Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@17:41:30 GMT

ضرورت جبهه واحد مقابل بدعهدی استکبار

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۳۱۳۶

ضرورت جبهه واحد مقابل بدعهدی استکبار

قم - ایرنا - برجام و خروج احتمالی آمریکا از این قرارداد مهم بین المللی به یکی از مباحث روز جهان تبدیل شده است، موضوعی که ملت بزرگ ایران را برای واکنش به این تصمیم غیرمنطقی، عجولانه و یکجانبه گرایانه و نقض عهد ایالات متحده آمریکا بیش از پیش همدل، یکپارچه و همراه خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، موضع گیری مسئولان نظام در روزهای اخیر در مورد تهدیدهای آمریکا و ترامپ در زمینه خروج از برجام، تداعی کننده وفاق بالا و همگرایی ملی است، انتظار مردم نیز حفظ این انسجام و به نمایش گذاشتن وحدت ملی در برابر سیاست های خصمانه دشمنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استادان حوزه و دانشگاه و شخصیت های سیاسی در قم بر این باورند، همان گونه که در ابتدای امضای برجام همه ملت ایران و مسئولان نظام به صورت واحد به تصمیم نهایی و اجماع رسیده اند، امروز نیز در برابر حرکت احتمالی ترامپ و خروج آمریکا از برجام، باید شاهد وفاق، همدلی و همگرایی سیاسی در درون کشور باشیم.
آنان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا تاکید کردند که در سایه وحدت، همدلی و همصدایی ملت ایران، تیر دشمن دیرین و قسم خورده انقلاب اسلامی به سنگ خواهد خورد.
حضرات آیات سید محمد سجادی از فقهای حوزه علمیه قم ، محسن غرویان استاد درس خارج حوزه علمیه، حجج اسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی سفیر سابق ایران در واتیکان و رئیس مرکز بررسی های اسلامی، محمد تقی رهبر نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و از اعضای جامعه روحانیت مبارز، علیرضا ابراهیمی استاد حقوق بین الملل، رحمت الله عابدی عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه و مدرس دانشگاه، سید جعفر سعیدیان از اساتید حوزه و دانشگاه و علی آقا محمدی رئیس شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم در زمینه وفاق مردم، مسئولان و گروه های سیاسی در برابر نقض عهد آمریکا در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار نظر کردند.
تاکید اساتید و شخصیت های حوزوی و دانشگاهی بر این است که باید یک صدای واحد از مسئولان نظام، جریان ها و گروه های سیاسی به گوش رسد و همه با تبعیت از رهبر معظم انقلاب با همگرایی و یکپارچگی، یک تصمیم در برابر این اقدام غیرمنطقی آمریکا اتخاذ کنند تا دنیا بار دیگر شاهد همدلی و وفاق ملی مردم ایران باشد.

** آیت الله سید محمد سجادی از استادان برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به دستاوردهای برجام و عصبانیت آمریکا از این موضوع گفت: موضوع برجام قبل از هر چیز شبیه صلح حدیبیه پیامبر اعظم (ص) در صدر اسلام بود که یک فتح المبینی برای مسلمانان و تثبیت قدرت جهانی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در برابر قدرت های بزرگ دنیا رقم زده و آمریکا از این مساله بسیار عصبانی است.
وی ادامه داد: برجام موقعیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در جهان بالا برده و قدرت های استکباری در برابر این اقتدار ملی جمهوری اسلامی تعظیم کردند.
وی بیان داشت: اینکه چند قدرت مهم جهانی یک طرف و جمهوری اسلامی ایران در طرف دیگر به صورت طولانی با هم مذاکره و چنین قرارداد مهمی را به تصویب رساندند، نشانه قدرت و موقعیت بالای ایران اسلامی است و ثمرات زیادی برای کشور به همراه داشته و خواهد داشت.
آیت الله سجادی شکست وحدت کشورهای 1+5 را یکی از ثمرات برجام دانست و گفت: آمریکا چه در برجام بماند و چه خارج شود، در جهان رسوا شده است و کشورهای مذاکره کننده با آن، همراه نخواهند شد.
وی ادامه داد: برجام نشان داده که آمریکا به قواعد و قراردادهای مهم بین المللی وفادار نیست و این برای سایر کشورهای1+5 نیز ملموس شده است.
وی خواهان اتحاد و یکپارچی ملت ایران در برابر آمریکا شد و گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود، ملت ایران در صف واحد مقابل آن بایستند و دنبال رهبر معظم انقلاب، موضع واحد و قاطع در برابر آمریکا گرفته شود.
آیت الله سجادی افزود: آمریکا در این مرحله هر کاری را که انجام دهد شکست خواهد خورد و فتوحات دیگری برای جمهوری اسلامی ایران پیش خواهد آمد و تمام مکر و نیرنگ های دشمنان به آنها باز می گردد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: تا زمانی که وحدت و یکپارچگی داشته باشیم دشمنان هیچ کاری نمی توانند در برابر انقلاب انجام دهند.

** آیت الله محسن غرویان از استادان برجسته حوزه علمیه قم نیز در این زمینه گفت: رهبر معظم انقلاب خود برجام و مذاکره کنندگان هسته ای را از ابتدا مورد تایید قرار دادند و فرمودند که ما باید آماده باشیم زیرا به آمریکا نمی توان اعتماد کرد و ممکن است اینها ترفندهای مختلفی در آینده به کار گیرند.
وی ادامه داد: بنابراین، چون رهبر معظم انقلاب گروه های مذاکره کننده و دست اندرکاران هسته ای را تایید کردند مردم و جریان های سیاسی نیز باید به پیروی از ایشان، دولت و تیم مذاکره کننده را حمایت و پشتیبانی کنند و در برابر تصمیمات دشمنان از جمله آمریکا یکصدا و ید واحده باشند.
غرویان گفت: بر فرض اینکه آقای ترامپ برجام را رد و یا از آن خارج شود، در واقع خائن و کسی که خیانت کرده، ایشان است و ملت و دولت ایران با انگیزه های انسان دوستانه خود تا آخرین لحظه، وفادار مانده و این پیمان بین المللی را نفض نکردند و این دولت آمریکاست که خود را در جهان رسوا می کند.
وی تصریح کرد: دولت و ملت ایران همچنان با افتخار به عنوان کشوری که بر تعهد و پیمان بین اللمللی خود وفادار بوده در دنیا شهرت دارد.
وی با اشاره به مضرات اختلاف و دو دستگی ها در زمینه مسائل بین المللی گفت: ما اگر خودمان با هم باشیم هیچ قدرتی نمی تواند ما را زمین بزند ولی اگر خدای ناکرده، اختلافات را ادامه دهیم شکست می خوریم و از درون استقامت و مقاومت خود را از دست خواهیم داد.
وی ادامه داد: در شرایط حساس کنونی، وحدت، انسجام و وفاق ملی از اوجب واحبات شرعی است و در برابر سیاست های برجامی طرف های مقابل نیز باید وحدت داشته باشیم.

**دکتر علیرضا ابراهیمی استاد حقوق بین الملل دانشگاه های استان قم نیز با تاکید بر همدلی و همصدایی مردم ایران در برابر سیاست های آمریکا در قبال برجام گفت: موضوع برجام با منافع ملی ارتباط مستقیم دارد و در چارچوب سیاست های کلی نظام است و تعیین سیاست های کلی نیز مطابق بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی بر عهده رهبر معظم انقلاب است و شورای عالی امنیت ملی با ریاست رئیس جمهور نیز موضوعات بین المللی را نظارت می کند.
وی ادامه داد: مسائل بین المللی در چارچوب اختیارات بلامنازع قوه مجریه به تنهایی نیست و رئیس جمهوری و هیات وزیران مجری سیاست های کلی نظام و شورای عالی امنیت ملی در بخش حقوق اصلی هستند.
استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برجام چون در چارچوب منافع ملی تفسیر می شود جریان های سیاسی و وفاداران به نظام و حتی دوستداران این آب و خاک باید بر روی منافع ملی کشور، همنوا و همصدا شوند و هیج اختلاف نظری در این زمینه نداشته باشند.
استاد حقوق بین الملل دانشگاه های قم گفت: توقع این نیست که در صورت خروج آمریکا از برجام، برخی جریان های سیاسی بخواهند این موضوع مهم که مربوط به امنیت ملی است بهره برداری سیاسی کرده و یا دولت و تیم مذاکره کننده را مورد سرزنش قرار دهند.
ابراهیمی بیان داشت: اگر خدای ناکرده چنین اقدامی انجام شود به معنای هدر رفتن منافع ملی به نفع یک جریان سیاسی است و اگر دشمن احساس کند در صفوف فشرده انقلاب اسلامی می تواند نفوذ کند به طور قطع بر فشارها و تحریم های خود در آینده می افزاید.
وی گفت: حفظ وحدت و یکپارچگی بهترین وسیله در برابر تحریم ها و سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا است، دولتمردان بویژه سیاستگذاران دستگاه دیپلماسی نیز در رفتارهای دیپلماتیک خود ضمن رعایت احتیاط و همه جانبه گرایی، مانند گذشته روحیه انقلابی و دفاع از استقلال و حاکمیت کشور را مد نظر داشته باشند تا به معنای واقعی کلمه سخنگوی جریان سیاسی و نظام در این عرصه حساس باشد.

**سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و استاد حوزه علمیه قم با اشاره به احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: تنها راه مقابله با آمریکا، انسجام درونی است، همه باید در برابر سیاست های آمریکا در قبال برجام، متحد بوده و از نیش و کنایه زدن به مسئولان و تیم مذاکره کننده، به صورت جدی خودداری کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی افزود: رهبر معظم انقلاب چندین بار مذاکره کنندگان هسته ای را تایید و آنها را بچه های انقلاب و مورد اعتماد نظام دانستند، آنها در برجام کار خود را به خوبی انجام دادند ولی آمریکا خلف وعده می کند و ما نباید در برابر این نقض عهد، دچار اختلاف درونی شویم بلکه تصمیم واحدی بگیریم.
رئیس مرکز بررسی های اسلامی گفت: اینکه ما مغرضانه برخی نیروها را تخریب و دست به افشاگری بزنیم به نفع دشمنان است، از سوی دیگر، برخی مطالب خلاف شرع دیگری مانند خیانت را در مورد مسئولان هسته ای به کار می برند که باعث تاسف است و غافل از اینکه، دشمنان به اختلافات داخلی ما چشم طمع دوخته اند.
وی ادامه داد: اگر رهبر معظم انقلاب، اصل مذاکرات را تایید نمی کردند، آنها کار را ادامه نمی دادند، در هر کاری موفقیت نسبی و یا مطلق است و نباید نیروهای خود و مسئولان را سرزنش کنیم، بلکه باید به سمت وحدت، همدلی و همگرایی پیش برویم تا آمریکا را بیش از پیش منزوی و وادار به شکست کنیم.

**حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر نماینده سابق مجلس و از فعالان سیاسی گفت: اگر آمریکا از برجام خارج و یا کارشکنی کند دو فرضیه پیش روی ما قرار دارد، یا کشورهای دیگر مانند فرانسه، انگلیس و آلمان می مانند، که در این صورت ما با آنها ارتباط داریم و کاری به آمریکا نداریم و حالت دوم، اینکه ممکن است این کشورها هم تابع آمریکا بوده و همراه آمریکا از برجام خارج شوند، در این صورت ما باید یک استراتژی واحد را اتخاذ کنیم که به صورت طبیعی، رفتن به سمت غنی سازی و از سرگیری فعالیت های هسته ای خواهد بود.
وی گفت: برجام یک تعهد بین المللی بوده که در جامعه جهانی و سازمان ملل پذیرفته شده و طبق گزارش این سازمان ها، ایران تخلفی نکرده است، ولی آمریکا یاغی گری می کند و در برابر این یاغی گری، تنها راه وحدت و تصمیم درست و عقلانی است.
این محقق و پژوهشگر حوزه دینی و سیاسی خاطرنشان کرد: بخشی از یاغی گری های آمریکا برای فشار بیشتر بر مسئولان ما است و بسیاری از آمریکایی ها با تصمیمات ترامپ موافق نیستند و از آنجا که او انسان ماجرا جویی است شاید بحث خروج از برجام از طرف وی، یک نوع بازی زرگری و اعمال فشار بیشتر بر ایران برای کسب امتیاز باشد.
رهبر خاطرنشان کرد: ما باید با مشورت رهبر معظم انقلاب، به صورت واحد و همدل در برابر زورگویی ها بایستیم، دنیا تنها امریکا نیست و کشورهایی مانند چین، روسیه، کره جنوبی و کشورهای شرق آسیا و... پتانسیل زیادی برای همکاری دارند.
وی اظهار داشت: اگر ما در برابر تصمیمات آمریکا دچار اختلاف شویم و کوتاه بیاییم آنها جری تر و گستاخ تر خواهند شد، در این مساله مصلحت کشور ایجاب می کند که همه با هم روی منافع ملی، وحدت و اتحاد داشته باشیم و از اختلاف انگیزی و هجمه های بی مورد به یکدیگر پرهیز کنیم.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه شکست سنگینی را متحمل شدند، آنها دنبال تسخیر سوریه، عراق و در نهایت فشار به ایران بودند که شکست خوردند و اکنون از طریق خروج از برجام دنبال جبران شکست ها و کاستن از عصبانیت خود هستند.

**حجت الاسلام والمسلمین رحمت الله عابدی عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه نیز گفت: موضوع برجام یک موضوع ملی است که از تمام ظرفیت ها، قوانین و قواعد بین المللی، سیاسی و دیپلماسی کشور برای انعقاد آن استفاده شده است.
وی ادامه داد: دولتمردان ما بویژه سردار حماسی ایران دکتر ظریف با توجه به اینکه خود شخصیتی خبره و آشنا با فن دیپلماسی است خواسته های جمهوری اسلامی را تحت نظر رهبر معظم انقلاب در قالب برجام به سرانجام رسانده است ولی یکی از طرف های مقابل نقض عهد می کند و در اینجا مقصر جمهوری اسلامی نیست.
عابدی با اشاره به تنوع دیدگاه ها در کشور در مورد برجام گفت: در کشور ما برخلاف سایر کشورهای منطقه، نگاه ها و افکار متعدد و سلیقه ها گوناگون است ولی در برخی کشورها چون نظام حاکمیتی آنها مبتنی بر دموکراسی نیست این اختلاف سلیقه ها و دگراندیشی وجود ندارد.
نماینده ولی فقیه در سازمان تعاونی روستایی بیان داشت: وقتی چیزی را دولت جمهوری اسلامی با هماهنگی قوا و تحت نظر مستقیم و غیرمستقیم رهبر معظم انقلاب انجام داده همه باید تمکین کنند و پشیبان دولت باشند.
عابدی اظهار داشت: ما باید اختلافات بی مورد را در مورد برجام کنار گذشته و منافع ملی را در نظر بگیریم، عده ای به خاطر برخی افکار سیاسی دنبال تخطئه برجام و عدم موفقیت دولت بودند ولی امروز دیگر مصالح ملی در میان است و باید اختلافات را کنار بگذاریم.
وی ادامه داد: مردم در انتخابات های گذشته با رای خود اثبات کرده که حامی برجام هستند و به مسئولان این پیام را مخابره کرده اند که در قضیه برجام، کار درستی انجام دادید.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اکنون که آمریکا بدون ذره ای عقلانیت می خواهد از این پیمان بین المللی خارج شود ما باید انسجام ملی را تحت هدایت های رهبر معظم انقلاب حفظ کنیم و موضع گیری واحد و هماهنگ داشته باشیم.
وی گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود ما چیزی از دست ندادیم و حرف های زیادی برای گفتن داریم و از موضع رهبری و دولت حمایت کنیم.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: با برجام، گشایش های خوبی در نظام بین الملل ایجاد شده و دید مثبتی نسبت به نظام جمهوری اسلامی در بین کشورها به وجود آمده است، ولی اگر آمریکا خارج شود و ما به مرحله اول برگردیم ممکن است مشکلاتی باشد ولی مردم مقاومت خود را از دست نمی دهند.
وی تصریح کرد: ایران با خروج آمریکا از برجام، دست روی دست نمی گذارد و تماشاچی نخواهد بود بلکه از نظر دیپلماسی مسئولان ما کار خود را به خوبی انجام خواهند داد ولی در این زمینه همدلی و هماهنگی بسیار مهم است.

**حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر سعیدیان عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز در این زمینه گفت: برجام متعلق به کل نظام و کشور است و مربوط به جناح و دسته خاصی نیست، بنابراین منافع ملی اقتضا می کند همان گونه که در امضا و ابتدای برجام همه یکصدا و همراه هم بودند، امروز نیز در برابر حوادث جدید یکپارچگی و وفاق ملی داشته باشیم.
وی ادامه داد: هر گونه اختلاف و موضع گیری خطی و سیاسی در ارتباط با برجام و انگ زدن به گروه و یا جریان خاصی، به ضرر امنیت ملی کشور است، برجام قراردادی بود که همه حقوقدانان، دیپلمات ها، دولت و مجلس تلاش کردند به سرانجام برسد و اکنون هم قرارداد محکمی است.
سعیدیان گفت: اگر به دلیل برخی جهت گیری های سیاسی از سوی برخی کشورها، در برجام مشکلی ایجاد شود ما باید در داخل یکصدا باشیم و در موضع گیری های خود نیز همنوا و همصدا باشیم و وفاق و وحدت ملی خود را در برابر دشمنان به نمایش بگذاریم.
وی ادامه داد: در همه زمینه های بین المللی و مرتبط با منافع ملی، حرکت های ما نباید جناحی و یا گروهی باشد و باید منافع ملی را بر مباحث شخصی و جناحی اولویت دهیم.
سعیدیان با بیان اینکه کل نظام پشت برجام بود، خاطرنشان کرد: در زمان امضای برجام، همه مسئولان از آن دفاع کردند، زیرا ضرورت آن در کشور احساس می شد، و از سوی دیگر، توده های مردم در انتخابات های مختلف نیز اثبات کردند که حامی برجام هستند.
وی ادامه داد: در نظام بین الملل همیشه تحولات وجود دارد ولی مهم هوشیاری و بیداری ما و انسجام و همدلی برای دفاع از امنیت ملی است.

** علی آقامحمدی از فعالان سیاسی و رئیس شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم نیز با تاکید بر همگرایی و وفاق ملی در برابر رفتارهای دشمنان در قبال برجام گفت: همه ملت باید در برابر تصمیمات احتمالی امریکا در خروج از برجام، حرف واحد بزنند و زیر نظر رهبر معظم انقلاب به یک تصمیم برسند.
وی ادامه داد: اگر از ابتدا گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب بودیم که مکرر اعلام می کردند آمریکا قابل اعتماد نیست، به این وضعیت گرفتار نمی شدیم، ولی اگر در این وضعیت، آمریکا از برجام خارج شود، باید وحدت و همدلی خود را در برابر دشمنان حفظ و تمام تشکیلات نظام به تصمیم درست و منطقی برسند و فعالیت های قبل از برجام خود را ادامه دهیم.
7401/ 6133/1042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي برجام 97 اساتيد حوز و دانشگاه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۳۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ووشوکار پرافتخار ایران طلایی شد/موسوی بر سکوی قهرمانی ایستاد

به گزارش خبرگزاری مهر، رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ از صبح روز گذشته (چهارشنبه) با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت‌کننده از ۳۸ کشور جهان به میزبانی شهر جیانگ‌یئن در کشور چین آغاز شد و ملی‌پوشان کشورمان امروز نیز برابر حریفان خود قرار گرفتند.

در وزن ۷۰- کیلوگرم، محسن محمدسیفی پس از اینکه در دور نخست با قرعه استراحت روبه‌رو شده بود، درمرحله دوم مقابل نماینده هنگ‌کنگ به برتری دست یافت و راهی فینال شد.

ووشوکار پرافتخار ایران این بار هم موفق ظاهر شد و در دیدار نهایی حریف سخت‌کوش کره‌ای خود را شکست داد و طلای این وزن را تصاحب کرد.

‌همچنین در وزن ۷۵- کیلوگرم ساندای مردان، سهیل موسوی ملی‌پوش ایران که دیروز برابر رقیبش مراکش پیروز شده بود، امروز در نیمه نهایی حریفی از ترکیه را مغلوب کرد و راهی دیدار نهایی شد.

او در فینال با ارائه یک نمایش دلچسب مقابل ووشوکاری از چین، کشور میزبان به برتری دست یافت و مقتدرانه بر سکوی قهرمانی ایستاد.

کد خبر 6088579 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • موضوع حجاب و عفاف از برنامه دشمن و مقابله جبهه کفر برابر حق است
  • موضوع حجاب و عفاف از برنامه های دشمنان و مقابله جبهه کفر برابر حق
  • جنایات رژیم صهیونیستی به مساله اول رسانه‌های جهانی تبدیل شده است
  • به زور کسی را به بهشت نخواهیم برد اما در برابر این ناهنجاری ایستاده‌ایم
  • بازی با ایران بازی با دم‌ شیر است/به‌زور کسی را بهشت نخواهیم برد اما مقابل ناهنجاری ایستاده‌ایم
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • ووشوکار پرافتخار ایران طلایی شد/موسوی بر سکوی قهرمانی ایستاد
  • رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت