Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-04-27@03:46:22 GMT

توجه بی سابقه به محوطه تاریخی گزک راین!

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۳۰۹۷۴

بنابر گفته یدالله حیدری بابا کمال، سرپرست گمانه زنی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کاوش های علمی باستان شناسی برای جلوگیری از تداوم تخریب و آسیب های انسانی در محوطه تاریخی گزک راین کرمان آغاز شده است. این مقاله درباره اخبار گردشگری و جدیدترین اخبار گردشگری پیرامون کاوش های باستان شناسی در گزک راین کرمان می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نقل از ایرنا، از نظر تنوع موارد فرهنگی و پراکنش آن ها، محوطه قدیمی گزک راین به اواخر ساسانی، قرون اولیه اسلامی تا دوره سلجوقی تعلق داشت. با توجه به رونق راه ارتباطی کرمان - بلوچستان و کرمان - هرمز در دوران سلاجقه و قراختاییان به طور یقین یکی از ادوار اوج و گسترش این محوطه در این زمان بوده است. گمانه زنی های باستان شناسی برای تعیین عرصه و حریم محوطه های تاریخی یکی از اولویت های سازمان میراث فرهنگی در موضوع حفظ و صیانت از مواریث فرهنگی کشور بوده که با انجام این فعالیت ها، وضعیت معارضان محوطه های باستانی و مالکیت زمین های پیرامون محوطه ها روشن می شود. بعد از این بررسی ها 25 گمانه یک متر و نیم در یک متر و نیم پیرامون محوطه گزک راین در جهات اصلی و فرعی به صورت زیگزاگ برای تعیین عرصه و حریم درجه یک و دو ایجاد شد. با توجه به عبور راه ارتباطی کرمان به بلوچستان و هرمز از این منطقه و قرارگیری محوطه در میان دو رشته کوه با محور شمال غربی - جنوب شرقی، گسترش محوطه استقراری گزک قدیم بر پایه الگوی محوری شمال غربی ـ جنوب شرقی بوده و بر این اساس، طول شمال غربی ـ جنوب شرقی محوطه در حدود 2500 متر و عرض محوطه در حدود 800 متر می باشد. مجوز گمانه زنی برای تعیین عرصه و حریم محوطه قدیم گزک راین واقع در استان کرمان توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شد.

منبع: مجله همگردی

کلیدواژه: تور اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۳۰۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصری، حقوقدان بین الملل: برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!

به گزارش جماران؛ رضا نصری در کانال تلگرامی خود نوشت:

احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو و برخی مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل توسط دادگاه کیفری بین‌المللی بالا گرفته است‌ که بدون تردید هزینه حقوقی و سیاسی بی سابقه‌ای برای اسرائیل در پی خواهد داشت.

از طرف دیگر، توجه رسانه‌های جهان معطوف به «گورهای دسته‌جمعی» در غزه شده و لازم است این توجه استمرار داشته باشد. در کنار این‌ موارد، دانشگاه‌های آمریکا در اقدامی کم‌نظیر علیه اسرائیل طغیان کرده‌اند و فضایی در داخل آمریکا پدید آورده‌اند که از جنگ ویتنام تا کنون سابقه نداشته است. علاوه بر این‌ها، فاجعه انسانی دیگری در رفح در کمین است که نیازمند توجه کامل رسانه‌ایست.

در چنین فضایی، آرزوی اسرائیل انحراف افکار عمومی آمریکا و اروپا به سمت ایران است و این قابلیت را نیز دارد تا با اهرم‌های رسانه‌ای‌اش تا حدود قابل ملاحظه‌ای ایران را در کانون توجهات قرار دهد! برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!

 

دیگر خبرها

  • اعتراضات بی سابقه دانشگاه های آمریکا در حمایت از غزه و محکومیت اسرائیل+ فیلم و عکس/ اعتراضات به کانادا و اروپا رسید
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب
  • نصری، حقوقدان بین الملل: برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • فیلم| بارش تگرگ در راین کرمان
  • آبگرفتگی شدید خیابان های شهر راین کرمان
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد