Web Analytics Made Easy - Statcounter

امارات همسو با عربستان 25 مارس سال 2015 و  چند کشور عربي وافريقايي تحت فرماندهي محمدبن سلمان وزير دفاع و وليعهد فعلي عربستان به بهانه به قدرت رساندن منصور هادي رئيس جمهور مستعفي يمن، اين کشور را هدف حمله نظامي قرار داد. درطول 4 سال گذشته تعدادي از کشورهايي که در اين ائتلاف شرکت کرده بودند از ائتلاف خارج شدند وتقريبا مي توان گفت در حال حاضر مهمترين عضو ائتلاف، امارات است که همچنان بيشترين سهم را در کنار سعودي ها در تجاوز نظامي به يمن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر چند بهانه عربستان مبني بر اينکه به درخواست هادي به يمن لشکر کشي کرده است به دليل استعفاي هادي نامشروع بوده و از نظر قوانين بين الملل نيز هيچ کشوري حق مداخله نظامي در امور داخلي کشور ديگر را ندارد. چرا که اين ملت يمن است که حق دارد تا نظام سياسي، اقتصادي، اجتماعي وفرهنگي خود را برگزيند و تحميل دولت دست نشانده با اصل عدم مداخله در تضاد است اما واقعيت اين است که عربستان تحت پوشش طرح شوراي همکاري خيج فارس از سال 2011 که يمن نيز همانند تونس و مصر دستخوش اعتراضات مردمي براي سرنگوني علي عبدالله صالح شده بود آشکارا براي منحرف کردن انقلاب مردمي يمني ها وارد عمل شد و زمينه به قدرت رسيدن منصور هادي معاون صالح را در فوريه سال 2012 فراهم نمود. عبد ربه منصور هادی تنها نامزد توافقی انتخابات رياست جمهوري قرار بود مرحله انتقالی را اداره کند. انتخاب او برپایه توافق سیاسی برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در یمن پس از ماهها تظاهرات اعتراض‌آمیز صورت مي گرفت. اما هادي به جاي عمل به وعده ها و زمينه سازي براي برگزاري انتخابات سراسري، طرحي را ارائه کرد که بر اساس آن يمن به شش اقليم تقسيم شده و با اجراي اين طرح عملا زمينه تجزيه اين کشور فراهم مي شد.
اين اقدامات سبب شد تا مجددا اعتراضات مردمي بسياري از شهرها را در بر گرفته و سرانجام او با موج جديد اعتراضات استعفا داد و 22 ژانويه 2015 از صنعا به عدن گريخت. پس از اين اقدام هادي، عربستان تحت پوش شوراي همکاري خليج فارس هياتي را به عدن فرستاد و از او خواست که استعفاي خود را پس بگيرد و يک ماه بعد هم ائتلاف سعودي به بهانه بازگرداندن اوبه قدرت، تجاوز نظامي به يمن را آغاز نمود آن هم در حاليکه منصورهادي عملا هيچ مسووليتي در يمن نداشت که درخواستش وجاهت قانوني داشته باشد.
اکنون بيش از 4 سال از تجاوز نظامي ائتلاف سعودي به يمن مي گذرد. اماراتي ها طي اين مدت بر جنوب يمن  به ويژه عدن وجزاير اين کشور تمرکز نموده اند و سعودي ها نيز تلاش کرده اند صنعا را تحت کنترل خود در آورند اما در عمل به اين هدف دست نيافته اند.
اين در حالي است که شکست سعودي ها در شمال و توزيع قدرت امارات در جنوب سبب بروز اختلافات آشکاري ميان دوطرف شده است بطوريکه مزدوران امارات با بيرون راندن دولت هادي از عدن خود يک شوراي انتقالي تشکيل داده اند و در چند نوبت هم نظاميان اماراتي، مزدوران سعودي هارا در جنوب هدف قرار داده اند.
اکنون نيز به نظر مي رسد امارات با توجه به  درگيري هاي داخلي و جنگ،  با انجام تحرکاتي در جزيره سقطري سعي دارد اين جزيره را تحت تملک خود در آورده و بر اساس گزارش ها، هفته گذشته نيروهاي اماراتي مستقر در اين جزيره حتي از ورود نخست وزير و برخي وزراي دولت مستعفي هادي به اين جزيره جلوگيري کرده اند.
اين اتفاقات از يکسو اختلافات عربستان وامارات را آشکار نموده و عملا بيانگراين نکته است که سعودي ها در باتلاق يمن تنها مانده اند و مهمتر از همه اينکه بيانگر اين نکته است که اکنون روشن مي شود بهانه اماراتي ها
براي مشارکت در جنايات سعودي ها عليه ملت يمن، دست اندازي به بخشي از خاک اين کشور و اشغال جزايري چون سقطري بوده است. به نظر مي رسد تحرکات امارات در جنوب یمن از جزیره سقطری تا تنگه باب المندب، ورود تجهیزات نظامی اماراتی به این جزیره، ايجاد یک پایگاه نظامی در جزیره 'میون' در باب المندب با اين هدف صورت گرفته که از جزیره سقطری در جنوب تا سواحل جنوبی و شمالی و شرقی میون در شمال باب المندب تا ساحل شاخ آفریقا و غرب سومالی در کنترل این کشور قرار گيرد.
اکنون اقدامات امارات براي اشغال بخش هايي از خاک يمن به قدري نخ نما شده است که حتي منصور هادي که زمينه تجاوز نظامي به يمن را فراهم کرده بود براي پيدا کردن جايگاه در ميان ساکنان جنوب،  از امارات شکايت کرده است. ساکنان سقطری نيز با برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با حضور امارات در این جزیره اعلام کرده اند.
اختلافات در ائتلاف سعودي بر سرکسب غنايم و ايستادگي يمني ها در برابر اهداف اشغالگرايانه اماراتي ها سبب شده است تا تا وزارت خارجه امارات با انتشار بیانیه ای وانمود کند گروه اخوان المسلمین در پس اين اعتراضات قرار دارد و عبدالخالق عبدالله مشاور وليعهد ابوظبي تهديد نمايد اگر اختلاف با عبد ربه منصور هادی ادامه یابد، امارات  تصمیماتی در زمینه بازگشت نظامیان خود به کشور خواهد گرفت. در واقع امارات با اين هشدار به منصور هادي اين پيام را مي دهد که براي ادامه حمايت از او بايد به غنايمي چون اشغال جزيره سقطري دست يابد.
  ---------------------------------------------------- رضا محمدمراد  
 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۷۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواسته برخی اعراب از اسرائیل برای نابودی حماس محال است

