Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-25@14:02:46 GMT

کشف مواد مخدر با استفاده از تراشه ارزان قیمت

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۸۹۹۹

دانش > فناوری - ایرنا به نقل از یونایتدپرس نوشت: محققان موفق به ساخت تراشه ارزان قیمتی شده‌اند که در عرض چند دقیقه وجود کوکائین را در نمونه‌های بیولوژیکی تشخیص می‌دهد.

این تراشه که قادر به حس مواد شیمیایی است می‌تواند جایگزین امیدبخشی برای تشخیص مواد مخدر باشد.
محققان دانشگاه بوفالو در آمریکا که موفق به ابداع این فناوری شده‌اند، امیدوارند که از این فناوری در یک دستگاه دستی و قابل‌حمل برای تشخیص انواع مواد مخدر در نمونه‌های بیولوژیکی خون، تنفس، ادرار و یا آب دهان استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آن‌ها خاطرنشان کردند این تراشه که عملکرد بالایی دارد می‌تواند در عرض چند دقیقه وجود کوکائین را در نمونه‌های بیولوژیکی فرد تشخیص دهد.
این تراشه ارزان‌قیمت است درحالی‌که آزمایش‌های بیولوژیکی کنونی پرهزینه هستند و فرآیند کندتری دارند.
این تراشه جدید که ساختاری معروف به metasurface دارد، از چندلایه افقی مواد که روی یکدیگر قرارگرفته‌اند، تشکیل‌شده است؛ یک صفحه از مواد دی الکتریک مانند اکسید سیلیکون یا اکسید آلومینیوم میان یک آیینه نقره‌ای در پایه این تراشه قرارگرفته است و یک نانوماده هیبرید از نانوذرات طلا و نقره سطح‌فعال این تراشه را تشکیل می‌دهد.
به گفته محققان، این تراشه نور را در لبه‌های نانوذرات طلا و نقره گیر می‌اندازد؛ قسمتی از نور به دام افتاده زمانی که روی سطح تراشه فرود می‌آید، با مولکول‌ها واکنش می‌دهد و به‌صورت نوری از انرژی‌های جدید پراکنده می شود.
آن‌ها ادامه دادند: این تراشه با روشی بسیار مشابه نحوه مشخص شدن الگوهای قابل تشخیص در اثرانگشت، نوع مواد شیمیایی حاضر در نمونه مورد آزمایش را نشان می‌دهد.
یافته‌های محققان دانشگاه بوفالو در مجله Small Methods منتشرشده است.

5656

 

 

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۸۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر

رئیس پلیس پیشگیری مازندران از افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر توسط ماموران کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در فروردین ماه خبر داد . - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سید محسن جعفری در تشریح این خبر با تاکید بر عزم جدی پلیس در برخورد با خرده فروشان مواد مخدر و جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر گفت: ماموران انتظامی کلانتری و پاسگاه استان در راستای ارتقای امنیت اجتماعی با انجام طرح‌های عملیاتی و هدفمند در فروردین سال جاری موفق به  دستگیری 297 خرده فروش مواد مخدر شدند.

وی با اشاره به افزایش 21 درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر افزود: در این مدت با تلاش همکاران در کلانتری و پاسگاه‌ها بیش از 27کیلوگرم انواع مواد مخدر در سطح مازندران از این افراد کشف و ضبط شد.

سرهنگ جعفری با بیان اینکه از آغاز سال جاری تاکنون شاهد افزایش 38درصدی دستگیری معتاد متجاهر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم، از شهروندان خواست در راستای ارتقای امنیت اجتماعی محلات خود، در صورت اطلاع از هرگونه مورد مشکوک و فعالیت مجرمانه سوداگران مرگ، مراتب را بلافاصله به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند
  • ۶۶ کیلوگرم مواد مخدر در اندیمشک کشف شد
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت
  • این آزمایش سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد