Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، در سرمقاله روزنامه اينترنتي راي اليوم آمده است، نتايج انتخابات لبنان که به پيروزي حزب الله و شکست جريان رقيب انجاميد، بسياري از معادله ها را در اين کشور تغيير خواهد داد.  سخنان سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان پس از روشن شدن نتايج انتخابات پارلماني اين کشور مبني بر اين که نتايج انتخابات تاکيدي بر هويت مقاوم و عربي بيروت است، قابل توجه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وي به صورت غيرمستقيم به جريان المستقبل به رهبري سعد الحريري اشاره داشت که حدود يک سوم کرسي هاي خود را از دست داد. پيروزي حزب الله و متحدان آن در اين انتخابات حمايت بخش زيادي از لبناني ها از محور مقاومت را تقويت مي کند و معادله هاي سنتي را که خواستار تسليم لبنان و قرار گرفتن آن در محور کشورهاي «ميانه روي» عربي به عنوان متحد اصلي آمريکا و طرح هاي آن در حمايت از رژيم اشغالگر اسرائيل است، تغيير مي دهد.

در خصوص اين که بسياري از طرف ها چه در داخل يا خارج لبنان به دنبال بر هم زدن ائتلاف نيروهاي مقاومت و تضعيف حضور آن در پارلمان بودند و ميلياردها دلار براي رسيدن به اين هدف هزينه کردند اما آگاهي و هشياري لبناني ها تلاش هاي آنها را نقش بر آب کرد، با حسن نصرالله هيچ اختلاف نظري نداريم. فراکسيون پارلماني سعد الحريري يک سوم کرسي هاي خود را از دست داد زيرا در جبهه کساني که او را بازداشت کرده بودند قرار گرفت و آنچه را به او ديکته مي کردند پذيرفت و آشکارا به دشمني با جريان مقاومت پرداخت و هرگونه ائتلاف با حزب الله را رد کرد. اين امر به خوبي بيانگر درک نادرست از معادله هاي سياسي و رويکرد کلي افکار عمومي لبنان است. وي با اين کار محبوبيت مردمي را که در جريان بازداشت خود (در عربستان سعودي) به دست آورده بود، از دست داد.

نخبگان سياسي لبناني هنوز چالش هاي بزرگي پيش روي دارند، منطقه در لبه پرتگاه جنگ قرار دارد و دولت هاي سابق نتوانسته اند به خواسته هاي مردم براي دريافت خدمات اجتماعي مناسب، حل بحران اقتصادي، تامين فرصت هاي شغلي براي افراد بي کار و نيز کاهش بدهي هاي دولت که به حدود يکصد ميليارد دلار نزديک شده است، پاسخ بدهند. بحثي نيست که روساي قواي سه گانه در لبنان با برگزاري اين انتخابات آن هم در اين اوضاع دشوار منطقه و فشارهاي شديد داخلي، موفقيت بزرگي در پاسخ به خواسته هاي مردم براي برخورداري از دموکراسي شفاف مبتني بر همزيستي، خودداري از حذف (يکديگر) و سپردن قضاوت به صندوق هاي راي، به دست آوردند.

سيد حسن نصرالله با توجه به تهديدات اسرائيل و فشارها و توطئه هاي آمريکا خواستار چتر حمايتي سياسي براي محور مقاومت بود و راي دهندگان لبناني هم به درخواست وي لبيک گفتند و نتيجه اي که مي خواست به دست آورد و همين امر نشان دهنده حمايت بخش وسيع و مهمي از لبناني ها از برنامه جريان وي و نيز رهبري وي است. بايد به دولت ائتلافي لبنان که نظارت بر برگزاري اين انتخابات را بر عهده داشت و آزادي، شفافيت و امنيت را براي برگزاري آن تامين کرد، شايسته تقدير است و بايد به آن تبريک گفت. انتظار مي رود دولت آينده لبنان نيز اگر نگوييم بيش از اين، دستکم به همين اندازه مسئوليت پذير باشد و با انتخاب وزراي شايسته که قادر به حل مشکلات و برطرف کردن نارسائي ها باشند، واکسينه شود و لبنان را به سوي ساحل امن سياسي، اقتصادي و اجتماعي هدايت کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۳۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه اینترنتی رأی الیوم در مقاله‌ای به همراهی حکومت اردن با سیاست‌های رژیم صهیونیستی در منطقه اشاره کرد؛ سیاست هایی که اخیرا در جریان عملیات وعده صادق و همراهی کامل اردن با صهیونیست ها نمود پیدا کرد.

این مقاله تاکید کرد که ایران به عنوان یکی از دولت‌های متعهد در حمایت از آرمان فلسطین از مدت‌ها پیش در قلب حوادث منطقه قرار گرفته است. همین همراهی و همبستگی باعث شد ایرانی ها اخیرا اقدامی عملی علیه حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و همچنین هدف قرار دادن کنسولگری این کشور در دمشق انجام دهند که ثابت می‌کند تعهد ایران در حمایت از آرمان فلسطین و مقابله با صهیونیسم تحت هر شرایطی خدشه ناپذیر است.

رای الیوم می افزاید که در سایه نسل کشی گسترده در نوار غزه پیش بینی می‌شد که جوامع عربی و اسلامی و به ویژه حاکمان آنها مواضع متحدی ضد رژیم صهیونیستی اتخاذ کنند، اما واقعیت کاملاً مغایر با این پیش‌بینی‌ها بود و برخی از سران عرب به جای دفاع از مظلومان فلسطین در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

رأی الیوم به تلاش‌های دولت‌های متوالی آمریکا شامل دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در تشکیل ائتلاف منطقه‌ای اشاره و تاکید کرد که آمریکا هدف علنی از این ائتلاف را مقابله با تهدید ایران اعلام کرده است، اما در واقع هدف اصلی تشکیل آن، حمایت از امنیت اسراییل به عنوان متحد راهبردی آمریکا است. البته با وجود تلاش‌های متعددی که در این عرصه صورت گرفته دسترسی به این هدف بسیار بعید است، چرا که پتانسیل‌های سیاسی و منطقه‌ای اجازه تشکیل آن را نمی‌دهد و برخی دولت‌های منطقه‌ای نظیر ایران و عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که حل اختلافات فیمابین از طریق گفت و گو امکان‌پذیر است نه تشکیل ائتلاف‌های امنیتی که باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد می گردد.

کد خبر 6084107

دیگر خبرها

  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند
  • پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی
  • تغییر معادله قدرت با عملیات موفقیت آمیز «وعده صادق»
  • ربیعی : فلسفه بقا بر فلسفه توسعه کشور چربیده است / تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست / جریان پرقدرتی سالهاست مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده
  • صهیونیست‌های پنهان‌شده در یک خانه شکار نیروهای لبنانی شدند
  • اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند
  • تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • شهادت و زخمی شدن ۸ لبنانی در حمله رژیم صهیونیستی