«پیشتر در طول جنگ [کنونی علیه غزه]سران نظامی و سیاسی اسرائیل ادعا کردند که سران اعراب میانه‌رو از اسرائیل خواستند، حماس را برای همیشه نابود کند». این، ادعایی است که روزنامه اسرائیلی معاریو امروز شنبه مطرح کرده است.

به گزارش فارس، مقصود از اصطلاح میانه‌رو، آن دسته از دولت‌های عربی است که یا با رژیم اسرائیل توافق صلح دارند یا اخیرا با این رژیم روابطشان را عادی‌سازی کردند یا تمایل دارند، بزودی عادی‌سازی کنند.

در ادامه ادعای معاریو آمده «درست است، آن‌ها [سران اعراب میانه‌رو]، از اینکه حماس نابود شود، خیلی خوشحال خواهند بود، اگر چنین چیزی طی چند هفته اندک و با کمترین تلفات در میان غیرنظامی‌ها ممکن شود. اما روشن است که اکنون چنین چیزی محال است و طولانی شدن مدت جنگ به سود کشور‌های عربی میانه‌رو بخصوص عربستان سعودی نیست».

این روزنامه اسرائیلی در ادامه ایده نابود شدن کامل حماس از دید عربستان سعودی را در برهه کنونی محال می‌داند و می‌نویسد «ایده نابود شدن حماس برای همیشه، از نظر سعودی‌ها، اکنون توهم به نظر می‌رسد... تمرکز عربستان اکنون بر توافق عادی‌سازی [با اسرائیل]از طریق شراکت با آمریکاست».

نوامبر گذشته (یک ماه و اندی بعد از شروع جنگ) نیز نشریه اکونومیست در گزارشی نوشته بود، بسیاری از کشور‌های عربی خلیج فارس، تمایل دارند که اسرائیل کار حماس را تمام کند، چون می‌ترسند که این رویداد به شعله‌ور شدن وضعیت در کشورهایشان منجر شود. در این گزارش اشاره شده بود که این کشورها، آرزوی تمام شدن چیزی را دارند که به محور مقاومت ایران معروف است، اما در عین حال میترسند که زبانه‌های آتش، دامن آنان را بگیرد.

علاوه بر این، موسی ابومرزوق از سران حماس، ۲۹ ماه اکتبر گذشته (کمتر از یک ماه از آغاز جنگ) در گفتگو با شبکه الجزیره فاش کرد، خیلی از «خارجی ها» به او گفته‌اند، برخی عناصر در تشکیلات خودگردان فلسطین و برخی کشور‌های عربی از به شکل محرمانه از غرب خواسته‌اند، حماس را نابود کند. او اشاره کرد که خیلی از گلوله‌هایی که اکنون [آن زمان اوایل جنگ]، غزه با آن بمباران می‌شود، از کشور‌های عربی آمده و منبع خیلی از کمک‌ها به تشکیلات خودگردان برای مقابل با مقاومت فلسطین، کشور‌های عربی است.

دیگر خبرها

  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • کشف ۱۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در دو شناور صیادی
  • صدای خُردشدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی به گوش می‌رسد
  • برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • خواسته برخی اعراب از اسرائیل برای نابودی حماس محال است
  • اخراج استاد دانشگاه نیویورک به دلیل حمایت از فلسطین+ فیلم
  • فیلیپین توافق بر سر آبهای مورد مناقشه با چین را رد کرد