Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-03@09:56:01 GMT

سینمای ایران بی در و پیکر شده است

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۴۸۵۵

سینمای ایران بی در و پیکر شده است

رکنا: جعفر دهقان بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص آخرین فعالیت های کاری خود گفت: در حال حاضر مشغول بازی در سریال نقاب‌ها به کارگردانی سیروس حسن‌پور هستم که قرار است این مجموعه از شبکه دو سیما به روی آنتن برود.

وی ادامه داد: تا این لحظه 60 تا 70 درصد ساخت مجموعه نقاب ها تمام شده و تنها 30 درصد از کار باقی مانده که مشغول ساخت آن هستیم تا انشاالله به پایان برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهقان در خصوص ژانر اصلی مجموعه نقاب ها افزود: سریال تلویزیونی "نقاب‌ها" در رابطه با فرهنگ و آداب و رسوم ترکمن است و به اعتقاد من به دلیل موضوعیتی که دارد با استقبال خوب مخاطب روبرو خواهد شد چراکه داستان زندگی قومی ترکمن را روایت می کند که در یک کشور مشغول زندگی هستند اما در کنارشان مسائلی به وجود می آید که روند داستان را تشکیل می‌دهد.

بازیگر سریال "یوسف پیامبر(ع)" در خصوص دیگر پیشنهادات خود تصریح کرد: فعلا کاری به من پیشنهاد نشده است و البته تا کارم در مجموعه "نقاب ها" تمام نشود سر کار دیگری نخواهم رفت.

وی در خصوص گزیده کاری خود در بازیگری بیان کرد: متاسفانه فیلم‌هایی که به من پیشنهاد می شود مورد علاقه من نیست، چرا که شرایط بسیار خیلی بد شده است، فکرش را بکنید وقتی اکثر کارگردانان می‌خواهند یک ماهه یک فیلم سینمایی Movie را تمام کنند چه وضعیتی پیش می‌آید. یک سری افراد نشسته اند یک مانیتور گذاشته اند مقابلشان و همه چیز را از زاویه همان دوربین چک می کنند، این یعنی اصلا خلاقیتی در کارها وجود ندارد.

دهقان ادامه داد: ما در سینما Cinema کمی شتاب‌زده عمل کردیم و در خصوص مسائل تکنیکی با آمدن دستگاه های دیجیتال فکر کردیم اگر از آنها استفاده نکنیم از سینمای جهان عقب می مانیم اما نمی دانستیم ما کار با ابزار دیجیتال را هنوز به خوبی بلد نیستیم.

بازیگر تلویزیون در خصوص اینکه آیا کم کاری از نظر مالی برایش مشکلی را بوجود آورده یا نه گفت: خدا را شکر من احتیاجی به درآمد سینما ندارم، کار شخصی نمی‌کنم اما از زمانی که وارد کار شدم حواسم را جمع کردم تا دستم جلوی یکسری تهیه کنندگان آنچنانی دراز نشود.

دهقان ادامه داد: من خیلی راحت با دقت فیلم های پیشنهادی ام را انتخاب می‌‌کنم، سال گذشته با حضور در فیلم سینمایی فاخر یتیمخانه ایران توانستم یک کار خوب دیگر را به کارنامه کاری ام اضافه کنم و به آن افتخار کنم، کارگردان فیلم سینمایی یتیمخانه ایران بسیار کارگردان خوبی بود، وی طی هفت الی هشت ماه توانست با دقت و فکری که پشت کارش داشت فیلمی بسیار خوب را بسازد و من همیشه سعی می کنم در چنین کارهایی ظاهر شوم نه اینکه در کارهایی بازی کنم که با حضور در آنها از خودم خجالت بکشم.

این بازیگر Actor سینما در خصوص جایگاه سینمای ایران در سطح بین المللی اینگونه توصیف کرد: ما در خصوص حضور بین المللی بسیار عقب هستیم. آیا به نظر شما فیلم‌های اصغر فرهادی Asghar Farhadi ما را به سینمای جهان نزدیک می‌کند؟ نه اینطور نیست چراکه اصغر فرهادی تنها یک فیلمساز اینچنینی است، ما چند تن از این گونه فیلمسازان در کشور داریم؟،و اینکه دقت کنید دوستانی که در جوامع بین المللی فیلم هایشان مورد توجه قرار می گیرد چه فیلم ها و با چه موضوعاتی می سازند که مورد توجه واقع می شود؟. مسئله این است که ما اصلا فیلمساز و یا کارگردان خوب در سینمای ایران نداریم یا اگر داریم به تعداد انگشتان دست نمی رسند. و این ناشی از بی نظمی امروز حاکم در سینمای ایران است.

وی در باره اینکه آیا از گذشته کاری خود راضیاست یا نه عنوان کرد: خیلی موقع‌ها به گذشته خودم می اندیشم و افسوس سینما را می خورم، سینمایی که در دهه 60 و 70 با چه عشق و انگیزه‌ای وارد این حرفه شدم و کار و همه با عشق و علاقه کار می کردیم نه مثل امروز که سینمای ایران بی در و پیکر شده است.

منبع: رکنا

کلیدواژه: سقوط هواپیما سلامت مهم ترین های 24 ساعت سقوط جت شخصی در ایران فیلم سینمایی Movie سینما Cinema فیلم بازیگر Actor اصغر فرهادی Asghar Farhadi ایران بازی نقاب سریال شبکه دو عکس روزنامه زن جوان فیلم مومیایی دختر دادگاه قاضی حوادث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۴۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ معلم از ۵ دهه سینمای ایران؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در دهه پنجاه مهم‌ترین شمایل معلم پرویز فنی‌زاده در «رگبار» بود و در اواخر این دهه فرامرز قریبیان در «جنگ اطهر» نقش معلم انقلابی را ایفا کرد. شاید بتوان گفت تنها در دهه شصت تعداد قابل توجهی کاراکتر معلم به فیلم‌های ایرانی راه پیدا کردند؛ از خسرو شکیبایی در فیلم «رابطه» تا هما روستا در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» و علی نصیریان در «جاده‌های سرد» و مجید مجیدی در فیلم «شنا در زمستان»، چند نمونه از پرداختن سینمای دهه شصت به شخصیت‌های معلمند. از دهه هفتاد از تعداد فیلم‌هایی که معلم‌ها در آنان نقش محوری ایفا می‌کردند، کاسته شد. آنچه پیش رو دارید مروری است بر ۵معلم به‌یادماندنی سینمای ایران در طول ۵دهه.

دهه پنجاه؛ آقای حکمتی (پرویز فنی‌زاده در فیلم «رگبار»)
به‌یادماندنی‌ترین تصویر معلم در سینمای قبل از انقلاب که معمولا عنایتی به حرفه معلمی نشان نمی‌داد. در فیلم «رگبار» آقای حکمتی معلمی است که به محله‌ای در جنوب شهر آمده است. مدرسه مهم‌ترین و محوری‌ترین لوکیشن فیلم «رگبار» است و فیلمساز تصویری دقیق و پرجزئیات از فضای آموزشی مدارس در ابتدای دهه پنجاه ارائه می‌دهد. اداره‌کردن کلاسی شلوغ با پسربچه‌هایی شیطان مهم‌ترین مشکل آقای حکمتی در نیمه اول فیلم است‌. فیلم با علاقه‌مندی آقای حکمتی به عاطفه، خواهر یکی از دانش‌آموزان، وارد فضایی عاطفی می‌شود و درنهایت هم با انتقال از مدرسه و ترک محله به پایان می‌رسد. معمولا به انبوه تمثیل‌ها و استعاره‌ها در فیلم «رگبار» اشاره می‌شود و آنچه کمتر به آن توجه شده، تصویر ملموس معلمی است که نمی‌خواهد تن به آنچه هست بدهد. آقای حکمتی یکی از ملموس‌ترین غریبه‌هایی است که نویسنده و کارگردان «رگبار» در طول دوران فعالیت هنری‌اش آفریده است.

دهه۶۰؛ بیژن امکانیان در «دبیرستان»
علی ناصری، معلم زیست‌شناسی در فیلم «دبیرستان» (۱۳۶۶) با ایفای نقش بیژن امکانیان، در دهه‌ای که تعداد زیادی از شخصیت‌های سینمای ایران معلم بودند، به چند دلیل شاخص و به‌یادماندنی است؛ معلمی که خود سابقه اعتیاد داشته و مثل بیشتر معلم‌های سینمای ایران در دهه شصت آرمانگراست و می‌کوشد شاگردانش را از دام اعتیاد بیرون بکشد. فیلم به‌عنوان ملودرامی تلخ، یکی از موفق‌ترین آثار سینمای ایران در دهه شصت است که سال۶۶ سینماروهای زیادی را در شهرستان‌ها جذب سینما کرد. شخصیت سمپاتیک معلم و نحوه برخورد و تعاملش با شاگردان و چهره بیژن امکانیان به‌عنوان یکی از بازیگران مهم دهه شصت، تصویری از «دبیرستان» برای سینماروهای دهه شصت ساخت که دوست‌داشتنی و تأثیرگذار بود.

رامین پرچمی در «ضیافت»(۱۳۷۴)
رامین پرچمی در فیلم «ضیافت» تنها کسی از رفقای دبیرستانی است که از محله‌اش نمی‌رود و نخستین نفری هم هست که به کافه ماطاووس می‌آید تا به عهدی که سال‌ها پیش با رفقا بسته‌اند وفادار باشد. بین شخصیت‌های فیلم «ضیافت»، رامین پرچمی معلم است؛ معلمی که سطح زندگی‌اش از همه رفقا پایین‌تر است و ازدواج نکرده و راز علاقه‌اش به منیر خواهر عبد(پارسا پیروزفر) را هم مکتوم نگاه داشته است. در فیلمی که فرصت کافی برای پرداختن به همه حاضران در کافه ماطاووس ندارد و از نیمه دوم بیشتر بر علی یزدانی (فریبرز عرب‌نیا) و رامین (بهزاد خداویسی) متمرکز است، شخصیت رامین پرچمی به‌عنوان معلمی شریف بیشتر در یادها می‌ماند؛ معلمی که پاسدار رفاقت است و گذشته را فراموش نکرده است.

رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع»۱۳۸۹
تصویری طنز آمیز از معلم در فیلمی کمدی که پرفروش و پرتماشاگر از کار درآمد. رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» تصویری از معلم در سینمای ایران به نمایش می گذارد که مسبوق به سابقه نبود.مدیر یک مدرسه دخترانه خصوصی با ورود آقایان به مدرسه خود شدیداً مخالف است، اما وقتی دبیر شیمی دانش آموزان المپیادی به علت زایمان، شش ماه مرخصی می‌گیرد، مجبور می‌شود تا یک دبیر جایگزین به دبیرستان بیاورد؛ ولی تلاش وی برای یافتن دبیر المپیاد زن در میانه سال تحصیلی بی‌فایده است و وی مجبور است یک مرد را به عنوان تنها گزینه بپذیرد تا از رقابت المپیاد جا نماند اما ورود این آقای معلم مجرد و بی‌دست‌وپا، و شیطنت دختران دانش‌آموز، و تجرد خانم مدیر جدی و بداخلاق که تا به حال خواستگاری نداشته، باعث ایجاد اتفاقات بسیار خنده داری می‌شود. دختران دانش‌آموز دست به یکی کرده و با کمک پدر یکی از دانش آموزان، اردویی را تدارک می‌بینند تا این دو مجرد میانسال را در روبه‌روی یکدیگر قرار دهند. رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» یکی از بامزه ترین شخصیت های معلم سینمای ایران را ساخته است.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901599

دیگر خبرها

  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • «فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد
  • زخم معدن کاری بر پیکر شاهوار
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • ۵ معلم از ۵ دهه؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • ۵ معلم از ۵ دهه سینمای ایران؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • رضا شیخی درگذشت
  • فیلمبردار سینمای ایران درگذشت