Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@12:09:17 GMT

قیمت نان در سال‌های اشغال ایران چقدر بود؟

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۴۰۱۳۴

قیمت نان در سال‌های اشغال ایران چقدر بود؟

اشغال ایران از سوی انگلستان، شوروی و آمریکا در جنگ جهانی دوم، کمبود شدید اقلام اساسی و مواد غذایی را در ایران رقم زد،به طوری که غذای اصلی ایرانیان، یعنی نان با افزایش شدید قیمت در عین کمبود در بازار بحرانی را در سفره غذایی ایرانی ها در این دوره ایجاد کرد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، اشغال ایران در سال 1320 قیمت هر قرص نان را در سال های ابتدایی دهه بیست به نزدیکی یک دلار رسانده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 نرخ تورم ایران پس از اشغال کشور در جنگ جهانی دوم رو به افزایش گذاشت . قیمت دلار که در سال 1320 برابر با 15 ریال بود ، رد سال 1322 به دو تومان ، برابر با بیست ریال افزایش یافت.

 در این شرایط بود که تحت تاثیر قحطی و کمبود نان در تهران ، بهای هر قرص نان به طور متوسط از شش سنت به یک دلار افزایش یافت.

کمبود گندم و دیگر غلات در بازار ایران تحت تاثیر سیاست اعمالی از سوی نیروهای اشغالگر روسیه و شوروی رخ داد چرا که اشغالگران نسبت به خرید گسترده اقلام با پایینترین بها اقدام کرده و از تزریق غله و مواد غذایی به بازار ایران خودداری می‌کردند.

 در این شرایط احتکار مواد غذایی از سوی برخی از سرمایهداران نیز خود دلیلی بر شیوع بیشتر قحطی در ایران بود.

محمود بدر وزیر دارایی ایران در نخستین روز از تیرماه سال ۱۳۲۱ شکایت نامه ای را به نخست‌وزیر نوشت که گواهی بر شرایط سخت مردم ایران در پی تجاوز متفقین است.

در این نامه آمده است: "جناب آقای نخست‌وزیر پیرو نامه ۱۴۹۳۲ مجدداً از اهواز اطلاع رسیده بر حسب دستور استانداری مأمورین شهربانی و شهرداری بدون موافقت اداره دارایی اقتصادی در روزهای ۲۸ و ۳۰ خرداد و اول تیر معادل ۴۵ تن آرد از محمولات تهران برده و مصرف کرده‌اند. بسیار قابل ملاحظه است که در بحبوحه حاصل خوزستان استانداری محل به جای اینکه مالکین و صاحبان گندم را ملزم به تحویل دادن فزونی نموده و مصرف محل را تأمین نماید خودسرانه آرد و گندم ورودی را که منحصراً برای مصرف تهران اختصاص داده شده‌است مصرف می‌کنند در حالیکه سالهای گذشته در ماه تیر و مرداد مقداری از گندم خوزستان به تهران حمل می‌شده. چون فعلاً تنها راه تأمین تهران همان گندم وآرد ورودی از خارج است چنانچه از مرتکبین این خودسری جدا بازخواست نشود و دستور قطعی برای تأمین مصرف از محمول صادر نگردد وزارت دارایی به هیچ وجه مسئولیت تأمین خواربار کشور را به عهده نگرفته و صراحتاً عرض می‌کند تهران در مدت کوتاهی به سختی وقحطی دچار خواهد شد. "

 بهای هر قرص نان به قیمت امروز

 هر چند نمی توان تنها با استناد به نرخ دلار در سال 1322 و نرخ دلار در سال 1397 ، بهای هر قرص نان را در این دو دوره زمانی مورد مقایسه قرار داد اما با این حال می توان با این قیاس ، کمی واقعیت زمان را در آن دوره درک کرد.

 در حالی که بهای هر قرص نان در سال 1322 برابر با یک دلار ، معادل دو تومان بود، تبدیل این نرخ به دلار ، تنها بر پایه این مولفه نشان می دهد قیمت هر قرص نان بر اساس نرخ دلار رسمی یعنی 4200 تومان، برابر با این رقم بوده و بهای هر قرص نان ، بر پایه ارزی که دلالان در میدان فردوسی به شکل غیر قانونی خرید و فروش می کنند، برابر با 5800 تا 6 هزار تومان بوده است.

 نکته اینجاست که نان در این سال ها بسیار بی کیفیت بوده و مصرف آن بیماری های فراوانی را در بین جمعیت گسترده ای از فقرا ایجاد کرده بود.

 نان هنوز یکی از مهمترین مواد غذایی سفره ایرانیان است و منبع اصلی تامین انرژی محسوب می شود . گران ترین نان در بازار ایران سنگک است که هر قرص آن در بالاترین قیمت حدود 2 هزار تومان است. 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایران دلار تورم جنگ جهانی دوم روسیه مواد غذایی سرمایه مردم ایران تجاوز شهرداری خرید و فروش انرژی جنگ جهانی دوم دلار موادغذایی قیمت نان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۴۰۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای حمله اسرائیل به ایران قیمت طلا را گران کرد

 قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در آسیا در روز جمعه به دنبال انتشار ادعاهایی مبنی بر حمله رژیم صهیونیستی به ایران و بالا رفتن تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن افزایش یافته است.

به نقل از رویتر، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۳ درصد افزایش به ۲۳۹۱ دلار و ۵۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۰.۳۰ درصدی به ۲۴۰۵ دلار و ۱۰ سنت رسیده است.

خبرگزاری‌های آمریکایی مدعی اند رژیم صهیونیستی پاسخ موشکی ایران در هفته گذشته را تلافی کرده است. اما خبرگزاری‌های ایران آرامش در مناطقی را که ادعا می‌شود حمله به آن صورت گرفته گزارش داده‌اند.

ایران قبلاً در مورد حمله رژیم صهیونیستی به سایت‌های هسته‌ای خود هشدار داده و اعلام کرده بود در این صورت در سیاست خود برای دوری از ساخت سلاح‌های هسته‌ای تجدید نظر خواهد کرد.

قیمت طلا طی یک هفته گذشته به خاطر افزایش تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن بالا رفته است.

ترس از تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه تمایل برای خرید طلا را بالا برده و باعث افزایش قیمت این فلز گرانبها علی رغم نرخ بالای بهره بانک مرکزی آمریکا شده است.

شاخص دلار هم پس از انتشار اخبار مربوط به رژیم صهیونیستی و ایران افزایش یافته اما تاثیر چندانی بر قیمت طلا نگذاشته است.

قیمت طلا حدود ۳ درصد طی یک هفته گذشته افزایش داشته است.

تشدید شرایط ژئوپلیتیکی در خاورمیانه باعث شده طلا چهارمین هفته پیاپی افزایش قیمت را تجربه کند.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۰۶ افزایش به ۲۸ دلار و ۶۸ سنت رسید و پلاتین با یک افزایش ۰.۴۴ درصدی ۹۴۳ دلار و ۸۳ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ادعای حمله اسرائیل به ایران، طلا را گران کرد!
  • طلا تکان خورد/ قیمت جدید طلا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • برنت ۸۹ دلار و ۴۲ سنت شد
  • ادعای حمله اسرائیل به ایران قیمت طلا را گران کرد
  • قیمت بیت کوین تا این کانال سقوط کرد
  • سقوط قیمت بیت کوین تا زیر ۶۰ هزار دلار
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • سخنرانی دردناک محمدرضا شاه درباره اشغال ایران
  • آرامش در بازار طلا و ارز | خبری از رشد قیمت نیست