Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- توييت ترامپ درباره برجام، بازار انرژي را ملتهب کرد و وضعيت بورس فرانسه در آستانه تصميم گيري ترامپ در مورد برجام آشفته شد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، متوسط شاخص هاي جهاني سهام به ويژه در بخش انرژي به دنبال آخرين توييت «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا پيرامون اعلام تصميمش درباره توافق هسته اي ايران در روز سه شنبه (امروز)، افزايش يافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنابر گزارش شبکه خبري سي ان بي سي، متوسط شاخص داوجونز با 94.81 واحد افزايش به 24هزار و 357 واحد رسيد.
اين در حاليست که شاخص سهام S&F با 0.4 درصد افزايش به دوهزار و 672 واحد افزايش يافت. شاخص سهام نَزدَک آمريکا نيز با 0.8 درصد افزايش به هفت هزار و 265 واحد رسيد. اين شاخص 1.1 واحد افزايش داشت.
ترامپ که از توافق هسته اي سال 2015 کشورش و چهار کشور ديگر با ايران انتقاد کرده است، ديروز (دوشنبه) در توييتي اعلام کرد که تصميم خود را درباره توافق هسته اي ساعت 14 سه شنبه (به وقت محلي برابر با 22:30 به وقت تهران) اعلام مي کند.
متوسط بيشتر سهام ها روز دوشنبه نخست در سهام بخش انرژي افزايش يافت. سهام انرژي با افزايش بهاي نفت خام آمريکا به بالاي 70 دلار و بهاي نفت برنت به 75.89 دلار در روز دوشنبه رسيد.
به گفته «پيتر کارديلو» اقتصاددان ارشد بازار در شرکت «اسپارتان کپيتال سکيوريتيز» (Spartan Capital Securities)، تقاضا افزايش يافته و عرضه محدودتر شده است.
وي پيش بيني کرده، بهاي نفت در هر بشکه به 72 تا 75 دلار برسد.
ترامپ پيشتر گفته بود تصميم خود را درباره توافق هسته اي 12م مه (22م ارديبهشت) همزمان با پايان رسيدن مهلت 120 روزه مصوب کنگره آمريکا براي تعليق دوباره تحريم هاي ثانويه اين کشور عليه ايران اعلام عمومي کند، اما در اقدامي ناگهاني، آن را به فردا (8م مه) موکول کرد.
وي با وجود مخالفت سخت متحدان اروپايي کشورش که به همراه آمريکا اين توافق را امضا کرده اند و نيز مسوول سياست خارجي اروپا، تاکنون نشان داده قصد دارد از اين توافق بين المللي خارج شود.

آشفتگي بورس فرانسه
انتظار براي تصميم گيري ترامپ در مورد آينده برجام بازار بورس پاريس را آشفته کرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، به دليل احتياط ها پيش از تصميم گيري دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در مورد پرونده هسته اي ايران و به دليل حاضر نبودن بسياري از سرمايه گذاران در روز تعطيل فرانسه، ارزش شاخص سهام بورس پاريس با کاهش ناچيز 0.13 درصدي همراه بود. به اين ترتيب شاخص سهام CAC 40 با کاهش 7.38 واحد نسبت به پايان معاملات روز گذشته، به پنج هزار و پانصد و بيست و چهار واحد رسيد. اين در حاليست که معاملات روز گذشته با افزايش 0.28 درصدي اين شاخص سهام به پايان رسيد.
کريستوفر دمبيک مسئول تحقيقات اقتصادي ساکسو بانک مي گويد « اين هفته اندکي براي بازار بورس پاريس پيچيده است که دليل آن تقويم اقتصادي نيست بلکه بيشتر به دليل روزهاي تعطيل است. بيشتر مردم براي تعطيلات رفته اند و در سالن معاملات تلفن ها کمتر از هميشه به صدا در مي آيند.»
پرونده ايران هم يکي ديگر از عوامل فشار است. آن هم در شرايطي که رئيس جمهور آمريکا قرار است روز سه شنبه تصميم خود را در مورد آينده توافقي اعلام کند که در سال دوهزار و پانزده امضا شد. آمريکا تهديد کرده است که از اين توافق خارج مي شود و اين خطر ايجاد يک دوره هرج و مرج و آشوب را به همراه دارد.
دمبيک مي گويد خروج آمريکا از توافق هسته اي ايران به طور قطع در کوتاه زمان افزايش شديد و ناگهاني قيمت نفت را به همراه خواهد داشت. اين سناريويي است که از قبل به بازار راه يافته است. به طور قطع در بازاري که در حال حاضر حقيقتا نيازي ريسک پذيري ندارد، خطرناک است.
کارشناسان گروه بانکي و مالي ميرابو (Mirabaud Securities) ژنو مي گويند ما اين مسئله را کتمان نمي کنيم؛ آمريکا از توافق وين خارج خواهد شد و نسخه جديدي را پيشنهاد خواهد داد. اگر واکنش جامعه بين الملل و به ويژه ايران شديد باشد، ما مي توانيم به اين بينديشيم که مذاکرات جديدي آغاز خواهد شد و شرکت هاي خارجي همچنان خواهند توانست با ايران تجارت کنند.

پس لرزه هاي اقتصادي خروج آمريکا از برجام
يکي از روزنامه هاي آلماني با اشاره به افزايش حجم مبادلات تجاري بين ايران و اروپا بعد از برجام، به تحليل پيامدهاي اقتصادي خروج ترامپ از اين توافق براي اتحاديه اروپا و به ويژه آلمان پرداخته است.
روزنامه "دويچه ويرتشافتز ناخريشن" آلمان در مطلبي به عواقب اقتصادي لغو برجام و اجراي مجدد تحريم ها عليه اين کشور از طرف آمريکا براي اروپا پرداخته و نوشته، "فولکر ترير" رئيس اقتصاد خارجي اتاق صنايع و بازرگاني آلمان بر اين باور است که يک جنگ اقتصادي جديد عليه ايران شديدا به اتحاديه اروپا و آلمان آسيب خواهد رساند.
وي در اين باره به روزنامه "دويچه ويرتشافتز ناخريشتن" گفته است که مناسبات تجاري دو جانبه از زمان لغو تحريم ها عليه تهران در سال 2015 به شدت افزايش پيدا کرده است. تنها در سال 2017 اقتصاد آلمان کالاهايي به ارزش 3 ميليارد يورو به ايران صادر کرد که افزايش 16 درصدي نسبت به سال قبل از آن و افزايش 45 درصدي از سال 2015 را نشان مي داد. بسياري از شرکت هاي آلماني دفاتر نمايندگي خود را دوباره در ايران باز کرده‌اند و توليدات خود را روانه بازار ايران کرده و سرمايه گذاري خود با شرکاي ايراني را آغاز کرده‌اند.
وي خاطرنشان کرده که با اين حال روابط اقتصادي بين ايران و آلمان همچنان با موانعي روبرو است. همچنان تامين مالي شرکت ها براي تجارت با ايران کاري دشوار است. با اعلام ترامپ در 12 ماه مي ( 22 ارديبهشت ماه) مبني بر اينکه لغو تحريم ها عليه تهران را تمديد نخواهد کرد، اين تحولات نسبتا مثبت در مناسبات تجاري با ايران با يک علامت سوال بزرگ مواجه خواهد شد. همچنين مشخص نيست که دولت ايران با توجه به خروج احتمالي آمريکا از برجام چگونه رفتار خواهد کرد و اين مسئله چه عواقبي براي شرکت هاي آلماني دارد. حالا بسياري از شرکت‌هاي آلماني اين نگراني را دارند که از طريق تجارت با ايران مناسبات تجاري آن ها با آمريکا در معرض خطر قرار گيرد.
به گفته اين کارشناس برجسته اقتصادي در آلمان، از طريق اعمال مجدد تحريم ها عليه ايران از طرف آمريکا، بانک هاي فعال در تجارت هاي بين المللي همچنان در تجارت با ايران با خطرات بيشتري مواجه مي شوند و مي توانند کاملا خود را از مبادلات تجاري با ايران کنار بکشند که اين مسئله عواقب وخيمي براي شرکت هاي آلماني دارد که مبادلات تجاري خود با ايران را از طريق اين بانک ها تامين هزينه مي کردند.
"ترير" در بخش ديگري از سخنانش گفته، اگر توافق اتمي با ايران شکست بخورد نه تنها مناسبات اقتصادي دو جانبه، بلکه اعتماد به قوانين بين المللي آسيب جدي خواهد ديد. دولت آلمان بايد در اتحاديه اروپا و در برابر آمريکا براي حفظ برجام تلاش کند. همچنين دولت آلمان بايد براي بهبود روند تامين مالي مناسبات تجاري با ايران اقدام کند.
اين روزنامه آلماني در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرده، خطر اينکه آمريکا عليه برجام و اجراي مجدد تحريم ها عليه تهران مبادرت کند، پايين نيست.
نويسنده در ادامه تصريح کرده که البته اين مسئله قابل انتظار نيست که مستقيما جنگي بزرگ در ابعادي گسترده به وقوع بپيوندد. اما تقويت جنگ طولاني مدت اقتصادي عليه تهران عواقب گسترده‌اي بخصوص براي اروپا دارد.
اين روزنامه آلماني در ادامه نوشته، برجام پيش بيني کرد که ايران دسترسي به حدود 100 ميليارد دلار از دارايي‌هاي بلوکه شده خود در خارج را داشته باشد و بتواند نفت خود را در بازارهاي بين المللي دوباره بفروشد و از سيستم مالي جهاني براي تجارت استفاده کند. اگر ايران هر جنبه‌اي از اين توافق را نقض کند تحريم هاي سازمان ملل مجددا براي 10 سال ديگر و با امکان تمديد پنج ساله براي آن آغاز خواهد شد.
در ادامه با اشاره به علاقه فراوان اتحاديه اروپا به مناسبات اقتصادي با ايران به نقل از المانيتور آمده است که در عمل، اتحاديه اروپا بايد براي حفاظت از برجام تاسيس يک يا چند صندوق مالي اتحاديه اروپا را براي باز کردن پتانسيل هاي اقتصادي و صنعتي ايران مد نظر قرار دهد. اولين صندوق بايد اين هدف را داشته باشد که سرمايه گذاري و انتقال تکنولوژي را فعال کند که ايران را به يک قدرت گاز جهاني تبديل کند. ايران دومين ذخاير گازي جهاني را در اختيار دارد اما به دليل تحريم ها و بخصوص محدوديت هاي انتقال تکنولوژي قادر به تبديل شدن به يک بازيگر بزرگ در بازارهاي گازي بين المللي نيست.
"دانيس چايبي"، رئيس کارگروه ايراني خدمات خارجي اتحاديه اروپا بر اين باور است که اتحاديه اروپا مي تواند قانوني را براي محافظت از شرکت هاي فعال در ايران در صورت خروج ايالات متحده از برجام و تصويب تحريم هاي جديد عليه اين کشور مد نظر قرار دهد. يکي از اين گزينه ها "مقررات ممنوعيت " مربوط به سال 1996 است که از شرکت هاي اتحاديه اروپا حمايت مي کرد.
وي همچنين تصريح کرده که ما برخي فرصت ها و امکاناتي را در اين راستا داريم و اين کار پيچيده‌اي نيست که آن ها را قانوني کنيم، چرا که ابزار قانوني براي آن وجود دارد. مقررات ممنوعيت مربوط به سال  1996 به عنوان اقدامات متقابلي عليه تحريم هاي اقتصادي آمريکا عليه کوبا تنظيم شده بود.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۳۱۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهادات اروپایی برای رونالدینیوی قطری‌ها

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ اکرم عفیف تابستان امسال قطر را پس از چند فصل فوق‌العاده در السد و تیم ملی کشورش ترک خواهد کرد. او در قطر دو قهرمانی متوالی آسیا و جام جهانی را تجربه کرده است.

به گزارش ورزش سه، به‌عنوان بهترین بازیکن کشورش، علاوه‌بر قرارداد میلیونی با السد، خروج او از قطر را غیرقابل تصور می‌کرد. با این حال، پس از کسب مطلقاً همه چیز، دولت قطر مایل است برای خروج احتمالی او چراغ سبز نشان دهد، چون این موضوع در واقع نشان دهنده شناخت جهان از یک فوتبالیست قطری و رشد عمومی این کشور در جهان فوتبال است.

عفیف در مقایسه با رونالدینیو به دلیل موهای فری که دارد، یک بازی‌ساز باکیفیت است و با 26 گل در 22 بازی، فصلی درخشان را در السد پشت سر می‌گذارد.

نقش او در تیم ملی قطر که با آن 112 بازی انجام داده و 37 گل به ثمر رسانده، بیش از یک‌بار او را در لیست خرید باشگاه‌های بزرگ اروپایی قرار داده است. با این حال، مشکلات در خروج بازیکنان قطری از کشورشان، بیش از یک‌بار احتمال خروج او را متوقف کرد.

او در 27 سالگی آماده بازی در یکی از لیگ‌های بزرگ اروپا است. عفیف قبلاً در سال‌های اولیه فوتبالش به اروپا سفر کرده بود. او به آکادمی سویا و ویارئال رفت و همچنین برای اسپورتینگ خیخون بازی کرد.

او بعداً در یوپن بلژیک که متعلق به آکادمی قطری اسپایر بود درخشید و به فوتبالیست درجه یک تبدیل شد. او در قطر در تیم تحت هدایت ژاوی هرناندز به یک بازیکن درخشان تبدیل شد.

چندین باشگاه لیگ برتری و همچنین اسپانیایی، به‌عنوان مثال سویا، از خرید او استقبال می‌کنند، اگرچه ملیت او و دستمزد بسیار بالا می‌تواند این عملیات را متوقف کند. در هر صورت، آنچه مسلم شده این است که او برای رسیدن به اروپا باید دستمزدی را که تاکنون او را در قطر نگه داشته، به میزان قابل توجهی کاهش دهد. دیدن «رونالدینیو قطری» در یک لیگ معتبر اروپایی ممکن است.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901550

دیگر خبرها

  • پیشنهادات اروپایی برای رونالدینیوی قطری‌ها
  • اکرم عفیف: رونالدینیو قطری می‌تواند به اروپا برود
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • تصمیم رونالدو نازاریو: خروج کامل از عرصه باشگاه‌داری
  • چراغ سبز پدر امباپه به تصمیم جنجالی رئال
  • کارشناسان داوری علیه تصمیم جنجالی در انزلی
  • پس لرزه اظهارات جنجالی مهدی نصیری درباره رضا پهلوی و مصطفی تاجزاده
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پس‌لرزه عروسی دختر در هتل گران | تکلیف خودتان را از حیث اقتصادی روشن کنید | چرا همیشه صحبت شما و فرزندانتان است؟
  • پس‌لرزه‌های جنبش دانشگاه کلمبیا و بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها