Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ مراسم رونمایی از دانشنامه معاصر قرآن کریم در تاریخ نهم اردیبهشت مال سال جاری، ‌با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدسلمان صفوی، رئیس دانشنامه قرآن معاصر قرآن کریم، مهوش‌السادات علوی، مدیر انتشارات مطالعات لندن و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصدرالدین صفوی، مدیر آکادمی مطالعات ایرانی لندن و زارا لیانوا، مدیر بخش روسیه در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دانشنامه که اکنون به چاپ دوم خود رسیده است در مدت زمان هفت سال سامان یافته و از ویژگی‌هایی خاصی برخوردار است که آن را دیگر دانشنامه‌ها که در غرب تألیف شده است متمایز می‌کند که از جمله آنها می‌توان به استفاده از منابع متقن تفسیری در میان شیعه و اهل سنت اشاره کرد، ضمن این که این اثر عهده‌دار پاسخ‌گویی به سؤالاتی که در عصر حاضر برای جوانان طرح می‌شود نیز هست.

به منظور آشنایی بیشتر با این دانشنامه با حجت الاسلام و المسلمین سیدسلمان صفوی، رئیس دانشنامه معاصر قرآن کریم‌ گفت‌وگویی داشتیم، وی در ابتدا و با اشاره به هدف تدوین این اثر بیان کرد: از این جهت که در دنیای امروز برخی از گروه‌های افراطی دست به اقدامات ناروا می‌‌زنند، لذا موجب شده تا سؤالاتی در مورد چهره منور قرآن مطرح شود.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل لازم است که قرآن با زبان امروزی و با مقتضیات روز معرفی شود، از طرفی با توجه به این که بیست سال است که در فضای کشور انگلستان هستیم و با نوع سؤالات جوامع بین‌المللی در مورد قرآن و مسائلی این چنینی آشنا هستیم به این جمع‌بندی رسیدیم که با یک روش علمی که امروزی نیز باشد قرآن را به سبک یک دانشنامه تهیه و تدوین کنیم که این دانشنامه یک منبع مؤثر در فهم مسائل اساسی قرآن با رویکرد تاریخی و مبتنی بر منابع معتبر تفسیری فریقین باشد.

صفوی با اشاره به اهمیت این دانشنامه و مزایای بیان کرد: وجود این دانشنامه و مطالعه آن برای همه مسلمانان ضروری است به این دلیل که به سؤالات آنها در مورد قرآن جواب می‌دهد، برای مثال تمام 114 سوره قرآن کریم معرفی شده است و اشاره شده که موضوع اصلی هر سوره چیست، علاوه بر این شأن نزول سوره نیز بیان شده است و یا اگر قواعد خاص فقهی و یا فلسفی در سوره وجود دارد مطرح شده است، از دیگر مزایای این دانشنامه نیز این است که تمام آیات نامدار نیز معرفی شده‌اند و به مسائل اساسی در حیطه جهان بینی اسلام مانند مبدأ و معاد و ... نیز پرداخته شده است.

وی در ادامه افزود: معرفی اکثر تفاسیر معتبر شیعه و اهل سنت نیز از دیگر امتیازات این دانشنامه است، چنان که سبک و روش آنها، مطالبشان و نوآوری‌هایی که داشته‌اند مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است، ضمن این که نسبت به مسائل برون قرآنی مانند نسبت قرآن با فلسفه و ... نیز مطالبی آورده شده است، از سوی دیگر روی آنچه که برای ما و جوانان ما از اهمیت بالایی برخوردار است یعنی ادبیات فارسی تأکید و بحث شده است، به این معنا که قرآن در شاهکارهای ادب فارسی ظهور داشته و بیان شده که چگونه کلام خداوند آنها را منور کرده است.

صفوی با اشاره به مدت زمانی که این دانشنامه تدوین شده است، تصریح کرد: این دانشنامه در مدت هفت سال تدوین شده است که مراحل آن نیز عبارت از تدوین مداخل، شناسایی نویسندگان، تألیف، ویرایش و چاپ آن هستند، در این دانشنامه در چهار رنگ چاپ شده و اکنون نیز با توجه به استقبال زیاد از چاپ اول به چاپ دوم رسیده و در حال عرضه است.

وی در پاسخ به این سؤال که این دانشنامه چه وجه تمایزی با نمونه مشابه کارهای غربی در این زمینه دارد؟ گفت: نکته اول و قابل توجه این است که این دانشنامه با محور هدایت نوشته شده است و بر خلاف دانشنامه‌هایی که در غرب نوشته شده است با نگاه سکولار پیش نرفته است بلکه نگاهش این است که قرآن کلام خدا است و مطالب آن باید طوری منتقل شود که از دل آن هدایت خارج شود و این بستر هدایتی را برای انسان فراهم آورد.

صفوی تصریح کرد: همچنین این دانشنامه مستند به منابع معتبر علمای فریقین است و این طور نیست که مطالب نامربوط به قرآن و یا اقوال و افکار مستشرقان در آن نقل شده باشد، بلکه تمامی مطالب از اتقان برخوردار هستند. علاوه بر این از دیگر امتیازات این دانشنامه این است که با عصری است برخی از سؤالاتی که برای انسان در عصر حاضر مطرح می‌شود را نیز پاسخ می‌دهد، همچنین قلم این دانشنامه نیز سلیس و ساده بود که برای همگان قابل فهم است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۳۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی اردبیل برای میزبانی از رقابت‌ های بین المللی کشتی فرنگی «جام صفوی»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل؛ این رقابت‌ ها روز‌های پنجم وششم اردیبهشت در سالن رضازاده اردبیل برگزار خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نصب ۲۵ کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی ​
  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
  • موسوی بجنوردی: «دانشنامه حقوق ایران» به زودی منتشر می شود
  • نصب سیستم روشنایی جدید در ۱۲  نقطه از محور‌های ارتباطی آذربایجان‌غربی
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • نصب ۲۵ کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی
  • نصب سیستم روشنایی جدید در ۱۲ نقطه ازمحور‌های مواصلاتی آذربایجان غربی
  • آمادگی اردبیل برای میزبانی از رقابت‌ های بین المللی کشتی فرنگی «جام صفوی»
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر معاصر زنده یاد استاد علی نظمی تبریزی