Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-07@14:44:02 GMT

افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید میعانات گازی

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۷۱۴۰

افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید میعانات گازی

معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تکمیل پروژه‌های فعال در پارس جنوبی شامل طرح‌های هیدروکربوری و غیرهیدروکربوری، گفت: فازهای ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ و فاز ۱۴ که معادل پنج فاز پارس جنوبی می‌شود، امسال وارد مدار شده و تولیدی خواهند شد.

غلامرضا منوچهری در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، گفت: البته فاز نخست بخش دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی نیز با ظرفیت تولید ۵۰۰ میلیون فوت مکعب چند روز پیش وارد مدار تولید شد و طی چهار ماه آینده نیز بخش دوم این فاز وارد مدار می‌شود؛ به این ترتیب تا اوایل مهرماه تولید گاز از فاز ۱۴ پارس جنوبی به یک میلیارد فوت مکعب در روز خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: تا اوایل مهرماه بخشی از فاز ۱۳، بخشی از فازهای ۲۲ تا ۲۴ و تا پایان امسال هم بخش باقی مانده این طرح‌ها وارد مدار تولید خواهد شد.

وی افزود: با اجرای این فازها نزدیک به ۲۰۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید میعانات گازی اضافه می‎شود.

منوچهری با اشاره به طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ادامه داد: طرح توسعه این فاز هم ازسوی شرکت توتال و سایر شرکا در حال اجراست.

   

امضای قرارداد با او ان جی سی هند تا ۵ ماه دیگر

 

معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران درباره مذاکرات طرح توسعه فرزاد بی نیز اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم قرارداد این میدان هم طی پنج ماه آینده با شرکت  ONGCهند امضا شود.

 

وی از دیگر طرح‌های مهمی که هم اکنون در پارس ‌جنوبی در حال اجراست به انتقال خط لوله اتان از سایت ۲ پارس جنوبی به سایت یک آن اشاره کرد و با بیان این که انتظار داریم این طرح تا سه ماه آینده تکمیل شود، افزود: این پروژه از جمله پروژه‌های استراتژیک در منطقه پارس جنوبی محسوب می‌شود، زیرا با تکمیل آن کمبود خوراک اتان در سایت ۲ عسلویه از بین می‌رود.

 

معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران گفت: به این ترتیب حدود ۱۰ پروژه در پارس جنوبی اجرا خواهد شد.

 

تکمیل طرح توسعه آزادگان جنوبی در دستورکار نفت

 

وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای در میدان‌های غرب کارون نیز خاطرنشان کرد: تکمیل طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، ضمن این که طرح ۳۰۰ هزار بشکه‌ای واحد فرآورش این میدان نیز در شروع شده است.

 

وی گفت: همچنین در شرکت متن پروژه‌های مرتبط با قطب جاسک، شامل احداث خط لوله هزار کیلومتری انتقال گوره به جاسک نیز در دست اجراست که شامل قراردادهای متعددی بوده و هم اکنون نیز تعدادی از قراردادها با کارخانه‌های لوله سازی منعقد شده و یک قرارداد دیگر نیز در آستانه انعقاد است.

 

منوچهری گفت: مناقصه‌های اجرایی این خط لوله در چهار نقطه در حال نهایی شدن است.

 

وی تصریح کرد: باید ۱۰ میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره‌سازی در جاسک اضافه شود که اقدامات اجرایی این امر در حال انجام است.

 

معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران گفت: رقمی حدود ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در جاسک پیش‌بینی شده که منابع آن تامین شده است و انتظار داریم با اجرای این طرح، شاهد تحولی در منطقه و همچنین اشتغال نیروی کار در آنجا باشیم.

 

مذاکره با شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری صادرات گاز به عمان 

 

منوچهری همچنین به طرح گسترده‌ای که با ابلاغ وزیر نفت هم اکنون در مرحله مطالعاتی است، اشاره و اظهار کرد: این طرح شامل مطالعه کل تاسیسات سطحی در منطقه‌های نفتی شامل بازسازی تاسیسات فرسوده است که به محض اتمام مطالعات طرح‌های اجرایی آن شروع می‌شود.

 

وی با اشاره به صدور دستور عمل طرح مطالعاتی مخازن کل میدان‌های نفتی که جدای از طرح‌های مربوط به مدل جدید قراردادهای نفتی است گفت: به این ترتیب مخازن نفتی که طرح‌های مطالعاتی برای آنها در نظر گرفته نشده است در این طرح مطالعه شده و اجرایی خواهد شد.

