Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@05:32:06 GMT

حکم شراب خواری / چرا شراب خوار نماز نخواند ؟

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۲۹۱۷۷

حکم شراب خواری / چرا شراب خوار نماز نخواند ؟

باشگاه خبرنگاران جوان: همه ما میدانیم که احادیث و آیات اسلامی "خوردن شراب" را حرام و جزو بدترین اعمال می دانند.در این زمینه قرآن کریم همانندتمام بخش های تربیت اخلاقی و.. انسان، دلایل این حکم را کاملا عاقلانه بیان می کند که در این گزارش سعی میکنیم گوشه ای از این دلایل به همراه "حکم شراب خواری" و آثار و مضررات این امر از دیدگاه اسلام و همچنین پزشکی را بیان کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حکم شرابخواری در اسلام

مصرف مشروبات الکلی و شراب در جامعه ما مورد قبول نمی باشد و در دین اسلام حکم شرابخواری حرام است.

در مورد مصرف شراب روایات بسیاری از امامان و پیامبر مطرح شده استکه همگی سعی در بیان مضرات مصرف شراب دارد.

حکم شرابخواری با وجود ضررهای خانمان سوز فراوان مشروبات الکلی کهکاملاً هم ثابت شده است، شبکه های بیگانه و شیطانی اصرار عجیبی برایترویج مصرف این گونه نوشیدنی ها دارد.

توصیه های قرآن و سنت سرشار از این تحریم ها و تأکیدهاست که عمل به آنعلاوه بر بهره مندی از اجر معنوی، سامان دهنده مسایل جسمی و روحیبشر نیز می باشد. یکی از این عادات ناپسند که از دیر باز و قبل از حضوراسلام در شبه جزیره عربستان رایج بود شراب خواری و مصرف الکل است. هر چند جوامع به اصطلاح متمدن، امروز نیز در این بلای جسم و جان سوزغوطه ور هستند و هر ساله آمارهای تکان دهنده ای از آثار تخریبی آن درمیان جوامع به گوش می رسد، لیکن اسلام با توصیه های اعجازگونه خود درزمانی که حتی شراب را با نفع و فایده می دیدند پیروان خویش را از آن نهیکرد و فرمود:«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُکَارَی حَتَّیَ تَعْلَمُواْمَا تَقُولُونَ ...؛ ای اهل ایمان در حال مستی به نماز نزدیک نشوید تا بدانید چهمی گویید.»(نساء/43) "در روایتی حضرت رسول (ص) در این باره میفرمایند:« کسی که شب را به پایان برد ، در حالی که مست شراب باشد ،صبح را به صبح رسانیده در حالی که عروس شیطان بوده است » و در آیه ایدیگر، شراب را پلید و از عمل شیطان دانسته و می فرماید:«یَا أَیُّهَا الَّذِینَآمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُلَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت پرستی و تیرهای گروبندی،پلید و از عمل شیطان اند پس، از آن ها دوری کنید تا رستگار شوید.» (مائده/ 90)

همگام با این آیات، روایات معصومین نیز بر شدت زشتی آن اشاره داشته وآن را «ام الخباثت» (مستدرک الوسایل، ج1، ص .139 ) (ریشه و مادر زشتیها) دانسته و دائم الخمر را هم ردیف بت پرست (بحارالانوار، ج 65، ص .164 ) معرفی می کنند. در روایتی دیگر نوشنده و نوشاننده، خریدار و فروشنده وخلاصه تمامی کسانی که در بساط این منکر شریک اند را لعنت مینماید.»(نهج الفصاحه، ص 627، حدیث 2229) "در روایتی حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره می فرمایند::مَنْ بَاتَ سَکْرَانَ بَاتَعَرُوساً لِلشَّیَاطِین ![ جامع الأخبار(للشعیری) ؛ ؛ ص149] « کسی که شب رابه پایان برد ، در حالی که مست شراب باشد ، صبح را به صبح رسانیده درحالی که عروس شیطان بوده است » پس با این وجود باید بنوسیم:«هر کسشراب خوار است عروس شیطان است!!»"

بیشتر بخوانید:   مشروبات الکلی دست‌ساز قاتل جدید مصرف کننده ها 

دلیل قبول نبودن نماز شراب خوار تا 40 روز چسیت ؟

مشروب خواری به جهت آثار زیان بار متعددی كه در روح و روان و جسم وجان و زندگی دنیوی و اخروی انسان دارد، هم از لحاظ علمی از طرفدانشمندان متخصص نهی شده وهم در آیات قر|ان و روایات متعددی ازپیامبر اكرم (ص)و سایر اهل بیت (ع) مورد نكوهش شدید قرار گرفته است. خداوند در قرآن می فرماید: « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَالْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون ... (مائده(5) آیه 91) اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! شراب و قمار و بتها و ازلام [نوعىبخت‏آزمایى‏]، پلید و از عمل شیطان است، از آنها دورى كنید تا رستگارشوید! * شیطان مى‏خواهد به وسیله شراب و قمار، در میان شما عداوت وكینه ایجاد كند، و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد. آیا (با این همه زیان وفساد، و با این نهى اكید،) خوددارى خواهید كرد؟! » چنان كه مشاهده میكنید قرآن با این تأكید و تصریح و شدت، شراب را پلیدی و عمل شیطانخوانده است و از نزدیكی به آن مومنان را پرهیز داده است.

در روایات در مقام مقایسه این عمل با دیگر اعمال به گونه ای تاكید شده كه بهخوبی تفاوت این گناه با سایر گناهان را نشان می دهد؛ به عنوان مثال ازمولاى متقیان سؤال شد: آیا فرمودی كه شراب از دزدى و زنا بدتر است؟حضرت فرمود: "بلى، زنا كننده شاید گناه دیگرى نكند، ولى شرابخوار چونشراب بخورد، زنا مى‏كند، آدم مى‏كشد، نماز را ترك مى‏كند."( ثقة الاسلامكلینى، الكافی، دار الكتب الإسلامیة تهران، 1365 ه ش، ج 6، ص 403.) ازامام باقر سؤال شد كه بزرگ‏ترین گناه كبیره كدام است؟ فرمود: "شرابخواری، خداوند به چیزى چون می خوارى نافرمانى نشده! ممكن استشخص نماز واجب خود را ترك كند و با مادر و دختر و خواهر خود زنا كند، درحالى كه مست لایعقل باشد."( همان، ص 403.) و این مساله راز عمق پلیدیشراب است كه بستر و زمینه گناهان بسیار دیگر می شود ؛ به دلیل همینپلیدی و مضرات گوناگون در روایات نیز بر پلیدی شراب تأكید فراوان شده وشراب، كلید تمام معصیت ها و منشأ و مادر تمام گناهان معرفی گردیدهاست. از جمله این پیامدها آن است كه در روایات گفته شده نماز فرد شرابخوار تا چهل شبانه روز مورد قبول خداوند قرار نمی گیرد (محمدی ریشهری، میزان الحكمه، دارالحدیث، قم، 1377ه.ش، عنوان 1126، حدیث5148.).

البته نباید فراموش كرد كه این مساله به آن معنا نیست كه فرد شراب خوار نباید تا چهل روز نماز بخواند، بلكه بر او همانند هر فرد دیگری واجب استنمازش را بخواند و اگر نخواند گناه دیگری مرتكب شده، اما در عین حال بدونتوبه و بخشایش خداوند تا چهل روز نمازهایش مورد قبول نخواهد بود وارزشی ندارد. در واقع این حكم تنبیهی از جانب خداوند برای انسانمشروبخوار است كه ای بنده خطاكار من! می توانستی با نماز به عرش الهیسفر كنی و با محبوب ترین همنشین و دوست خود درد دل كنی و توجه او راجلب كنی و مورد لطف و عنایت او قرار بگیری، لكن با این خطا برای مدتیمكلف به خواندن نمازی هستی كه از تو قبول نخواهد شد؛ این خود بالاترینمجازات روحی برای فرد شراب خوار است زیرا می بیند اگر نماز بخوانند، اثرتعالی بخش و مثبت آخرتی چندانی ندارد ، اما در عین حال اگر ترك كنند،مستحق عذاب می شوند. در واقع می توان گفت این قبیل رواسات جنبهبازدارندگی دارند تا فرد بواسطه همین تبعات منفی و پیامدهای طولانی از گامنهادن در این راه خطرناك منصرف گردد و خود را گرفتار این آلودگی ننماید.

در عین حال می توان احتمال داد كه شراب خواری نوعی ظلمت و تاریكی وناپاكی در وجود انسان پدید می آورد كه تا مدت ها برطرف نمی گردد و ازآنجا كه در قبولی نماز، برخورداری از طهارت شرط است، فرد شراب خوار تاچهل روز نمی تواند این طهارت درونی را برای خود حاصل كند و گرفتار نكبتهمان عمل ناپسند می ماند و در نتیجه هرچند نمازش از نظر قواعد شرعیصحیح باشد اما مقبول نخواهد بود. البته احتمالات دیگری نیز می توان دراین زمینه داد كه همه یا بخشی از آن ها علت ها و حكمت های این حكم الهی باشند.

