هدف استندآپ کمدی، خنده همراه با اندیشه است/ هنرمندان باید عرف جامعه را درنظر بگیرند
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۳۱۶۶
امیر کربلاییزاده استندآپ کمدین نامآشنای ایران میگوید نمیتوان نام اجراهای طنزآمیزی که صرفا در پی خنداندن مخاطبان هستند را استندآپ کمدی گذاشت.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، امیر کربلاییزاده، چهره آشنای استندآپ کمدی در کشور ماست و مردم استندآپهای زیبای او را در برنامه خندوانه به یاد دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرآت- جناب آقای کربلاییزاده! از استندآپ کمدی تعریفهای مختلفی ارائه شده که بیشتر «جامع» هستند تا «مانع». از نگاه شما چه چیزی استندآپ کمدی نیست؟
به گمان من، لازم است ابتدا یک تعریف را به عنوان اصل و اسلوب قرار دهیم و و هرچیزی که تحت عنوان استندآپ کمدی میبینیم با آن تعریف بسنجیم.
مرآت- تعریف شما از استندآپ کمدی چیست؟
استندآپ کمدی نقد و بررسی یا بزرگنمایی رفتارهای غلط یا درست اجتماعی، سیاسی، جنسی و دینی با استفاده از ابزار بازیگری است. تماشاگر در استندآپ کمدی با اندیشه میخندد. اگر عملی صرفا باعث خنده شود، نمیشود نامش را استندآپ کمدی گذاشت. خیلی کارها هستند که صرفا باعث خنده میشوند! بنابراین تأکید میکنم که استندآپ کمدی، با همه کنایهها و حرفها، خنده همراه با اندیشه را به دنبال دارد.
هدف از استندآپ کمدی صرفا خنداندن تماشاگر نیست. به همین خاطر است که این هنر در دنیا جزو هنرهای نمایشی است و نه صرفا جزو هنرهای سرگرمکننده. استندآپ کمدی در دنیا از جمله گونههای نمایش به شمار میرود.
مرآت- این تلقی که استندآپ کمدی یک «هنر» است شاید چندان در ایران وجود نداشته باشد. از نظر شما چقدر با این که استندآپ در مختصات یک هنر قرار بگیرد فاصله داریم؟
اساسا ما در ایران دچار افراط و تفریط هستیم. وقتی مسألهای برجسته میشود، درباره آن زیادهروی میکنیم! درباره استندآپ کمدی هم همین اتفاق افتاده است. محافل و انجیاوهایی در این حوزه بوجود آمدهاند که اساس درستی ندارند و آدمها در آن هرکاری میکنند و نامش را استندآپ کمدی میگذارند! اما به هر حال همیشه برای بوجود آمدن و استوار ماندن یک هنر حواشی مختلف و راه و بیراهههای گوناگونی وجود داشته است.
اگر هنر، اصیل باشد و مردم آن را بخواهند، راه خود را پیدا خواهد کرد و هنرمندانِ آن رشته هنری به تدریج سطح توقع مردم را بالا میبرند تا آنجا که نهایتا آن هنر به شکل درست خود تثبیت میشود.
مرآت- آقای کربلاییزاده! شما فعالیت حرفهای خود را با دانشگاه و تئاتر آغاز کردید. آیا این امیدواری وجود دارد که استندآپ کمدی در ایران وارد حوزههای آکادمیک شود و به عنوان یک رشته پذیرفته شود؟
من امیدوارم که مسئولان کمی با ما کنار بیایند و اندیشمندان هم در این زمینه پا پیش بگذارند و دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم این رشته را در ایران بوجود بیاوریم.
مرآت- شما اشاره کردید که خنداندن صرف مخاطب هدف استندآپ کمدی نیست. خطوط قرمز و حدود استندآپ از نگاه شما کجاست؟
من البته از عبارت خطوط قرمز استفاده نمیکنم اما هنر باید در حدود عرف تعریف شود. هنرمند نسبت به فضایی که در آن زندگی و اجرا میکند و نسبت به روحیات مخاطبش، باید بتواند اجرای خود را کنترل و تعدیل کند. بنابراین به جای این که کسی برای هنرمند خط قرمز یا فیلتری درنظر بگیرد، این رسالت هنرمند است که عرف جامعه خود را درنظر بگیرد.
ممکن است در اروپا و آمریکا شوخیهای جنسی اساس استندآپ کمدی باشد و در آن فرهنگ این مسأله زشت نیست! بنابراین هنرمند باید موضوع، مخاطب و محیط خودش را بشناسد.
مرآت- رسانه ملی و مشخصا برنامه خندوانه نقش مهمی در شناخته شدن استندآپ کمدی به عنوان یک گونه هنری داشت. موافقید که تاریخ استندآپ کمدی در ایران به قبل و بعد برنامه خندوانه تقسیم میشود؟
قطعا همینطور است. شوهای تلویزیونی همواره باعث موفقیت هنرهای نو شدهاند. ظهور استندآپ کمدی به شکل عام و مردمی و متبلور شدن آن به عنوان یک هنر کاملا به آنچه که در برنامه خندوانه اتفاق افتاد برمیگردد.
مرآت- شما در دور جدید خندوانه حضور خواهید داشت؟
اگر بتوانم چیزی برای ارائه آماده کنم، حتما حضور خواهم داشت.
مرآت- سطح کیفی آثار استندآپ کمدی جشنواره بینالمللی سیمرغ را چطور ارزیابی میکنید؟
جشنواره سیمرغ، جشنواره بسیار خوبی است. من احساس میکنم که هر حرکت علمی و پژوهشی که در زمینه هنر انجام شود میتواند بسیار مطلوب باشد. مجموعهای از بزرگان تئاتر در بخشهای مختلف در حال داوری آثار جشنواره هستند و سطح کیفی آثار هم بالاست. در بخش استندآپ کمدی هم ما جوانان علاقهمند و آثار خوبی را شاهد هستیم که کاملا فکرشده استندآپ اجرا میکنند.
مرآت-بابت وقتی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.
من هم از شما و همکارانتان تشکر میکنم.
انتهای پیام/ح
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۳۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود معینی پور در اولین جلسه از سلسله نشستهای اکران، نقد و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی که در سالن نمایش معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد تصریح کرد: ایده اصلی اندیشه سینما عمومی کردن اندیشه و تحلیلهای اندیشهای و دانایی است.
وی با بیان اینکه فیلم تولید روایت میکند، داستان میسازد و جهان خلق میکند و در افکار عمومی و جامعه تأثیرگذار است افزود: اساتیدی که در حوزه علوم انسانی اسلامی و اجتماعی فعالیت دارند، اگر نتوانند جهانی خلق کنند و فضای ذهنی و داشتههای علمی خودشان را برای دیگران و جامعه بیان کنند زبان الکنی خواهند داشت و با دیگران نمیتوانند گفتگو کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) اضافه کرد: کما اینکه اگر نتوانند چیزی که دیگران ساختهاند از یک جهان جدید را ببینند و تحلیل و بررسی و نقد انجام دهند، کر و کور خواهند بود.
وی بیان داشت: پس مجبوریم کسانی که در حوزه علوم انسانی اسلامی فعالیت دارند و تجربیاتی در تخصص خود کسب کردهاند را با عرصه فیلم و سینما آشنا کنیم و هم اینکه انگارههای اساتید درباره فیلم را ارائه بدهیم.
معینی پور اظهار داشت: اگر کسی بخواهد به صورت تخصصی به نقدها بپردازد، باید به نقدهایی که نوشته شده مراجعه کند اما ما در سینما اندیشه از منظر اندیشهای در حوزه تخصصی خودمان و با یک رویکرد علمی – اندیشهای به فیلمها نگاه میکنیم.
وی با بیان اینکه فیلم جهان خلق شده کسی است که آن فیلم را ساخته و این جهان باید آسیب شناسی شود گفت: چارچوبی که بر اساس آن میبایست به این فیلمها نگاه کرد رمزگانی دارد که شامل رمزگان فنی و سرگرمی و تکنیکی و تلفیقی از فرم و محتوا میشود.
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی عنوان داشت: اصحاب اندیشه و علم در حوزه فرهنگی باید به زبان عوام و تولید تصویر از اندیشههایشان توجه کرده و ارائه آنها را یاد بگیرند که یکی از ضعفهای جدی جریانات حوزوی و علوم انسانی اسلامی در ایران است که بلد نیستند اندیشهشان را به تصویر بکشند.
وی تصریح کرد: ما در انتقال اندیشه و مضامین دینی بلد نیستیم آنها را به تصویر بکشیم و از معضلات اصلی محسوب میشود و فرمهای محدود – روشهای گفتگوی محدود – تعامل با عرف بسیار محدود و هم اینکه بلد نیستیم با دیگران چگونه به تفاهم برسیم و خوب بشنویم.
معینی پور یکی از مزیتهایی که عالمان دینی در گذشته داشتهاند را تعامل و ترابط با عموم مردم دانست و گفت: یکی از مظاهر مدرنیته و یکی از خواستههای مدرنیته که درباره ما اعمال شده این است که روز به روز از عرف جامعه و فضای عمومی جامعه فاصله گرفتهایم و تبدیل به یک طبقه شدهایم.
وی خاطرنشان کرد: طبقه فکر و اندیشه و طبقه علم و این تعامل در سینما اندیشه شکل خواهد گرفت و اندیشه و تحلیلهای اندیشهای و دانایی در حوزه سینما عمومی خواهد شد.
در ابتدای این نشست نیز، حمید بایرامی دبیر علمی این نشست نیز با بیان اینکه سینما در دنیای امروز، به عنوان یک وسیلهی قدرتمند برای انتقال اندیشهها، ارزشها و دیدگاهها به جوامع مختلف شناخته میشود گفت: از طرفی، فیلمهای ساخته شده در جوامع غربی، با تمرکز بر موضوعات مختلف، تأثیرات عمیقی بر باور و ناخودآگاه جوانان و نسلهای جدید گذاشته و میگذارد.
وی افزود: خلائی که در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد این است، با اینکه صاحبنظران و اندیشمندان اسلامی در برههای با استفاده از ابزارهایی که قابلیت انتقال اندیشه را داشته توانستهاند این امر را محقق کنند و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) از جمله این انتقال اندیشههاست اما با اینکه ابزارهای انتقال اندیشه به جامعه و مردم با گذشت زمان به لحاظ کمی و کیفی پیشرفت روزافزونی داشته ولی به نظر میرسد، اندیشههای ناب انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به خوبی به جامعه و مردم منتقل نمیشود.
دبیر علمی سلسله نشستهای سینما اندیشه گفت: ما در این برنامهها در صدد هستیم با استفاده از توان علمی اساتیدی که در تخصص خودشان از جمله صاحبنظران و اندیشمندان محسوب میشوند، استفاده کنیم و تا حدودی به این خلاء و مساله موجود در کشور بپردازیم.
کد خبر 6089777 فاطمه علی آبادی