Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا – تارنمای شبکه اقتصادی سی ان بی سی با اشاره به اعلام تصمیم آتی ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره برجام، سه گزینه پیش روی وی را در اجرای این تصمیم بررسی کرد و تمدید نشدن تعلیق تحریم های نفتی آمریکا را علیه ایران محتمل دانست.

تام دی کریستوفر دیروز (دوشنبه) در تفسیری در تارنمای شبکه آمریکایی سی ان بی سی با اشاره به خبر اعلام امشب (سه شنبه شب) تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در مورد تمدید تعلیق 6 ماهه تحریم های این کشور علیه صادرات نفت ایران نوشت که بسیاری احتمال می دهند که وی آمریکا را از توافق هسته ای خارج کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال دولت آمریکا گزینه های متعددی برای اجرای این تصمیم دارد و در پیش گرفتن هر گزینه میزان تاثیر این تصمیم بر روابط آمریکا و متحدانش، روابط تجاری خارجی واشنگتن و بازار نفت را مشخص خواهد کرد.
مقاله نویس سی ان بی سی در ادامه تفسیر خود افزود: ترامپ با وجود پایبندی ایران به توافق هسته ای با 1+5، در ژانویه امسال (دی 1396) و همزمان با تمدید تعلیق تحریم های اقتصادی ایران هشدار داد که چنین اقدامی را در 12 مه (18 اردیبهشت) تکرار نخواهد کرد مگر آنکه اروپا با تغییر برجام توافق کند که چنین نشد.

*** گزینه نخست: اعمال تحریم های ثانویه
اگر ترامپ بدون اثبات عدم پایبندی ایران به توافق، تعلیق تحریم ها را تمدید نکند، در نتیجه برجام را که با تایید آمریکا حاصل شده بود، کنار گذاشته است. دیگر کشورها نیز از این تصمیم متاثر خواهند شد چرا که ترامپ می تواند از ابزار تحریم های قدرتمند آمریکا برای جلوگیری از واردات نفت ایران استفاده نماید.
چنین گزینه ای محتملترین گزینه است چرا که ترامپ ایران را 'شر مطلق' خوانده و می تواند از توافق به گفته او 'وحشتناک' هسته ای خارج شده در عین حال اهرم های فشار عیله امضا کنندگان اروپایی برجام و ایران را برای دستیابی به توافقی بهتر در اختیار داشته باشد.
ترامپ از سوی دیگر می تواند با حربه تحریم های ثانویه شرکت های خارجی را از دسترسی به بازارهای آمریکا ممنوع سازد مشروط به آنکه تحریم های ضد ایرانی را رعایت نمایند.
قوانین آمریکا این قدرت را به وزارت خزانه داری داده که موسسات مالی خارجی ای را که با بانک مرکزی ایران مراوده دارند، تحریم نماید مگر آنکه آن موسسه خارجی توافق کند که واردات نفت ایران را به شدت کاهش دهد.
این قوانین به صراحت میزان این کاهش را مشخص نکرده اند ولی دولت اوباما از واردت کنندگان نفت ایران خواسته بود تا در بازه های زمانی 180 روزه به میزان 20 درصد واردات را کاهش دهند. ترامپ ملزم به انجام چنین اقدامی نیست ولی تحلیلگران معتقدند که سابقه اجرایی دوران اوباما گزینه ای حاضر و آماده در اختیار دولت ترامپ قرار داده و پوششی برای ادامه مذاکرات آمریکا و کشورهای اروپایی فراهم می سازد.

*** گزینه دوم: تاخیر 6 ماهه در اعمال تحریم های ثانویه
در گزینه ای دیگر انتظار می رود که ترامپ تمدید نکردن تعلیق تحریم ها را به مثابه خروج از توافق جا زند و کاخ سفید با یک دوره انتقالی 6 ماهه برای ادامه مذاکرات موافقت کند و همزمان وزارت خزانه داری (دارایی) آمریکا در مورد معیارهای پایبندی به تحریمهای آمریکا تصمیم بگیرد.
اگر ترامپ این مدل را در پیش بگیرد، احتمال دارد که عمده کاهش صادرات نفت ایران به نیمه نخست سال 2019 موکول شود ولی اگر وی دستور دهد که خریداران بی درنگ واردات نفت از ایران را قطع کنند، صادرات نفتی تهران به احتمال زیاد از روزهای پایانی سال جاری محدود خواهد شد.
به هر حال، تبعات این تصمیم به واکنش ایران، خریداران جهانی نفت، اوپک، روسیه و دیگر کشورهای تولید کننده نفت که برای از بین بردن نفت مازاد بازار، تولید خود را کاهش داده اند، بستگی دارد.
به ظن تحلیلگران، تجدید تحریم های نفتی، به کاهش روزانه بالغ بر 500 هزار بشکه از بازار منجر می شود. این میزان یک سوم تحریم های نفتی دوران اوباماست. به گمان این تحلیلگران، چین بعید است که زیر بار این تحریم ها برود و دیگر خریداران عمده نفت ایران از جمله ترکیه و هند نیز چنین مسیری را درپیش خواهند گرفت.

*** گزینه سوم: تحریم های نمایشی
در سناریویی دیگر که البته احتمال وقوع آن کمتر از دیگر گزینه ها است، ترامپ تحریم ها را دوباره اعمال می کند ولی علامت می دهد که ایالات متحده شرکای تجاری تهران را تنبیه نخواهد کرد و شرکت های آمریکایی نیز چون گذشته از معامله با ایران منع خواهند شد.
تحلیلگران بر این باورند که این رویکرد به ترامپ اجازه می دهد که وعده انتخاباتی خود در مورد خروج از توافق هسته ای را عملی کرده و در عین حال از پیچیدگی های ناشی از اعمال نظام جدید تحریم ها و افزایش تنش ها با اروپا پرهیز کند.
به گزارش ایرنا، ترامپ پیشتر گفته بود تصمیم خود را درباره توافق هسته ای 12م مه (22م اردیبهشت) همزمان با پایان رسیدن مهلت 120 روزه مصوب کنگره آمریکا برای تعلیق دوباره تحریم های ثانویه این کشور علیه ایران اعلام عمومی کند، اما در اقدامی ناگهانی، آن را به فردا (8م مه) موکول کرد.
وی با وجود مخالفت سخت متحدان اروپایی کشورش که به همراه آمریکا این توافق را امضا کرده اند و نیز مسوول سیاست خارجی اروپا، تاکنون نشان داده قصد دارد از این توافق بین المللی را که با تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است، خارج شود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون چندین بار اعلام کرده است که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است. این در حالیست که دولت آمریکا بخصوص از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ کارشکنی های متعددی در راه بهره بردن ایران از منافع تصریح شده برای این کشور در برجام انجام داده است.
به موجب بند بیست و ششم این توافق، آمریکا و متحدانش «نباید در تحقق منافع کامل ایران از برداشته شدن تحریم ها مداخله کنند»؛ به موجب بند بیست و نهم توافق، آمریکا و اروپا «باید از هر سیاست گذاری ای با هدف تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی، خودداری کنند». بند سی و سوم نیز آنها را ملزم می کند تا «در مورد برداشتن گام هایی برای تضمین دسترسی ایران به حوزه های تجاری، فناوری، مالی و انرژی به توافق برسند.»
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از نشست مه (اردیبهشت) گذشته ناتو گزارش داد: «ترامپ کوشید تا شرکای اروپایی خود را متقاعد کند تا از انعقاد قراردادهای تجاری با ایران دست بردارند.»
نشریه آمریکایی آتلانتیک نیز هفته پیش با استناد به گفته های رئیس مرکز امور حقوقی آمریکا نوشت: ترامپ در نشست G20 در آلمان بر اهمیت نیاز کشورها به دست برداشتن از تجارت با کشورهایی که به گفته او حامی تروریسم هستند، بویژه ایران، تاکید کرد.
این نشریه افزود: هر دوی این اقدامات لابی گرایانه، در نقض بندهای توافق هسته ای هستند.
بند بیست و دوم توافق هسته ای نیز آمریکا را ملزم می کند تا «مجوز فروش هواپیماهای مسافربری و اجزا و خدمات مرتبط با آن را به ایران صادر کند». هر شرکت آمریکایی یا هر شرکت خارجی که بیش از 10 درصد از اجزای خود را از شرکت های آمریکایی تامین می کند، برای تجارت با ایران به مجوز اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری (دارایی) آمریکا نیاز دارد. به عنوان نمونه، این اداره باید تایید کند که تراکنش یادشده با شرکت های ایرانی تحت تحریم های آمریکا، انجام نمی شود. این اداره در نوامبر 2016(آبان-آذر 1395) مجوز فروش 106 هواپیمای ایرباس را به ایران ایر صادر کرد.
اما به نقل از المانیتور، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، «تقاضانامه ها برای صدور مجوز به منظور صادرات هواپیما به ایران، روی هم انباشته شده اند. وزارت خزانه داری آمریکا از زمانی که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نخستین نوع از این مجوزها را صادر کرد، دیگر به تقاضاها در این باره جوابی نداده است.»
اریک فراری وکیلی که بر مسائل مربوط به تحریم کار می کند، در این باره می گوید که «بدون شک تغییری روی داده است. برخی از معاملات که در زمان ریاست جمهوری اوباما مجاز بودند، حال ممنوع هستند.»
دولت ترامپ هنوز برای برخی از معاملات چون فروش ملک یا بستن حساب های بانکی شخصی در ایران مجوز می دهد اما تا جایی که فراری می داند، تعداد مجوزهایی که آمریکا برای معاملات تجاری با ایران صادر کرده بسیار کم یا نزدیک یه صفر هستند.
در ماه های اخیر دو تن از ناظران نزدیک توافق هسته ای، اظهارات مشابهی داشته اند. آن گونه که رضا مرعشی از شورای ملی ایرانیان آمریکایی می گوید، دولت ترامپ از زمان روی کار آمدن حتی یک مجوز تجاری مرتبط با ایران صادر نکرده است‌.
اگر این طور باشد، این امر نیز در نقض توافق هسته ای است.
اروپام**3092**1479

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد برجام آمريكا نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۶۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!