Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس محیط زیست شهرستان سرخس مباحث مطرح شده در مورد زنده گیری خفاش‌ها در این منطقه را تکذیب کرد. ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، یکی از شایعاتی که روزهای اخیر در فضای مجازی و میان دوستداران محیط‌زیست خراسان رضوی پخش شده، موضوع زنده‌گیری خفاش‌ها در غار‌های "بزنگان" و "کرکس" خراسان‌رضوی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شایعاتی که منجر به این موضوع شده است، پخش کلیپی پیرامون خاصیت معجزه‌آسای لانه خفاش‌هاست. 

برخی یکی از دلایل و فواید خفاش را قاتل پشه بودن این حیوان می‌دانند. هر خفاش می‌تواند هر شب بیش از 1000 پشه بخورد. گفتنی است بیش از 1300 نوع خفاش در جهان وجود دارد. اما آن چه این روزها این حیوانات را محلی برای سودجویی برخی دلالان قرار داده است، نه خود خفاش بلکه لانه‌های خفاش  است که در غارها به وفور یافت می‌شود. برخی ارقام که برای خرید و فروش لانه خفاش در فضای مجازی مطرح است در مواردی بیش از 20 میلیون تومان است. 

تکذیب شایعات

موسی غلام‌زاده، رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان سرخس در واکنش به خبر زنده‌گیری خفاش‌های غار بزنگان اظهار داشت: گونه خفاش  موجود در غار بزنگان از گونه خفاش "مینی اوپتروس شریبرسی" و از گونه‌های در معرض انقراض است. برخی شایعات در فضای مجازی حاکی از وجود نردبانی در داخل غار و تور انداختن بر سر در غار بزنگان حکایت داشت که سرکشی محیط بانان منطقه از کذب بودن این موضوع حکایت داشت.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان سرخس افزود: اگر بخواهد زنده‌گیری صورت گیرد باید بر سردر غار تورهای میخی نصب شود که خوب خیلی زود نمایان می‌شود و تا امروز هم موردی گزارش نشده و شخصاً مراجعه به محل داشتم آثار و علائمی هم از زنده‌گیری در کار نبود. از طرفی لانه خفاش در لای سنگ‌ها بوده و لانه‌ای به آن صورت ندارد و شایعه "جیوه" موجود در لانه کذب محض است.

غلام‌زاده در ادامه با اشاره به افزایش گشت‌های یگان حفاظت محیط زیست در سال جدید افزود: در دو ماه اول از سال جدید گشت‌های یگان حفاظت در مناطق چهارگانه حفاظتی سرخس اقدام به شناسایی و دستگیری شکارچیانی که قصد زنده‌گیری پرندگان را داشتند. این شکارچیان که بر سر آّبشخورها تورهای بزرگ پهن کرده و اقدام به زنده‌گیری مرغابی‌سانان و نیز انواع بلدرچین، کبک و تیهو می‌کنند.

وی بیان کرد: تا امروز 9 شکارچی متخلف دستگیر شده‌اند که از این متخلفان، 31 قطعه بلدرچین کشف که 10 قطعه از این پرندگان به دلیل شرایط بدنگهداری از بین رفته بودند و الباقی به صورت سالم در طبیعت رهاسازی شدند. همچنین پنج رشته تور صید زنده‌گیری از این شکارچیان ضبط شد. متخلفان به همراه مستندات به مراجع قضایی شهرستان معرفی شدند.

وی همچنین مقصد پرندگان زنده گیری شده را اکثراً جمعه بازار پرندگان در مشهد نام برد.

غلام‌زاده با اشاره به کاهش چشمگیر تخلفات زنده‌گیری پرندگان از تاثیر برخورد محکم دستگاه قضایی شهرستان در این زمینه گفت و اظهار داشت: کاهش تخلفات زیست محیطی در منطقه به دلیل ترس شکارچیان و متخلفان از دستگاه قضا و نیز افزایش تعداد گشت های یگان محیط زیست شهرستان بوده است.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان سرخس در انتها با اشاره به حال نه چندان مساعد دریاچه بزنگان در منطقه سرخس بیان داشت: این دریاچه زیستگاه بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر و بومی است اما در چند سال گذشته حال و روز خوبی نداشته است. اخیراً اقداماتی در جهت احیای آن و هدایت سیلاب‌های منطقه به دریاچه صورت گرفته است که امیدواریم با نزول نعمت الهی این دریاچه دوباره پرآب شود.

