Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-05-06@23:21:20 GMT

زندگی در همدان مهد تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۳۷۶۸۶

همدان یا هگمتنانه در زمان های پیشین یکی از شهرهای قدمتی و نمادی از تاریخ و تمدن کشور عزیزمان ایران می باشد و آب و هوای همدان هم برای سفر بی نظیر است. این استان از تاریخچه چند هزار ساله برخوردار است و سهم به سزایی در معرفی اقلیم ایران در جهان را بر عهده گرفته است. همدان از نظر مختصات جغرافیایی و آب و هوای همدان میان مدارهای 47 درجه و 34 دقیقه تا 49 درجه و 36 دقیقه طول شرقی و 33 درجه و 59 دقیقه تا 35 درجه و 48 دقیقه عرض شمالی نسبت به نصف النهار گرینویچ واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان همدان از جنوب به استان لرستان، از شرق به استان مرکزی، از شمال به استان های قزوین و زنجان و از سمت غرب نیز به استان های کردستان و کرمانشاه منتهی می شود. لازم به ذکر است طبق آمار، میزان مساحت تعلق گرفته به این استان در حدود 19 هزار و 500 کیلومتر می باشد. پس پیشنهاد می دهیم اگر تمایل به آشنایی بیشتر با این استان تاریخی و فرهنگی کشور را دارید و حتی تصمیم دارید سفر به همدان را تجربه کنید، حتما در ادامه این مطلب با همگردی همراه باشید تا با دیدنی های همدان آشنا شوید.

ریشه اسمی همدان

در زمان سفر به همدان باید بدانید که همدان نامی است که برگرفته از اسم قدیمی خود یعنی هگمتانه که بر روی کتیبه های بیستون برجای مانده در عصر حکومتی داریوش هخامنشی نوشته شده است، می باشد. در زمان های بسیار دور که پارسی زبانان در این ملک زندگی می کردند به همدان هگمتانه گفته می شد که البته یونانیان باستان آن را اکباتان می نامیدند. در خصوص ریشه اسمی و تاریخچه ای همدان محققان زیادی از گوشه و کنار جهان درباره آن مطالبی را نوشته و عرضه کرده اند که یکی از آن ها، ژرک دومرگان (Jacques de Morgan) محقق و باستان شناس فرانسوی می باشد که در قسمتی از نوشته های خود آورده است: "مهم ترین شهر منطقه همدان و یا اکباتان باستانی است که در گذشته پایتخت قلمرو مادها بوده و آن را هرودت مشاهده کرده است و نامش نیز در کتیبه های میخی برجای مانده موجود می باشد!" همدان و یا همان هگمتانه از قدمتی بالغ بر 3 هزار سال برخوردار است و تاریخ شناس نامدار یونانی یعنی هرودت، موجودیت آن را به زمان ورود مادها و حکومت نخستین شهریار نسبت داده است. در زمان مادها، هگمتانه محل جمع شدن یاران بود و با گذشت زمان اندکی، نام اکباتان بر روی آن نهاده شد. این شهر در سال 550 قبل از میلاد مسیح توسط پادشاه خوش نام هخامنشی تصرف شد و در دوران های هخامنشیان، اسکندر، اشکانیان و ساسانیان از آن به عنوان پایتخت تابستانی برای حاکمان وقت استفاده های متعددی شده است. مردم این استان در دهه دوم هجرت و پس از فتح نهاوند، به دین اسلام گرویدند و مسلمان شدند. ریشه اسمی همدان در نوشته ها و کتب های مربوط به دوران ظهور اسلام همان همدان است اما اگر بخواهید به دوره های قبل از تر از ظهور اسلام مراجعه کنید خواهید دید که نام آن هگمتانه بوده و از ترکیب دو واژه هنگ و متانا با یکدیگر تشکیل می شده است که معنای محل اجتماع را در بر می گرفته است. به صورت تخصصی باید گفت هگمتانه در تورات از تخلص واژه ای همچون اخمثار هاخای زندی ثانای پالی که شاخه ای از زبان سانسکریت می باشد، معنا پیدا می کمد. در این زبان ثانای یعنی استان و یا محل فارسی و اخمثار یعنی شهر دوستی که ارتباط بسیار نزدیکی با تفریحات تابستانه ای که شاهان حکومت های پیشین به همراه دوستان خود در این استان می گذرانده اند، دارد. ناگفته نماند که می توان به نوعی مخفف نام هگمتانه را کلمه دهم نامید که بر روی سکه های ضرب شده عصر ساسانیان که در همدان پیدا شده است، قابل رویت می باشد. این تاریخچه سبب شده تا بتوانید با دیدنی های همدان بیشتر آشنا شوید.

شهرها و روستای استان همدان

طبق چارت تقسیماتی کشور و سرشماری صورت گرفته در سال 1375 خورشیدی و طبق معمول اصلاحاتی که در طرح های ما با گذشت کمی زمان به وجود می آید. همدان دارای 21 شهر، 8 شهرستان، 20 بخش، 1120 روستا و همچنین 71 دهستان می باشد. شهرهای این استان در زمان سفر به همدان عبارتند از خود همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، کبودرآهنگ، اسدآباد، رزن، بهار، مریانج، لالجین، صالح آباد، فامنین، سرکان، سامن، ازندریان و دمق می باشد. شهرستان های استان همدان را نیز شهرستان های خود همدان، ملایر، تویسرکان، نهاوند، اسدآباد، کبودرآهنگ، بهار و رزن تشکیل می دهد. 20 بخش این استان تاریخی را هم بخش های تابعه همدان: فامنین، مرکزی و شرا، بخش های تابع تویسرکان: مرکزی و قلقل رود، بخش های تابع ملایر: مرکزی، جوکار و سامن، بخش تابع اسد آباد: مرکزی، بخش های تابع نهاوند: مرکزی و خزل، بخش های تابع بهار: مرکزی، صالح آباد و لالجین، بخش های تابع رزن: مرکزی، قروه درجزین و سردرود و بخش های تابع کبودرآهنگ: مرکزی، گل تپه و شیرین سو تشکیل می دهند.

اطلاعاتی مغتنم در خصوص همدان

در سفر به همدان باید توجه داشت که استان همدان همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، از میزان مساحتی نزدیک به 19 هزار و 500 کیلومتر برخوردار می باشد که طبق این میزان مساحت باید گفت 1.2 درصد از کل مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. در مساحت مشخص شده همدان 2.4 جمعیت کشور ساکن شده اند که به طور آماری یعنی1758368 نفر! البته ناگفته نماند که این تعداد نفرات طی مراحل سرشماری سال 1390 برای این استان تخمین زده شدند. آب و هوای همدان، زمین های حاصلخیر و هموار و همچنین سطح بالای بهداشت در این استان سبب گشته که سالانه گردشگران و توریست های مختلف داخلی و خارجی به این استان سفر کرده و از دیدنی های همدان بازدید به عمل آورند. در همدان تراکم جمعیتی یکسان و برابر نیست و می توان نقاط مختلفی را در شهرهای مختلف آن پیدا کرد که تقریبا خالی از سکنه می باشند و برعکس مکان هایی را هم نام برد که به نسبت مساحت کم خود از جمعیت زیادی برخوردار می باشند. در گذشته یا به طور دقیق تر اگر بخواهیم بگوییم تا قبل از سال 1375 کل استان همدان پر رونق بود و از تمام نقاط ایران به دلایل مختلفی شایستگی این استان، برای ساکن شدن و گذران زندگی در آن مهاجرت می کردند. عوامل زیادی سبب این مهاجرت ها بود که از جمله آن ها می توان به رونق اقتصادی کلی این استان، درآمد نسبتا بیشتر مشاغل آزاد آن، سطح بهداشتی و ارائه خدمات درمانی آن، وجود مراکز علمی و پژوهشی قوی آن و همچنین نوع سیاست های اتخاذ شده در دستگاه های مختلف حکومتی در آن را نام برد. متاسفانه طبق آماری که از بین سال های 1375 تا 1385 در این استان به ثبت رسیده است. رشد جمعیتی استان همدان تنها در خود شهر همدان مثبت بوده و در سایر شهرها و شهرستان های این استان ما به صورت علنی شاهد افت و حتی فرار جمعیت بوده ایم! البته خداروشکر با گذر زمان و رسیدن به دهه 90 این استان بازهم مثل سابق در حال پر و بال گرفتن می باشد تا تحت عنوان تبدیل شدن به یکی از مقاصد توریستی کشور، بخش ها و حتی دهستان های متعدد و مختلف آن همچون گذشته رونق بگیرند. همدان از نظر ترکیب قومی و قبیله ای با وجود طایفه های مختلف در خود، رنگارنگ ترین استان کشورمان ایران به حساب می آید چرا که هر کدام از این اقوام گوناگون دارای رسم و رسومات خاصی از برای خود می باشند که عبارتند از آذری ها، کردها، لر و لک و فارس ها. در استان همدان اقوام آذری در قسمت های شمالی و غربی ساکن شده اند و می توان تعداد زیادی از آنان را در 562 روستای این استان مشاهده نمود. کردهای همدانی در نواحی غربی و شمال غربی و نزدیک به استان های کردستان و کرمانشاه قرار گرفته اند و در حدود 159 روستا از این استان را به خود اختصاص داده اند. لر و لک ها هم که در 255 روستای همدانی منزل گزیده اند و بیشتر در اطراف شهرستان های نهاوند و ملایر و همچنین بخش سامن قرار گرفته اند. فارس ها هم که قطعا جایی جز مرکز شهر نمی تواسنته اند باشند در این قسمت از استان و بیشتر در خود شهر همدان به چشم می آیند. آنان از قدیمی ترین ساکنان این منطقه هستند و مدت حضورشان در همدان مربوط می شود به زمان حضور مادها در ایران! توجه داشته باشید فارغ از رنگ پوستی و تمایزات قومی و قبیله ای استان همدان در آن هستند کسانی که از دیگر مذاهب و آیین های دینی مختلف جهانی همچون مسیحیت و یهودیت پیروی می کنند که البته در تمامی این سال ها بدون حتی کوچک ترین مشکلی در این استان ساکن بوده اند و به زندگی خود در کنار سهم عمده از مردم که شیعه هستند و پیرو دین اسلام مشغول می باشند.

شرایط آب و هوای همدان

آب و هوای همدان همیشه مطلوب بوده و می توان به معنای واقعی کلمه تغییر شرایط اقلیمی و عوض شدن فصل ها را در این استان شاهد بود. مناطق جنوبی همدان همچون نهاوند و ملایر از آب و هوای معتدل کوهستانی بهره می برند و مناطق شمالی و ارتفاع دار استان هم از آب و هوای سرد کوهستانی. شرایط جوی در این استان به دلیل ورود جریان های پرفشار غرب و شمال است و دور بودن همدان از منابع آبی وسیع تقریبا ناثبات و ناهمگن می باشد! سردترین روزهای همدان متعلق است به ماه های دی و بهمن که با میانگین منفی 25.4 درجه سانتی گراد این عنوان را به خود اختصاص داده است و گرم تریم روزهای آن نیز مربوط می شود به ماه های تیر و مرداد با حداکثر دمای 25 درجه سانتی گراد. حداقل دمای مطلق در استان همدان منفی 29.6 درجه و حداکثر آن نیز 36.8 می باشد. میانگین دمای حرارت آن در تقریبا 6 درجه سانتی گراد گزارش شده است. طبق آمار سازمان هواشناسی استان همدان، این استان با داشتن 143 روز یخ بندان حاد که اغلب موجب تعطیلی مدارس این استان در فصول سرد سال می گردد، به عنوان یکی از استان های سردسیر کشور قلمداد می شود. میزان بارش در سال برای همدان چیزی در حدود 300 میلی متر می باشد که البته تمامی بارش های آن منوط به یک ماه به خصوص و یا یک فصل بارشی نیست و در ماه ها و فصل های مختلف این بارش در همدان صورت می گیرد حتی گاه دیده شده است که در یک روز گرم تابستانی، وارونگی جوی سبب ایجاد رگبارهای کوتاهی در بخش های مختلف استان همدان شده است. توجه داشته باشید آب و هوای همدان کاملا متغیر و بی ثبات است و ممکن است شما به خیال وجود آب و هوای بهاری در فصل بهار به شهرهای این استان سفر کنید اما با بارش برف سنگین در آن مواجه شوید که خود این از دیدنی های همدان محسوب می شود. آب و هوای همدان سبب شده که این شهر ایران طرفداران بسیاری داشته باشد.

وضع اقتصادی استان

چیزی که برای هر کشوری مهم و حائز اهمیت می باشد و سبب می شود تا مردمان آن بتوانند در بازارهای جهانی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند، تولید ناخالصی داخلی می باشد. کشور یا بهتر است بگوییم برخی از استان های ما به آنچنان رونق اقتصادی و خودباوری در زمینه تولید ناخالص داخلی دست پیدا کرده اند که می توان گفت در حال حاضر وضع کشور ما در بازارهای خارجی برای آنچه که از داخل بدست آورده است، ایده آل و قابل توجه می باشد نسبت به ادوار گذشته! تولید ناخالصی داخلی یعنی مجموع ارزش ریالی محصولات و کالاهای تولید شده توسط واحدهای صنفی مختلف در حال فعالیت در مرزهای داخلی کشور آن هم در یک بازه زمانی مشخص سالانه و یا ماهانه و حتی فصلی. استان همدان سالانه طبق آنچه که به دست ما رسیده است و ممکن است الان یا بیشتر شده باشد و یا کمتر. در حدود 58355 میلیارد ریال در سال تولید ناخالصی داخلی دارد که این رقم سهم 1.5 درصدی از کل تولیدات ناخالصی داخل کشور را به این استان محدود می سازد. البته در کنار تولید GDP زمینه های کاری و فعالیتی دیگری همچون صنعت و معدن، خدمات، ساختمان و مباحث مربوط به آن و همچنین کشاورزی و ماهیگیری نیز به ترتیب با درصدهای 11.5، 57.3، 8.8 و 22.4 نیز از جمله دیگر مشاغل در حال رشد و پر رونق در عرصه های درآمدزایی و اقتصادی این استان تاریخی می باشند که آن نشان دهنده متمایل شدن مردم به انجام کارهای خدماتی و کشاورزی قلمداد می شود. در سال 89 شاخص کلی این استان بر مبنای متوسط سالانه در حدود 241 واحد بوده است که این عدد در مقایسه با سال گذشته تقریبا 12.9 درصد افزایش پیدا کرده است. جالب است بدانید استان همدان با تمام زیبایی ها و شرایط مناسب بهداشتی و درمانی خود و آب و هوای همدان از جمله استان های گران کشور به شمار می روند که حتی از روی آمار نیز می توان شاخص های هزینه بر زندگی روزانه در آن را با دیگر استان های کشور مقایسه نمود. طبق آنچه بدست آمده است از شاخص های کلی همدان، سه شاخه اصلی هزینه ها یعنی هزینه خورد و خوراک، هزینه مسکن و قبض های مصرفی جانبی آن و همچنین هزینه های حمل و نقل با ضریب های 28.39، 28.6 و 11.97 به نسب شاخص کلی کشورمان ایران در سطح بالاتری قرار گرفته است که این بدان معنا است که همدان یک استان گران قیمت و با هزینه های گزاف برای زندگی می باشد. البته ناگفته نماند حالا حالاها باید شاخص گرانی در استان همدان را بالا برود تا این استان بتواند پا به پای پایتخت از نظر شرایط اقتصادی آن هم در چارت گرانی رقابت کند! با تمام این اوصاف در همدان همه چیز گران نیست و می توان در آن با شاخص خرید پوشاک، وسایل ارتباطی جمعی و فردی و همچنین طیف وسیعی از خدمات گوناگون از جمله خدمات بهداشتی و درمانی در آن را با هزینه های به مراتب کمتری متحمل شد چرا که این سه مورد ذکر شده حتی نسبت به شاخص کلی کشور نیز در سطح پایین تری واقع شده اند.

اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری همدان گنبد علویان

یک بنای فوق العاده چشم نواز با گچ بری هایی که بر روی دیوارهای آن بعد از ظهور اسلام ایجاد شده است و تحت تاثیر آب و هوای همدان است. گنبد علویان که از دیدنی های همدان است، در اصل یکی از برجسته ترین و شاهکارترین معماری های ایران باستان را دارا می باشد و وام گرفته از گذشته پرافتخار بومیان همین استان به حساب می آید و در سفر به همدان دیدنی می باشد.

تپه قدمتی هگمتانه

 این تپه دقیقا در مرکز شهر قرار دارد و از دیدنی های همدان به حساب می آید، وسعتی40 هکتاری را در بر می گیرد. در گذشته کاوشگران و باستان شناسان توانسته اند از آن ابنیه و آثاری مرتبط به دوره های کاسی، مادی، هخامنشی و دیگر ادوار پس از آن ها را بیایند و در سفر به همدان جذاب و دیدنی خواهد بود این بنا تحت اثر آب و هوای همدان دچار فرسایش شده است.

آرامگاه بوعلی سینا

 از ممتاز ترین دیدنی های همدان می باشد که مقبره شیخ الرئیس ابن سینا طبیب، دانشمند و فیلسوف نامدار ایرانی در آن واقع شده است. لازم به ذکر است آرامگاه بوعلی درست در مرکز شهر همدان قرار گرفته است و در زمان سفر به همدان جذاب و دیدنی خواهد بود.

آرامگاه باباطاهر

 آرامگاه باباطاهر هم در شهر همدان و بر روی تپه ای در شمال غربی این شهر قرار دارد و می توان به راحتی از آن بازدید به عمل آورد. معماری این آرامگاه ترکیبی از معماری قرون هفتم و هشتم هجری است و از دیدنی های همدان محسوب می  شود.

مجسمه شیرسنگی

 شیرسنگی هم از دیدنی های همدان است که می توان از آن به عنوان تندیسی باقی مانده از ایران باستان نام برد که لذت سفر به همدان را دو چندان خواهد ساخت.

غار علی صدر

 غار علی صدر در حوالی روستای علی صدر از شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد و می توان آن را بزرگ ترین غار آبی دنیا و همچنین یگانه غار تالابی کشور قلمداد نمود. توصیه می کنیم در صورت سفر به همدان حتما از این غار دیدن نمایید که از دیدنی های همدان می باشد. 

آبشار گنج نامه

 یک محیط کاملا توریستی و تفریحی می باشد که می توان آن را در محدوده دره زیبای عباس آباد و بر روی دامنه کوه الوند مشاهده نمود و آب و هوای همدان نیز بر آن بی اثر نیست. لازم به ذکر است در گنج نامه همدان دو کتیبه نیز وجود دارد که بر روی آنان نوشته هایی از زبان داریوش و خشایارشاه درج شده است و این جملات نیز به 3 زبان پارسی باستانی، عیلامی و بابلی به خط میخی نوشته شده اند که از دیدنی های همدان در زمان سفر به همدان به شمار می رود.

پل ها و راه های ارتباطی به استان همدان

برای سفر به همدان هم می توان از پروازهای مستقیمی که از تهران به مقصد این استان به پرواز در می آیند، استفاده نمود و هم از راه های جاده ای و مسیرهای زمینی متفاوتی که در زیر به برخی از آن ها اشاره ای کوچک خواهیم داشت: 1) بزرگراه تهران - همدان که از جاده ساوه می گذرد. 2) راه ثابت تهران - همدان که تقریبا به طول 341 کیلومتر می باشد و از قزوین عبور می کند. 3) راه اصلی تهران - سنندج که استان همدان در فاصله 343 کیلومتری از آن واقع شده است. 4) بزرگراه تهران - خسروی که همدان در حدفاصل 375 کیلومتری آن از سوی تهران قرار گرفته است. 5) بزرگراه همدان - ملایر که به طول 75 کیلومتر است. 6) سنندج به طرف همدان که در حدود 182 کیلومتر می باشد. 7) راه ترکیبی تبریز - زنجان - همدان - اهواز که به اندازه 275 کیلومتر به طول انجامیده شده است.

ترمینال فرودگاه همدان

فرودگاه همدان که از جمله دیدنی های همدان در زمان سفر به همدان محسوب می شود، واقع شده در حدفاصل 5 کیلومتری شهر همدان است و از سال 90 عملیات اجرایی طرح های بهسازی باند فرودگاهی برای این ایستگاه هوایی با هدف افزایش تعداد پروازهای همدان به سمت تهران به شکل روزانه 2 پرواز و همچنین تلاش برای ایجاد خطوط پروازی از نقاط دیگر کشور همچون بندر عباس، اهواز، تبریز و شیراز در حال انجام می باشد. ناگفته نماند که پیش از تمامی این موارد، انجام پروازهای روزانه همدان - مشهد در چارت فرودگاهی این استان قرار داده شده است! آنطور که مشخص شده است قرار است خطوط هوایی همدان - کیش نیز برای این فرودگاه در نظر گرفته بشود و شرکت های هواپیمایی آسمان، ماهان و هما نیز امکان استفاده از این فرودگاه را بدست آورند و در برنامه های پروازی آن گنجانده بشوند. سرانجام فرودگاه همدان در سال 1392 خورشیدی آماده پرواز زائران و حجاج ایرانی در تاریخ نهم دی ماه همان سال شد و پس از گذشت مدت زمان اندکی نیز پروازهایی به مبدا همدان و مقصد مشهد و تهران از آن صورت پذیرفت. توجه داشته باشید در سال 92 فرودگاه به طور تمام و کمال آماده و مهیا انجام سفرهای هوایی نبود چرا که عملیات طویل سازی باندهای فرودگاهی و همچنین مرمت برج مراقبت و بازسازی ترمینال فرودگاه در دست اجرا قرار گرفته بود.

هزینه خانه در استان همدان

پیش از هر چیزی باید بدانید تمامی ارقام و اعداد گفته شده در این قسمت مربوط به 1 سال گذشته است و با توجه به شناور بودن بازار ملک و زمین در تمامی نقاطی ایران، تغییر قیمت های خانه های همدان نیز یک امر کاملا بدیهی تلقی می شود. همدان از نظر نرخ قسمت خانه هایش در بین تمامی استان های کشور در جایگاه نهم قرار گرفته است و باعث شده سفر به همدان دلچسب شود. طبق گزارشی که خبرگزاری همشهری از قیمت های خانه های این استان ارائه نموده است باید گفت برای خرید یک خانه 50 متری در این استان تقریبا شما نیاز به 45 تا 50 میلیون تومان پول دارید! همدان از نظر موقعیت مسکونی به چهار منطقه مجزا تقسیم می شود که عبارتند از مناطق یک، دو، سه و چهار. منطقه های یک و دو جزئی از بکر ترین زمین های همدان به شمار می روند چرا که بر روی دامنه کوه دماوند واقع شده اند و از آب و هوای خوبی نیز برخوردار می باشند و می توان گفت بخش مرفه نشین همدان نامگذاری شده اند. مناطق سه و چهار نیز در بخش های شمالی و حاشیه ای شهر همچون شهرک های استان را در بر می گیرد و اصطلاحا آن را محله های پایین شهر خطاب می کنند. با کمک اتحادیه مشاورین املاک استان توانسته ایم قیمت های تخمین زده شده برای خانه های این استان در نقاط مختلفی از آن را بدست آوریم که به شرح زیر می باشند: قیمت خرید مسکن در منطقه ای به اسم استادان که از جمله مناطق بالانشین شهر محسوب می شود برابر است با متری 4 میلیون و 500 هزار تومان تا 6 میلیون و 500 هزار تومان، قیمت خرید مسکن در منطقه ای به اسم پردیس که از جمله مناطق بالانشین شهر محسوب می شود برابر است با 3 میلیون و 500 هزار تومان الی 4 میلیون تومان، مسکن در منطقه فرهنگیان با قیمتی از متری 1 میلیون و 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان، قیمت خانه در منطقه ای به اسم شهرک مدنی از 1 میلیون شروع و تا 1 میلیون و 500 هزار تومان، قیمت خانه در منطقه سعیدیه از متری 4 میلیون تومان آغاز و تا 4 میلیون و 500 هزار تومان، در مناطق مرکزی و خیابان های کاشانی و باباطاهر هم می توان به خانه هایی با قیمت 2 میلیون تا 2 میلیون و 200 هزار تومان، مسکن در منطقه امام خمینی (ره) که جزئی از مناطق شمالی شهر محسوب می شود، متری از 800 تا 900 هزار تومان و مسکن در منطقه خضر که جزئی از مناطق شمالی شهر محسوب می شود از 500 تا 700 هزار تومان است. به دلیل رکود اقتصادی بد در زمینه مسکن و ماندگاری این رکود در دراز مدت، قیمت خانه های همدان در اغلب مناطق بالا و پایین شهری این استان دسته کم با کاهش 20 درصدی همراه بوده است اما با این حال هنوز هم بازار خرید و فروش مسکن در این استان مثل دیگر نقاط کشور، بی رونق و راکد باقی مانده است و از تعداد ساختمان های در حال ساخت نیز تعداد کمی در حال ادامه مراحل ساخت هستند و خیلی ها پروژه های ساختمان سازی خود را به دلیل گرانی مصالح به شکل روزانه و همچنین نبود پول در عرصه مسکن متوقف ساخته اند!

معرفی مراکز علمی و دانشگاهی استان

همدان حتی از نظر ایجاد و بهره وری از مراکز علمی و محیط های دانشگاهی خود نیز در کشور جزئی از برترین استان ها به حساب می آیند. در این استان دانشگاه هایی همچون دانشگاه بو علی، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه آزاد همدان، دانشگاه پیام نور همدان و دیگر دانشگاه های غیرانتفاعی دیگر قرار گرفته است. وجود آرامگاه بوعلی و دانشگاهی منتصب به نام او در این استان سبب گشته تا همدان به دلیل برجسته نام ابو علی سینا در جهان، از نظر علمی نیز زیر ذره بین های دانشکده ها و دانشگاه های معتبر جهانی قرار بگیرد اما جدا از دانشگاه های همدان، دبیرستان های بسیار معتبر و خوش نامی نیز در این شهر به چشم می خورد که برای مثال می توان از دبیرستان شریعتی که در سال 1307 هجری شمسی در این استان تاسیس شد با اینکه همدان تحت اشغال نیروهای انگلیسی قرار داشت، دبیرستان ابن سینا که در دوره اول حکومت پهلوی در سال 1360 هجری قمری در چهارراه بوعلی، خیابان طالقانی ساخته شد و یکی از دیدنی های همدان نیز به شمار می رود، مدرسه آخوند یا حوزه علمیه امروزی ها که ساخته شده در سال 1253 هجری قمری می باشد و از دو قسمت بیرونی و اندرونی برخوردار می باشد و کلا دارای 25 حجره نیز هست و در سطح استان بسیار شهرت دارد و مدرسه راهنمایی و دبیرستانی فرزانگان و علامه حلی که یکی دخترانه و دیگری پسرانه می باشد و یک محل مناسب برای کشف استعدادهای ناب همدانی و پرورش آنان برای آینده می باشد. به غیر از اماکن آموزشی نام برده شده، مدارس علمیه دیگری نیز در استان همدان به چشم می خورند که هم از نظر سابقه بسیار برجسته هستند و هم از نظر نامداری بسیار معروف می باشند. یکی از این مدارس علمیه، مدرسه زنگنه نام دارد که در ساخته شده در عهد صفوی است و به دست شیخ علیخان زنگنه که از جمله وزرای شاه عباس دوم تلقی می شد، برای آموزش و پرورش طلاب علمی وقف شد و از آن پس تبدیب به محلی شد برای تعلیم و تربیت نیروهای مستعد و علاقه مند شهر همدان. لازم به ذکر است مدرسه علمیه زنگنه در حال حاضر در حدفاصل بسیار ناچیزی از میدان مرکزی همدان واقع شده است. دیگر مدرسه نامی و قدمتی همدان نیز به نام مدرسه علمیه دامغانی در این شهر مشغول به فعالیت های آموزشی و فرهنگی خود می باشد که دارای یک کتابخانه  بسیار ارزشمند و دو سالن نسبتا بزرگ تدریس و حجره های متعددی می باشد. مدرسه علمیه دامغانی در کنار امامزاده عبدالله قرار گرفته است و از دیدنی های همدان در زمان سفر به همدان می باشد.

منبع: مجله همگردی

کلیدواژه: اماکن دیدنی همدان سفر دانستنی ها ایران گردی ایرانگردی تور اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۳۷۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه تلویزیونی «امتداد» آماده نمایش شد/ بررسی فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه 

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، برنامه تلویزیونی «امتداد» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی انصاری پس از پشت سر گذاشتن مراحل تولید و پس‌تولید آماده پخش شده است و به زودی روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود. 

این برنامه گفتگومحور به سردبیری سیدعرفان حسینی قصد دارد به بررسی اندیشه‌ای و فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه نظیر فیلم و سریال، تکنولوژی، فضای مجازی و موسیقی در گفتگو با مهمانان بپردازد. 

هدف کلی از ساخت «امتداد»، علاوه بر به تصویر کشیدن طرح‌ها و اندیشه‌هایی که جهان امروز را ساخته‌اند، انتقال این گزاره به مخاطب است که «مولفه‌های زندگی و سبک زندگی به شکل باری به هر جهت و خود به خودی به وجود نمی‌آیند و منشا آن‌ها، وادی فکر و اندیشه است.» 

برنامه تلویزیونی «امتداد» به میزبانی رامین پورمند در ۲۶ قسمت ۵۵ دقیقه‌ای و در مرکز سیمرغ تولید شده است و به زودی مهمان مخاطبان خود در شبکه چهار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عمارت نوفل لوشاتو میزبان چه نمایش‌هایی است؟/ تاریخ فرهنگ و هنر ایران، مدیون کیمیایی است
  • معلم؛ روایتگر تاریخ و مظهر فرهنگ
  • دانشگاه با فرهنگ‌سازی در جامعه خودباوری را به منصه ظهور برساند
  • شهری شلوغ با بیشترین نرخ رشد جمعیت در جهان
  • مجتهدی فلسفه غرب را در بستر تاریخ غربی و ایران آموزش می‌داد
  • برنامه «امتداد» آماده نمایش شد/ بررسی فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه 
  • برنامه تلویزیونی «امتداد» آماده نمایش شد/ بررسی فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه 
  • نمدمالی، هنری با روایت تاریخ
  • سخنی در باب محتوای «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی/ تحریف تاریخ به شیک ترین شکل ممکن
  • منیژه، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب!