Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@09:46:05 GMT

امنیت شغلی کارگران در وزارت کار خاک می خورد

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۸۱۰۱

امنیت شغلی کارگران در وزارت کار خاک می خورد

نداشتن امنیت شغلی کمتر از بیکاری نیست، مشکلی است که این روزها با سخت تر شدن شرایط تولید برای کارگران ملموس تر شده است. تدوین آیین نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کارراهکاری برای حل عدم امنیت شغلی از سوی دولت بیان شده که هنوز عملیاتی نشده است .

خبرگزاری تسنیم: این روز‌ها استفاده از تعدیل نیروی کار یکی از سیاست‌های کارفرمایان در کاهش هزینه‌های کارگاهی و تولیدی محسوب می‌شود و علاوه بر آن قوی‌ترین اهرم در مقابل مشکلات و انتقادات کارگران و فرار از بحران اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
به عبارت بهتر این روز‌ها کارگران از نداشتن امنیت شغلی به اندازه بیکاری ناراحت و نگران هستند.

شاید بخش عظیمی از مردم بیکاری را مشکلی حادی می‌دانند، اما نداشتن امنیت شغلی درمحیط کاراز بیکاری خطرناک‌تر است. اینکه همواره دولت‌ها به دنبال سیاست‌های اشتغالزایی هستند خوب است، اما آیا اشتغالزایی به همراه امنیت شغلی است؟ این روز‌ها با سخت‌تر شدن شرایط تولید این مشکل برای کارگران ملموس‌تر شده است.

کار کردن آزمایشی کارگران به مدت کوتاه، بدون بیمه و قرارداد موقت یا رسمی، امنیت اشتغال را کمرنگ می‌کند. کارگری که به امید یافتن شغل با هزار امید و آرزو، تمام همت و تلاش خود را برای جلب نظر کارفرما به خرج می‌دهد، ممکن است با اولین تقاضا برای بستن قرارداد یا بیمه شدن خود از کار بیکار شود چراکه کارفرما یقین دارد می‌تواند نیروی جدیدی جذب کند که تنها درخواست‌اش دریافت حداقل حقوق مصوب است.

هر ساله بعد از افزایش دستمزد برخی از کارفرمایان سودجو به بهانه افزایش حقوق به سمت تعدیل نیرو پیش می‌روند و معتقدند که تأثیر دستمزد بر قیمت تمام شده حدود ۲۷ درصد است در حالی که نمایندگان کارگران درشورای عالی کار با بررسی کارشناسی این نرخ را حدود ۵ درصد بیان می‌کنند. این بحث‌ها همواره بین کارگران و کارفرمایان وجود داشته است به نظر می‌رسد این دولت است که می‌تواند با تدوین آیین نامه یا بخشنامه‌ای این مشکل را حل کند. یکی از راهکار‌ها برای ایجاد امنیت شغلی کارگران اجرای تبصره یک ماده هفت قانون کار است. طبق تبصره یک ماده هفت قانون کار مصوب ۱۳۶۹ وزارت کار مکلف به تعیین حداکثر مدت موقت برای کار‌های دارای ماهیت غیرمستمر شده است.

*امنیت شغلی در حد همایش دنبال شد

۱۶ مردادماه ۹۶ بود که «کنفرانس امنیت شغلی و امنیت سرمایه‌گذاری و تولید» برگزار شد و در آن همایش سامانه " ثبت قرارداد‌های کار و ثبت دادخواست" رونمایی شد که یکی از اهداف آن ثبت قرار داد‌های کار به منظور ایجاد امنیت شغلی برای کارگران بود. اما هنوز این سامانه به خوبی راه اندازی نشده است.

«احمد مشیریان» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آن همایش با اشاره به برگزاری همایش امنیت شغلی و امنیت سرمایه‌گذاری و تولید، گفت: به علت گره خوردن بحث امنیت شغلی با رکود اقتصادی و امنیت سرمایه نتوانستیم به صورت جدی به بحث امنیت شغلی ورود کنیم.

وی با اشاره به ایجاد سامانه جامع روابط کار و و در دست تدوین بودن آیین‌نامه تبصره ۱ ماده هفت قانون کار، گفت: در همین مدت کوتاه ۴ ساله با رسیدن به یک همفکری جمعی؛ اقدامات لازم را در معاونت روابط کار و تنظیم مقرارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای صیانت از امنیت شغلی کارگران انجام دادیم و حالا می‌توانیم ادعا کنیم افق‌های پیش رویمان به درستی ترسیم شده‌اند.

مشیریان با بیان اینکه بحث امنیت شغلی کارگران مورد توجه مسئولان و رهبری قرار دارد، گفت: رئیس جمهوری در این خصوص نظر خود را به صراحت اعلام کرده‌اند که این مسئله موجب شده شاهد یک وفاق جمعی بی‌سابقه در این خصوص باشیم. فعالان صنفی کارگری نیز اذعان دارند که دولت مشکلات امنیت شغلی کارگران را پذیرفته است و برگزاری همایش تخصصی امنیت شغلی شروع خوبی برای ساماندهی قرارداد‌های موقت کار است که امنیت روحی و روانی، معیشتی و زیستی کارگران را برهم ریخته است.

معاون روابط کار و تنظیم مقررات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه این وزارتخانه باید در رابطه با موضوع مهم امنیت شغلی تصمیم گیری‌های خاص خود را داشته باشد، افزود: آنچه برای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهم است ساماندهی قرارداد‌های کار است و برنامه‌ریزی‌ها در این راستا متمرکز شده است.

مشیریان تصریح کرد: در تبصره یک ماده ۷ قانون کار صرفا بحث ساماندهی قرارداد‌های کار در کار‌های غیرمستمر مطرح است. طبیعتاًنتیجه‌گیری از این امر برای کار‌های مستمر طبیعی است که نیازمند یک فکر مشترک میان سه طرف (گروه کارگری، کارفرمایی و دولت) است.

*نهایی شدن آیین نامه موقت به زودی

احمدمشیریان، معاون روابط کار وزارت کار درباره امنیت شغلی کارگران می‌گوید: با توجه به اهمیت تامین امنیت شغلی کارگران و تاکید علی ربیعی وزیر کار فرآیند تدوین آئین نامه ساماندهی قرارداد‌های موقت برای این نوع مشاغل از سال گذشته در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این موضوع در چندین جلسه کارگروه تدوین آئین نامه‌ها ذیل شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی (کارگری، کارفرمایی و دولت) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: هم اکنون پیش نویس موقت آئین نامه مربوط به تبصره یک ماده هفت قانون کار در خصوص ساماندهی قرارداد‌های موقت مشاغل غیرمستمر در قالب شش تا هفت ماده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شده است.

مشیریان همچنین با اشاره اینکه آئین نامه مزبور در جهت تامین امنیت شغلی نیروی کار به زودی نهایی می‌شود، اظهاردشت: براساس تبصره یک ماده هفت قانون کار حداکثر مدت موقت برای مشاغلی که جنبه غیر مستمر دارد باید از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری گفت: حمایت از تولید داخلی یکی از بهترین راهکار‌های رونق بخشی به چرخه اقتصاد و تامین پایداری امنیت شغلی کارگران در جامعه است. برای تحقق شعار راهبردی سال تمامی مردم و مسئولان باید به معنای واقعی پای کار باشند.

*تأکید رهبری به امنیت شغلی

«یک مسئله مسئله‌ی امنیّت شغلی کارگر است؛ اگر ذهن کارگر مشغول باشد که آیا فردا در این کارگاه خواهد بود یا نه، دستش به کار نمی‌رود»، این تنها بخشی از اظهارات رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگران با ایشان در اردیبهشت ماه ۹۵ در آستانه روز کارگرفرمودند.

رهبر معظم انقلاب در بخشی از اظهارت خود فرمودند: «باید امنیّت شغلی به وجود بیاید؛ این هم راه‌هایی دارد، این هم باز از مسئولیّت‌های مسئولین گوناگون دولتی و مدیران و کارفرمایان و دیگران است؛ باید کاری کنند که امنیّت شغلی وجود داشته باشد. تعطیلی کارگاه‌ها جزو آفت‌های بزرگ است؛ جزو مصیبت‌های کارگر، یکی این است که این کارگاه تعطیل بشود.»

شکنندگی قرارداد‌های کار یا همان فقدان امنیت شغلی کارگر، مساله امروز و دیروز نیست، بلکه دغدغه همیشگی این قشر از جامعه بوده و وعده‌هایی که در این زمینه داده شده نیز به این دولت یا دولت قبل بر نمی‌گردد؛ اکنون کارگران منتظراقدام دولت برای ساماندهی آیین نامه ماده ۷ قانون کار هستند که از سال گذشته هنوزعملیاتی نشده است. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003Osv

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۸۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درددل‌هایی از جنس کارگری؛ دستانی که پاکیزگی را به شهر هدیه می‌دهند

زیبایی و پاکیزگی شهر را مدیون تلاش شبانه‌روزی کارگران زحمتکش شهرداری به‌ویژه پاکبان‌ها هستیم، تلاش‌هایی که گمنامانه و بیشتر در دل تاریکی شهر رقم می‌خورد و فرارسیدن روز کارگر بهترین فرصت برای تقدیر از این تلاش‌ها و یادآوری برای مسئولانی است که باید در جهت بهبود زندگی آن‌ها قدم بردارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، روزش را با الهی به امید تو شروع می‌کند و به محل کار رهسپار می‌شود، پس از پوشیدن لباس نارنجی‌رنگش ابزار کارش را که تنها یک گاری و جارو است، بر می‌دارد و هم‌گام با شهروندان در کوچه پس کوچه‌های شهر قدم می‌زد تا زباله‌ای را که بر زمین می‌ریزد، جمع کند تا مبادا بوی نامطبوع زباله مشام شهروندی را بگیرد، مبادا کودکی با دست زدن به زباله‌ای بیمار شود، مبادا مسافری به شهر بیایید و شهر را کثیف ببیند.

قامتش خم می‌شود و دستش پینه می‌بندد تا همشهریان و مسافران، شهر را با چهره تمیز و پاکیزه نظاره کنند، برخی مواقع خسته می‌شود از این شغل طاقت‌فرسا اما عشق خدمت به مردم باعث می‌شود فردا دوباره با انرژی کارش را شروع کند، کارش سنگین است و امنیت شغلی هم ندارد، درآمدش هم کفاف زندگیش را نمی‌دهد و برخی مواقع خجل‌زده و شرمسار از زن و فرزندش عرق شرم بر پیشانی‌اش می‌نشیند اما گرمای طاقت‌فرسا و کار سنگین را بهانه می‌کند برای این عرق شرمی که بر صورت دارد.

دستانش را که ببینید ترک‌ها و پینه‌های زیادی را می‌بینی و بر پیشانی هم چین‌هایی نشسته است که از گذر عمر خبر می‌دهد، درحالی که به جارویش تکیه کرده است، می‌گوید: «دوره کودکی و نوجوانی آرزو داشتم برای خودم کسی شوم و برووبیایی داشته باشم اما حالا با این دستان پینه بسته فقط در حال بدو بدو هستم تا شکم زن و فرزندم خالی نماند.»

دلش از روزگار و این وضعیت اقتصادی پر بود اما به او امیدواری دادم که روز کارگر نزدیک است و قطعاً مسئولان فکری برای افزایش درآمدتان می‌کنند اما ناامیدانه جوابم داد از این روزها زیاد آمده و رفته است اما خبری از تقدیر و تشکر و افزایش درآمد نیست و ایجاد امنیت شغلی نیست که نیست و دوباره صدای خش خش جارویش فضا را پر می‌کند و راهش را ادامه می‌دهد.

زحمت کارگران را نادیده نگیریم

یکی از کارگران شهرداری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری، از سختی شغل‌اش می‌گوید: نیروی حجمی یا شرکتی هستیم که امنیت شغلی نداریم هر لحظه ممکن است از کار بیکار شویم.

وی گفت: تعطیلی نداریم چون نمی‌توانیم شهر را تعطیل کنیم و نظافت انجام ندهیم یا نمی‌توان زباله را روی زمین نگه داشت و جمع نشود.

این کارگر شهرداری بیان می‌کند: اگر کمی شهروندان همراهی کنند و شهر را تمیز نگه دارند و یا زباله کمتری روی زمین بریزند و شب‌ها زباله خود را سر وقت بیرون بگذارند ما هم می‌توانیم با خستگی کمتر در کنار فرزندانمان بمانیم.

یکی دیگر از کارگران شهرداری نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کار در شهر به قدری سخت و دشوار است که هر بار دعا می‌کنم کاش مردم کمی هم هوای ما را داشتند اما برخی از مردم انگار که ما را نمی‌بینند و اصلاً به این فکر نمی‌کنند که ما هم خسته می‌شویم و کمی مراعات حال ما را بکنند.

وی ادامه می‌دهد: حقوقمان کم و کارمان زیاد است. انتظار داشتیم مسئولان در وزارتخانه و جاهای بالاتر فکری به حال ما کنند با این وضعیت سخت اقتصادی و گرانی ما هم در پرداخت اجاره خانه و تأمین مایحتاج زندگیمان مانده‌ایم.

فعالیت ۲۶۰ نیروی خدمات شهری در شهرکرد

محمدرضا محمدیان معاون خدمات شهری شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری اظهار می‌کند: در حال حاضر حدود ۲۶۰ نیروی خدمات شهری در حوزه نظافت و جمع‌آوری زباله در سطح شهر فعال هستند که کار و تلاش این کارگران عزیز در پیشرفت و آبادانی شهر و کسب رضایت شهروندان نقش به‌سزایی دارد و به کمک آنها می‌توان به اهداف شهرداری دست پیدا کنیم

وی می‌افزاید: اکثر نیروهایی که در مجموعه شهرداری حضور دارند، کارگران هستند و بزرگترین دغدغه مجموعه مدیریت شهری هم معیشت آنها است.

محمدیان پاسداشت کرامت و منزلت کارگران را امری ضروری می‌داند و تاکید می‌کند: تلاش کردیم تا بتوانیم حق و حقوقات کارگران را به صورت کامل پرداخت کنیم و در راستای تحقق فرمایشات رهبر انقلاب (مدظله‌العالی) و اجرای قانون در خصوص کارگران گام برداریم.

معاون خدمات شهری شهرداری شهرکرد می‌گوید: طبق قانون روز کارگر تعطیل است اما با توجه به اینکه شهر یک موجود زنده است و نمی‌توان جمع‌آوری زباله و نظافت شهر را یک روز هم تعطیل کرد، بنابراین کارگرانی که در این روز سرکار حاضر شوند برابر قانون هزینه تعطیل کاری آن‌ها توسط شرکت مربوطه پرداخت خواهد شد.


به گزارش ایمنا، قطعاً ادارات و متولیان امر از جمله اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدارکاتی برای روز کارگر دیده‌اند اما هیچ جشن و برنامه و مراسمی بهتر و ماندگارتر از ایجاد امنیت شغلی برای کارگران نیست.

اگر هر مسئولی فرمایشات رهبر انقلاب (مدظله‌العالی) را سرلوحه و اولویت کاری خود برای کارگران قرار دهد، قطعاً و بدون شک هم کارگران امنیت شغلی پیدا می‌کنند و هم در تحقق شعار سال می‌توان از این ظرفیت عظیم بهره‌مند شد و در راستای جهش تولید گامی بزرگ برداشت، ایشان مهم‌ترین ویژگی طبقه کارگر را مایه گذاشتن از جسم و جان خود برای پیشرفت و آسایش کشور دانسته‌اند و فرمودند: «کارگران ستون فقرات یک جامعه هستند که در صورت نبود یا ضعف آنها، کشور فلج خواهد شد … اگر قشر کارگر از امید و رفاه و امنیت شغلی برخوردار باشد، حرکت کشور در مسیر پیشرفت سریع‌تر و آسان‌تر خواهد شد»

کد خبر 747707

دیگر خبرها

  • لایحه «امنیت شغلی» قانونی مضاعف و غیرکارشناسی
  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
  • دلالان در پی حذف ماده ۲۷ قانون کار هستند
  • افزایش ۳۵ هزار نفر به لیست بیمه شدگان اجباری مرکزی
  • درددل‌هایی از جنس کارگری؛ دستانی که پاکیزگی را به شهر هدیه می‌دهند
  • وزارت کار بدنبال بهبود امنیت شغلی کارگران است
  • پیشنهاد ۵ ساله شدن سقف قراردادهای موقت به دولت رفت
  • خبر خوش برای کارگران/ شکل قراردادهای موقت تغییر می‌کند؟
  • توضیحات وزیر کار درباره حق مسکن کارگران
  • توضیحات وزیر تعاون درباره حق مسکن کارگران