز موثر بوده است. تحقیقات اخیر دانشمندان در این زمینه نشان می‌دهد که روی تا حدود زیادی در جلوگیری از ناباروری بویژه در مردان نقش دارد. کمبود روی در مردان می‌تواند منجر به کاهش عملکرد ترشحی بیضه ها، کاهش قدرت و میل جنسی و نیز بزرگ شدگی غده پروستات گردد.

کنترل آزاد سازی ویتامین‌ها و هورمون‌ها:

روی آزاد سازی ویتامین A. ذخیره شده در کبد و انتقال آن به شبکیه چشم را کنترل می‌کند. همچنین نشان داده شده است که در سیستم غدد درون ریز یا اندوکرین، فعالیت انسولین را تنظیم کرده و تبدیل هورمون تیروئیدی تیرونین به تری یدوتیرونین را نیز افزایش می‌دهد.

تنظیم متابولیسم:

روی جهت انجام عملکرد بیش از ۳۰۰ آنزیم مختلف ضروری بوده و در بسیاری از فرایند‌های زیستی نقش اساسی ایفا می‌کند. روی جهت تجزیه کربوهیدرات‌ها اساسی بوده و نیز در تعدادی از واکنش‌های آنزیمی درگیر در متابولیسم پروتئین و کربوهیدرات شرکت دارد، همچنین بعنوان کوفاکتور آنزیم آنتی اکسیدانی سوپراکسید دیس موتاز (SOD) نیز مطرح است.

در پیامدهی سلولی و ساختار سلول:

روی در کاهش و پیشگیری از علائم سرماخوردگی معمولی نقش مهمی دارد، بطوریکه موجب کاهش شدت و نیز مدت زمان دوام این علائم می‌گردد. بهبود مشاهده شده در سرماخوردگی ناشی از مصرف روی می‌تواند بدلیل خصوصیات آنتی اکسیدانی و نیز ضد التهابی روی باشد.

درمان و پیشگیری از سوء تغذیه:

مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته، نشان از ارتباط مستقیم میان کمبود روی، سوء تغذیه و نیز ابتلا به اسهال در کودکان دارد. از آنجا که بین محتوای روی و پروتئین موجود در انواع غذا‌ها ارتباط نزدیکی وجود دارد، می‌توان گفت که جذب نامناسب و ناکافی پروتئین از طریق غذا‌ها موجب کمبود روی نیز خواهد گردید. به هنگام کمبود روی، بدن نسبت به باکتری‌های تولید کننده توکسین یا سم و نیز عوامل بیماریزای دستگاه گوارش اعم از ویروس‌ها آسیب پذیرتر شده و نهایتاً اختلالاتی مانند اسهال بروز می‌کنند که به نوبه خود موجب مختل شدن جذب سایر مواد مغذی گشته و وضعیت غیر عادی از نظر میزان وجود مواد معدنی و غذایی در بدن ایجاد می‌کنند.

جلوگیری از بروز زخم‌های معده‌ای:

زخم‌های معده‌ای عموماً همراه با درد شدید در ناحیه معده می‌باشند که ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت طول می‌کشند. همچنین احساس گرسنگی و سوزش در ناحیه معده نیز از علائم دیگر این زخم‌ها می‌باشند. با مصرف مقادیر مناسب روی می‌توان تا حدود زیادی این علائم را کاهش داد. مصرف مکمل‌های روی موجب تقویت معده و حذف درد‌های متعدد ناشی از زخم‌های معده می‌گردد.

کمک به احساس مزه و بو:

روی موجب تقویت حس چشایی و بویایی می‌گردد. از اولین علائم کمبود روی در بدن کاهش و یا از دست دادن قدرت چشایی و بویایی می‌باشد.

عوارض کمبود روی در بدن

کمبود روی ساختار غشا‌های زیستی را نیز تحت تاثیر قرار داده، حساسیت آن‌ها را در برابر آسیب‌های اکسیداتیو افزایش داده و عملکرد آن‌ها را مختل می‌سازد. در پیامدهی سلولی نیز نقش دارد بطوریکه بررسی‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که روی در آزاد سازی هورمون‌های پیام رسان و نیز انتقال پیام‌های عصبی بسیار موثر است.

کمبود و یا کاهش میزان روی در بدن یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده زخم‌های پوستی به شمار می‌رود. همچنین روی در درمان آکنه و اگزما که از شایع‌ترین اختلالات پوستی است، بسیار موثر میباشد.

رشد عمومی بدن:

روی اعمال زیستی متعددی را در بدن به انجام می‌رساند و کمبود آن موجب بروز ناهنجاری‌های متعدد در متابولیسم سلولی می‌گردد. روی در هسته، هستک و کروموزوم‌های تمام سلو‌های بدن وجود داشته و ساختار RNA , DNA و ریبوزوم را پایدار می‌سازد. به همین جهت روی در رشد و تقسیم سلولی و نیز رشد عمومی بدن دارای نقش بسزائی است.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003Omz

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۲۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی از عراق به مقر موساد در تل آویو

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما شبکه تلویزیونی المیادین تصاویر اختصاصی از تصاویر ماهواره‌ای پخش کرد که گفته می‌شود مربوط به مقر‌های نظامی رژیم صهیونیستی در بئر السبع و تل آویو است که هدف حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق قرار گرفته است.

 

تصاویر حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق به اهداف حیاتی رژیم صهیونیستی در تل آویو و بئرالسبع
به گزارش شبکه الاعلام المقاوم، مقاومت اسلامی عراق تصاویر حمله به اهداف حیاتی رژیم صهیونیستی را در تل آویو و بئر السبع اشغالی با موشک‌های کروز پیشرفته الارقب پخش کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق با رمز یا موسی بن جعفر (ع) و برای حمایت از مردم مظلوم غزه انجام شد.

 

بیانیه سوم مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف رژیم صهیونیستی در بحر المیت
مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای تداوم رویکرد ما برای مقابله با اشغالگران و پاسخ به جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی اعم از کودکان، زنان و سالخوردگان، مجاهدان مقاومت اسلامی عراق بامداد جمعه یک هدف حیاتی را در بحر المیت (دریای مرده) با سلاح مناسب مورد حمله قرار دادند.

مقاومت اسلامی عراق تأکید کرد به در هم کوبیدن مواضع دشمنان ادامه خواهد داد.

 

تصاویر ماهواره‌ای مقر‌های نظامی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته از سوی مقاومت اسلامی عراق
شبکه تلویزیونی المیادین تصاویر اختصاصی از تصاویر ماهواره‌ای پخش کرد که گفته می‌شود مربوط به مقر‌های نظامی رژیم صهیونیستی در بئر السبع و تل آویو است که هدف حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق قرار گرفته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

هدف اول، مقر اطلاعاتی آبراهام است که در منطقه بئر السبع در جنوب سرزمین‌های اشغالی واقع شده است.

هدف دوم، مقر اطلاعاتی گلیوت متعلق به موساد در تل آویو است.

مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد این دو مقر را با موشک‌های کروز پیشرفته الارقب برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه هدف قرار داده است.

شبکه المیادین گزارش داد برای نخستین بار اهدافی در تل آویو مورد حمله مقاومت اسلامی عراق قرار گرفته است.

 

 

حمله مقاومت اسلامی عراق به دو هدف حیاتی در تل آویو با موشک‌های کروز پیشرفته
مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای تداوم رویکرد ما برای مقابله با اشغالگران و پاسخ به جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی اعم از کودکان، زنان و سالخوردگان، مجاهدان مقاومت اسلامی عراق روز پنج شنبه دو هدف حیاتی را در تل آویو با موشک‌های کروز پیشرفته الارقب مورد حمله قرار دادند.

مقاومت اسلامی عراق تأکید کرد به در هم کوبیدن مواضع دشمنان ادامه خواهد داد.

 

 

حمله مقاومت اسلامی عراق با موشک‌های پیشرفته کروز به بئر السبع اشغالی
مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای تداوم رویکرد ما برای مقابله با اشغالگران و پاسخ به جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی اعم از کودکان، زنان و سالخوردگان، مجاهدان مقاومت اسلامی عراق روز پنج شنبه یک هدف حیاتی را در شهر اشغالی "بئر السبع" با موشک‌های کروز پیشرفته الارقب مورد حمله قرار دادند.

مقاومت اسلامی عراق تأکید کرد به در هم کوبیدن مواضع دشمنان ادامه خواهد داد.

دیگر خبرها

  • تصاویری از حمله مقاومت عراق به «هدف حیاتی» رژیم اسرائیل
  • برد حیاتی مشهدی‌ها در لیگ بسکتبال جوانان کشور
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • بند قانون جوانی جمعیت به دلیل کمبود ماما اجرا نمی شود
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • ۹۰۰۰ کمبود ماما در مقابل ۳۰۰ مجوز استخدام
  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • مقاومت عراق از حمله به اهدافی در فلسطین اشغالی خبر داد
  • سومین حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در فلسطین اشغالی
  • حمله موشکی از عراق به مقر موساد در تل آویو