مسائلی در باره شرابخوار

فردی که شراب خورده آیا کل بدنش نجس میشود یا فقط دهانش؟ اگر ازلیوانش استفاده کنیم چطور و اگر غذا بپزد آیا غذا نجس هست؟ ازدواج باشخصی که اقوامش (نه خودش ) شراب خوارند چگونه است؟

آیت الله خامنه ای:

هر جای بدنش که به شراب آلوده شده نجس میشود و اگر آنجاها را آب کشدپاک میشود. شرابخوار دهان یا هر جای بدنش را که نجس شده استرا آبکشد نجاستش به دیگری منتقل نمیشود.اگر لیوانی را که نجس شده است راآب بکشد موجب سرایت نجاستش به دیگری نمیشود.

اگر شرابخوار با دست غیر نجس غذا بپزد یا با دست نجس که خشک هستغذا بپذر و دستش به غذا نرسد غذا نجس نمیشود اما اگر دست نجس او بهغذا برسد غذا نجس و غیر قابل استفاده میشود.

ازدواج با کسی که اقوامش شرابخوارند اشکال نداردو با شرابخوار هم اگرتوبه کرده و دیگر مرتکب این گناه نشود اشکال ندارد.

آثار و مضرات شرابخواری در اسلام

آثار شرابخواری در روایات در حدیثی از امام باقر (ع) درباره زیان هایفردی شرابخواری آمده است:« دائم الخمر مانند بت پرست است. شراببرایش رعشه بدن می آورد، مردانگی و انصاف و مروتش را نابود می کند. شراب است که شرابخوار را وادار بر جسارت بر نزدیکان و اقوام و خویشان وخونریزی و زنا می کند؛ حتی در هنگام مستی نمی تواند از زنای با محارمایمن باشد. او پس از مستی این کار را بی توجه انجام می دهد و شرابوادار کننده به هر نوع شر و اعمال ضد انسانی است».(مجلسی،بحارالانوار، ج65، ص 164) رسول خدا (ص) نیز فرموده است:« خمر ریشهزشتی ها و جنایات و امور پلید است».(میرزا حسین نوری، مستدرکالوسایل، ج1، ص 139)

آثار زیانبار شراب از نظر پزشکی

الکل با سرعت شگفت انگیزی از طریق بافت های مخاطی دهان و معده و ریهجذب شده، وارد خون می شود. پس از ورود الکل به معده با توجه به نسبت آبموجود در آن، به تمام بافت های بدن توزیع می شود. اگر زن باردار مشروبالکلی مصرف کند، مقداری از الکل مصرف شده، به بدن جنینی که در شکمدارد، می رسد و مستقیماً بر روی مغز وی اثر می گذارد؛ زیرا تأثیر مستقیمالکل بر روی مغز است. دائم الخمر مانند بت پرست است. شراب برایش رعشهبدن می آورد، مردانگی و انصاف و مروتش را نابود می کند. شراب است کهشرابخوار را وادار بر جسارت بر نزدیکان و اقوام و خویشان و خونریزی و زنامی کند؛ حتی در هنگام مستی نمی تواند از زنای با محارم ایمن باشد. اوپس از مستی این کار را بی توجه انجام می دهد و شراب وادار کننده به هرنوع شر و اعمال ضد انسانی است. 5 تا 10 درصد الکل مصرف شده بدونهیچ گونه تبدیلی به وسیله کلیه ها و ریه ها دفع می شود، اما بقیه در معرضاکسیده شدن در کبد قرار گرفته و به گاز دی اکسید کربن و آب و انرژی تبدیلمی شود. میزان واحد کالری به دست آمده از یک گرم الکل در این عمل به 7 کالری می رسد و همین مسئله موجب بروز بی میلی شدیدی به غذا در انسانمی شود که نتیجه آن، دچار شدن شخص به کمبود مواد غذایی در بدن است.

تصادف با اتومبیل و یا سقوط در رودخانه و یا گودال به دلیل عدم توانایی درحفظ تعادل به هنگام راه رفتن، تجاوز به حقوق دیگران و راه انداختن مشاجرات بی دلیل به جهت فقدان تعقل و تفکر منطقی، التهاب لوزالمعده حادکه بیماری خطرناکی بوده و ممکن است منجر به مرگ شود، زخم معده حاد کهمی تواند منجر به مرگ شود، اغما که ممکن است به کمبود قند خون نیز همراهشود (اگر شخص مست به هنگام اغما در معرض سرما قرار گیرد ممکن استبمیرد)، مرگ بر اثر تنگی نفس و متوقف شدن قلب از فعالیت و ... از دیگراثرات زیانبار شرابخواری در فرد است.

الکل علاوه بر بیماری های روحی و روانی، سبب بروز بیماری های جسمی بسیاری همچون ناراحتی های قلبی، ناراحتی های گوارشی، بیماری هایعصبی، بیماری های عفونی، نارسایی های خونی، سرطان و ... می شود.(محمد علی رضایی اصفهانی، اعجاز و شگفتی های علمی قرآن، ص 226 ـ233) جلوگیری از نوشیدن شراب و حکم به پلید بودن آن، یکی از معجزات علمی قرآن کریم است؛ چرا که در شرایطی این احکام صادر شد که بشریتبا علاقه و اشتها به شرابخواری روی آورده بود و از ضررهای بهداشتی آناطلاع چندانی نداشت.

شاید بتوان گفت یکی از ابعاد اعجاز قرآن، تغییر جامعه عربی جاهلی وتحول عجیب و ناگهانی آنان در کوتاه ترین مدت بود. مسئله تحریم شراب وبرخورد چهار مرحله ای با آن؛ یعنی روش تربیتی قرآن در این زمینه و تغییر وتحول عجیبی که در جامعه ایجاد کرد، می تواند یکی از تأثیرات اعجاز آمیزقرآن باشد؛ یعنی از منظر علوم تربیتی، این روش موثر چهار مرحله ای دربرخورد با پدیده انحرافی در جامعه، می تواند الگوی مناسبی برای ایجادتغییرات مناسب و مبارزه با مفاسد اجتماعی حاد باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حکم شراب خواری چرا شراب خوار نماز نخواند شرابخواری در اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۲۹۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماز اول وقت در ادارات اقامه شود

حجت‌الاسلام محمد کریمی در جمع دبیران نماز دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه نماز اول وقت در ادارات اقامه شود، اظهار کرد: عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه اقامه نماز اول وقت با جدیت رصد و پایش می‌شود و در این رابطه ساماندهی نمازخانه‌ها باید دستور کار باشد.

دبیر ستاد اقامه نماز چهارمحال و بختیاری، برگزاری دوره‌های تخصصی نماز را از مهمترین برنامه‌های این استان برای امسال عنوان کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی در اولویت برگزاری این دوره‌ها قرار دارند.

بیشتر بخوانید

افتتاح نمازخانه اتاق اصناف در شهرستان شهرکرد

وی اضافه کرد: شعار امسال ستاد اقامه نماز "آموزش همگانی نماز" است که در این رابطه تلاش داریم برای تمامی اقشار و گروه‌های جامعه این دوره‌ها را برگزار کنیم.

کریمی ادامه داد: یکی از مهمترین اقشار و گروه‌هایی که دوره‌های تخصصی نماز برای آن‌ها پیش‌بینی شده است کارمندان دستگاه‌های اجرایی و خانواده‌های آن هاست.

وی اضافه کرد: هریک از دستگاه‌های اجرایی که برای برگزاری دوره‌های تخصصی نماز اعلام آمادگی کند، استاد مربوطه به دستگاه اعزام می‌شود و از سوی دیگر می‌توان از ظرفیت مجتمع یاوران مهدی که در قم قرار دارد نیز در برای برگزاری دوره آموزشی بهره گرفت.

کریمی با اشاره به آغاز داوری‌های مربوط به تعیین دستگاه‌های برتر در حوزه اقامه نماز، اظهار کرد: توصیه می‌شود شهرستان‌ها هر چه سریع‌تر مستندات و مدارک خود را در سامانه "سجاده" بارگذاری کنند تا تلاش‌های آن‌ها در این حوزه دیده شود.

وی ادامه داد: امسال برای اقامه نماز در دستگاه‌های اجرایی ۳۵ امتیاز در نظر گرفته شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی در یزد
  • سرو شراب با بطری در سریال پرحاشیه تلویزیون!
  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر آستارایی برگزار شد
  • تنفس ۲۰ دقیقه‌ای جلسه صحن مجلس برای اقامه نماز
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • حمله به نمازگزاران در گذره ولایت هرات
  • برگزاری دوره تخصصی نماز در شهرکرد
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بیضا
  • نماز اول وقت در ادارات اقامه شود