Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@00:22:19 GMT

سد النهضه؛ محل اختلاف مصر، اتيوپي و سودان

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۳۵۸۱۵

سد النهضه؛ محل اختلاف مصر، اتيوپي و سودان

خبرگزاري آريا - مذاکرات سه جانبه مصر، اتيوپي و سودان درباره ساخت سد النهضه بار ديگر بدون نتيجه به پايان رسيد.
به گزارش پارس‌تودي؛ «سامح شکري»، وزير امور خارجه مصر اعلام کرد، نشست فني سه جانبه وزيران آبياري و کارشناسان فني مصر، سودان و اتيوپي درخصوص سد النهضه در «آديس‌آبابا»، پايتخت اتيوپي برگزار شد اما شرکت کنندگان موفق نشدند راه حلي براي اختلافات موجود بيابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سد النهضه سدي است که اتيوپي از هفت سال پيش درحال ساختن آن بر روي رود نيل نزديک مرزهاي اين کشور با سودان است. اين سد در صورت تکميل شدن، بزرگترين سد برق‌ آبي قاره آفريقا خواهد بود.
رهبران مصر، سودان و اتيوپي در مارس 2015 توافقنامه‌‌اي را امضاء کردند که اين توافقنامه شامل 10 اصل اساسي پيرامون سد النهضه است.
از جمله اين 10 اصل حفظ حق و حقوق و منافع آبي، همکاري بر اساس منافع مشترک، نظارت بر نيازمندي‌‌هاي آبي کشورهاي منبع و سرچشمه رود نيل در نواحي مختلف آن و عدم ضرر وارد کردن به هر کدام از اين سه کشورها است.
با اين حال، مصر مهمترين مخالف ساخت اين سد است، زيرا قاهره بر اين باور است که ساخت اين سد کاهش سهم مصر در آبهاي رود نيل، احتمال خشکسالي و تاثير آن بر کشاورزي و آب شرب مصر را به دنبال دارد.
دولت اتيوپي اعلام کرده است، "اين کشور تضمين مي‌‌کند اين سد که سرمايه‌‌گذاري‌‌هاي آن به چهار ميليارد دلار مي‌‌رسد، هيچ تاثيري بر سهم مصر از رود نيل نخواهد گذاشت."
«عمر البشير»، رئيس جمهوري سودان نيز اعلام کرد، کشورش با اتيوپي درباره مساله سد النهضه نظر يکساني دارد و متعهد مي‌‌شود که با پروژه سد النهضه سهم مصر از اين آب‌‌ها کاهش نيابد.
با اين حال، نگراني‌هاي مصر سبب شد اين سه کشور تاکنون چند دور مذاکره درخصوص سد النهضه و پيامدهاي آن برگزار کنند.
«عبدالفتاح السيسي»، رئيس‌ جمهوري مصر، «عمر البشير»، رئيس‌ جمهوري سودان و «هايلي ماريام ديسالين»، نخست‌ وزير اتيوپي اواخر ژانويه 2018 در نشست خود در آديس‌ آ‌بابا، پايتخت اتيوپي درباره حل تمامي مسائل فني طي يک ماه آينده توافق کردند، اما با گذشته حدود 100 روز هنوز توافقي ميان سه کشور به دست نيامده است.
وزراي امور خارجه و رؤساي دستگاه‌هاي اطلاعاتي اين سه کشور در ماه گذشته ميلادي نيز نشست‌‌هايي را در خارطوم، پايتخت سودان برگزار کردند که اين نشست‌ها هم نتيجه‌اي نداشته است.
بارزترين مسائل اختلافي اعلام شده، پر شدن مخازن سد در مراحل نخست راه‌ اندازي آن و چگونگي مديريت سد النهضه ميان اين سه کشور است.
138/120

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۳۵۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازش در ۶۰ هزار پرونده شعب حل اختلاف جنوب کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان از ورود ۶۱ هزار و ۱۷۹ پرونده به شعب حل اختلاف جنوب استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۶۰ هزار و ۸۹۳ پرونده با سازش مختومه شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز در شورای برنامه‌ریزی دادگستری کل استان کرمان، اظهار داشت: شوراهای حل اختلاف جنوب استان کرمان در سال گذشته مجموعاً به 60 هزار و 893 فقره پرونده رسیدگی کردند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 21  هزار و 232 فقره پرونده در جنوب استان کرمان با صلح وسازش مختومه شده است، گفت: درصد پرونده‌های سازش شده به پرونده‌های مختومه در شوراهای حل اختلاف جنوب استان در سال گذشته 35 درصد است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در سال گذشته 61 هزار و 179 فقره پرونده به شعب شوراهای حل اختلاف در 9 حوزه قضایی جنوب استان کرمان وارد شده است، افزود: از این تعداد 60 هزار و 893 فقره پرونده با سازش مختومه شده است.

وی به فعالیت شعب شوراهای حل اختلاف ویژه زندان در شهرستان‌های جیرفت، کهنوج و منوجان اشاره و بیان کرد: در سال گذشته 377 پرونده به این شوراهای حل اختلاف وارد و 380 پرونده مختومه شده که از این تعداد346  پرونده به صلح و سازش ختم شده است.

حمیدی تصریح کرد: طی سال گذشته تعداد 38 زندانی با کمک شوراهای حل اختلاف ویژه زندان از زندان‌های جنوب استان کرمان آزاد شده و 11  فقره پرونده قتل به سازش منجر شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن اشاره به فلسفه تشکیل شوراهای حل اختلاف، اولویت اول در نهاد مذکور را زمینه سازی برای اصلاح ذات البین اعلام و از تلاش صادقانه همکاران در این شوراها قدردانی کرد.

انتهای پیام/511/.

دیگر خبرها

  • کودتا در استقلال برای ۵۰ میلیارد تومان؟
  • امیری: اختلاف یک امتیاز چیزی نیست/ سپاهان بازی را کسل‌کننده کرد
  • بدون خروج نیروهای پشتیبانی سریع ازمنطقه‌های اشغالی صلحی درکارنیست
  • دادگاه‌های صلح در کرمان راه‌اندازی می‌شوند
  • میان دولت و مجلس تنش وجود ندارد
  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ
  • بیش از ۲۱ هزار پرونده در جنوب کرمان با صلح و سازش مختومه شد
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • سازش در ۶۰ هزار پرونده شعب حل اختلاف جنوب کرمان