Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، ماجرای یارانه‌های نشر سالهاست که مورد بحث و بعضا انتقاد اهالی نشر و کارشناسان قرار داشته و دارد. این مباحثه‌ها نهایتا منجر به آغار اصلاحاتی در شیوه و روش تخصیص این یارانه‌ها به آن بخشی که هنوز برای ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تخصیص داده می‌شود، شده است. حذف بن کارت کاغذی که به زعم مسئولان به راحتی امکان نقد شدن و صرف شدن در مسیری غیر از خرید کتاب داشت، یکی از راهکارها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال جایگزین کردن بن کارت الکترونیک هنوز نتوانسته به تمامی جلوی نقد شدن بن کارت‌ها بدون خرید کتاب و خروج یارانه از چرخه نشر را بگیرد و در این 4 سال حتی با وجود کنترل جدی کارگروه نظارت بر تخلفات نمایشگاه شاهد گزارشات تخلفی در این حوزه هستیم که بعضا با رای محرومیت از حضور در نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاههای استانی سال بعد و... هم مواجه شده است.

مسئولان مربوطه خود به صراحت مطرح کرده‌اند که با وجود اعمال تمهیدات مختلف برای کاهش تخلفات در حوزه بن کارت‌ها مدام با شیوه‌ها و راه‌هایی روبرو شده‌اند که منجر به خروج یارانه نشر از چرخه فعالیت آن شده است. ثبت‌نام 300 نفره از طریق دانشجویان یک خوابگاه و نقد کردن آنها تنها یک نمونه از اتفاقاتی است که برای یارانه نشر کشور رخ می‌دهد.

امسال هم با وجود کنترل کد ملی و کد دانشجوییِ ثبت‌نام‌کنندگان، به‌صورت همزمان در گوشه‌هایی از مصلی شاهد هستیم برخی افراد بن کارت به دست به راحتی برای فروش آنها بازاریابی می‌کنند. فروشندگان بن کارت که حتی سختی راه سفر را هم به جان خریده و از استان دیگری خود را به تهران و مصلی رسانده‌اند، با همه خط و نشان کشیدن‌های مسئولان امسال در مصلی مشغول خارج کردن اندک یارانه نشر از چرخه آن هستند.

همایون امیرزاده (رئیس کارگروه نظارت بر تخلفات نمایشگاه کتاب تهران) اما شارژ شدن بن کارت‌ها روی کارت‌های ملی هوشمند را سدی جدی برای صیانت از یارانه‌های نشر می‌داند و می‌گوید: امسال برای اولین بار این امکان فراهم شد تا مبالغ بن کارت‌ها به‌صورت کیف پول الکترونیکی روی کارت‌های ملی هوشمند شارژ شود که می‌تواند ضریب سلامت استفاده از یارانه‌های نشر را تا حد قابل قبولی بالا ببرد. در اولین قدم 35 هزار نفر با این شیوه بن کارت‌های خود را دریافت کرده‌اند و شما از سلامت 35 هزار بن کارت اطمینان دارید. هنوز برای همه مردم کارت ملی هوشمند صادر نشده و قطعا با اضافه شدن تعداد دارندگان کارت ملی هوشمند در سالهای آتی این شیوه جدی‌تر اعمال می‌شود. بالاخره در بین 200 هزار نفر همیشه هستند کسانی که از یارانه سوءاستفاده می‌کنند.

سوال اصلی اینجاست که مبالغ ناچیز یارانه‌های نشر تا چه زمانی باید به دلیل تخصیص‌های اشتباه از چرخه خارج شوند؟ عدم تخصیص یارانه نیز در شرایط فعلی حوزه کتاب امری معقول و شدنی به نظر نمی‌رسد اما دولت و مشخصا وزارت ارشاد آیا نمی‌توانند به‌جای صرفا پرداخت مبلغی ناچیز و سلب مسئولیت از خود این مبالغ را برای تجهیز کتابخانه‌های عمومی، کتابفروشی‌ها و... استفاده کنند؟

منبع: ایلنا

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۵۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی سیاه قلم در سنندج

 رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: در بخش فرهنگ و هنر امروز بانوان هنرمند در رشته‌های مختلف هنری حضوری جدی و بسیار پر اهمیتی را دارند که خلق آثار شایان توجه هنری مؤید همین امر است.

اسعد فرهادی از برپایی نخستین کارگاه سیاه قلم حوزه هنری استان کردستان خبر داد و افزود: این نمایشگاه حاصل یک سال فعالیت ۲۵ بانوی هنرجو است که زیر نظر مدرس دوره خانم فرنوش درخشانی در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه که نخستین نمایشگاه تخصصی این هنر در استان محسوب می‌ شود ۴۶ اثر هنرجویان تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

فرهادی یادآور شد: افتتاحیه این نمایشگاه امروز ساعت ۱۷ خواهد بود. 

فرنوش درخشانی مدرس کلاس‌های سیاه قلم حوزه هنری آنش آموخته مهندسی فناوری اطلاعات بیش از یک دهه است که به صورت تخصصی در زمینه طراحی و سیاقلم از مبتدی تا حرفه‌ای در آموزشگاه‌های هنری و مدارس سنندج مشغول به آموزش هستند که حاصل آن تربیت صد‌ها هنرجوی توانمند در این زمینه است.

کلاس‌های آموزشی این هنرمند همه روزه در محل حوزه هنری استان کردستان دائر است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تحقق عدالت فرهنگی با فروش هم‌زمان حضوری و مجازی در نمایشگاه کتاب
  • نمایشگاه کتاب به مثابه پارک برای گشت‌وگذار نیست!
  • افزایش یارانه خرید از نمایشگاه کتاب تهران | تحویل غرفه‌های ناشران آغاز شد
  • برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی سیاه قلم در سنندج
  • اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه یک پنجم هزینه‌ها هم نیست
  • راه حل مشکل لاستیک/واردات یا توجه به تولید؟
  • افزایش اعتبار بن دانشجویی در نمایشگاه کتاب
  • حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟
  • سامانه بازار کتاب تا پایان نمایشگاه سی‌وپنجم غیرفعال است
  • سامانه بازار کتاب تا انتهای نمایشگاه سی‌وپنجم موقتا غیرفعال است