Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@20:03:04 GMT

تولد سالانه ۱۲۰۰ کودک ناشنوا در کشور

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۴۱۰۹۸

تولد سالانه ۱۲۰۰ کودک ناشنوا در کشور

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله گفت: سالانه ۱۲۰۰ کودک ناشنوا در کشور متولد می‌شوند.  

به گزارش ایسنا، دکتر سعید مروتی در حاشیه پنجمین کنگره کاشت حلزون شنوایی و علوم وابسته در جمع خبرنگاران در هتل پارس مشهد، با اعلام اینکه سالانه حدود ۱۰۰۰ عمل جراحی کاشت حلزون در کشور انجام می‌شود، تصریح کرد: تقریبا از هر ۱۰۰۰ کودک متولد شده یک نفر ناشنوا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه ۱۱ مرکز کاشت حلزون گوش در کشور فعالیت می‌کنند، افزود: ۴ مرکز در تهران و ۷ مرکز در مشهد، تبریز، همدان، شیراز و کرمان در این زمینه فعالیت دارند.  

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با اشاره به اینکه سالانه ۱۰۰۰ نفر برای تشخیص ناشنوایی به مشاوره ژنتیک مراجعه می‌کنند، خاطرنشان کرد: هدف ما این است که تلاش کنیم با تشخیص عامل ژنتیکی که باعث ناشنوایی می‌شود، از تولد کودکان ناشنوا جلوگیری کنیم که از طریق مشاوره ژنتیک می‌توان از آن پیشگیری کرد. هدف از انجام آزمایشات ژنتیکی این است که عامل این عارضه در افراد مشخص شود تا بتوان از تولد کودک ناشنوا در آینده جلوگیری کرد.  

وی تاکید کرد: در مشاوره‌ ژنتیک شجره‌نامه خانواده را به‌دست می‌آورند و به آنان راهنمایی می‌دهند و در صورتی که در دوران بارداری تشخیص داده شد که جنین مبتلا به ناشنوایی است، در موارد خاص می‌توان با در نظر گرفتن احکام شرعی و عسر و حرج مادر جنین را سقط کرد.

رییس کمیته راهبردی تشخیص ژنتیکی بنیاد بخشش (بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفاء) در خصوص این بنیاد، خاطرنشان کرد: بخشش، یک سـازمان مردم نهاد است که حدود یکسال فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینه هزینه کاشت و نگهداری حلزون شنوایی و تشخیص ژنتیکی به کودکان ناشنوا با مشارکت خیرین کمک می‌کند.  

مروتی اضافه کرد: هزینه عمل کاشت حلزون گوش برای هر کودک حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان است و به طور متوسط سالیانه یک تا دو میلیون تومان هزینه جنبی و خدمات کاشت حلزون گوش است؛ بنیاد بخشش با توجه به این هزینه‌های سنگین، ۹۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه تمام ناشنوایان تحت پوشش بنیاد بخشش هستند، یادآور شد: مشاوره ژنتیک و تشخیص مشکل ژنتیکی و غیرژنتیکی در زمینه ناشنوایی از دیگر اقداماتی است که در این بنیاد صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۴۱۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسیقی‌دان مشهوری که استعداد کمی داشت

دانشمندان در مؤسسه ماکس پلانک آلمان این مطالعه را با هدف تلاش برای یافتن منشأ استعداد‌ها و توانایی‌های موسیقایی وی انجام دادند.

به گزارش یورونیوز، آن‌ها با استفاده از تکنیک‌های مدرن توالی‌یابی دی‌ان‌ای، روی یک ویژگی خاص مرتبط با توانایی موسیقی افراد به نام «همگام‌سازی ضرباهنگ» (Beat Synchronization) متمرکز شدند.

این توانایی افراد را قادر می‌سازد که بتوانند به هنگام شنیدن یک قطعه موسیقی، سر ضرب‌ها را تشخیص دهند. ژن مرتبط با این توانایی پیشتر از طریق یک مطالعه ارتباطی گسترده ژنومی و از طریق توانایی کف زدن به موقع بر سر ضرب‌ها شناخته شده بود.

دانشمندان در کمال شگفتی دریافتند که علیرغم جایگاه مشهور بتهوون به عنوان یکی از بزرگترین آهنگسازان تاریخ، مشخصه‌های ژنتیکی موسیقایی او در مقایسه با نمونه‌های جمعیتی مدرن امتیاز قابل توجهی نداشته و در دسته پایین‌تری نسبت به مابقی مردم قرار می‌گیرد.

تارا هنچوویچ، محقق مقطع دکترا در برنامه ژنتیک انسانی در دانشگاه تورنتو، در این خصوص گفت: «ما از دی‌ان‌ای بتهوون برای محاسبه امتیاز چند ژنی به عنوان شاخصی برای تعیین سطح استعداد ژنتیکی همگام‌سازی ضرباهنگ‌ها استفاده کردیم.»

وی اضافه کرد: «جالب است که بتهوون، یکی از مشهورترین موسیقی‌دانان تاریخ، در مقایسه با نمونه‌های جمعیتی مؤسسه کارولینسکا در سوئد و مخزن بیو وی‌یو [یکی از بزرگترین بانک‌های اطلاعات ژنتیکی افراد در تنسی آمریکا]امتیاز غیرقابل توجهی در زمینه ذوق موسیقی داشته است.»

سیمون فیشر، از نویسندگان ارشد این مطالعه در موسسه ماکس پلانک، با این حال به اتکای بیش از حد به آزمایش‌های ژنتیکی برای تعیین توانایی‌های فردی انسان‌ها هشدارداد و گفت این روش‌های ژنتیکی هنوز محدودیت‌های قابل توجهی دارند.

او با بیان اینکه امتیاز چند ژنی پایین بتهوون برای همگام‌سازی ضرباهنگ از نبوغ موسیقی او نمی‌کاهد، گفت: «اگر کسی ادعا کند که می‌تواند با یک آزمایش ژنتیکی تعیین کند فرزندتان از نظر موسیقایی استعداد دارد یا نه، باید به او شک کنید.»

در حالی که مطالعات پیشین میانگین وراثت‌پذیری ۴۲ درصد را برای موسیقی پیدا کرده‌اند، محققان در پژوهش جدید گفته‌اند که عوامل فرهنگی، محیطی و ماهیت چندوجهی موسیقیایی نیز باید در درک ویژگی‌های انسانی او مورد بررسی قرار گیرد.

آنان تصریح کرده‌اند که هنوز نمی‌توان مطمئن بود چه میزان از نبوغ او حاصل استعداد ژنتیکی و چه میزان نتیجه تمرین‌ها و ممارست‌های او بوده است.

زندگی‌نامه نویسان بتهوون بار‌ها به شیوه آموزشی طاقت‌فرسا و سختگیرانه پدر او، به عنوان نخستین معلمش، اشاره کرده‌اند. این تعالیم موسیقی که از پنج سالگی او شروع شدند، به گونه‌ای بودند که غالبا بتهوون را به گریه می‌انداختند.

نتایج این مطالعه به تازگی در نشریه علمی «Current Biology» منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • ستاد انتخابات کشور: در روز انتخابات ۱۲۵۴ نفر دستگیر شدند / حدود ۱۲۰۰ نفر آن‌ها در پایان روز اخذ رأی، با اخذ تعهد یا وثیقه آزاد شدند
  • موسیقی‌دان مشهوری که استعداد کمی داشت
  • ۵۰۰ میلیون اصله نهال در طرح کاشت یک میلیارد درخت به زراعت چوب اختصاص دارد
  • شما هم می توانید یک یتیم را سرپرستی کنید ؛ با هزینه اندک شما و همت والای "ماه"
  • فعالیت زندانیان در ۱۰۰۰ واحد تولیدی + فیلم
  • کاشت سالانه ۸۰ میلیون نهال؛ آیا مشابه جنگل‌های شمال در خوزستان ساخته می‌شود؟
  • افزایش بهای بلیت قطار شهری مشهد اعمال شد
  • سالانه ۶۰۰ هزار تن بذر گواهی شده در کشور مصرف می‌شود
  • دو درصد پروتئین کشور در قم تولید می‌شود
  • اهم اولویت‌های اداره هنر‌های نمایشی در سال ۱۴۰۳/ از تصویب سند تحول تا راه اندازی بنیاد ملی تئاتر