Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: رییس انجمن ترویج علم ایران، گفت: مساجد از مراکزی هستند که در گفتمان سازی علم به زبان ساده نقشی بی بدیل دارند.

 اکرم قدیمی در گفت و گو با خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به نقش تاثیرگذار مساجد در ترویج کتابخوانی و علم آموزی گفت: ترويج و همگاني كردن علم كوتاه‌ترين راهي است كه امكان دسترسي به نتايج علمي را ميسر مي‌کند و در ضمن درك و فهم ما را نسبت به واقعيت‌هاي موجود بالا مي‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه  ترویج علم يكي از شرايط حياتي تحقق توسعه پايدار بر مبناي دانايي است که با درجه توسعه‌يافتگي كشورها به ‌ويژه توسعه علمي آنان ارتباط مستقيم دارد، خاطر نشان کرد: توسعه پايدار در هر كشوري بر اساس توانمندي‌هاي خاص آن كشور تعريف مي‌شود، اما وجه مشترك اصلي توسعه در تمامي كشورها، دانايي‌محور بودن آن است که لازمه اين امر حضور فعال همه نهادها و دست‌اندركاران امر ترويج علم در كشور ‌است.

 

 رییس انجمن ترویج علم ایران بیان کرد: هدف ترويج علم در اولين مرحله، برانگيختن توجه انسان به علم و نيز عرضه مهم‌ترين نتايج علمي به صورتي كاملاً ساده و در عين حال واقعي به انسان است. همگاني كردن علم و ترويج آن در صورت استمرار و بنيادي شدنش مي‌تواند تفكر علمي و خردگرايي را در جامعه رواج دهد و راه را براي پيشبرد علوم و نهادينه شدن آن و در نهايت ترقي و رفاه جامعه هموار کند.

 

وی با اشاره به این که دین اسلام هم بر فراگیری علم و ترویج آن بسیار تاکید دارد، تصریح کرد: در متون دینی همواره علم، عالم و مروجان آن از جایگاه رفیعی برخوردار هستند و از نظر اسلام علم آموزی و ترویج علم نه تنها امری پسندیده است بلکه از واجبات دین نیز به شمار می رود.

 

رییس انجمن ترویج علم ایران  افزود: از جمله نکاتی که اهمیت فوق العاده علم  و علم آموزی را از دیدگاه قرآن  کریم اثبات می کند، هدف بعثت پیامبران است که همانا تعلیم بشر است. در قرآن کریم به قلم سوگند یاد شده و  در اولین آیاتی که بر پیامبر اسلام (ص) نازل شد از خواندن و تعلیم سخن به میان آمده است.

 

قدیمی خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص)، تعلیم را از اهداف مهم رسالت خویش عنوان فرموده اند. چنانچه نقل شده است، روزی رسول اکرم(ص) وارد مسجد شدند و دو گروه از مردم را مشاهده کردند، گروهی مشغول عبادت و راز و نیاز با معبودشان بودند و گروه دیگر به تعلیم و تعلم و مذاکره علمی اشتغال داشتند، حضرت فرمودند: «کلا هما علی خیر»، هر دو کار خوبی می کنند اما من برای تعلیم به رسالت مبعوث شده ام و بعد به سمت جمعیتی رفتند که مشغول مذاکره علمی بودند.

 

رییس انجمن ترویج علم ایران با بیان این که اهمیت ترویج علم نیز در قرآن و آموزه های دینی بارها مورد تأکید قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: امام علی (ع)  زکات علم را نشر آن عنوان فرموده اند، یعنی اهل علم مسئولیت دارند که علم خود را در جامعه نشر دهند، تا افراد جدیدی در حوزه علم و دانش پرورش یابند و جامعه نیز به نوعی با موضوعات علمی درگیر شود.

 

وی ترویج و همگانی کردن علم را کوتاه‌ترین راهی نام برد که امکان دسترسی عموم به دستاوردهای علمی را فراهم می‌کند و خاطر نشان کرد: ترویج علم، بنیان های علم و آگاهی را در لایه های مختلف اجتماعی تعمیق می بخشد.

 

رییس انجمن ترویج علم ایران با اشاره به این که مساجد به عنوان نخستین نماد و نهاد آیین اسلام از دیرباز صرف نظر از کارکرد عبادی، مرکز تجمعات اجتماعی، فرهنگی و کانون آموزش و علم در جوامع اسلامی نیز به شمار می روند، اظهار کرد: قرن ها است که در ساخت و ساز مساجد، فضایی به کتابخانه اختصاص می یابد به طوری که برخی مساجد بزرگ به داشتن مجموعه هایی نفیس و کامل از کتاب ها در جهان اسلام شهرت داشته اند و  وجود کتابخانه در مساجد قطعاً نقش موثری در فرهنگ سازی و علاقمند کردن مردم به کتابخوانی و عمومی سازی علم در جامعه داشته است.

 

وی خاطرنشان کرد: براساس نقشه جامع علمی کشور یکی از موضوعات اساسی، تبدیل علم به گفتمان اصلی جامعه است که به تبع آن فضای مساعدی برای تولید علم و فناوری ایجاد می شود.  شبکه گسترده مساجد در کشور که همچنان از کانون های اصلی اجتماع و محل رجوع اقشار مختلف جامعه است از ظرفیت بالایی برای ترویج علم برخوردار است. در راهبرد کلان  نقشه جامع علمی کشور در قسمت اقدامات ملی برايفاي نقش فعال تر مساجد به عنوان پايگاههاي علمي و فرهنگي در ترويج و انتشار علم در سطح عموم مردم تأکید شده است.

 

قدیمی با اشاره به اینکه شبکه گسترده مساجد در کشور می توانند مفاهیم علمی را به زبان ساده به عموم مردم  ارائه و به عمومی سازی علم در جامعه کمک کنند، گفت: گسترش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی با تجهیز و جلب جوانان و نوجوانان به کتابخانه و برگزاری نمایشگاه کتاب و مسابقه های کتاب خوانی، برگزاری کلاس های آموزشی و سخنرانی ها و نشست های علمی ترویجی و تشکیل جلسات علمی را از راهکارهای نقش آفرینی مساجد در حوزه ترویج علم عنوان کرد.

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران برجام سبک زندگی اسلامی کتاب مسجد مصلی تهران کانون های مساجد بیرجند نمایشگاه کتاب کتابخانه های مساجد فرهنگ کتابخوانی مسجد کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۳۸۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مدیر کل کتابخانه استان در این آیین گفت : استاد توحید اصعرزاده حدود ۲۰ جلد کتاب در حوزه مختلف داستانی شعر دفاع مقدس و آموزشی تاکنون  نوشته و چاپ کرده اند و آخرین کتاب ایشان به نام دنیای کسی را عوض کرده ای ؟؟؟ امروز رو نمایی می‌شود .

  معصومی تصریح کرد: مطالعه   رکن جامعه فرهیخته است و هر چقدر بیشتر در کتابخانه های حضور پر رنگ وجود داشته باشد و خواندن کتاب افزایش یابد مسلما سطح آگاهی  و سواد جامعه نیز افزایش خواهد یافت .

کتاب  استاد توحید اصغرزاده خلاصه ای  از  پاسخ  پرسش هایی برای  تغییر دنیای خود و دیگران به ویژه  برای معلمان و اندیشمندان انسان ساز است و که در اجرای   سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بر مبنای سبک زندگی ایرانی و اسلامی به نگارش درآمده است.

 

دیگر خبرها

  • بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان است
  • سکوت کشورهای اسلامی در برابر جنایات غزه ناشی از ترویج اومانیسم در مراکز آموزشی است
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • مشکلات جامعه ایثارگران و خانواده شهدا مورد اهتمام قرار بگیرد
  • رعایت و ترویج الزامات استاندارد در جامعه نوعی امر به معروف است
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • نقش بی‌بدیل اساتید در مردمی‌سازی ارزش‌های سلامت محور
  • معلم، نماد بی بدیل فداکاری برای آموختن
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • لزوم ترویج روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی در جامعه