 

منوچهری با اشاره به پروژه صادرات گاز ایران به عمان نیز افزود: هم اکنون طراحی خط لوله انتقال گاز ایران به عمان به خوبی پیش می‌رود و توافق‌های اصولی با دولت عمان انجام شده؛ ضمن این که مذاکره با شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در این طرح در حال انجام است.

 

اجرای ۸۰ پروژه در شرکت نفت

 

وی افزود: مجموعه این طرح‌ها شامل ۸۰ پروژه می‌شود که شرکت ملی نفت ایران درگیر آن است و امیدواریم امسال خیزشی در این طرح‌ها به وجود بیاید؛ البته تعدادی از این طرح‌ها به اجرا نرفته است، اجرای برخی از طرح‌ها سرعت می گیرد و تعدادی از آنها تکمیل خواهد شد.

 

منوچهری هم به اجرای طرح‌های عمران مناطق نفتخیز نیز اشاره کرد و افزود: عموما ۳ تا ۴ درصد اعتبارات  شرکت ملی نفت ایران براساس قانون بودجه و تکلیف مجلس شورای اسلامی و دولت در قالب طرح‌های عمرانی شامل بیمارستان، راه و... در حال انجام است.

 

وی گفت: امیدواریم با این حجم از کار نه تنها تولید نفت و گاز کشور حفظ شود، بلکه ظرفیت تولید نیز ارتقا یابد و وابستگی ایران به سوخت مایع کمتر شود. این موضوع سبب افزایش ظرفیت صادرات گاز ایران به کشورهای منطقه خواهد شد. به نحوی که ایران از پشتوانه کافی  برای صادرات گاز برخوردار خواهد شد.

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۷۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست

ما باید به سمت واردات هدفمند گام برداریم. اینکه ظرفیت تولید ورق سرد، گالوانیزه و رنگی در داخل کشور وجود دارد اما ما به سمت واردات حرکت می‌کنیم، اتفاق و خبر خوبی نیست. - اخبار بازار -

رضا حیدری، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو 2024 گفت: شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته 8 میلیون و 800 هزار تن محصول به مشتریان تحویل داده که از این میزان یک میلیون و 400 هزار تن روانه بازارهای صادراتی شده و رضایتمندی مشتریان داخلی و خارجی را  در پی داشته است؛ اما نکته  این است که این اتفاق در زمینه صادرات می‌توانست برای سایر شرکت‌های فولادی نیز رقم بخورد، ولی  ازآنجاکه برخی شرکت‌های فولادی نتوانستند در مقابل سهام‌داران خود در بخش سود و زیان از صادرات محصولات خود دفاع کنند، انگیزه تولید بیشتر و صادرات را از دست دادند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین گفت: یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت این است که در سال 1402 حجم واردات ورق فولادی افزایش چشمگیری داشت. ما در بخش واردات ورق‌های سرد، گالوانیزه و رنگی در شرایطی شاهد افزایش واردات بودیم که محدودیت‌های ارزی نیز داشتیم. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که ظرفیت‌های تولید و ضریب بهره‌برداری تولید برای ورق سرد در کشور ما 71 درصد، برای ورق گالوانیزه 42 درصد و برای ورق رنگی 28 درصد است. این امر نشان می‌دهد ما در داخل کشور امکان تولید این‌گونه محصولات را داریم؛ اما باید برای تولیدکنندگان شرایطی ایجاد کنیم که رغبت پیدا کنند تولیدات خود را روانه بازارهای داخلی و صادراتی کنند. قطعاً این حجم واردات مانعی جدی برای تسهیل امر تولید است.

وی عنوان کرد: ما باید به سمت واردات هدفمند گام برداریم. اینکه ظرفیت تولید ورق سرد، گالوانیزه و رنگی در داخل کشور وجود دارد، اما ما به سمت واردات حرکت می‌کنیم، اتفاق و خبر خوبی نیست. از سوی دیگر نیز باید محصولاتی را وارد کنیم که بدانیم نیاز بازار است. در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در پروژه‌های انتقال آب شکل گرفته و تسریع شده که این پروژه‌ها نیازمند ورق گرم است.

حیدری در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد بهترین مسیر برای واردات این است که ما ارزی را که قرار است از بانک مرکزی صرف واردات محصولات فولادی کنیم، صرف واردات ورق گرمی بشود که قرار است در پروژه‌های انتقال آب مصرف شود. در این صورت قطعاً ظرفیت‌های فولاد مبارکه برای اینکه محصولات خود را به سایر مشتریان عرضه بکند بیشتر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • سود ۳۱۷ میلیون دلاری پالایشگاه آبادان در سال گذشته
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست
  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • واردات نفت خام آسیا در ماه آوریل کاهش یافت
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