زنده‌گیری پرندگان سودجویی نوین متخلفان محیط‌زیست

یک کارشناس محیط زیست پیرامون بحث زنده‌گیری پرندگان توسط افراد سودجو بیان کرد: متاسفانه امر زنده‌گیری پرندگان توسط شکارچیان این روزها به امری متداول تبدیل شده است. شکارچیان غیرمجاز به جای شکار توسط تفنگ با پهن کردن دام‌های بسیار وسیع در محل تجمع پرندگان اقدام به زنده‌گیری این حیوانات می‌کنند. این زنده‌گیری در فصول مهاجرت شامل پرندگان کمیاب مهاجر شده و در دیگر فصول سال شامل کبک و بلدرچین و... می شود.

محسن فتحی یکی از دلایل اصلی روی آوردن شکارچیان به زنده‌گیری را قیمت بالاتر پرندگان زنده دانست و افزود: برخی از این پرندگان مانند کبک و بلدرچین تخم‌گذار بوده و فروش تخم این حیوانات منبع درآمد جدید برای سودجویان است. متاسفانه امروزه دامنه زنده‌گیری پرندگان به ویژه جغدها و خفاش‌ها نیز رسیده است.

وی بیان کرد: برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب که هیچ اطلاعی از رفتار این گونه جانوران ندارند با رفتار ناآگاهانه خود که ناشی از نداشتن اطلاعات از رفتار این گونه‌های نادر است، زمینه نابودی و انقراض نسل آن‌ها را فراهم می‌آورند. بدون شک صدها دانشمند تا امروز درباره زندگی خفاش‌ها تحقیق کرده‌اند اما در هیچ کدام از تحقیقات علوم طبیعی پیرامون خاصیت‌ها و شایعات تاثیر لانه خفاش یا خون خفاش نامی برده نشده است.

انتهای پیام/ ز

R41347/P41362/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۸۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس ابتدایی کیش چهارشنبه غیرحضوری است

مدیر آموزش و پرورش کیش گفت: به دلیل وضعیت جوی نامساعد و بارندگی شدید مدارس ابتدایی این جزیره چهارشنبه غیر حضوری برگزار می شود.

صالح بهرام‌پور در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: با هماهنگی ستاد مدیریت بحران کیش، به دلیل احتمال ادامه بارش ها و آبگرفتگی معابر به منظور حفظ آرامش خانواده‌ها و امنیت دانش آموزان امروز چهارشنبه کلاس‌های درس مدارس ابتدایی این جزیره غیر حضوری خواهد بود.

وی افزود: دانش آموزان می توانند دربستر فضای مجازی تعریف شده آموزش های درسی خود را دریافت کنند.

به دلیل وضعیت جوی نامساعد و هشدار سطح قرمز هواشناسی، سه شنبه ۲۸ فروردین ماه نیز مدارس این جزیره غیر حضوری برگزار شد.

سرعت تند باد امروز در کیش به ۶۰ کیلومتر در ساعت و ارتفاع امواج نیز تا سه متر رسید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد
  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • سلاجقه: امیدواریم روند بهبود دریاچه ارومیه مستمر باشد
  • سلاجقه: وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است
  • آیا کیفیت آب سد چمشیر مشکلی دارد؟
  • تلف شدن تعداد انبوهی ماهی قرمز در دریاچه شورابیل اردبیل
  • وضعیت خوب بارندگی‌های امسال و غنی شدن پوشش گیاهی
  • افزایش دوبرابری مساحت بوستان‌های مشهد
  • چطور مراقب همسایه های بالدارمان باشیم؟
  • مدارس ابتدایی کیش چهارشنبه غیرحضوری است