Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@04:49:26 GMT

جای خالی قرآن در کارنامه نشر/ کاهش فاحش شمارگان در دهه اخیر

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۲۹۵۰

جای خالی قرآن در کارنامه نشر/ کاهش فاحش شمارگان در دهه اخیر

 

به گزارش خبرنگار ایکنا، نمایشگاه کتاب تهران فروشگاه بزرگی است که ناشران سراسر کشور با ارائه آخرین آثار خود در آن حضور می‌یابند. چند سالی است که مسئولان نمایشگاه کتاب تهران دریافته‌اند که باید بعد نمایشگاهی آن که ربع قرن سابقه برگزاری دارد، باید برجسته‌تر باشد؛ از این رو سالن کارنامه نشر را به پا کردند تا واقعیت نشر کشور را انعکاس دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته سالن یاس از بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۹۰ آغاز به کار کرد و مسئولیت آن را مجمع ناشران انقلاب اسلامی برعهده گرفت، اما در سال‌های اخیر این عنوان جای خود را به کارنامه نشر داده و مؤسسه خانه کتاب عهده‌دار آن شده است.


در این بخش که می‌توان آن را محتوایی‌ترین بخش نمایشگاه کتاب تهران نامید، آخرین آثار برگزیده در جشنواره‌ها و جوایز ادبی و ... با تفکیک موضوعی قرار گرفته‌اند و این عناوین می‌تواند راهنمای خوبی برای کتابخوان‌های حرفه‌ای باشد.
چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران بهانه خوبی است تا آمار و عملکرد کارنامه نشر ایران در چهل سال گذشته را مورد بررسی قرار دهیم. این آمار و نمودار تعداد عناوین کتاب‌های چهل سال پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که در سال 57 تعداد 294 عنوان کتاب چاپ شده و پس از آن بیشترین تعداد عناوین مربوط به سال‌های 95 با 890 هزار عنوان و سال گذشته با 990 هزار عنوان بوده است.
تعداد عناوین کتاب‌های چهل سال پس از انقلاب اسلامی در بخش تألیف افزایش فاحشی را شاهد بودیم، اما این افزایش در ترجمه اندک بوده و نمودار آن تقریباً خطی است. البته در حوزه تألیف نیز طی سال‌های 89 و 90 افزایش بالا بوده و پس از آن یک سال تعداد عناوین افت کرده است و نمودار پس از سال 91 نیز صعودی است.


درباره شمارگان کل کتاب‌های چهل سال پس از انقلاب اسلامی باید عنوان کرد که در سال 57 که 294 عنوان کتاب منتشر شده است، شامل 106 هزار و 600 نسخه بوده و این روند تقریباً تا سال 1385 با 229 میلیون نسخه روند صعودی داشته و پس از آن تاکنون با روند کاهشی مواجه بودیم و اکنون شمارگان کتاب به 144 هزار عنوان رسیده است.
تعداد عناوین کتاب‌های چهل سال پس از انقلاب اسلامی به تفکیک چاپ اول و مجدد نشان می‌دهد که این سال‌ها نوسانات بسیاری وجود داشته و هر سال شاهد افزایش این تعداد بوده‌ایم، اما طی سال‌های 85 تا 87 در تعداد عناوین، چاپ اول با کاهش مواجه شد، اما چاپ مجدد همچنان افزایش داشته است.


بد نیست نگاهی به آمار عناوین کتاب در یک سال گذشته نیز داشته باشیم. آمارها و نمودارها نشان می‌دهد که بیشترین تعداد کتاب مربوط به کتاب‌های درسی و آموزشی است و پس از آن ادبیات، کودک و نوجوان و علوم اجتماعی به چاپ رسیده‌اند و کمترین تعداد عناوین نیز مربوط به موضوع زبان است، در بخش دین نیز شاهد انتشار 8356 عنوان در یک سال گذشته بودیم. همچنین تعداد آثار تألیفی در گروه‌های مختلف بر ترجمه آثار پیشی گرفته است.
همچنین تعداد عناوین این کتاب‌ها به تفکیک چاپ اول و مجدد در سال گذشته بیشترین میزان مربوط به ادبیات و کمترین مربوط به کلیات است. در بخش دین نیز 6 هزار عنوان چاپ اول منتشر شده است.
قیمت کل کتاب‌ها در سال گذشته به تفکیک موضوع نیز نشان می‌دهد بیشترین ارزش ریالی مربوط به کتاب‌های کمک درسی و آموزشی بوده و پس از آن به ترتیب کودک و نوجوان، علوم عملی و ادبیات قرار دارند. کتاب دین نیز یک میلیارد و 535 میلیون ریال ارزش ریالی داشته است.


تعداد عناوین کتاب‌ها به تفکیک موضوع نشان می‌دهد که بخش کمک آموزشی با 19 هزار و 57 عنوان رتبه نخست را داشته و پس از آن کودک و نوجوان با 15876 عنوان منتشر شده است. کتاب‌های دین نیز شامل 9694 عنوان است.
یکی از اشکالاتی که در آمارهای بخش کتاب‌های دین وجود دارد، این است که تعداد قرآن‌های چاپ شده در طول سال مشخص نیست و برای اطلاع از آن باید به سراغ دو سازمان و مرکز قرآنی که مرجع صدور مجوز چاپ قرآن هستند مراجعه کرد، اما آمار قرآن‌ها هم می‌توانست در میان این داده‌ها قرار گیرد، تا بر جامعیت این اطلاعات بیش از پیش افزوده شود.
نکته مهم‌تر از آن این است که با وجود اینکه قرآن به عنوان کتاب مقدس، می‌تواند جزء کارنامه نشر قرار گیرد؛ چرا آخرین و تازه‌ترین خط و ترجمه‌های قرآن را در این سالن نمی‌بینیم، چرا نباید بخشی از این سالن به قرآن با چاپ‌های نفیس(البته از نظر کیفیت چاپ و ...) اختصاص یابد.
رابطه با سالن کارنامه نشر، موقعیت مکانی خوبی دارد، اما اطلاع‌رسانی ضعیف سبب شده این مکان در دسترس، دور از دید مخاطبان باشد و شاید کمتر مخاطبی گذرش به این سالن بیفتد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۲۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود

قائم مقام اسبق وزارت صمت با اعلام اینکه تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود، گفت: عملکرد یکساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است. - اخبار اقتصادی -

محمد صادق مفتح، قائم مقام اسبق وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفت: در زمان بحران های سیاسی، کاهش نرخ ارز اقدام بسیار بزرگی محسوب می‌شود، چرا که بسیاری ازجمله عوامل دشمن، کانال‌های دلالی تلگرامی و برخی افراد و رسانه‌ها، پیش بینی می‌کردند که در شرایط ملتهب کشور، هیجانات و انتظارات تورمی افزایش می‌یابد و نرخ ارز تا 100 و حتی 120 هزار تومان جهش می‌کند، اما خلاف این موضوع رخ داد و نرخ ارز کاهشی شد و اکنون تا کانال 60 هزار تومان ریزش کرده است.

مفتح تصریح کرد: این موضوع حاکی از آن است که دولت و بانک مرکزی در مهار بازار ارز عملکرد موفقی داشته‌اند و این اتفاق شاید برای اولین بار است که با این همه اتفاقات سیاسی و امنیتی منطقه، در اقتصاد ایران روی داده است.

وی اضافه کرد: عملکرد یک ساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است و اقدامات ایشان برای مدیریت بازار ارز و کنترل انتظارت تورمی در سطح جامعه به خوبی جواب داده است. 

قائم مقام اسبق وزارت صمت اظهار کرد: تمام واقعیت‌های اقتصادی حاکی از این است که کشور توانسته بحران‌ها را مدیریت کند و  پیش بینی بنده این است که کاهش نرخ ارز تداوم خواهد داشت و با افت نرخ ارزقیمت طلای داخلی نیز نزولی خواهد شد. 

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: مهمترین عاملی که موجب کاهش نرخ ارز و تورم در کشور شده، این است که بانک مرکزی و دولت توانسته‌اند بازارها را در شرایط بحرانی مدیریت کنند؛ به طوری که در 5 سال گذشته برای اولین بار است که دولت در موضع ابتکار عمل قرار گرفته است.

مفتح در پایان تاکید کرد: همچنین بانک مرکزی موفق شد نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی را کاهش دهد که این موضوع نیز به کاهش نرخ ارز کمک کرده است. علاوه بر این افزایش میزان فروش نفت و قیمت آن، درآمدهای ارزی را تقویت کرده است که به مدیریت بهتر بازار ارز کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نوزدهمین آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن در بوشهر برگزار شد
  • افزایش فضای نمایشگاهی و تعداد ناشران در نمایشگاه کتاب
  • صدور کارنامه رشدی تربیتی دانش‌آموزان؛ به زودی/ کاهش تنوع مدارس در دستور کار
  • کاهش کودکان کار در پایتخت 
  • ۹ میلیون خانه خالی در ژاپن! / گاردین: تا یک دهه آینده ۳۰ درصد خانه‌ها در ژاپن خالی خواهند بود
  • کتاب شعر «ناله‌های امپراطور» در بروجرد رونمایی شد
  • قصه فراق از تحصیل
  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود